Opstappen zonder zadel

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

Opstappen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 16:51

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag! Ik heb al veel ervaring met rijden en rijd heel vaak ook zonder zadel. Maar toch stuit ik elke keer weer op het probleem dat als ik opstap zonder zadel ik dat moeilijk vind...
Hoe doen jullie dit zonder dat je pony geïrriteerd wordt? Het is een c pony dus niet groot. Wel loopt ie erg weg als ik er bijvoorbeeld een krukje naast zet en dat is niet fijn. Dus opstappen zonder krukje op de makkelijkste/fijnste manier...
Hoe doen jullie dat? :)

groetjes en alvast bedankt! :)


Chantaliiejj
Berichten: 5637
Geregistreerd: 25-01-10

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:54

opstappen met krukje is inderdaad handig, maar laat je je paard naar rechts kijken als je op stapt ? dat helpt meestal
Of laat iemand je paard vast houden

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:55

Aanloopje nemen en er dan gewoon opspringen :')
Of de bak rand gebruiken, buiten een paaltje o.i.d. gebruiken..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:59

Paard laten wennen dat ie wél stilstaat naast een krukje. Voor iedereen handiger!

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 16:59

Chanteliiejj,

ik ben vaak alleen op dat moment dus helpen gaat niet :) hoe bedoel je naar rechts kijken? Met je teugels het hoofd naar rechts trekken?


Ook blijft hij zonder krukje gewoon staan. Het gaat erom dat ik hem graag niet niet wil belasten want ik merk dat als ik er niet goed opstap hij dat niet fijn vind. (en ik ook niet natuurlijk)
Dus ik hoef geen manier te vinden dat hij niet wegloopt maar een manier vinden er goed op te komen..


Ja iets gebruiken is handig maar werkt bij mij niet zo :) meer hoe erop zonder iets gewoon vanaf de grond.. Lenig zijn of makkelijk oplossing?

Ssmarty

Berichten: 1593
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: In een huisje in Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:59

Of je springt er inderdaad gewoon op xD.

Maar de beste oplossing lijkt me om je paard te leren stilstaan.
Zet eerst eens gewoon een kruk je naast hem en corrigeer hem als hij een stapje zet.
Daarna ga je er gewoon eens op staan zonder op te stappen en zo kan je dat steeds verder opbouwen.
Het kost misschien even tijd, maar dan kan je wel in rust op stappen.
Voor jou en je pony fijn :D.

Bestel nog snel voor Sinterklaas! Touwhalsters, leadropes en meer..
http://www.maascreation.nl/

LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 17:00

Rije schreef:
Paard laten wennen dat ie wél stilstaat naast een krukje. Voor iedereen handiger!


Ja dat ga ik ook proberen... maaaaaar hij is koppig dus dat kan even duren :)

LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 17:01

Ssmarty schreef:
Of je springt er inderdaad gewoon op xD.

Maar de beste oplossing lijkt me om je paard te leren stilstaan.
Zet eerst eens gewoon een kruk je naast hem en corrigeer hem als hij een stapje zet.
Daarna ga je er gewoon eens op staan zonder op te stappen en zo kan je dat steeds verder opbouwen.
Het kost misschien even tijd, maar dan kan je wel in rust op stappen.
Voor jou en je pony fijn :D.


Ja dankje! Fijn, ga het meteen zondag proberen en stop pas als het een beetje lukt.. inderdaad opbouwen is het beste. maar vroeg me af of jullie echt speciale technieken gebruiken enzo :) (eerst dat, dan dat, en vervolgens... haha ) :)

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:03

heel veel oefenen, op het krukje staan, aaien en van het krukje af, op het krukje , koekje geven en van het krukje af. Op het krukje aaien, enzo, steeds stapje verder, dan gaat het vast lukken, mijn paard had er ook een handje van maar die blijft nu echt al jaren heel braaf staan. sterkte

LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 17:06

Bedankt allemaal!

Carmenxoxo
Berichten: 988
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: Huissen & arnhem

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:09

Ik spring er altijd op!

aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:09

Ik heb hetzelfde probleem!
Meestal klim ik er via het hek op ( :o ), maar mn pony vindt het dan hartstikke leuk als ik zo onconfortabel op het hek sta dan net even een rondje te gaan lopen-rennen :Y)
Ik lees nog even mee;)
Laatst bijgewerkt door aishcream op 09-12-13 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Life begins at the end of your comfortzone

Yallie

Berichten: 575
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:11

Ik spring zo hoog mogelijk en zwaai dan mijn been over zijn rug, tadaa :')

Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug -Spinvis

LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 17:12

Hahahaha Ja inderdaad! Die van mij ook. Hij loopt laat maar zeggen sowieso weg als ik erop stap met krukje en zonder eigelijk niet.
Maar als ik te hard of te snel erop stap (ook zonder krukje) weer wel...

Lastig...

Carmenxoxo
Berichten: 988
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: Huissen & arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:14

aishcream schreef:
Ik heb hetzelfde probleem!
Meestal klim ik er via het hek op ( :o ), maar mn pony vindt het dan hartstikke leuk als ik zo onconfortabel op het hek sta dan net even een rondje te gaan lopen-rennen :Y)
Ik lees nog even mee;)

Wat als je eerst leert om te stilstaan?
Als je paard loopt meteen weer terugzettenop zn plek, misschien dit eventueel met twee mensen oefenen zodat jij op t hek kan en de amder de pony terugzetten als het fout gaat?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:17

Ik leer ze van begin af aan dat ze stil kunnen staan naast een opstapje, of dit nu met of zonder zadel is. Ik kan dan rustig op het blok gaan staan, terwijl de paarden netjes aan een los teugeltje blijven staan.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 17:19

ijssnuiver schreef:
Ik leer ze van begin af aan dat ze stil kunnen staan naast een opstapje, of dit nu met of zonder zadel is. Ik kan dan rustig op het blok gaan staan, terwijl de paarden netjes aan een los teugeltje blijven staan.


Ja ben ik ook zeker van plan :) nog niet zo lang met deze pony bezig dus alles weer beetje ontdekken :)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:39

LieveSjors schreef:
ijssnuiver schreef:
Ik leer ze van begin af aan dat ze stil kunnen staan naast een opstapje, of dit nu met of zonder zadel is. Ik kan dan rustig op het blok gaan staan, terwijl de paarden netjes aan een los teugeltje blijven staan.


Ja ben ik ook zeker van plan :) nog niet zo lang met deze pony bezig dus alles weer beetje ontdekken :)


Het lijkt mij een onderdeel van je basis, dus iets om wel meteen mee te starten.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 17:46

Ja ben ik ook zeker van plan :) nog niet zo lang met deze pony bezig dus alles weer beetje ontdekken :)[/quote]

Het lijkt mij een onderdeel van je basis, dus iets om wel meteen mee te starten.[/quote]

Ja inderdaad, wil het ook graag doen maar vraag om wat tips :) tnx :)

beestenfreak

Berichten: 1312
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:53


LieveSjors
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 17:54


Anoniem

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:16

Ik heb laatst een ongeluk gehad met opstappen zonder zadel.
Ik had er ook een krukje bijgezet en er hield zelfs iemand mijn paard vast.
Maar mevrouw kan niet stil staan als ik opstap, dus trapte ze tegen het krukje aan en viel ik met me rug op een punt van de kruk en ze ging nog fijn op me been staan.
Behoorlijk last van gehad, niet alleen lichamelijk durf er niet meer zonder zadel op te stappen terwijl ik het heerlijk vindt rijden zonder zadel.

Dus ik heb ook tips nodig........

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:32

Nora20 schreef:
Ik heb laatst een ongeluk gehad met opstappen zonder zadel.
Ik had er ook een krukje bijgezet en er hield zelfs iemand mijn paard vast.
Maar mevrouw kan niet stil staan als ik opstap, dus trapte ze tegen het krukje aan en viel ik met me rug op een punt van de kruk en ze ging nog fijn op me been staan.
Behoorlijk last van gehad, niet alleen lichamelijk durf er niet meer zonder zadel op te stappen terwijl ik het heerlijk vindt rijden zonder zadel.

Dus ik heb ook tips nodig........


Ik zou beginnen met een flink stabiel opstapblok, die is qua veiligheid een stuk beter. Dan beginnen met rustig stilstaan naast het blok(terwijl jij paard gewoon bij het hoofd vast hebt) even laten wachten, belonen en weer weg wandelen. Dat herhalen net zo lang tot ze daar rustig en zonder spanning kan blijven staan.
Vandaaruit ga je weer op het blok staan(eventueel met in eht begin nog iemand anders bij het hoofd), eerst alleen het blok oplopen en weer aflopen terwijl paard rustig blijft staan. Daarna je paard wat aaien/klopjes geven vanaf het blok en als dat goed gaat, het daadwerkelijk opstappen.

Eigenlijk ga je een beetje terug naar een onderdeel van het beleren van de jonge paarden. Maar wat mij betreft wel essentieel in je basis.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Opstappen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:05

Ik nee meestal een aan loopje en dan spring ik er zo op simpelste manier die er bestaat :)


maximepatser

Berichten: 417
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: Opstappen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:22

Mijn paard wou eerst ook niet wennen aan een krukje/stoel, maar hij is net effe te groot om er op te springen, en we hadden toen bedrading als omheining in de bak. Ik was ook niet altijd samen, dus zat er maar een ding op. Toch je paard laten wennen aan een stoel of krukje, gewoon geduld hebben en zodra hij/zij een stapje zet corrigeren en herhalen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 6 bezoekers