WE zadel voor Lusitano met korte rug

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

WE zadel voor Lusitano met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 11:35

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:40

Je paard heeft zo te zien een korte rug, is iets overbouwd en lijkt wat ronder geribt met weinig schoft. Niet de makkelijkste rug om een zadel op te vinden.

Ik ben nog steeds heel blij met mijn kent&masters dressuur cob. Zadel voor een vriendelijke prijs (rond de 1000,- nieuw), aanpasbaar in breedte dmv verwisselbare kopijzers (voorboom), kussens gevuld met goede kwaliteit wol dus ook aanpasbaar, en singelstoten dmv klittenbandsysteem ook aanpasbaar. Het cob-model is speciaal voor paarden die wat ronder zijn met weinig schoft en een korte rug.

Ik rij er mee buiten, spring ermee en dressuur met dit zadel. Kwaliteit is meer dan prima.

Edit: linkje naar de website:
http://www.kentandmasters.co.uk/origina ... b-dressage

Ze hebben ook een luxere variant, de S-serie. Die ligt volgens mij rond de 1300 tot 1500 euro.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:45

Misschien een Trekker zadel? Model luxus of classic, als je steun aan je benen wilt?

De kussens zijn verstelbaar dmv klittenband, dus aan te passen aan een korte of juist een langere rug. zit is ook verstelbaar en er hij is semi-boomloos. Ook nog makkelijk breder of smaller te zetten.

Praktisch alles aan zo'n zadel is naar eigen wens te zetten, dus lijkt me echt iets voor jou!

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:57

massimo dressuur zadel met franse kussens. Heel fijn zadel heb het zelfde zadel op mijn haflinger, tinker en nu fjord gehad. En ze hadden ook allemaal korte ruggen. Uiteraard heb ik het zadel elke keer laten chekken omdat het wel 3 andere paarden zijn (wel zelfde type bouw)

Maureen97
Berichten: 674
Geregistreerd: 15-08-10

Re: WE zadel voor Lusitano met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:03

Massimo op een Lusitano ben ik erg tevreden over +:)+

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Re: WE zadel voor Lusitano met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:09

Ik ben uiteindelijk (eerst nadat ik een verkeerd zadel had) uitgekomen op een Ninon Schutte zadel van www.zadelatelier.nl voor mij PRE met korte rug.
Dit is een maatzadel en betaalbaar! Ninon is een echte vakvrouw, op Bokt kun je genoeg over haar werk vinden.
Oja, ik ben ook net begonnen met WE en dat gaat uitstekend :)

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 12:19

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: WE zadel voor Lusitano met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:21

Trekker geeft juist heerlijk veel steun, vind ik zelf dan. Niet minder dan een dressuurzadel met wrongen :)

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:30

Ja hoor, gewoon een dressuurzadel en dat gaat echt prima. Heb niet het gevoel gehad dat ik niet voldoende steun heb of me onveilig voel. Ik heb zelf ook een jonge PRE en rij nu ruim een half jaar met het zadel maar ben nog steeds geweldig blij dat ik die keuze heb gemaakt. Toevallig is ze twee weken geleden weer geweest, hij was best gegroeid namelijk. Zadel is nu weer mooi aangepast.
Bij het eerste zadel wat ik had ging hij na een tijdje draaien en oren in de nek doen als ik er mee aankwam lopen. Nu blijven de oortjes gewoon naar voren, ook met aansingelen.

Hier wat foto's tijdens een WE training;

Afbeelding

Afbeelding[/quote]

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: WE zadel voor Lusitano met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:49

Wat ik vooral merk dat je met een dressuurzadel een heel eind komt in de WE. Maar als je echt met snelle acceleraties op je zadel wilt blijven zitten, is enige steun aan de voor-en achterkant wel erg fijn.
Een gewoon proefje in een rustig handgalopje waarbij je de obstakels in draf rijdt (of in galop) kunnen prima met een dressuurzadel.
Echter, als ik met mijn vlakke dressuurzadel snelle overgangen (stap-galop) maak, heb ik nog wel eens moeite om niet met mijn kont over de lepel te vliegen. Nu kan mijn paard er ook erg fanatiek in worden. Zelf heb ik daarbij goede ervaringen met de Hidalgo Valencia ll (maar die weet je al :) )

Deuber heeft ook een aantal WE-zadels met een verwisselbaar kopijzer en enkele modellen (ik weet zo niet of ze het allemaal hebben) hebben ook verstelbare kussens, met klittenband.

Verder zijn er uiteraard nog wel meer WE-zadels, maar dit zijn geen semi-boomloze zadels. De meesten hebben een vaste boom.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: WE zadel voor Lusitano met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:01


Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:32

Ik rij en train al jaren voor WE, in Nederland en Duitsland aan wedstrijden mee gedaan.
Ik herken je probleem, heb een kleine pre die extreem kort in de rug is en rondgeribt. Dat heeft mij aantal kopzorgen ondertussen bezorgd...
Mijn ervaring is dat je meestal dressuurmatig traint. Dan voldoet een dressuurzadel prima aan je wensen. Heb jaren met een startrek dressuur gereden. Prima en fijn zadel.
Heb jaren met een Doma Vaquero (met boog voor) gereden, ook net zo prima.
Beide zadel hebben voor en nadelen.

Nadeel was als ik maar iets meer ging doen aan wat snelle wendingen/stops voldeed mijn startrek niet aan stabiliteit van mijn zit. Ik belande of soms bijna achter mijn lepel, of voor op het kopijzer.
Net zoals Soeske dit ook beschrijft.

Met mijn vaquero zadel heb ik echt geleerd om een onafhankelijke zit te verkrijgen, goed door te leren zitten. Heerlijk zadel in de winter en zomer. Hoe gek mijn paard ook deed aan snelle stops, wenden en keren of zelfs rare schrik reakties.. Dit zadel gooide me er niet af. Ideaal zou je denken.
Nadeel is dat je stoelzit kunt ontwikkelen omdat er alleen maar boog voor zit. Geen wrongen e.d.

De meeste zadels zijn simpel niet geschikt voor mijn pre, omdat hij gewoon te klein/kort in de rug is. Maar ik kan als volwassene niet in een kinder/ponyzadel.
Daarnaast met een vaquero zadel mag je geen dressuurwedstrijden rijden als je dat ooit wilt gaan doen.

Anderzijds, veel mensen hebben het idee dat je met WE enkel op een parcours traint of met 'rare' dingen bezig bent. Dat is niet zo, meestal train je dressuurmatig omdat dat de basis is, hoe verder je paard in training staat hoe sneller je kunt overstappen naar andere niveaus.
De onderdelen op een obstakelparcours zijn dan slechts trucjes die als je paard ze kent, enkel af en toe onderhouden worden en paar keer getraind voor je een wedstrijd gaat rijden en je zo rijtechnisch gevoel wilt hebben om te weten wat je tegenkomt op een wedstrijd.

Je wilt ook niet de hele tijd op een parcours trainen, daar je anders de pezen van je paard stuk kunt rijden.
In Nederland maakt het niet uit op een WE wedstrijd met welk zadel je komt maar in Duitsland zijn origineel verkleedpartijen eigenlijk niet gewenst.

De meeste WE zadels die ontwikkeld worden voor de WE zijn aan mijn paardje niet besteed, ontzettend jammer maar tis niet anders, veelal te lang/groot.

Mijn huidige zadel is een Ideal, de boom is voor een springzadel maar de verdere opbouw eromheen is dressuur met flinke stevige wrongen. De lepel is vierkant zodat ik er ook in pas en toch is hij erg kort.
Door de wrongen heb ik ook een stevige zit en ook met hele rare bewegingen blijf ik zitten.
Ik kan ook met dit zadel aan dressuurwedstrijden mee rijden.
(zoveel WE wedstrijden zijn er niet en ik wil ergens ook wat wedstrijd ervaring opdoen)
Drie dit jaar in Nederland en een in Duitsland.

Ik heb hele fijne ervaringen met Callista Schrage. Zij is in mijn ogen een hele eerlijke betrouwbare zadelpasser met mooie zadels in haar eigen bestand. Ze denkt met je mee voor wat je wensen zijn, zelfs in mijn geval dat ik nog niet het budget heb om een Strada zadel aan te schaffen. (ook in ontwikkeling voor WE) kijkt met kritische ogen naar mijn huidige zadel zonder het af te vallen als het niet nodig is.

Kijkt in de eerste plaats naar wat jouw paard kan hebben aan een zadel en of dat ook past in wat jij wilt en of jij erin past.
Als je beginner bent in de WE hoef je niet direct alle toeters of bellen uit de kast te trekken voor een WE zadel, dan ben je in eerste instantie voldoende af met een fijn dressuurzadel waar je goed in kunt zitten en vooral het belangrijkste, wat goed voor je paard is.
Als je paard slechte rug ontwikkeld of blessures hierdoor krijgt, zal je niet in staat zijn om echt verder in de WE te kunnen komen. Denk dus in eerste instantie aan de gezondheid van je paard.

Want hoe hoger je komt, hoe moeilijker het wordt en hoe kleiner de details worden om verder te kunnen komen. Dan moet je paard een atleet worden, en sterk worden in alle bespieringen, de ruimte krijgen om te groeien en ook zijn rug goed te kunnen behouden.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:01

Om het fijnst en het stabielste te zitten in een zadel in de we, is het belangrijk dat je erop let dat je een zadel kiest met weinig wrong onder je bovenbeen. Een zadel die dicht bij je paard ligt en een zit smal voor je been. Zodat je goed met je balans (bovenlijf) kan werken in de verschillende oefeningen.
Als je kijkt naar dit filmpje , zie je dat hij 2 verschillende opties laat zien met zadels.
de Portugesa modellen (neigend naar campera, maar wel slank langs het paard) en de Portugesa modellen afgeleid van de dressuurzadels (die een portugese opbouw hebben gekregen, maar de zit smal is langs je paard voor een betere stabiliteit)
http://www.youtube.com/watch?v=XZ8d9ByD5L4

boomloos of semie boomloos zou ik niet kiezen. dat is in deze discipline veel te belastend voor de paardenrug
Tip.
Ga voor een zadel waar veel portugesen of spanjaarden hun paarden ook mee rijden.
Korte rug is nu eenmaal een vierkant gebouwde romp van lusitanos en PRE's

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:22

Nombrado, wel of geen flinke wrong is afhankelijk van de ruiter zelf. Daarbij moet je ergens steun aan kunnen ondervinden. Enkel alleen onafhankelijke zit red je het niet als je paard onverwachte of heftige bewegingen maakt. Alleen al in het koeienwerk moet je ergens steun aan kunnen ondervinden. Ik weet niet of je zelf ook ervaring daarin hebt, maar neem gerust van me aan dat daarin meer en sneller gereageerd wordt en wat je moet kunnen opvangen met je zit.

Voorbeelden van mijn ervaring. Heb het niet over rijtechnisch mooi rijden, maar wat er in de praktijk kan gebeuren als je oefent met koeien. Wat het met je lijf doet en zit. De snelle bewegingen van je paard ect.
Ben nog nooit van mijn paard gevallen, ondanks dat hij echt retesnel is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier idem...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heel veel mensen hebben nog niet die ervaring zoals die er met een klein handjevol ruiters zijn. Theoretisch kun je veel bedenken, maar in de praktijk kom je het anders tegen.
Dressuurmatig hou je keurig je benen naar beneden, zit je in je dressuurmatige houding. In de praktijk moet je tegelijkertijd kijken en reageren. Dan is daar die dressuurmatige houding ineens verdwenen..

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Re: WE zadel voor Lusitano met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:30


Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:27

Alik schreef:
Ik heb een Omega/Bentaiga zadel op mijn lusitano. Als ik me niet vergis rijdt het Duitse WE team ook met deze zadels.

http://www.signum-sattelservice.de


En juist hun 'worker' zadel heeft ook van die behoorlijke wrongen. Helaas ook dit zadel voor mijn paard echt te lang.
Heb zo'n zadel regelmatig van dichtbij bekeken, leek mij echt fijn om mee te rijden.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: WE zadel voor Lusitano met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:33

Hidalgo heeft ook fijne zadels (boomloos).

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:45

Jesser schreef:
Nombrado, wel of geen flinke wrong is afhankelijk van de ruiter zelf. Daarbij moet je ergens steun aan kunnen ondervinden. Enkel alleen onafhankelijke zit red je het niet als je paard onverwachte of heftige bewegingen maakt. Alleen al in het koeienwerk moet je ergens steun aan kunnen ondervinden. Ik weet niet of je zelf ook ervaring daarin hebt, maar neem gerust van me aan dat daarin meer en sneller gereageerd wordt en wat je moet kunnen opvangen met je zit.



Heel veel mensen hebben nog niet die ervaring zoals die er met een klein handjevol ruiters zijn. Theoretisch kun je veel bedenken, maar in de praktijk kom je het anders tegen.
Dressuurmatig hou je keurig je benen naar beneden, zit je in je dressuurmatige houding. In de praktijk moet je tegelijkertijd kijken en reageren. Dan is daar die dressuurmatige houding ineens verdwenen..


Ja hoor, ervaring met heel wat disciplines (en gekke dingen gedaan met paarden :+ )
maar dan nog....smalle beenligging, zonder beenwrong onder je been (of waar je been overheen kan glijden) zal juist je balans en zit beperken (vraag maar aan de indianen van vroeger ;) , die deden het zonder zadel) daarbij is een lange zit, en smal (eigenlijk wat zo dicht mogelijk komt bij het lopen of staan) het meest effectief.
Maak je je klein in wendingen? dan zal je eerder je evenwicht verliezen.
Het heeft ook alles met je bekken en ontspanning in dat gebied te maken.
Als je te breed zit, kan je bijna niet meer ontspannen...en laat nu net de Lusitano en PRE een breed paard zijn.
Je kan dan dus beter een wrong voor je (boven)been hebben op je zadel, dan een beenwrong onder je zweetblad waar je been makkelijk overheen glipt.
Het beste is eigenlijk helemaal geen wrong :o , maar daar hebben heel wat ruiters wat moeite mee.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: WE zadel voor Lusitano met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:56

Ik vind niet dat op een breed paard een zadel moet liggen die de ruiter smaller laat zitten. De opbouw van een zadel voor een breed paard met vlakke rug, heeft een zadelboom met rails nodig die ook vlak is. Deze zal de rug moeten volgen. Zodra je smal wilt zitten, zal de opbouw van de boom en rails meer gehoekt zijn. De rand van de rails drukt dan in de paardenrug (door de kussens), ipv. dat de hele boom (die je op een vlak paard vlak wilt zien en volgend) over de rug draagt.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: WE zadel voor Lusitano met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:00

wat een leuke paard heb je , daar vind je vast een zeker een goede zadel voor !!!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: WE zadel voor Lusitano met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:21

Hier is de Valencia ll, toen we over een bruggetje gingen. eerst nog even in stap, in galop geen foto's, maar was wel blij toen met de verhoogde achterkant.
Afbeelding

Met de koeien (zelfde locatie als Jesser aangaf) op mijn vlakke dressuur zadel. Ik moest mij een aantal keren wel even corrigeren, vooral bij dit soort sprongen/acceleraties.
Afbeelding
Dit zadel heeft een hele vlakke zit en weinig wrong. Super voor de dressuur. Maar met weinig wrong gaat mijn been er sneller overheen aan de voorkant, wat niet zo handig is.

Lente76
Berichten: 87
Geregistreerd: 20-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:27

Alik schreef:
Ik heb een Omega/Bentaiga zadel op mijn lusitano. Als ik me niet vergis rijdt het Duitse WE team ook met deze zadels.

http://www.signum-sattelservice.de

Mooie zadels! Heb je die in Nederland gekocht?

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: WE zadel voor Lusitano met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:18

hmmm...kwordt toch niet echt blij van de foto's met de koeien :-(

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 19:23

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:01

Lente76 schreef:
Alik schreef:
Ik heb een Omega/Bentaiga zadel op mijn lusitano. Als ik me niet vergis rijdt het Duitse WE team ook met deze zadels.

http://www.signum-sattelservice.de

Mooie zadels! Heb je die in Nederland gekocht?


Nee bij de leverancier zelf. Ze komen aan huis (ook in Nederland) om uit te proberen en te passen. Daar zijn geen extra kosten aan verbonden. Het zijn prijzige zadels maar ik heb nog geen dag spijt van de aanschaf.

De zadels hebben hele grote platte kussens waardoor de drukverdeling imo optimaal is. Aangezien ik geen lichtgewicht ben was dat voor mij heel belangrijk.

Ik heb zelf het meest eenvoudige dressuurmodel. De hogere lepel heeft mij al wel een paar keer behoedt tegen het achter het zadel terecht komen omdat mn paard vond dat ze best ineens een grote sprong voorwaarts kon doen.