is zo'n paardje reeel?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
x_xena
Berichten: 63
Geregistreerd: 03-07-13

is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 20:24

hallo bokkers,

allereerst, het zou goed kunnen dat dit topic verkeerd staat :)

ik ben een meisje van 14 jaar en ik krijg misschien een eigen paard *\o/* . Ik heb alleen nog wel een vraas. Ik wil zelf heel graag de dressuursport in, maar dan ook écht. dus dressuurles van een goede instructreur, en om de 3/4 weken een knhs wedstrijd. Maar ik ben ook fan van lekker recreatief rijden, dus het bos in, zonder zadel springen, vrijheidsdressuur, en zwemmen. Ik weet dat als je een goede ruiter bent, je zelfs met een 3 jarige jazz (bij wijze van) op buitenrit kan. Maar ik ben geen goede ruiter, en ik wil gewoon ontspannen rijden, en niet dat er eerst een jaar lang schriktraining vooraf is gegaan.
ik vraag me dus af, is het realistisch dat ik opzoek ben naar een paardje (liefst KWPN) met écht goed dressuurbloed (vivaldi, jazz, ampere, etc) die ik ook gewoon als een leuke 'kinderpony' kan beschouwen?
ik weet dat je met een fjord/haflinger ook de dressuursport in kan, maar ik ben helemaal gek van kwpn'ers, en het duurt nog een tijdje voordat ik een paard krijg, dus ik heb liever nu een antwoord op mijn vraag, en ik kan altijd nog naar een ander ras kijken.

Groetjes Emma


zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:27

PP -> YRT omdat TS onder de 16 is.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:27

Ik heb nu dus totaal geen verstand van kwpners maar over het algemeen, waarom begin je niet met een wat ouder paard en stap je later met meer ervaring over op een jongere? Oudere paarden hebben de ervaring ten minste al en zijn over het algemeen rustiger van karakter :)

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

cashje
Berichten: 135
Geregistreerd: 12-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:30

Waarom zou je paard zon afstamming moeten hebben?
Er zijn genoeg andere paarden met een andere afstamming of zelfs onbekende afstamming die talent hebben maar ondertussen super braaf zijn.
Ik heb zelf een tinker en doe hetzelfde als wat jij graag wilt.

Maar met een kwpner is dat ook zeker mogelijk maar ik denk dat je die afstammingen los moet laten en gewoon een leuk paardje moet zoeken dat goed bij jou past.

Basboo

Berichten: 362
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:30

Inderdaad, een wat ouder paard lijkt mij ideaal. Een KWPN'er met al wat wedstrijdervaring, dan kun je ook sneller beginnen met op wedstrijd gaan zoals je wil. Daarnaast zijn oudere paarden vaak wat relaxter, dus die accepteren het eerder om als ''kinderpaard'' gebruikt te worden. Veel succes met het maken van een keuze! :)

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:31

flink bloed en kinderpony? :+ kan... maar zie het niet zo heel vaak.
bovendien is dat nog hartstikke duur ook..

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:31

Ik vind de doorsnee KWPNer daarvoor tegenwoordig echt veel te heet, een enkeling daar gelaten moeten die gewoon aan het werk gezet worden om gekkigheid te voorkomen. Misschien idd een ouder paard waarvan je kunt uitproberen hoe braaf hij is, met een jong dier zou ik de gok nooit nemen met dat doel.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:33

Ik zou voor een wat oudere, ervaren pony/paard gaan (jaar of 10/12), lijkt me toch beter dan een heftige 3 jarige.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Basboo

Berichten: 362
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:33

unihorses schreef:
flink bloed en kinderpony? :+ kan... maar zie het niet zo heel vaak.
bovendien is dat nog hartstikke duur ook..

Dat bestaat wel, maar dat zal dan wel duur zijn inderdaad. Ik weet niet of dat uitmaakt? Ik kom toch weer terug op een wat ouder paard. Die zijn meestal wat goedkoper en rustiger.

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:37

Ga eerst maar flink sparen.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:39

Ik volg even, wil hetzelfde als jij, enige verschil is dat ik het paard voor iemand anders zou willen rijden en hem niet zelf wil hebben (Dus mocht er iemand in de buurt wonen en een leuk paard hebben staan voor de sport maar niet zelf wil / kan rijden??? :+). Ik wil ook wedstrijden en selecties rijden en me selecteren voor de kaders etc. Zou het nu ook leuk vinden om er een KWPN'er ofzo bij te rijden en daarmee verder te trainen. Ben nu bezig met een hele leuke jonge Fries waar ik dadelijk mee wil starten, maar bij mij ontbreekt gewoon de ervaring (en talent????) denk ik om echt ''succesvol'' selecties te rijden. Maar met motivatie kom je al een heel eind en dat ontbreekt bij mij dan weer niet :D

Zulke goede en brave paarden zijn ook echt veel duurder heb ik het idee.
Maargoed, zo'n paard dat ik voor iemand anders zou mogen rijden, keep on dreaming Dynamite :+
Laatst bijgewerkt door DynamiteS op 14-12-13 20:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Eat. Sleep. Ride. Repeat.

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:40

Je kan ook voor een ponyras kiezen. En trouwens écht goed bloed geeft geen garantie op een écht goed paard. ;) Je kan betwr kiezen voor een écht betrouwbaar paard :j

IG: @arabierjoep

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:41

Ze bestaan, maar dan moet je wel een geldboompje hebben.
Als je dat hebt geen probleem.

Anders zou ik als ik jou was gaan voor een iets ouder paard dat de hele wereld al gezien heeft, betrouwbaar en braaf is en Z heeft gelopen, maar allicht geen grand prix materiaal is.
Daar kan je echt bergen van leren en heel veel plezier van hebben.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:42

Britta: lekker kort door de bocht, waarom sparen als ze een paard krijgt.?
Daar gaat de vraag toch niet over?..

Ik zou naar een paardje kijken, wat misschien wat gewend is in de sport, bijv eentje die L1/M1 gelopen heeft.
Dan weetje zeker dat het diertje al ervaring heeft.
Ook staat er vaak genoeg in een advertentie ook braaf voor kinderen, of buitenritten.

Ik denk meer dat je naar het innerlijke moet kijken, dan naar het papiertje
De klik die er moet zijn is veel belangrijker dan het papiertje, daar kom je niet ver mee in de dressuur.

Aangezien je zelf al aangeeft dat je "nog"geen goeie ruiter bent, zie ik het nut er ook niet van in om dan zo'n hittepetit te willen.

Succes.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:43

Ik raad inderdaad ook een ouder paard aan waar je veel van kunt leren. Maar als dit een KWPN'er is die ook nog eens helemaal bomproof is, dan moet je daar wel even flink voor sparen denk ik! (Ofja, je ouders dus :P)
In plaats van een KWPN'er kun je dan ook kiezen voor een wat robuuster ponytype, die kosten vaak een stuk minder en zijn minstens zo leuk!

Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:44

Waarom een paard? Kijk een naar new foresters!

Die zij super braaf maar lopen ooj veel in de sport.

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:45

Misschien is de TS te groot voor een pony?? :o

Eat. Sleep. Ride. Repeat.

Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:47

Dan beb ik wel benieuwd hoe groot ts is :)

Ik ben 174 cm en pas nog gewoon op mijn forester.

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:48

DynamiteS schreef:
Misschien is de TS te groot voor een pony?? :o

Voor de wat grotere pony ( zoals foresters ofzo zoals Noorhermans zegt ) word je jiet snel te groot ;)

IG: @arabierjoep

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:48

1-0 voor jou :)

Eat. Sleep. Ride. Repeat.

Olympia96

Berichten: 3294
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:49

Ik zou zeggen: laat 't Jazzbloed varen en kijk naar een Gelders paard!:-)

x_xena
Berichten: 63
Geregistreerd: 03-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 20:50

okee bedankt voor de reacties, ik denk dat ik sowieso voor een wat ouder paard was gegaan. Ik denk dat ik zelf niet genoeg kennis heb van welk paard echt talent heeft voor de sport, dus ik denk dat ik eerst maar is wat hulp ga vragen :). Maar als wij ooit een paard aanschaffen, is het voor mij, mijn ouders en mijn broertje, en we hebben allemaal andere voorkeuren. Daarom dacht ik dat ik maar alvast veel vragen moest gaan stellen. Dat leek mij wel handig :)

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:51

succes
Laatst bijgewerkt door daphneM op 14-12-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt


x_xena
Berichten: 63
Geregistreerd: 03-07-13

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 20:52

@daphneM je hebt wel gelijk, want op een wedstrijd wordt toch een combinatiecijfer gegeven, en als je benen 3 meter onder het paard uitsteken, ongeacht of hij het houdt of niet, het ziet er toch een beetje raar uit..

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:52

Mijn paard heeft springbloed, is erg cool in zijn hoofd, maar is een ster in dressuur.
Dus staar je aub niet blind op een afstamming, maar kijk naar de bewegingen en vooral naar karakter.
Paar moet ook voor je willen werken

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers