vuurwerkangst bij hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bimmetje

Berichten: 4772
Geregistreerd: 28-12-07

vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 10:57

Onze hond is enorm angstig voor vuurwerk.
Nog steeds heb ik niet gevonden wat hem een beetje kalmeert tijdens oud en nieuw.

Iemand tips of een suppelement wat wel werkt?

Believe in your horse, so your horse can believe in you...


fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:58

Vorig jaar kreeg mijn oudje een pilletje die werkte, zal even vragen of mama nog weet hoe die heet. :)

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Re: vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:22

Pilletjes hou ik niet zo van, maar vorig jaar heb ik mijn hond druppeltjes bach rescue gegeven vanaf een paar weken voor het onweer. Mijn hond is echt doodsbenauwd voor vuurwerk en nu deed hij het toch redelijk, ja - hij verstopte zich en had nog wel wat stress, maar hij was niet helemaal panisch.

Verder zorg ik er altijd voor dat hij het niet kan zien (gordijnen dicht) en geef ik hem een plek om te verstoppen (achter de bank bijvoorbeeld). Dan gaat het eigenlijk prima!

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')


fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:28

Ik ook niet en daarom zet ik nu elke dag youtube aan met vuurwerkgeluiden. :D Maar op dat moment was het toch echt wel beter voor hem, je wilt niet weten hoe bang en gestrest die was. Was toen echt nog nooit zo erg geweest, hij plaste zelfs overal. Mama wilt het dit jaar weer doen maar ik ben hem nu proberen te laten wennen door geluiden.

Mijn moeder slaapt nog dus ga het nu even niet vragen. :+

annepaardoes

Berichten: 7153
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:58

Ik denk dat je beter al een paar maanden terug had kunnen beginnen met vuurwerktraining. Daarmee wil ik niet zeggen dat vuurwerk angs ervoor kan zonder dat een hele angstige hond niet meer angstig is, maar het kan zeker de angst een stuk verminderen. In ieder geval iets voor volgend jaar dus. Misschien kan je bij een hondensportschool nog een paar lessen volgen.
Verder hoor ik hele goede verhalen over DAP verstuivers.

KittyDylan

Berichten: 8870
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:03

Wij hadden vorige jaar zo'n pilletje

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Bimmetje

Berichten: 4772
Geregistreerd: 28-12-07

Re: vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 13:19

pillen begin ik niet aan.
Vuurwerk training heeft absoluut geen zin. Zo ook de hondenschool trainingen niet.
Allemaal al geprobeerd.

Meestal laat ik hem gewoon heen en weer drenselen en als het vuurwerk los is gebarsten, gaat ie naar boven om te verstoppen. Ik laat hem dan ook gewoon zijn gang gaan.
Ik denk dat ik de bach rescue maar eens erbij ga proberen. Misschien verlicht het wat voor hem.

Believe in your horse, so your horse can believe in you...

KittyDylan

Berichten: 8870
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:06

Radio hard aanzetten kan ook.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

annepaardoes

Berichten: 7153
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:27

KittyDylan schreef:
Radio hard aanzetten kan ook.


Voor honden die echt erg bang zijn helpt dat ook niet meer.

Bimmetje

Berichten: 4772
Geregistreerd: 28-12-07

Re: vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 01:35

Nee en ook niet als zij om 0.00 ook van die harde vuurwerk geluiden laten horen... *zucht*

Believe in your horse, so your horse can believe in you...

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:39

Mijn hond is ook als de dood voor vuurwerk en onweer. Wij laten hem dan met rust en laten hem een plekje zoeken die hij het "veiligst" vind. Dit is bij ons vaak op zolder onder een bureau met een deken er overheen. Daar laten we hem dan gewoon liggen en laten hem voor de rest met rust. Niet tegen hem praten of aaien etc. Met de jaren word het gelukkig minder :)

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

Bimmetje

Berichten: 4772
Geregistreerd: 28-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 01:43

Nou de mijne is inmiddels 10 en nog steeds doodsbang. Word dus niet minder helaas voor de mijne.

Zijn plekje laten zoeken deed ik al en als je even terugleest kun je dat ook lezen. ;)

Believe in your horse, so your horse can believe in you...


prugelpiet

Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Re: vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:51

Denk niet dat je hier heel veel aan kan doen. Mijn opa en oma hadden vroeger ook een hond, was in training voor politiehond maar als de dood voor vuurwerk. Vanalles geprobeerd maar niks hielp. Toen is ie dus naar mijn opa en oma gegaan.

Denk dat je al het mogelijke al wel gedaan hebt

I am because you were

Grit

Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:55

Hier wel voor de ondersteuning van pillen gekozen en ik ben blij dat ze er zijn.
Ze panisch voor knallen sinds er een blikseminslag met harde knal is geweest. Bij onweer en vuurwerk is ze onbereikbaar, schiet door het huis, verstoppen geeft geen rust, hyperventileert, shaked enz. Dat is niet te doen in de aanloop naar oudjaarsdag, om het nog maar niet te hebben over de dag zelf.

Verstuivers, thundershirt (inbakenen), speciale halsband, bach hadden helaas geen of niet genoeg effect.

Het misverstand bestaat dat de medicijnen uiterlijk een rustige hond geven, maar innerlijk ze alle prikkels nog ervaren maar niet kunnen reageren door spierverslapping. Een goede dierenarts behoort dit soort medicijnen al jaren niet meer voor te schrijven!

De laatste jaren is onze hond geholpen met Clomicalm (op- en afbouwen en ruim op tijd beginnen) en op de dag zelf om de zoveel uren een kwart alprazolam (kleine hond).

Inmiddels is ze bijna 16 en hoort ze een stuk minder, dat scheelt alweer een heleboel. Nu beperken we de medicijnen tot oud/nieuwjaar.

Dus ik heb helaas geen andere tips dan datgene waar je liever niet voor kiest. Ik weet ook niet wat je bezwaren zijn? Anders zou je eventueel kunnen overwegen om een periode clomicalm te kunnen geven om de ergste randjes eraf te halen. Gelukkig vind jouw hond nog een beetje rust als hij zich kan verstoppen.

Bimmetje

Berichten: 4772
Geregistreerd: 28-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 02:00

Ja precies een beetje. Want hij blijft op en neer drenselen en schieten en rillen. Hij weet niet goed waar hij heen moet. Ik laat m dan ook zoveel mogelijk zijn gang gaan.

Ik ga eens bekijken wat dat clomicalm is. Ik wil gewoon niet dat pillen de hond dus lam leggen zodat hij niets meer kan maar wel innerlijke angsten doorstaat.

Believe in your horse, so your horse can believe in you...

Grit

Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 02:13

Bimmetje schreef:
Ik ga eens bekijken wat dat clomicalm is. Ik wil gewoon niet dat pillen de hond dus lam leggen zodat hij niets meer kan maar wel innerlijke angsten doorstaat.
Dat is ook vreselijk, maar dat hoort niet meer voorgeschreven te worden.


Even een stukje van de site van een DA over alprazolam
Alprazolam
Honden en katten die al angstig zijn bij de eerste knal kunnen met Alprazolam al van te voren behandeld worden. We gebruiken deze tabletjes nu een aantal jaren en over het algemeen zijn de resultaten erg goed.
Het middel werkt angst remmend en niet verdovend. Dit laatste in tegenstelling tot de Vetranquil en Calmivet die in het verleden veel werden gebruikt. Uit onderzoeken is gebleken dat deze middelen naast het versuffen juist de geluidsgevoeligheid vergroten).
Het is belangrijk dat men begint met de medicatie op een moment dat het dier rustig is. Kom dus sowieso 29 december, of zelfs een paar dagen eerder, om de tabletjes te halen. Als u merkt dat uw dier sloom wordt van de tabletjes of juist drukker moet u altijd even contact opnemen, de dierenarts zal dan de dosering aanpassen waardoor het middel op oud en nieuw optimaal werkt. Pas de dosering niet op eigen houtje aan!




Ik weet niet hoe groot/klein jouw hond is, maar ik heb hier nog een thundershirt liggen die je zo mag proberen. Zal denk ik een maat s zijn.
Afbeelding
Ze heeft wel een staart, maar ze was niet zo blij met haar shirt, dus die zit ergens tussen haar poten :+

Bimmetje

Berichten: 4772
Geregistreerd: 28-12-07

Re: vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 12:53

Dat is aardig dank je. Maar denk dat die te klein is.
Ik heb een middelgrote hond.

Ik ga eens informeren over die clomicalm bij de DA. Bedankt voor je uitleg!

Believe in your horse, so your horse can believe in you...

pippenstein
Berichten: 353
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Ergens langs de A59

Re: vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:13

Mijn hondje uit Griekenland ( heb haar nu 7 jaar ) is ook erg bang voor vuurwerk. Toen ik bij de dierenarts om een middeltje ging vragen hadden ze wel een pilletje maar het effect was niet altijd gegarandeerd. Ik zei tegen de assistente dat ik ze dan beter n pilletje oxazepam kon geven ( had ik ooit eens voorgeschreven gekregen ) Was eigenlijk als grapje bedoeld maar ze ging er serieus op in en zei dat dat ik dat ook prima kon geven maar wel halve tabletjes dus 5 mg per x. Ze had er veel baat bij. Verder hoor ik dat mensen hun hond een eetlepel advocaat geven en dat dat ook zou helpen maar ik heb daar geen ervaring mee. Verder heb je nog zo'n ding voor in stopcontact met speciale vloeistof die een kalmerende werking heeft. Succes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 115 bezoekers