Extra wei kopen - financiering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Extra wei kopen - financiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 09:41

Ervaringen gevraagd!

We hebben een huisje op het oog waar een weiland achter ligt van iemand anders, die wellicht te koop is. De bank financiert een 'ander' stuk grond niet mee in de privé hypotheek.

Moet je na de koop van het huis een tweede hypotheek afsluiten, of een persoonlijke lening?

De beste scheermachine aanbiedingen! Scheerapparaten voor paarden


Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:48

Als je nu geen hypotheek krijgt voor grasland, kun je er ook geen 2de hypotheek erop krijgen.
Daarvoor zal het huis als onderpand moeten staan, en op dat stuk grond bevind zich geen bebouwing.

Het klopt dat je op agrarische grond (losstaande grond; dus die niet bij het huis behoort), geen hypotheek kan krijgen.
Wij hebben toentertijd ook naar gekeken, en je moet (als je het geld niet hebt) een PL afsluiten.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Extra wei kopen - financiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 09:50

Ah, ok.

Ik had verwacht dat het meegefinancierd zou kunnen worden, aangezien het binnen onze leencapaciteit zou vallen. Dan moet het dus een PL worden. Huren is ook een optie, maar geen idee wat een schappelijk bedrag per maand is voor een halve ha.

De beste scheermachine aanbiedingen! Scheerapparaten voor paarden

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:50

Geen van beide, maar zeker geen PL, want die zul je echt niet voor 30 jaar kunnen afsluiten. Tenzij het om een flutbedrag gaat wat je idd in een paar jaar kunt afbetalen. Maar dan zal het probleem niet zo spelen. Tweede hypotheken zijn tegenwoordig aan strenge regels onderworpen en sowieso niet aftrekbaar, dus niet gunstig. En of een bank een hypotheek op een wei wil geven... vermoedelijk niet dus, als het nu ook al een probleem is.

Beste werkwijze is, óf eerst het huis zonder de grond kopen, dan het huis inclusief het stuk extra wei laten taxeren en op grond daarvan je woninghypotheek verhogen. Míts je de lasten kunt dragen zou dat door een bank geaccepteerd moeten worden. Want een woning met meer grond is meer waard.
Alternatief is vóór aanschaf van huis en wei naar een andere bank gaan en uitleggen dat je op grond van een taxatie van huis plus wei een hypotheek wilt. Maar je zult dus sowieso de bank moeten aantonen dat huis plus wei samen een dusdanige taxatiewaarde heeft dat de bank het aandurft daar zoveel voor te lenen. Want zo simpel is het, het onderpand moet het waard zijn. En als de eigenaar van de wei er de hoofdprijs voor vraagt, zal dat niet het geval zijn.
En daarnaast moet je natuurlijk de lasten van het geheel kunnen opbrengen. Anders ben je je onderpand binnen de kortste keren ook weer kwijt.

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 09:52

Ibbel schreef:
Beste werkwijze is, óf eerst het huis zonder de grond kopen, dan het huis inclusief het stuk extra wei laten taxeren en op grond daarvan je woninghypotheek verhogen. Míts je de lasten kunt dragen zou dat door een bank geaccepteerd moeten worden. Want een woning met meer grond is meer waard.
Alternatief is vóór aanschaf van huis en wei naar een andere bank gaan en uitleggen dat je op grond van een taxatie van huis plus wei een hypotheek wilt. Maar je zult dus sowieso de bank moeten aantonen dat huis plus wei samen een dusdanige taxatiewaarde heeft dat de bank het aandurft daar zoveel voor te lenen. Want zo simpel is het, het onderpand moet het waard zijn. En als de eigenaar van de wei er de hoofdprijs voor vraagt, zal dat niet het geval zijn.


Bedankt voor de tip, hier had ik nog niet aan gedacht. We zitten qua hypotheek lang niet aan onze taks, dus wie weet is dit een optie.

De beste scheermachine aanbiedingen! Scheerapparaten voor paarden

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Extra wei kopen - financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:04

Wij hebben gewoon een 2e hypotheek bij dezelfde bank lopen voor het losse perceel land, het moet wel kunnen dus.

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:11

Je hebt het over een halve hectare, wat voor grond is het, natuurgrond kost ong. 20.000 per hectare en goede landbouwgrond ong 40,000. Als het om een lapje grond gaat waar de eigenaar eigenlijk verder niets mee kan dan zou ik proberen een hogere hypotheek te krijgen onder het mom van verbouwen woning en dan 8000 euro, max 10 voor de halve bunder bieden. Het verhoogt wel de waarde van je woning.

Huren van 5000 vierkante meter is 25 euro pm. Boeren hier in de omgeven verhuren stukjes grond voor 50 per bunder per maand.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Extra wei kopen - financiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 10:14

Het is landbouwgrond waar niets mee wordt gedaan. Dit schept wel mogelijkheden!

De beste scheermachine aanbiedingen! Scheerapparaten voor paarden

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:19

bigone schreef:
...dan zou ik proberen een hogere hypotheek te krijgen onder het mom van verbouwen woning...


En jij denkt dat een bank geen bouwplannen/-tekeningen wil zien? Zó simpel kun je een hypotheek niet verhogen voor een verbouwing. Nogmaals, er zal een taxatierapport moeten zijn mbt tot de waarde van het huis ná verbouwing. Die taxatie wordt op grond van de plannen vooraf gedaan.

x_Rebecca

Berichten: 5794
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:27

bigone schreef:
Je hebt het over een halve hectare, wat voor grond is het, natuurgrond kost ong. 20.000 per hectare en goede landbouwgrond ong 40,000. Als het om een lapje grond gaat waar de eigenaar eigenlijk verder niets mee kan dan zou ik proberen een hogere hypotheek te krijgen onder het mom van verbouwen woning en dan 8000 euro, max 10 voor de halve bunder bieden. Het verhoogt wel de waarde van je woning.

Huren van 5000 vierkante meter is 25 euro pm. Boeren hier in de omgeven verhuren stukjes grond voor 50 per bunder per maand.


De prijs van de grond ligt natuurlijk ook nog wel een beetje aan waar het ligt en wat je er mee mag doen. Ik ken wel hogere prijzen voor een stukje grond, zeker als het verhuurd wordt aan paardenmensen, want die hebben vaak niet zoveel ervaring met de prijs en daar maken veel boeren handig gebruik van!

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')


Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Extra wei kopen - financiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 10:29

Een vriend van me is manegehouder, hij vertelde me net dat 650 euro nu de gangbare prijs is voor weidegrond per jaar. Voor een hectare. Hij zit zelf in gelderland, dat klopt dus wel ongeveer met wat Bigone schrijft.

De beste scheermachine aanbiedingen! Scheerapparaten voor paarden

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Extra wei kopen - financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:35

Moet aan de woning nog veel gebeuren en is het huis getaxeerd? Er komt zoals iemand zei wel wat meer bij kijken. Natuurlijk kan een bank er in mee gaan als je een nieuwe keuken wilt plaatsen. Ik denk zelf, als het te lenen bedrag met redelijk gemak opgebracht kan worden dat je echt moet proberen om het stukje grond te kopen. Huren is niet verkeerd maar dan moet je wel af kunnen dwingen dat je het minimaal 10 jaar kunt huren, vooral als je paarden hebt. Tien jaar huur kost je ook 3000 euro en het word niet van jou.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Extra wei kopen - financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:23


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:43

Hamont schreef:
Een vriend van me is manegehouder, hij vertelde me net dat 650 euro nu de gangbare prijs is voor weidegrond per jaar. Voor een hectare. Hij zit zelf in gelderland, dat klopt dus wel ongeveer met wat Bigone schrijft.

650 euro per hectare is echt een koopje! Waar wij wonen (ook in gelderland) zijn de prijzen ongeveer het dubbele :(:) Maar ook die prijzen verschillen natuurlijk per plaats/provincie.

Maar persoonlijk zou ik eerst informeren naar die grond... Want als het "warme" grond is dan denk ik dat de prijs vies tegen gaat vallen. Mocht je de aankoopwaarde van de grond weten dan zou ik weer naar de bank gaan. Hun hebben namelijk standaard "lijsten" voor de waarde van grond.
Als je de koopprijs van het stuk grond weet is het natuurlijk ook makkelijker praten met de bank :)

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Extra wei kopen - financiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 15:56

'Warme' grond? :D

De beste scheermachine aanbiedingen! Scheerapparaten voor paarden

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:04

Warme grond is grond waar bijv. in de toekomst misschien huizen op gebouwd zouden kunnen worden, maar waar nog geen echt bouwplan voor is... Bouwgrond is een stuk duurder dan landbouwgrond en als ze maar denken dat er ooit nog bouwgrond van gemaakt kan worden dan kan je dat duidelijk merken in de prijs :7

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Extra wei kopen - financiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 16:05

Ahhh op die fiets! Kan ik me voorstellen inderdaad.

De beste scheermachine aanbiedingen! Scheerapparaten voor paarden

su72

Berichten: 131
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Extra wei kopen - financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:28

Wij hebben een huis gekocht en een stuk weidegrond (wordt straks één perceel) en hebben daarvoor gewoon een hypotheek gekregen. Taxateur heeft het dus getaxeerd incl. extra grond.
Wij hebben overigens heel wat meer voor de grond betaald dan de gangbare prijs voor landbouwgrond omdat het direct aan het perceel van het huis grenst...

pol013

Berichten: 8961
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Extra wei kopen - financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:23

Wij konden de extra grond niet meefinancieren omdat er een weg tussen het huisperceel en het weideperceel ligt, wij hebben de grond nu zelf gefinancierd. De banken waren al niet happig op de circa 2000m2 landbouwgrond die bij bet huis perceel hoorde. Laat staan een extra perceel. Welk bestemmingsplan er op ligt verschilt ook wel iets. Grond die echt alleen voor agrarisch gebruik is wirdt al weer iets moeilijker. Wij hebben een redelijk soepele bestemming op het perceel.

Overigens verschilt het wel per bank hoe moeilijk ze doen.

Ik snap er overigens weinig van. Grond is ofwel stabiel ofwel stijgend in waarde. Lijkt mij een prima onderpand.

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Re: Extra wei kopen - financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:31

Ik lees even mee. Wij willen graag een uitbreiding van ons grond en willen er graag een halve hectare bij hebben.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:35

Het moeilijk met grond is de waarde.
Als ik een stuk van 5000m2 koop, wat naast mijn huis ligt, dan is dat voor mij "veel" waard.
Meer dan dat die grond 1km verderop ligt.
Stel de gemiddelde prijs hier voor grond is 20.000 per hectare, dan betaal ik 10.000E voor de grond.

Om dit te financieren als hypotheek is dan wel moeilijker.
Een stukje landbouwgrond is moeilijk te verkopen (vooral de kleinere stukken), omdat dit vaak alleen te verkopen is aan de omliggende eigenaren.
Dat verkleind de kans op een goede verkoop (en dus hogere opbrengst voor de bank).
Dus als onderpand van een hypothecaire lening, is de waarde niet stabiel genoeg.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Extra wei kopen - financiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 19:48

Helder, dus als het aan je huis vastzit dat kan het de taxatiewaarde verhogen en dan verstrekken ze evt. wel. Ligt het los ergens tussen andere weilanden, dan niet. Zo begrijp ik het goed, toch?

Mijn eigen woning staat trouwens nog te koop, ik heb wel goede hoop dat deze snel weg is (4 bezichtigingen afgelopen weekend). Maar je weet nooit natuurlijk..

De beste scheermachine aanbiedingen! Scheerapparaten voor paarden

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:29

Klopt, ik kon mijn gepachte stuk niet bij de hypotheek pakken omdat heg 1 km van huis afligt. Lag het aan het huis vast dan kon het wel
De genoemde pachtprijs is hier iets meer rond de 750 per hectare per jaar. Pl wa meer rente per jaar zondef een cent te hebben afbetaald dan de pachtprijs per jaar was

kevje06

Berichten: 4108
Geregistreerd: 12-02-09

Re: Extra wei kopen - financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:58

Poeh pittige pacht prijzen
betaal hier 1500 per jaar voor 6 ha

mijn vriendje is niet meer, ik zal haar zo ontzettend missen.
[IM] mijn maatje is niet meer

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:24

Ik begrijp het niet goed. In je tekst heb je het over een stuk grond van een ander dat wellicht te koop is. Dan zou ik eerst eens gaan vragen of het inderdaad te koop/te huur is en tegen welke prijs.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Sintara en 44 bezoekers