Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 10:50

De kruising appaloosa van mijn dochter heeft donkere manen.
Voor een appaloosa niet heel erg dun maar wel van een halfslachtige lengte :D
Ze staan een beetje overeind en gaan dan met een half boogje weer naar beneden, a la punk ;)

Ze rijdt wedstrijden en met veel moeite kan ik netjes knotjes of roosjes maken maar nu twijfel ik al een tijdje of ik ze niet gewoon kort zal knippen a la fjorden kapsel?

Ik zal straks een foto opzoeken van zijn kapsel :)

Elke wijze uil, begon als uilskuiken

Het op de rug van een paard kunnen zitten, zou niet door een mens genomen recht moeten zijn.
Maar een door het paard verleende gunst!


KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:51

met dunne manen lukt een alle fjorden kapsel niet, dan gaan ze alle kanten op punken en echt een mooi recht opstaande kam wordt het niet hoor,..

makkie79
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-05-11

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:54

juist wel
ik heb ook getwijfeld maar de mijne heeft nu ook een'fjorden'kapsel...
super stoer en kei handig!!
staat mooi overeind

Jamiefris

Berichten: 885
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:54

Ben benieuwd. Ik vind dat fjorden kapsel eigenlijk alleen bij fjorden horen

~

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:56

Mijn haflinger heeft een klein stukje van haar manen achter haar oren weggescheurd.. (in de zomer).
Dat heb ik er weer bij laten groeien, groeide ook in een boogje... Toen heb haar manen gewassen (echt goed nat gemaakt!) En toen helemaal naar beneden gekamd (boogje weg gekamd). Nu is het nog maar een klein boogje, en is het probleem bij mij ong opgelost! Miss voor jullie ook een idee?

Telpeva

Berichten: 14689
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:02

Heeft je dochter al een beetje een leeftijd dat ze er een mening of een idee over heeft? als ze de voorkeur heeft voor lange manen met knotjes dan is dat misschien voor haar genoeg motivatie om voortaan zelf de manen te doen.

Ps, @ hierboven, fjorden zijn niet het enige ras waarbij de manen standaard geschoren worden of in een boogje staan, P.R.E. heeft het ook. Ik vind het stoer staan, ik weet niet hoe jullie pony eruit ziet maar ik denk dat het mogelijk erg gaaf staat als je de kleurtjes en stippen ook in de boog ziet terugkomen. Lekker stoer en vlot!

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

lisahaarman
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Blokzijl

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:09

Mijn pony heeft precies hetzelfde, kon er nooit wat mee. Ik heb het nu met een kappersmesje rechtopgesneden staat heel stoer!

ik hou van mn lieverdje vita 05-10-'08

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:19

Ik kan je wel vast vertellen dat dat niet gaat lukken om de manen rechtopstaand te maken. Zijn manen zijn in 3 jaar tijd misschien 2 cm gegroeid, daarbij heeft hij heel slape super dunne maantjes. Ik had er eerst ook over nagedacht maar dan krijg je het zoals het op zn schoft is. Minuscule rechtopstaande plukjes :')
Groot risico dat hij dan de komende jaren geen manen meer heeft.

Asterix: B+2 dressuur, B+22 - L+0 springen & B+21 sgw

xHoefijzer

Berichten: 191
Geregistreerd: 20-11-13

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:28

En als je ze gewoon lekker laat groeien is dat niet gewoon een optie?

Uitmest service met miniloader
Geen zin of tijd om dagelijks te mesten? of word dit te zwaar? Wij kunnen voor u mesten met onze Sherpa miniloader
https://www.bokt.nl/markt/ad/508286/uitmest-service-met-miniloader

Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 13:45

Volgens mij groeien ze niet zo hard ;)
Heb laatst wel zijn staart bijgeknipt, die is ook heel dun.
Hij hing tot over de kogel en werd op het einde steeds dunner. Nu tot de sprong geknipt en het lijkt al wat meer :D , vooral als we hem ook nog eens goed uitpluizen.

De manen is nu zo'n tussenin verhaal dus we dachten inderdaad aan kortknippen maar we durven niet goed omdat we niet weten hoe en of ze blijven staan als we het doen (een soort van hanenkam dus). Denk dat we het advies van chicalover maar volgen :D .

Zou het bij een paard hetzelfde zijn, dat als je de (dode) puntjes eraf knipt ze erna weer beter groeien?

Elke wijze uil, begon als uilskuiken

Het op de rug van een paard kunnen zitten, zou niet door een mens genomen recht moeten zijn.
Maar een door het paard verleende gunst!

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:14

Ik heb die van mij geknipt voor het koud werd, helemaal kaal, nu hij zn wintervacht gekregen heeft zijn ze gegroeid als kool en heb ik het al een paar keer moeten knippen.
Geen spijt van gehad :)

Chanel_Spies

Berichten: 42
Geregistreerd: 27-06-12

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:56

kort knippen, vind ik mooier dan 'punk'look

Kendal
Mijn trots,mijn alles,mijn beste vriend!

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:37

Fjordenkapsel vind ik superstoer :D

AmyxDomino
Berichten: 162
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:12

Het ligt denk ik heel erg aan de bouw van jullie pony, heb je misschien een foto?

Domino

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:45

Als het lang laten groeien geen optie is, zou ik voor de kam gaan :) (Wat fjorden vaak hebben).
Vind het er altijd wel cool uitzien, maar ben persoonlijk meer fan van langere manen, maar prima 2e keus ;)

Anoniem

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:49

Puntjes knippen groeien de manen echt niet harder om, haar groeit vanuit de huid en niet vanuit de punten.
Wie dat ooit bedacht was zeker niet de slimste, toont misschien wat voller maar net als bij mensen echt niet harder.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:21

Romy1234 schreef:
Puntjes knippen groeien de manen echt niet harder om, haar groeit vanuit de huid en niet vanuit de punten.
Wie dat ooit bedacht was zeker niet de slimste, toont misschien wat voller maar net als bij mensen echt niet harder.


Iid :) Maar vooral bij mensen ziet het er gwn wat mooier en voller uit vind ik persoonlijk :) Maar bij een paard vind ik het over het algemeen niet echt mooi: perfect recht geknipt haar.. Maar dit is ook smaak verschillend natuurlijk ;)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:23

Ik heb bij mijn appaloosa gewoon altijd de manen volledig afgeknipt, dan leek het overigens net alsof ie superstrak was ingevlochten :-) (alsof het aan de andere kant zat zeg maar)

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:27

je kunt ze ook gewoon eraf knippen (of scheren ) en ze gewoon kort houden, ziet er ook netjes uit en niet zo piekerig. in die staat die je nu beschrijft heeft het toch al geen nut als vliegenmeppers.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:27

Als je de manen lang wilt laten groeien denkik vooral dat je de manen goed moet verzorgen, zelf doe ik het zo:
1. Elke 4 dagen ong. een klein beetje antiklit serum (heb geen spray, vind paard niet echt fijn bij dr hoofd)
2. Elke dag/om de dag door borstelen (niet door trekken bij klitten!) met een borstel niet met een kam, als er 'erge' klitten in zitten dan 'uitpluizen' met de hand, en dan met de borstel er door heen ;)

Dit is hoe ik het doe ;) Hoeft natuurlijk niet! :) Maar in een 7 maanden ong. zijn haar manen ong. 7 cm gegroeid :) Vergeleken met de manen van het paard vann een vriendin van mij (die dit niet doet) is het een stuk harder gegroeid! Die manen zijn in een jaar ong. 5 cm gegroeid ;)
Maar de lengte van de manen is genetisch bepaald zeggen ze.. Maar ik vind persoonlijk ook: Verzorgde manen zijn mooier dan hele lange minder mooie manen :)

gaucho

Berichten: 9516
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:28

Net als Cornelie alles eraf, ziet er veel netter uit :j

Zo ziet dat er uit bij mijn pony:

Afbeelding

Life begins at the end of your comfortzone.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:30

die foto van gaucho , daar doelde ik ook op. hup dr af, en als je wilt kun je altijd kijken of het nog rechtop wil groeien en anders kort je het weer in.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:33

gaucho schreef:
Net als Cornelie alles eraf, ziet er veel netter uit :j

Zo ziet dat er uit bij mijn pony:

[ Afbeelding ]


Oeh! Ziet er netjes uit! Vooral bij dit paard!

Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Re: Manen appaloosa kort knippen of toch "punk look"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 09:03

Die foto van gaucho heb ik ook in mijn hoofd als ik denk aan manen kort knippen/scheren bij onze pony, tenminste als ideaalplaatje :D , ben helaas ook een beetje bang dat het een totale verschrikking wordt :n . Ben er nog niet over uit.

Elke wijze uil, begon als uilskuiken

Het op de rug van een paard kunnen zitten, zou niet door een mens genomen recht moeten zijn.
Maar een door het paard verleende gunst!

gaucho

Berichten: 9516
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:15

Makkelijkste is alles er af scheren (ik scheer het gewoon mee als ik m'n pony scheer) en dan regelmatig bijhouden met een goede schaar.

Life begins at the end of your comfortzone.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 113 bezoekers