Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
_Nancy

Berichten: 14091
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 19:02

Hoi!

Sinds afgelopen maandag ben ik officieel een gelukkige fjorden bezitter geworden :D
Nu is van rijden ed natuurlijk nog geen sprake (ze is 2 en 8 maanden), maar ik wil me toch vast gaan orienteren op een zadel.

Ik hoor van alle kanten: 'Zal wel moeilijk worden om een passend zadel te vinden'..
Dus wat orientatie kan vast geen kwaad.

Ik ben benieuwd naar wat voor zadel op jullie fjord ligt en/of wat voor zadel er op je fjord lag toen je hem ging inrijden. Vooral naar het laatste ben ik benieuwd.
Wat ik eigenlijk zoek is dus een goed zadel, makkelijk in onderhoud, niet te duur en makkelijk aan te passen.
Hierdoor neig ik meer naar een wintec.

Ik ben benieuwd wat jullie aan zadels hebben en of jullie bepaalde aanraders hebben :)


Note; Ja, als het eenmaal zo ver is, zal er zeker een zadelmaker bij komen om het een en ander op te meten.
Dit is puur ter informatie :)

Ik hoor het graag :D

Groetjes Nancy

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:04

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-13 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:06

Ik zweer bij massimo :). Mijn fjord heeft een korte rug

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:09

Het vinden van een zadel voor een fjord is niet moeilijker of anders dan dat voor een ander paard.
Kortom geschikte zadelpasser zien te vinden en die met lading zadels voor laten rijden.

Ik heb een Bates caprilli voor Sjol (met verwisselbare boom) deze paste echter niet op Toobs, die heeft een grand gilbert en die past wel op Sjol.

Waar je wel aan moet denken, maar dat zal een goede zadelpasser ook doen, is dat sommige fjorden een relatief korte rug hebben, dus dat je soms een zadel nodig hebt met een korter draagvlak.
Niet altijd hoor. Sjol heeft rug waar gewoon een 18 inch op past en ik heb geen kort/klein zadel.

Wintec is als het past best een optie, heb je heel veel soorten in. Echter het is een fabeltje dat die op alle paarden passen. De bates die ik heb is soort van een leren wintec. (en die past dus niet op Toobs)

Verder zou ik er zeker rekening mee houden dat je jonkie echt niet direct het model heeft dat ze zal hebben als ze langer onder het zadel is en ouder is, kan dus best betekenen dat je in de nabije toekomst nog wel een keer op zoek moet naar een ander zadel.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:14

Tis maar net wat je wil natuurlijk en wat hierboven al gezegd wordt, per paard verschilt dit heel erg….gewoon een goede zadelmaker/passer laten komen

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

nientje78

Berichten: 3432
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Hanzestad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:15

Ik had er een wintec 500 op liggen (dressuur,oud model)) maar lag niet echt fantastisch.
Daarna heb ik enige tijd boomloos gehad, bij de cheyenne en de london geen probleem.
Maar bij de stella kwamen er plekken en toen ben ik weer overgestapt op een boomzadel.
Dit werd weer een wintec 500 dressuur,maar dan het nieuwste model en die lag werkelijk als een huis.
Alles sloot goed aan,rug en schouders lagen ook heel mooi vrij (beter als bij het oude model)

Quote Stedman Graham ; "Freedom is always coming from The inside ,It's in your Passion!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:15

Mocht je een zadel gevonden hebben, zou ik alsnog zadelmaker laten langskomen om te kijken of hij echt goed ligt. Niet zomaar aanklooien met zadels!

_Nancy

Berichten: 14091
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 19:20

Wat zeg ik nou in mijn OP :') Ik laat een zadelmaker komen als het zo ver is.. Goed lezen aub..

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥


Anoniem

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:21

Oh dan heb ik daar overheen gelezen, mijn excuses!

_Nancy

Berichten: 14091
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 19:22

Nes, die KN zadel ziet er ook wel heerlijk uit!! :j

Sjolvir, daar ben ik me van bewust en daarom ook eerder op zoek naar een makkelijker aan te passen zadel.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een boomzadel :)

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Wendy_N
Berichten: 252
Geregistreerd: 07-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:24

Mijn nicht heeft voor haar merrie een Thorowgood cob t4 zadel met verwisselbare boom.
Mooi zadel, Wintec prijzen en ligt op haar fjord een stuk beter als de Wintec zadels die we gepast hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:24

Wij hebben hem ook pas een paar dagen, voorzover we nu kunnen zien ligt hij goed, maar er komt nog iemand langs om het helemaal na te checken.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:25

_Nancy schreef:
Nes, die KN zadel ziet er ook wel heerlijk uit!! :j

Sjolvir, daar ben ik me van bewust en daarom ook eerder op zoek naar een makkelijker aan te passen zadel.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een boomzadel :)


Vergis je niet in dat makkelijk aan te passen, het is eigenlijk alleen het kopstuk dat je vervangt, aan de rest kan je weinig vervangen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

_Nancy

Berichten: 14091
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 19:27

Wendy, dat zadel ken ik niet, ga ik even naar kijken :j

Sjolvir, je kunt de kussens toch opvullen enzo?? :o?

Nes, ik ben benieuwd dan! Ik vind het er als een stevig, fijn zadel uitzien :j

Edit; De Thorowgood cob t4 opgezocht en ziet er mooi uit! Kom vooral veel spring/vzh zadels tegen, maar die dressuurzadels zijn toch ook wel erg mooi!

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:36

Ja, maar opvullen enzo valt bij mij niet onder even makkelijk aanpassen.
Dat wordt dan opvullen.. tijdje rijden, vulling weer wat ingeduwd, weer bijvullen etc.
Voor zover het met vullen bij te werken is.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Wendy_N
Berichten: 252
Geregistreerd: 07-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:37

Het zijn mooie zadels idd! Mijn nicht heeft de bruine vzh variant, zit ook erg lekker. Kussens aan de onderkant zijn wat breder waardoor hij bij haar een stuk beter lag. En de ververwisselbare boom is ook ideaal.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:56



If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

AnnaLoes
Berichten: 108
Geregistreerd: 17-01-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:19

Verstandig van je om een zadelmaker langs te laten komen als het zo ver is, want elke rug verschilt en zal daarom ook per paard moeten worden bekeken.

Mijn oude (inmiddels overleden) fjordenmerrie had een superfijn Bates zadel, maar op mijn huidige fjord past dit zadel totaal niet. Hij had een JC Tango toen ik hem kocht, zat heerlijk maar deze was toch te klein en kneep hem in de rug. De zadelmaker heeft veel verschillende zadels er op gepast (leer, kunststof, duur, goedkoop), maar de enige die hem goed paste was Wintec Cair 500, en die is het dus ook geworden.

Gewoon een boel zadels mee laten nemen, en alles passen en uit proberen.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:19

_Nancy schreef:
Wat zeg ik nou in mijn OP :') Ik laat een zadelmaker komen als het zo ver is.. Goed lezen aub..

in dat geval kan je wel een hele lijst met zadels maken want iedereen heeft weer wat anders, de 1 naar zn paard en de andere met een makkelijkere keuze naar zn portemonnee ;)

maar om aan je lijst toe te voegen:
triple horn

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

_Balou
Berichten: 2976
Geregistreerd: 04-05-12
Woonplaats: Rheeze (Hardenberg)

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:29

Ik heb een Thorowgood Griffin :)

Balou & Amber

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:00

Voor Fenna heb ik een Wintec dressuur. Die heb ik gekocht toen ze drie was.
Odette rijd ik al jaren met een JC veelzijdigheids zadel.

Odette&Fenna

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:47

Ik ben bezig met inrijden en doe dat op een Emiel Voest pad. Zo heb ik geen problemen met zadels. Wel hangt er al een zadel voor haar klaar. Dit is een Zaldi Creole. Is een endurance zadel. Voordeel van dit zadel is dat de schouder van het paard gemakkelijk onder het zadel door kan bewegen doordat er maar 1 zweetblad is. Op dat zweetblad ligt de kniewrong. Verder is Zaldi gemaakt met het oog op Iberische paarden. Zij hebben qua zadels de nodige kenmerken met de fjorden gemeen.

Voor mijn andere fjord heb ik ook een Zaldi (Vila Endurance), de boom van beide zadels is van thermoplastisch materiaal waardoor deze met warme aanpasbaar is. De latex kussens vormen met de rug van je paard mee door de warmte van de paardenrug. De singelstoten lopen in een V vorm en zijn lang waardoor je de singel gemakkelijk kunt positioneren. Zaldi heeft veel verschillende zadels, een aantal daarvan zijn vrij kort.

Een zadelmaker zei mij eens dat de mensen met de moeilijkste paardenruggen vaak ook het kleinste budget hebben. Je hebt nu nog de tijd om te sparen, dat zou ik dus doen en vervolgens een A-merk zadel kopen dat passend is voor je fjord. Kan het op termijn niet meer passend gemaakt worden dan is het in ieder geval verkoopbaar, iets wat met B-merken vaak al veel moeilijker is.

veerle92

Berichten: 762
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:55


ᑭᑌᖇᗩ ᖇᗩᘔᗩ ᗴᔕᑭᗩᑎ̃Oᒪᗩ ᗪᗩᑌᖇᗩᗪᗩ II
ᑭOᑎY ᑭOᗯᗴᖇ KᗩI ᐯᗩᑎ ᗴᑫᑌI ᑕᗴᑎTᗴᖇ (verkocht)
ᗴᐯᗴᖇTOᑎ ᴘᴀɪɴᴛᴇᴅ ʙʟᴀᴄᴋ x ᴛᴀɴɢᴏ (verkocht)
ᖴᗩᗰIᒪY

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:55

Mijn fjord heeft een korte rug (17 inch kussens (pannels) luchtgevuld) en voor mijn zit heb ik 18 inch! heb daarom een Wow zadel, alle onderdelen zijn apart in elkaar te zetten zeg maar, dus als je begint met inrijden zal het lichaam van je fjord steeds veranderen en kun je je zadel weer laten aanpassen...is wel prijzig maar dan heb je ook wat hi hi en het zit heeeerlijk!!

[i]olja was mijn alles[/i Allerliefste SG en Olja jullie zitten voor altijd in mijn hart en zal jullie nooit vergeten....

xxPaige
Berichten: 806
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Re: Welk zadel is geschikt voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:04

Op mijn bijrijdfjordje ligt een Thorowgood dressuurzadel en voor het springen heb ik een Wintec springzadel. :)

Volg paardengidsveluwe op Instagram
PaardengidsVeluwe instagram klik!
instagram.com/paardengidsveluwe


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 27 bezoekers

cron