oefeningen om achterhand (links) sterker te maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shanedow

Berichten: 1491
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Zekerwol ien Fryslan!

oefeningen om achterhand (links) sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 16:26

Hallo bokkers,

Ik ben met mijn nieuwe projectje lekker bezig en de knoppen komen er allemaal wat goed op te zitten.

Nu zijn we er achter dat zijn linker achterbeen zijn zwakke punt is.

Ik heb van de instructrice als oefening mee gekregen traver te rijden nu is dit voor een jong paard zoiezo al een moeilijke oefening maar als je er ook nog zwak op bent helemaal maar we trainen er lekker op door dat is geen probleem. Ook moet ik rechts om zijn achterhand en dus linkerbeen er goed onderhouden door als hij eruit loopt zijn voorhand direct er weer voor te zetten.

Nu is de vraag of jullie misschien nog meer oefeningen weten of speelse leuke manieren hebben om de achterhand en dan met de nadruk op links achter te versterken ?

Ik wil het rijden leuk voor hem houden dus alle leuke gekke en afwisselende opties zijn welkom :D


Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:17

Voltes, slangenvoltes met 3 bogen en gebroken lijnen, links en rechts om gelijk.
Dit in rustig voorwaarts neerwaarts. (zoek op wat dit is)
Rustige overgangen van draf naar stap, 2 passen stap en weer wegdraven.
Omstreeks een jaar, niet meer dan 20 minuten per sessie en niet meer dan 4 keer per week en alles komt vanzelf goed.
Verder maak je zoveel mogelijk buitenritten aan een contact teugel.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: oefeningen om achterhand (links) sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:30

Heuvels rijden, achterwaarts een paar stappen een helling op, in-uitjes springen, balken lopen, tempowisselingen...

Bejaarde bokkers weten meer

disaronno94

Berichten: 34
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:18

Wat mij veel heeft geholpen is veel terug rijden in draf, dat je net niet gaat stappen. Daarna weer een paar passen vooruit en dan weer terug. Ook overgangen rijden kan helpen, bijvoorbeeld van stap naar galop. Succes!

Tisicirenti
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-01-13
Woonplaats: Koedijk

Re: oefeningen om achterhand (links) sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:52

Veel schakkelen. Veel van hand veranderen

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: oefeningen om achterhand (links) sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:37

Toch die travers erin houden en schouderbinnenwaarts. Goed opletten dat het linkerachterbeen goed onder de massa wordt gezet :)

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Shanedow

Berichten: 1491
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Zekerwol ien Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 00:12

Bedankt voor de reacties al veel oefeningen ook wel in de praktijk gebruikt..

In-uitjes worden hem niet.. is een jonge fries waarbij ik hem echt moet activeren balkjes niet
aan te raken met balkjes lopen dus denk dat dit nog wat te vroeg komt maar balkjes doen we wel! :D

Als iemand nog oefeningen, acties of misschien longeer methodes heeft zijn die harstikke welkom *D

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: oefeningen om achterhand (links) sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:26

Met een jong paard met niet al te veel balans zou ik me lekker aan het advies van simpelman houden. Hoogstens een beetje schouder voor erbij, maar travers?

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Re: oefeningen om achterhand (links) sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:31

Als ik dit soort topics lees en zie wat er aan sommige adviezen doorkomen, verbaas ik mij niet dat er al zo vaak jonge paarden kapot gereden zijn. Achterhand sterker maken is niet een kwestie van zoveel mogelijk krachtoefeningen op zo'n jonge leeftijd. Daar is het lijf helemaal nog niet aan toe. Er is een reden voor dat er in de B en L alleen nog maar voltes en gebroken lijnen en een pietseltje schakelen gevraagd wordt. Dat is waar het jonge paard aan toe is. Sterke achterhand kweken is een kwestie van geduld. Sorry hoor, maar achterwaarts de heuvel op....dat vind ik pure mishandeling. Enig idee hoe zwaar dat is voor een paard??? Dat is heel hard voorwaarts richting de kliniek! Gewoon doen wat Simpelman zegt, dan houdt je je paard heel, fris in de kop en wordt ie uiteindelijk het sterkst.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:21

oji schreef:
Sorry hoor, maar achterwaarts de heuvel op....dat vind ik pure mishandeling. Enig idee hoe zwaar dat is voor een paard??? Dat is heel hard voorwaarts richting de kliniek! Gewoon doen wat Simpelman zegt, dan houdt je je paard heel, fris in de kop en wordt ie uiteindelijk het sterkst.


Als je hiermee verwijst naar mijn advies: "achterwaarts een paar stappen een helling op" vind je dan zelf ook niet dat je de boel verdraait.
Een paar stappen: zeg twee. Helling: iets heuvelachtigs ik heb het niet over de Eiger nordwand.

Staat er in de openingspost hoe jong dit paard is??? Je weet dus niets van de leeftijd en de opleidingsgraad van paard of ruiter. Maar in jouw hoofd sta je al klaar met je oordeel. Ik ga er vanuit dat als iemand advies vraagt hij zelf wel kan bepalen wat zinnig is en wat niet. Ik vind jouw reactie dus nogal overdreven!

Bejaarde bokkers weten meer


oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Re: oefeningen om achterhand (links) sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:10

Ze schrijft zelf dat het een jonge fries is. Maar los van de leeftijd, het issue is dat de achterhand NIET STERK IS! Dus dan bouw je op en jouw suggestie vind ik verre van opbouwen, maar afbreken. Correct achterwaarts op zich is al best een zware oefening voor een paard waarvan de achterhand niet sterk is. Een dier moet meer gaan zitten en achter er verder onderbrengen. Dat nog eens extra moeilijk en zwaar maken, vind ik echt niet fair naar een paard.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:10

mrie schreef:
Ik ga er vanuit dat als iemand advies vraagt hij zelf wel kan bepalen wat zinnig is en wat niet. Ik vind jouw reactie dus nogal overdreven!


Dat denk ik niet, want in dat geval hoef je geen advies te vragen.
Ik ben het helemaal met Oji eens. Niet fair naar het paard toe, dat een zwakke achterhand heeft.
Zeker friezen zijn laat volwassen en lang zwak in de achterhand en vinden het moeilijk om hun rug goed te gebruiken.
Bizar advies achterwaarts de heuvel op. Daar rij je hem rechtstreeks mee naar de kliniek.
Ik hoop echt dat TS zo verstandig is dit niet te doen.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: oefeningen om achterhand (links) sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:22

Wat ik veel heb gedaan met mijn paard - voormalig rug- en achterhandpatientje :+ - is heeeeeel veel in stap werken - tot vervelens aan toe. Veel schakelen in stap : iets bij elkaar vragen, pasje verruimen, weer bij elkaar komen. Figuurtjes tot je er groen van ziet - en dan ECHT figuren rijden (vinden sommige ruiters nog wel eens moeilijk :+ ). Door de bochten goed de achterhand eronder laten komen, niet te gehaast willen gaan. Elk pasje met het achterbeen onder jouw kont is er een in de goede richting.

Toen hij dit eenmaal makkelijk ging vinden, ben ik begonnen met moeilijkere dingetjes. Schouder voor, schouder binnen, travers, renvers - allemaal in stap, maar correct uitgevoerd zijn het prima oefeningen, ook in stap!
Keertwendingen om de achterhand, keertwendingen om de voorhand, allllllemaal in stap :+

In mijn ogen is dit een paardvriendelijke manier om het paard op de juiste manier zijn achterhand te leren gebruiken, zonder het gelijk te overvragen. Merk je dat hij het moeilijk vind om bij een nieuwe oefening zijn achterhand weer verder onder te brengen ( elke oefening vraagt een beetje meer kracht ), zet dan een pas op de plaats of zelfs een stap terug... Er is niks mis mee om te oefenen.

Instagram: teamhadaya <3

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: oefeningen om achterhand (links) sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:24

Vooral op de volte (in de bocht dus) op de rechterhand tempowisselingen maken. Linkerachterbeen maakt dan een grotere pas.

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:25

veel figuren en overgangen..

Anoniem

Re: oefeningen om achterhand (links) sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:32

Oefeningen als travers kun je ook prima aan de hand oefenen, veel minder zwaar dan onder de man :)

renee16

Berichten: 4894
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: oefeningen om achterhand (links) sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:38

Volte openen sluiten, op een kleinere volte verruimen en terug sluiten. Hierbij hebben ze het binnen achterbeen nodig. Balkjes op een volte leggen, deze in draf en galop meenemen (bv 4 balken op een grote volte, dus niet achter elkaar). Achterwaarts, ook hier moet hij zijn achterhand onderbrengen.

Over de leeftijd discussie ga ik niet op in, je vraagt om advies over achterhand, niet hoe of wat verstandig is gezien de leeftijd. Daar kun je zelf vast het beste over oordelen.

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: oefeningen om achterhand (links) sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:28

Pas op dat je niet te gefocussed raakt op dat ene achterbeen (zoals veel mensen hierboven wel doen)... Je verwaarloosd hiermee de rest en je paard kan niet op 1 been lopen :+

Instagram: teamhadaya <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 6 bezoekers