Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 16:07

* http://www.televizier.nl/ / http://www.bokt.nl


Ongeveer 600.000 mensen zagen de film De Nieuwe Wildernis in de bioscoop. Van deze documentaire is nu ook een driedelige natuurserie gemaakt, met nooit eerder uitgezonden materiaal. Gisteren was de eerste uitzending.

Waarin je kennis kon maken met de hoofdrolspelers van de Oostvaardersplassen: konikpaarden, ijsvogels, een jong vossengezin en andere belangrijke bewoners. Zij worden allemaal een jaar lang gevolgd op hun levenspad door de seizoenen heen. In de eerste aflevering komt de natuur na een barre, koude winter langzaam weer tot leven. De paarden verliezen hun wintervacht en strijden in de kudde om een betere plek in de hiërarchie. Ook wordt er een veulentje geboren.


Een eeuw geleden was de Flevopolder nog Zuiderzee. Nu lopen er wilde paarden, Heckrunderen en edelherten in natuurgebied de Oostvaardersplassen. De makers van De ­Nieuwe Wildernis legden twee jaar van hun leven vast. Nooit eerder werd in Nederland zo’n grootschalige natuur­documentaire gemaakt.

Volgens de critici is het resultaat spectaculair. In Nederland kunnen we dus net zulke mooie documentaires maken als de veelgeprezen exemplaren van de BBC zoals Earth en Frozen Planet. De driedelige serie laat feilloos zowel de schoonheid als de meedogenloosheid van de Nederlandse natuur zien.

‘s Zomers zijn de Oostvaardersplassen een klein paradijs, maar ‘s winters is het een ­grimmig landschap waarin de dieren moeten vechten om te overleven. Lief en leed van Heckrunderen, vossen en konikpaarden (de grootste in het wild levende kudde paarden in Europa) komen de komende drie weken aan bod.

De drie delen worden uitgezonden op 11 december, 18 december en 25 december. In de kerstvakantie wordt de serie herhaald.

Bekijk hier de eerste aflevering via uitzending gemist.

Verwant artikel
[VN] Voorproefje van film over Nederlandse wildernis

_Ashii_

Berichten: 1168
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: Limburg

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:57

Ben benieuwd! Ga hem straks eens bekijken

annick12
Berichten: 665
Geregistreerd: 26-01-13

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:46

ja, die had ik gisteren gezien :) echt heel mooi :j

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:50

Oh die ga ik ook even terug kijken! gister niet gezien

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:29

Ik vind de voiceover van de film echt stukken fijner! Deze zegt teveel ;). Maar t blijven prachtige beelden!

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:47

Voice over in de film was indd veel mooier, beelden ook (al kwam er wel veel overeen)
Wel apart dat in de film de runderen niet 1x aan bod zijn gekomen alleen een heel kort shot van schotse hooglanders (die er tegenwoordig niet meer lopen?)

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:46


verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:00


Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:49

Ik snap niet waarom mensen zo vol lof zijn over de Oostervaardersplassen.
Natuur, echt niet. Stuk land waar we wat dieren op pleuren en we er verder niets aan doen.
Nederland is niet geschikt voor dit soort projecten.
Maar ow wee als een burger zijn paardje met iets te lange hoeven heeft lopen of een te mager dier. Gelijk iedereen op je dak.
De film en de serie zijn alleen maar mooie beelden. Geen beelden van dieren die langzaam creperen van de honger, omdat wij zogenaamd niet mogen ingrijpen.

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:05

Men neme een nat stuk weiland, doe daar teveel vee in, laat ze vervolgens creperen en voila.....de nieuwe wildernis is geboren, maar zo werkt dat natuurlijk niet!
De werkelijkheid is dat de grote grazers letterlijk alles kaalgevreten hebben, zo kaal dat zelfs de vogels wegtrekken.
Het is een grote natte bende en de ellende voor de dieren is ten hemel schreiend.

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:13

Rivendell schreef:
Ik snap niet waarom mensen zo vol lof zijn over de Oostervaardersplassen.
Natuur, echt niet. Stuk land waar we wat dieren op pleuren en we er verder niets aan doen.
Nederland is niet geschikt voor dit soort projecten.
Maar ow wee als een burger zijn paardje met iets te lange hoeven heeft lopen of een te mager dier. Gelijk iedereen op je dak.
De film en de serie zijn alleen maar mooie beelden. Geen beelden van dieren die langzaam creperen van de honger, omdat wij zogenaamd niet mogen ingrijpen.

Jij hebt duidelijk de film niet gezien of niet goed opgelet!

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:14

Albert schreef:
Men neme een nat stuk weiland, doe daar teveel vee in, laat ze vervolgens creperen en voila.....de nieuwe wildernis is geboren, maar zo werkt dat natuurlijk niet!
De werkelijkheid is dat de grote grazers letterlijk alles kaalgevreten hebben, zo kaal dat zelfs de vogels wegtrekken.
Het is een grote natte bende en de ellende voor de dieren is ten hemel schreiend.

Ik ben wel van mening dat er teveel beesten lopen. Daar heb je inderdaad een goed punt.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:09

verstijnen schreef:
Rivendell schreef:
Ik snap niet waarom mensen zo vol lof zijn over de Oostervaardersplassen.
Natuur, echt niet. Stuk land waar we wat dieren op pleuren en we er verder niets aan doen.
Nederland is niet geschikt voor dit soort projecten.
Maar ow wee als een burger zijn paardje met iets te lange hoeven heeft lopen of een te mager dier. Gelijk iedereen op je dak.
De film en de serie zijn alleen maar mooie beelden. Geen beelden van dieren die langzaam creperen van de honger, omdat wij zogenaamd niet mogen ingrijpen.

Jij hebt duidelijk de film niet gezien of niet goed opgelet!

En jij hebt duidelijk de berichtgeving over de oostvaardersplassen de afgelopen jaren niet gezien of niet goed opgelet :+
De film geeft een te eenzijdig (rooskleurig) beeld. Voor mij een reden om deze film niet te willen zien.

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:33

Een collega van me heeft de film ook gezien, ik enkel de trailer (die al langer was dan 5 minuten) .
Collega van me vond het heel mooi. Ik vind het waardeloos. Dat ze eerst iets doen aan de natuur daar en ervoor zorgen voor geboortebeperking bij de grote grazers. Of er tenminste een paar grote roofdieren opzetten (wolf of zo). Dan is het pas natuur, want dan gaan die uitgemergelde paarden, koeien en herten zo lang niet afzien als hetgeen binnenkort weer gaat beginnen of al bezig is.
Vind het geen reclame zeker als je weet dat de natuur een te kleine oppervlakte heeft en er een groot hek staat (van het woordje trekdier schiet niet veel meer over hoor als ze amper kunnen trekken).

Heb mijn collega een paar links getoond met de ware toedracht (filmpje wildernix en nog een paar topics hier, want hier staan schrijnende beelden genoeg van daar) en ze was geheel van gedacht veranderd.

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:04

Wendy schreef:
De film geeft een te eenzijdig (rooskleurig) beeld. Voor mij een reden om deze film niet te willen zien.

Hoe kan je zoiets zeggen als je het niet eens gezien hebt?

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:33

Keandra schreef:
Een collega van me heeft de film ook gezien, ik enkel de trailer (die al langer was dan 5 minuten) .
Collega van me vond het heel mooi. Ik vind het waardeloos. Dat ze eerst iets doen aan de natuur daar en ervoor zorgen voor geboortebeperking bij de grote grazers. Of er tenminste een paar grote roofdieren opzetten (wolf of zo). Dan is het pas natuur, want dan gaan die uitgemergelde paarden, koeien en herten zo lang niet afzien als hetgeen binnenkort weer gaat beginnen of al bezig is.
Vind het geen reclame zeker als je weet dat de natuur een te kleine oppervlakte heeft en er een groot hek staat (van het woordje trekdier schiet niet veel meer over hoor als ze amper kunnen trekken).

Heb mijn collega een paar links getoond met de ware toedracht (filmpje wildernix en nog een paar topics hier, want hier staan schrijnende beelden genoeg van daar) en ze was geheel van gedacht veranderd.


Ja goed idee.. laten we er een wolf neerzetten..;
De wolven krijgen jongen
De groep wordt te groot en er vormen nieuwe
Elke groep heeft zijn eigen territorium nodig
Wolf verplaatst zich buiten de Oostvaardersplassen
De wolf vreet je schaap uit de wei.

Top idee!! Niet dus.

Grote dieren eruit vangen en dan geboortebeperking tot er weer nieuwe nodig zijn. Vervolgens weer geboortebeperking.

Overigens vind ik het buiten het grote grazersbeleid wel prachtig. Er zitten echt nog wel heel veel verschillende (en ook bijzondere) volgels.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:44

Ik heb het ook gezien op tv en ik vond de filmbeelden ontzettend mooi. Een knap staaltje filmwerk!! Het was heel mooi om de zien hoe de dieren te werk gingen om voedsel te halen of een nest te bouwen.

Ik heb ook het 'tegenfilmpje' De Nieuwe Wildernix gezien. Dat vond ik heftig en brengt me natuurlijk ook wel een beetje aan het twijfelen wat betreft de betrouwbaarheid van de film.

Echter ben ik van mening dat zolang ik de Oostvaarderplassen niet zelf heb gezien, ik niet kan oordelen hoe het daar nu is. Bij beide filmpjes ligt het aan de maker welk beeld jij over de Oostvaarderplassen te zien krijgt, en is daarmee eigenlijk onbetrouwbaar.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:57

Ik vond de film matig. Enerzijds qua niveau; inderdaad mooie beelden, maar qua informatie erg summier en simpel. Populair en eenvoudig taalgebruik. Weinig leerzaam. Voor mij een tegenvaller.
Anderzijds qua idee; alsof het heel normaal is dat het veulen sterft van de honger. Dat kán natuurlijk gebeuren, maar dit geeft juist het grote probleem aan. Er is in de winter niets meer te eten! Geen enkele boom om aan te knabbelen.
Nee, dit is echt nog lang geen goede leefomgeving voor een kudde paarden. Wat mij betreft moet er echt ingegrepen worden in de grootte van de populatie. Het blijft een te beperkt gebied, zowel qua grootte als qua vegetatie. Ik wordt er niet blij van.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:21

Albert schreef:
Men neme een nat stuk weiland, doe daar teveel vee in, laat ze vervolgens creperen en voila.....de nieuwe wildernis is geboren, maar zo werkt dat natuurlijk niet!
De werkelijkheid is dat de grote grazers letterlijk alles kaalgevreten hebben, zo kaal dat zelfs de vogels wegtrekken.
Het is een grote natte bende en de ellende voor de dieren is ten hemel schreiend.



_/-\o_ Exact.

Ik heb de eerste aflevering gezien en zelfs in de lente liepen er merries tussen met een veulen echt net aan de voet die graatmager waren.

Vreselijk.

Filmtechnisch vind ik het fantastisch gemaakt hoor. Hulde....

Maar voor mij voelt het wel als propaganda naar het grote publiek.

Kijk eens wat een mooie plaatjes,....niks aan de hand daar..

Terwijl die dieren in de winter creperen.

PortRoyal
Berichten: 731
Geregistreerd: 01-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:03

Wat daar gaande is heeft niets met natuur te maken. Het is een kunstje van de mens, de dieren kunnen niet wegtrekken als er geen voedsel meer is,dat zouden ze in de echte wildernis wel doen.Er lopen ook te veel dieren rond, de dieren lijden daar gewoon weg in de winter. Ik vind het mooie propaganda voor de desbetreffende natuurorganisaties, die proberen ons met andere ogen naar hun wanstaltige creatie te laten kijken. Ik trap er niet in. Ik geloof best dat het door de filmmakers mooi is neergezet, maar ik kijk er uit principe niet naar.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:28

Nadat ik de film gezien had, ging ik met een naar gevoel naar huis en overheerste bij mij eigenlijk maar een vraag: Moeten wij in een klein land als Nederland dit nou echt willen, op een klein stukje omheind gebied zoveel dieren plaatsen en die vervolgens aan hun lot overlaten? Ik vind van niet :(

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:11

Cyrina schreef:
Keandra schreef:
Een collega van me heeft de film ook gezien, ik enkel de trailer (die al langer was dan 5 minuten) .
Collega van me vond het heel mooi. Ik vind het waardeloos. Dat ze eerst iets doen aan de natuur daar en ervoor zorgen voor geboortebeperking bij de grote grazers. Of er tenminste een paar grote roofdieren opzetten (wolf of zo). Dan is het pas natuur, want dan gaan die uitgemergelde paarden, koeien en herten zo lang niet afzien als hetgeen binnenkort weer gaat beginnen of al bezig is.
Vind het geen reclame zeker als je weet dat de natuur een te kleine oppervlakte heeft en er een groot hek staat (van het woordje trekdier schiet niet veel meer over hoor als ze amper kunnen trekken).

Heb mijn collega een paar links getoond met de ware toedracht (filmpje wildernix en nog een paar topics hier, want hier staan schrijnende beelden genoeg van daar) en ze was geheel van gedacht veranderd.


Ja goed idee.. laten we er een wolf neerzetten..;
De wolven krijgen jongen
De groep wordt te groot en er vormen nieuwe
Elke groep heeft zijn eigen territorium nodig
Wolf verplaatst zich buiten de Oostvaardersplassen
De wolf vreet je schaap uit de wei.

Top idee!! Niet dus.

Grote dieren eruit vangen en dan geboortebeperking tot er weer nieuwe nodig zijn. Vervolgens weer geboortebeperking.

Overigens vind ik het buiten het grote grazersbeleid wel prachtig. Er zitten echt nog wel heel veel verschillende (en ook bijzondere) volgels.



Helaas is zelfs dat niet waar, sovon onderzoek wijst uit dat veel van de vogelsoorten in snetreinvaart achteruithollen of zelfs helemaal verdwijnen.
Maar enkele soorten zijn succesvol oa de grote zilverreiger maar ook de grauwe gans.
En die grauwe gans maar ook de andere ganzen die er komen vreten zijn dus gedurende het voorjaar ook nog concurent van de grote grazers.
Dus van late herfst tot laat in het voorjaar is er te weinig vreten voor de grote grazers.
En daar heeft het heckrund het meeste last van omdat deze dieren het gras met hun tong afscheuren, en daarvoor heeft het gras een bepaalde lengte nodig.
Vandaar ook dat de runderen de laatste jaren in aantal afnemen, zij kunnen pas als laatste weer vreten krijgen.
En dat geweldige succes van de grauwe gans leid elders weer tot problemen, oa bij boeren maar ook bij schiphol waar de dieren worden geschoten of gevangen en vergast tegen hoge kosten om de vliegveiligheid te bewaken.
Maw sbb fokt grauwe ganzen om daar een paar dagen de vos uit de tv serie mee te voeden, en vervolgens mag schiphol het bedrijf duke faunabeheer tegen hoge kosten inhuren om die ganzen te doden.
Dus naast die 1500 tot 1750 dode grote grazers op jaarbasis, heeft sbb ook nog een deelvan de dode ganzen bij schiphol op haar geweten, en ook dat ieder jaar weer.
En wie mag dat betalen?

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:37

nou, ik vind het prachtig gefilmd.
Oke, de natuur is nu eenmaal soms hard.

Die jonge vosjes zijn erg grappig!
(al vond ik ze hier toen ze onze kippen gestolen hadden niet zo grappig)

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:40

Het is alleen geen natuur maar een te grote groep grote grazers op een totaal ongeschikt terrein.
Grootste gedeelte is sowieso te nat voor grazers want paarden en runderen zijn nu eenmaal geen moeras/waterdieren.
Momenteel staan er nog maar 4 levende bomen in het hele gebied, 1 kers en 3 berken de rest is dusdanig aangevreten dat ze niet meer leven.

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Konikpaarden te volgen in De Nieuwe Wildernis: de serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:42