paard zweet enorm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

paard zweet enorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 12:17

Ik heb een friese ruin die al zolang ik m heb [bijna 5 jaar] erg snel en veel zweet.

s'Zomers spuit ik m altijd af, maar swinters is dit natuurlijk wat lastiger.
normaal schoor ik m altijd s'winters, maar omdat ik geen goed passende dekens kan vinden, heb ik besloten dit jaar niet te scheren. Dekens schuren namelijk enorm bij zijn schouders en die vacht gaat tot bloedenstoe kapot.... heb alles al geprobeerd maar zijn bouw is gewoon niet voor een deken..

Hij zweet alleen zodanig dat het lijkt alsof hij in de regen gestaan heeft... als het vriest minder.

Ik rijd met m wedstrijden en train dus 5 x per week. ik zet m na het rijden onder een fleecedeken met hals en deze haal ik er af als hij pas droog is.

Mijn vraag, kan het kwaad dat hij zo zweet? Hij vat geen kou naar mijn idee omdat de deken pas afgaat als hij helemaal droog is.

of moet ik m toch scheren en krijgt ie weer kapotte schouders -O-


Anoniem

Re: paard zweet enorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:24

Er zijn mensen die beweren dat het geen kwaad kan zolang je je paard goed op adem stapt en hem even een zweetdeken opleg. Toch ken ik persoonlijk meerdere gevalleb waarbij dat voor een longontdteking heeft gezorgd en ik zou er dus wel voorzichtig mee zijn. mijn paard heeft ook een lastige bouw voor dekens en zweet snel en veel. Ze trekken teveel bij de schouders en daardoor weer teveel op de schoft.. ben nu gelukkig 2 typen dekens tegen gekomen doe wel subliem liggen. Dat zijn de dominick (staan ook bekend om hun super goede losse pasvorm masr wel duur) en de cattleman.. uitgesneden schoft en dichte voorkant, deken gaat dus over het hoofd. Maar ook prijzig maar doot deze dekens, kan ik iig mijn paatd weer scheren en gewoon lekker blijven rijden zonder bang te zijn dat ze te veel zweet, te koud wordt of ziek wordt... wie weet kan je die dekens nog eens proberen te passen. Succes iig! :j

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: paard zweet enorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:03

Je kan hem ook een zgn "race-streep" scheren. Dan kan hij z'n warmte wel beter kwijt, maar hoeft nog geen deken op.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:45

Ik denk dat een racestreep/jachtmodel idd wel een optie is, maar dan zou ik dan persoonlijk nu niet meer doen, maar b.v volgend jaar rond begin okt.

Mijn blonde toppertjes!
Endurance klasse 3 + 3
1120 wedstrijd kilometers op de teller <3

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 17:00

Bedankt :)

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:02

Waarom zou je dat nu niet meer doen?
Kan gewoon hoor!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:56

Ik zit me af te vragen of je dekens voor Friezen of gewone dekens gebruikt?
Gewoon ff een vraagje van een leek :o

Alex en Jorie <3


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: paard zweet enorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:01

Je kan nu nog gewoon een race streep scheren als je dat zou willen, geen probleem.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:17

Mijn pony zweet ook heel erg (is om die reden nu dan ook geschoren) maar voorheen toen ie nog niet geschoren werd stapte ik hem goed uit met een uitrijdeken erop. Op stal ging er een fleecedeken op en na 5/10 minuutjes deed ik een andere fleecedeken op,hij was dan een stuk sneller droog! Ik zou als ik jou was toch nog een bepaald model scheren waarbij ie geen deken op hoeft,is voor hem zel
ff ook fijner lijkt me. Let wel op dat ie een goede zoutsteen heeft omdat er veel zout uitgezweten word

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: paard zweet enorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:58

Idd hals uitscheren en die van mij gaat idd na goed uitstappen gewoon bezweet naar buite nog nooit een ziek paard gehad

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Re: paard zweet enorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 10:34

Hij heeft allerlei dekens gehad. Speciaal voor friezen en gewone.
Hij heeft zeker een liksteen in zn stal.

Als ik een jachtmodel scheer is dat toch te koud als ik m zonder deken in de paddock aet ofzo? Straks als t vriest en als het waait...

kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: paard zweet enorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:39

Racestreep kan nu nog prima hoor, vorig jaar ook gedaan bij m'n paard (x Tinker).
Hierdoor kon ze beter haar warmte kwijt en was ze veel minder bezweet

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

timotje

Berichten: 18
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:41

Heb je ook een Harry's horse highliner geprobeerd deze heeft bij al onze friezen een goede pasvorm.
Ik zou mijn paard met jachtmodel ook niet zonder deken buitenzetten vooral niet met een ijzige wind.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:41

Je scheert weg wat je nodig vind en dat hoeft dan niet een exact model te zijn hoor.Hier wat voorbeelden...

Afbeelding

Veel modellen hebben na scheren geen deken nodig...

De racestreep staat er niet bij maar dat is gewoon een smalle streep aan weerszijde van het lichaam ;)

Wat is nu precies ME?Dan ben je toch alleen maar moe. -O- http://www.mecvs.net/module-ME_CVS_docs ... t.facebook Te Koop: recreatiemarathonwagen-pony-maat http://www.bokt.nl/markt/ad/450864/recr ... -pony-maat
Teken de petitie https://meisgeensolk.petities.nl/ hartelijk dank namens alle patiënten

BigOne
Berichten: 38189
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:44

Als je je paard na het trainen op stal zet voel dan eens door het haar heen op zijn huid. Waarschijnlijk is hij daar dan gewoon droog en is de buitenkant van het haar nog nat. Juist dan een zweetdeken opleggen drukt het vocht weer richting huid. Als je hem op stal tochtvrij kunt stallen kun je hem gewoon zonder deken wegzetten, dit werkt prima en werd enkele jaren geleden al geadviseerd, mensen denken dat bezwete paarden een deken op moeten, soms moet het ook maar alleen als de huid nat is.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:47

Heb je al eens een borstbeschermer geprobeerd? :) dat was voor mijn paard de ideale oplossing.

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:48

Hier precies hetzelfde probleem! Paard zweette heel erg na 15 min rijden, ik heb alleen een wollen deken i.p.v. een fleecedeken.. Ik vind dit veel effectiever dan een fleece! Die van mij is inmiddels wel geschoren (heb gelukkig geen deken probleem). Passen Amigo dekens niet? De hebben ook een erg mooie pasvorm.

Een vriendin van mij scheert haar paard niet, als die nat zijn (niet meer warm) laat zij hem gewoon rollen in het zand. Dan maken ze zelf een isolerend laagje aan.

Accept the fact that some people didn't intend to let you down. Their best is just less then you expected.

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:49

Annerenske schreef:
Hier precies hetzelfde probleem! Paard zweette heel erg na 15 min rijden, ik heb alleen een wollen deken i.p.v. een fleecedeken.. Ik vind dit veel effectiever dan een fleece! Die van mij is inmiddels wel geschoren (heb gelukkig geen deken probleem). Passen Amigo dekens niet? De hebben ook een erg mooie pasvorm.

Een vriendin van mij scheert haar paard niet, als die nat is (niet meer warm) laat zij hem gewoon rollen in het zand. Dan maken ze zelf een isolerend laagje aan.

Accept the fact that some people didn't intend to let you down. Their best is just less then you expected.

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:57

Ik heb horseware dekens (de amigo en de Rhino) dit zijn de enige dekens die passen. Dit jaar heb ik alleen de hals eruit geschoren omdat ze het zo warm hadden op stal. Dit werkt prima en ze kunnen nu hun warmte beter kwijt!

:¨·.·¨:
`·. Yessie, Jella & Sylvy :+:.

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Re: paard zweet enorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 23:31

Borstbeschermers past die ook niet... Zijn of te groot of te strak...
Die van harrys horse heb ik nog nooit geprobeerd. Ik ga is zoeken of ze die hier in de buurt verkopen.
Zonder deken met jachtmodel vind ik toch niet fijn. Zeker als t wat kouder is straks

nisart

Berichten: 33
Geregistreerd: 31-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:13

Ik denk dat een race streep de beste oplossing is voor je paard!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cabochon1, GrapeshotBot, ikbencarmen, Liesringo en 93 bezoekers