Zit oefeningen zonder paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FUENTES

Berichten: 38
Geregistreerd: 29-11-13

Zit oefeningen zonder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 20:46

Geen idee of dit hier goed geplaatst is, zo niet, sorry daarvoor!

Hoi! :wave:
Ik heb sinds gister les op een hele lieve nrps pony. Nu is zij heel voorwaarts en om haar dan terug te krijgen heb ik te snel de neiging om aan de teugels te trekken of me daaraan op te trekken. Ik moest dus meer met mijn zit rijden. Op zich kan ik dat wel, maar het is voor mij heel erg wennen dat ze zo voorwaarts is, hiervoor heb ik namelijk een pony gehad die ik heel erg moest stimuleren om hem maar een beetje vooruit te krijgen. Maar mijn vraag is nu, zijn er oefeningen voor je zit die je zonder paard kunt doen? En waar je tijdens het rijden dan ook echt iets aan hebt? Als ik het namelijk op de teugels probeer gaat ze hier alleen maar nog meer doorheen lopen.

Groetjes!

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day


RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:51

Voor je zit kun je op een skippy bal oefeningen gaan doen, zoals in balans op de bal blijven zitten met 1 been gestrekt naar voren en een andere oefening is op de bal draaien zodat je je bekken moet bewegen.

Als tip voor op je pony wil ik meegeven: veel figuurtjes en veel overgangen rijden, zorg dat je pony bezig is en geef gedoseerd je beenhulpen. :) (Dus voel aan hoeveel been je moet geven.)


FUENTES

Berichten: 38
Geregistreerd: 29-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 20:53

RenWaBl schreef:
Voor je zit kun je op een skippy bal oefeningen gaan doen, zoals in balans op de bal blijven zitten met 1 been gestrekt naar voren en een andere oefening is op de bal draaien zodat je je bekken moet bewegen.

Als tip voor op je pony wil ik meegeven: veel figuurtjes en veel overgangen rijden, zorg dat je pony bezig is en geef gedoseerd je beenhulpen. :) (Dus voel aan hoeveel been je moet geven.)


Ik heb niet zo'n ding haha, zal er wel eens één halen. Dankjewel!

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day

Addicty
Berichten: 155
Geregistreerd: 05-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:54

Dit is veel oefenen, op het paard denk ik. Mijn paard is ook erg voorwaarts. Voornamelijk met je zit, diep zitten, zwaar maken en eventueel een ophouding met je buitenteugel maken. Bij ook maar enige reactie, gelijk ontspanning in je handen geven!
Trekken aan de teugels en voornamelijk ook de binnenteugel wordt die van mij alleen maar nog heter van. Geduld, diep uitademen, zwaar maken, ophouding buitenteugel, handen sluiten, kleine volte rijden waardoor hij de achterhand meer moet gebruiken, werkt bij de mijne goed.
Ik zou zo zelf geen oefeningen zonder paard weten

FUENTES

Berichten: 38
Geregistreerd: 29-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 20:55

Addicty schreef:
Dit is veel oefenen, op het paard denk ik. Mijn paard is ook erg voorwaarts. Voornamelijk met je zit, diep zitten, zwaar maken en eventueel een ophouding met je buitenteugel maken. Bij ook maar enige reactie, gelijk ontspanning in je handen geven!
Trekken aan de teugels en voornamelijk ook de binnenteugel wordt die van mij alleen maar nog heter van. Geduld, diep uitademen, zwaar maken, ophouding buitenteugel, handen sluiten, kleine volte rijden waardoor hij de achterhand meer moet gebruiken, werkt bij de mijne goed.
Ik zou zo zelf geen oefeningen zonder paard weten


Dankje! Ik moet inderdaad leren meer op mijn buitenkant te rijden en meer te ontspannen. :')

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day

FUENTES

Berichten: 38
Geregistreerd: 29-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 20:58

Addicty schreef:
Dit is veel oefenen, op het paard denk ik. Mijn paard is ook erg voorwaarts. Voornamelijk met je zit, diep zitten, zwaar maken en eventueel een ophouding met je buitenteugel maken. Bij ook maar enige reactie, gelijk ontspanning in je handen geven!
Trekken aan de teugels en voornamelijk ook de binnenteugel wordt die van mij alleen maar nog heter van. Geduld, diep uitademen, zwaar maken, ophouding buitenteugel, handen sluiten, kleine volte rijden waardoor hij de achterhand meer moet gebruiken, werkt bij de mijne goed.
Ik zou zo zelf geen oefeningen zonder paard weten


Dankje! Ik moet inderdaad leren meer op mijn buitenkant te rijden en meer ontspannen. :')

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day

anyw1

Berichten: 513
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Zit oefeningen zonder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:22

Er zijn heel veel oefeningen voor je zit en balans zonder paard!
Op de bal, balansschijf en trampoline bijvoorbeeld. Maar ook met teugels, loopoefeningen en zelfs de nintendo wii.
Zoek anders een keertje een centered riding instructeur bij je in de buurt, die weten heel veel van dat soort oefeningen.

FUENTES

Berichten: 38
Geregistreerd: 29-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 21:27

anyw1 schreef:
Er zijn heel veel oefeningen voor je zit en balans zonder paard!
Op de bal, balansschijf en trampoline bijvoorbeeld. Maar ook met teugels, loopoefeningen en zelfs de nintendo wii.
Zoek anders een keertje een centered riding instructeur bij je in de buurt, die weten heel veel van dat soort oefeningen.


Dankje! Ik ga onderdaad eens kijken naar zo'n instructeur. Maar met die loopoefeningen, wat moet je dan precies doen? :)

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day

Addicty
Berichten: 155
Geregistreerd: 05-12-12

Re: Zit oefeningen zonder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:19

En, al wat gedaan qua oefeningen? Hoe gaat het?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:50

Een zitoefening zonder paard, tjaaaa mssn een spel kaarten of schaken of dammen, .....
Nee een zitbal wordt heel dikwijls wel eens gebruikt, ook bv een op een houten bank gaan zitten en met je vingers onder je zitvlak de zitbeenknobbels voelen en die dan ook bewegen eerst bv de linker meer belasten dan de rechter.
Je bekken beetje naar voren kantelen en daarna naar achter en dit dan in een vloeiende beweging een tijdje na elkaar volhouden, hierbij ga je dan letten op jouw handen die mogen dus niet meegenomen worden in die beweging, dus trachten de handen correct ongeveer jouw navel hoogte en stil te kunnen houden, ook opletten dat jouw bovenlichaam jouw schouders en je hoofd ook niet in een soort slangenbeweging op en neer gaan, jouw schouders en hoofd moet als het ware bijna op de zelfde hoogte kunnen blijven.
Jouw oren boven jouw schouders (dus niet het hoofd naar voren uitsteken), en jouw schouders boven jouw enkels.
Leer bewust te voelen hoe je zit, als je meer druk zet op bv je linker zitbeenknobbel, dan moet jouw bovenlichaam nog steeds verticaal boven je bekken staan, dus niet scheef gaan zitten.
En zo zijn er nog wel een hele reeks andere dingen te doen hoor.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:17

via een skippy bal kan je heel handig je zit oefenen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Katyatje en 14 bezoekers