Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 13:52

Hopelijk staat het hier goed…

Wij hebben al sinds een tiental jaar een Belgisch Trekpaard, Margrietje.

Sinds enkele weken heeft ze last van mok. De nodige smeerseltjes ten spijt, gaat dit heel moeilijk weg. Door het vele haar in haar kootholtes is het ook niet zo goed te behandelen: het smeersel plakt in de haren, ik heb heel veel moeite om het allemaal op de goeie plaats te krijgen, … Afijn, een heel gedoe.

Daardoor speel ik met het idee om haar kootholtes bij te scheren, zodat ik de mok beter kan behandelen / voorkomen. Maar is dat wijsheid? Ik zou de bovenste haren laten hangen zodat bv regenwater wel daarlangs naar beneden kan weglopen, dus dat ze geen kale benen heeft. Dus: de bovenste haren omhoog houden, hetgeen er onder wegscheren en dan de haren terug er laten over vallen, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Margriet staat trouwens 24/7 buiten met een schuilstal - het is te zeggen, van in het weiland / paddock kan ze gewoon in haar stal. Voor de stal is het met dit weer wel wat modderig, de rest van het land is droog. Daar staat ze meestal op, of in haar stal (op stro). Het is heel moeilijk om haar binnen te houden, ze loopt de deuren er uit maar als het moet dan moet het natuurlijk.

Wat is wijsheid?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!


Denise1984

Berichten: 2634
Geregistreerd: 09-03-05

Re: Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:57

Ik knip bij mijn fries de kootholtes uit op de manier hoe jij beschrijft. Ik knip ze omdat de normale tondeuse er niet doorheen komt en ik geen speciale heb. Anders had ik ze ook uitgeschoren. Maar met knippen is het behandelen ook wat makkelijker.

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:59

Doe ik ook met mijn Fries ja :j Alleen zag ik laatst dat daar bruine haren voor terug komen -O- Groeit het zwarte nog terug of blijft dit zo?

:¨·.·¨:
`·.
Friso&Andor

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:01

Heeft ze alleen daar korstjes of ook in dr sokken.. voel maar s goed. Meestal zit het ook op de benen zelf en is het geen mok maar mijten. Heeft ze rimpels op dr benen? zelfde verhaal maar dan ben je al een tijdje onderweg.
Ik zou het stro uit de stal doen en er vlas ofzo in doen, in stro zitten veel beesjes.
succes in ieder geval.

Denise1984

Berichten: 2634
Geregistreerd: 09-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:03

O geen idee die van mij krijgt gewoon zwart terug

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 14:17

@ Denise: dat is ook een idee… Kan daar al mee beginnen, tot de scheermachine gerepareerd is ;-)
@ pipo: het zit echt alleen in haar kootholtes, het onderste deel. Haar benen voelen helemaal zuiver, geen bultjes en geen rimpels. De dierenarts had zoiets vele jaren geleden al aangegeven dus ik heb het goed in de gaten gehouden. Dierenarts moet volgende week sowieso komen dus ga haar er nog wel eens naar laten kijken, kan ook geen kwaad natuurlijk...

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

Nonnie89

Berichten: 253
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:20

Mijn tinker heeft ook Mok gehad. Ik knip de haren gewoon weg in de kootholtes. Zo is het veel beter te behandelen en kan je het goed bijhouden.

Follow your heart it knows the way!!!

Paard en ruiterinstructieweek 2013
Paard en ruiterinstructieweek 2014
Paard en ruiter instructieweek 2015
Paard en ruiter instructieweek 2016
Eper paarden 4 daagse 2017
Eper paarden 4 daagse 2018
Paard en ruiter instructieweek 2018
Paard en ruiter instructieweek 2019

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:20

okee super, zou al heel wat ellende schelen. Als hij toch komt zou ik niet teveel rommelen en hem even eerder laten komen, kan je misschien gelijk goede rommel krijgen om het te behandelen.

ivy_power89

Berichten: 5828
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:25

Mijn arabo fries had ook hele erge mok, tot ik metazoa super fit broxxx ben gaan voeren.
Binnen een paar weken was het een stuk minder.
Daarbij scheer ik de kootholtes helemaal uit, het haar valt er heel mooi overheen dus je ziet er nauwelijks wat van!
Nu smeer ik alleen nog MS creme en een paar druppels pure detol, en dan is het in de meeste gevallen zo weg. (wat niet hoeft te betekenen dat dit bij ieder paard zo zou moeten zijn)

Met mijn vorige paard heb ik een laagje tandpasta erover moeten doen van de DA, nadat was bekeken of het geen mijt was.
Ook toen was het zo weg.

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

jenn0dv

Berichten: 907
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Naast een hunebed

Re: Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:54

Ik kan je aanraden om het Centraal topic Mok door te lezen op het heavy horses forum. Daar zitten de mensen met ervaring en hele goede tips! Succes :)

Buitenrit in Noorwegen? Welkom bij www.venabustallen.no in Venabu, Oppland
1,2,3,4uurs tochten, halve- en hele dagtochten door echte natuur op de rug van een prachtige Dølahest!

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 07:19

@ jenn0dv: idd heel interessante dingen gelezen! Thx!

Ook bedankt voor de reacties iedereen

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

Noelledeboer
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-06-11

Re: Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:43

Mijn paard was heel gevoelig voor mok. Ze heeft zelfs een keer in de Universiteitskliniek Utrecht gestaan vanwege ernstige mok. Na heel veel producten te hebben geprobeerd werkte de combi van een vitamine boost (om de weerstand te verhogen) en de mokspray van Hippoderma het beste voor haar. Helaas heb ik haar een maand geleden moeten laten inslapen na een ongelukkige val op stal. Heel triest maar ze heeft een geweldig leven gehad. Ging iedere dag met haar twee vrienden naar buiten en is bijna 28 jaar geworden.

parador

Berichten: 841
Geregistreerd: 23-06-10

Re: Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:45

vergeet niet wanneer je alles wegscheert , dat je dan stoppeltje krijgt . Deze gaan ook jeuken. Misschien is heel kort knippen een betere optie?

where ever i lay my CAP , that's my home ......................... a Horse, an answer to all my prayers
http://www.mennenisleuk.nl

Nikkels, ik zal je nooit vergeten, De Hemel heeft er een grote ster bij....

janneke_S

Berichten: 333
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:05

Ik denk dat ik het weg zou knippen, de haren.
Hier op stal gebruiken we warm water met betadine zeep. Dan goed de kootholtes droog maken en er dan sudocreme op smeren. Helpt ook heel goed.

Femme Fatale <3 Kyte <3

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:07

Het enige wat bij mijn drumhorse hielp was 2 x een injectie met dectomax.
Sindsdien al een jaar probleemvrij.


KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:08

Uitscheren of knippen en dan wassen met sebacil. :j


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:09

ik heb persoonlijk zeer goede ervaring met aloe-vera,arnica,teatree gel. Dit kan je bij de tuinen kopen. Vorige week weer begonnen ermee, de huid van mijn vz shire, was warm, dik en zat vol mok. Eerst goed gewassen met groene zeep en daarna de gel erop gedaan. Dit smeer ik er iedere dag op. Na een paar dagen is de huid rustig en word weer mooi rose. En vanmorgen zag ik dat de haren er alweer op terug groeide.
Dit is mijn ervaring ermee, het wil niet zeggen dat het bij jou paard helpt.
Maar dat is met alle middeltjes, bij de ene werkt het bij de andere niet

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:56

de lange haren in de kootholte wegknippen of scheren en de korstjes zo veel mogelijk verwijderen. dan wassen met betadineshampoo. werkt super.
tip van mijn oude dierenarts.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:14

Ik zou kort knippen en niet scheren. Scheren geeft vaak irritatie. Ik knip bij mijn tinker ook de koten kort maakt alles het een stuk makkelijker

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:09

parador schreef:
vergeet niet wanneer je alles wegscheert , dat je dan stoppeltje krijgt . Deze gaan ook jeuken. Misschien is heel kort knippen een betere optie?

Als je een apparaat hebt voor paarden niet hoor.

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Re: Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:13

Heb je aan de DA al eens advies gevraagd over dogexema voor de behandeling van mok? Ik begin er nu over omdat je schrijft dat de mok maar traag weg gaat.
Ik heb bij 1 van mijn paarden ook jaarlijks gesukkeld met mok en met dit product verdween het als sneeuw voor de zon!
(Is overigens een product voor honden met een andere huidaandoening maar voor mok werkt het ook prima!)

Aangeboden: bijverdienste met een parttime/fulltime inkomen
Word betaald om op social media te zitten.
Ask me how!

onlineshop

Berichten: 243
Geregistreerd: 15-12-12

Re: Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:51

Hier bleek dog eczema ook de gouden tip, nadat we al veel andere middelen geprobeerd hadden die niet werkte. Was een zeer hardnekkige mok, bij dog eczema zagen we na een paar dagen al een goed resultaat. Bij minder hardnekkige mok werkt zinkzalf ook prima. Eerst een keer wassen met betadine shampoo om het goed te ontsmetten. De haren zou ik wegknippen.
Succes.

Tot wel 45% korting op het gehele assortiment winterdekens!!
http://www.paardendekens.net

Equi68
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-04-13

Re: Trekpaard met mok : kootholtes uitscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:08

Kortscheren en behandelen is het beste. Zoek een niet uitdrogende/zachte ontsmettende shampoo om alles eerst schoon te krijgen, dus geen Betadine (jodium kan ook alergische reactie opwekken). Daarna met een goede vette zalf insmeren op de huid. Het beste werkt dan caipan equimint, kijk even op www.caipanequimint.nl, deze hebben heel goede resultaten laten zien, bij mijn eigen shires na jaren van natte en droge mok eindelijk mokvrij!! Echt een aanrader!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers