Help! Jacobskruid in hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Help! Jacobskruid in hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 23:59

Helaas ben ik er vandaag achtergekomen dat er heel erg veel onkruid in onze pakken hooi zit.
Nu ben ik bang dat het niet zomaar onkruid is, maar het levensgevaarlijke Jacobskruid...
Ik heb al wat rondgezocht op internet, maar veel van de foto's die hier op Bokt staan van gedroogd Jacobskruid doen het niet meer. Morgen ga ik bij de boer langs, ik hoop dat iemand hier op dit mij op dit forum de zekerheid kan geven dat dit JKK is. Zodat ik morgen standvastig mijn betoog kan houden :o .

Verder zou ik graag willen weten waar je het hooi kan laten analyseren, kan dit gewoon bij de dierenarts?
Ik heb een stel foto's gemaakt:

Het blad van de plantjes:
Afbeelding

Ter vergelijking:
Afbeelding

De bloemtoppen:
Afbeelding
Afbeelding

De bruin / paarse takken:
Afbeelding

Blaadje aan de tak:
Afbeelding

Bedankt alvast!

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Help! Jacobskruid in hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:02

Ik weet wel dat de dierenarts geen hooi analyseert.

Probeer de BLGG in Wageningen eens.
Het ziet er wel als JKK uit btw.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:04

Poeh, lastig. Ik weet dat het juist veradelijk is, in het hooi, want dan eten de paarden het wel terwijl ze het in het land laten staan.
Maar wij komen ook wel eens soortgelijke plant tegen in het hooi (en wij hebben hooi van eigen land en daar wordt goed opgelet dat als er ergens jacobskruid staat, dat meteen verwijderd wordt) en dat is een andere.
Ik kan het helaas niet met zekerheid zeggen.
Wel heel goed dat je het er met de boer over gaat hebben!

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Help! Jacobskruid in hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:05

Stuur Esther Hegt hier op Bokt een PB met de foto's , zij kan je vast meer vertellen!!

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:07

Ai, dit lijkt er wel verdacht veel op.

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:12

ik zou bijna vol zekerheid durven zeggen.... dat ik het niet had gevoerd en gewoon terug had gedaan.

Weet je zeker dat je geen bermhooi is aangesmeerd (gezien de hoeveelheid aan onkruid) ?
Nog andere zaken aangetroffen?

Zo heb ik ooit hele blikjes en bijsluiters van de meest vreemde medicijnen in het hooi zitten. Niets zogenaamde kruidenhooi uit Duitsland. gewoon goedkoop slechte bermhooi. Nooit meer van gekocht.

SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 00:27

Bedankt voor jullie reacties!

@ demo_love: Ik zal hun een email sturen, ik heb wel een formulier gevonden, maar daarbij staat dat ik allerlei info over de DA en over de paarden moet invullen. Ik ga er mogen als ik wakker ben even rustig naar kijken.

@ kentaro: Ja, het lijkt allemaal zo veel op elkaar. Bij de wei van onze buren staan nog enkele 'verse' JKK-planten. Ik ga er morgen eentje plukken om te vergelijken.

@ focussed: Bedankt, ik heb meteen een pb gestuurd :)

@ bertine37: Ja, vind ik dus ook. Alles in mij schreeuwt Jacobskruid!

@ Knert: We hebben het ook apart gelegd! Dit zag er zo slecht uit, dat we dit niet durfden te geven. Het is meer onkruid dan hooi :(.
Het gekke is dat wij 40 pakken hadden, de eerste 25 waren van prachtige kwaliteit. Nu zijn we bij de laatste 15 pakken aangekomen en de kwaliteit is zo wisselend opeens. Ik weet van welke weilanden dit hooi moet komen, ik ga daar morgenochtend ook even op onderzoek uit of ik iets zie staan.
Het hooi/onkruid is ook heel vochtig, het lijkt haast of het veel te dicht op de rand van het weiland gemaaid is.

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Help! Jacobskruid in hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:29

dit is jacobskruid :j
heb toevallig mijn herbarium net gemaakt, en mijn gedroogde jacobskruid zag er exact hetzelfde uit.
mijn herbarium is volledig goedgekeurd, dus ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat het het is..
wat je er tegen moet doen, kan ik je geen advies voor geven. maar je weet nu wel zeker dat het het is.
ook is het gedroogd schadelijker, omdat het geconcentreerden word

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:11

Zsm ander hooi kopen !

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:14

Ik kan je met 99,99% zekerheid zeggen dat het JKK is!
gewoon aan het blad te zien, de knoppen en aan de structuur van de stengel.

zoals hierboven gezegd gedroogd heeft het ook meer gif..

wel kan ik je erbij zeggen dat paarden het vaak zelf al laten liggen, net zoals ze het vaak zelf niet eten als het op de wei staat. dus daar heb je misschien geluk mee, hebben ze minder binnen gekregen.
(laten we hopen dat jouw diertjes het dus hebben laten staan...)
+ kleine beetjes zijn niet enorm giftig, een enorme (over)dosis uiteraard wel..

wat je nu moet doen?
alsjeblieft het hooi weggooien...

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:17

KingYasFenn schreef:
+ kleine beetjes zijn niet enorm giftig, een enorme (over)dosis uiteraard wel..


Ook kleine beetjes zijn giftig alleen uit de (minime) leverschade zich niet, echter 2 jaar (voorbeeld!) kleine beetjes giftig voeren op elkaar gestapeld zorgen voor heel wat meer leverschade, daarom kan het zich pas veel later uiten.
Grote hoeveelheden geeft veel leverschade en zal zich dus eerder uiten.
Maar het blijft even giftig

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: Help! Jacobskruid in hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:21

ik bedoel ook zeker niet dat kleine beetjes gezond zijn.
ze zijn zeker giftig en beschadigen de lever.
maar de hoeveelheid heeft wel enorm met de haast te maken.
Als ze echt enorm veel hebben gegeten kan het zijn dat je paard binnenkort met enorme leverschade omkieperd..

terwijl als je nu na dit beetje vergiftiging nooit meer JKK geeft blijft de schade constant en wordt niet erger/gevaarlijker...

zie het als afvalstoffen in ons eigen lichaam die ophopen.
als je daarna nooit meer een gifstof/afvalstof inneemt, blijft de hoeveelheid gelijk in het lichaam...

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:21

Zo dat is schrikken, zsm naar de hooiboer dus!

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Help! Jacobskruid in hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:25

Denk dat je Esther beter kunt benaderen via jakobskruiskruid.com, daar staat ook erg veel info.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:23

KingYasFenn schreef:
ik bedoel ook zeker niet dat kleine beetjes gezond zijn.
ze zijn zeker giftig en beschadigen de lever.
maar de hoeveelheid heeft wel enorm met de haast te maken.
Als ze echt enorm veel hebben gegeten kan het zijn dat je paard binnenkort met enorme leverschade omkieperd..

terwijl als je nu na dit beetje vergiftiging nooit meer JKK geeft blijft de schade constant en wordt niet erger/gevaarlijker...

zie het als afvalstoffen in ons eigen lichaam die ophopen.
als je daarna nooit meer een gifstof/afvalstof inneemt, blijft de hoeveelheid gelijk in het lichaam...



Dat laatste is kul. De giftige stoffen in JKK verlaten binnen 24 tot 48 uur weer het lichaam. De hoeveelheid blijft dus niet gelijk.
De leverschade echter wel. Tot op zekere hoogte kan de leverfunctie door de nog resterende gezonde cellen worden overgenomen, totdat er zoveel cellen zijn beschadigd dat de lever niet meer goed kan functioneren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Help! Jacobskruid in hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:26

Dit is idd JKK. Niet voeren, kijk voor ander hooi!

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Help! Jacobskruid in hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:28

Topicstarter heeft me al benaderd, het lijkt wel degelijk op JKK. Het is niet zo dat het giftiger wordt als het gedroogd is, in gedroogde vorm herkennen dieren het niet en juist dan is er een groter risico dat het wordt gegeten. Ik heb aangeraden het hooi terug te doen naar de leverancier en het niet meer te voeren. Ook aangeraden om monsters achter te laten of bij de dierenarts of bij mij ( Een echte determinatie met materiaal is belangrijk, allen foto's is niet genoeg) Het probleem met hooileveranciers is dat je moet hard maken dat het gekocht is, vanaf een foto kun je nooit helemaal zeker zijn, dus monsters bewaren van het hooi is belangrijk mochten er wel problemen komen, In deze situatie is helemaal nog niet duidelijk of de paarden veel hebben gegeten.
Misverstanden zijn er te over. Als het echt zo zou zijn dat JKK zich ophoopt in de lever dan is het makkelijk om een diagnose te stellen. Er zijn meer giftige planten en stoffen die leverschade kunnen geven. Bijvoorbeeld chronische intoxicatie met mycotoxinen,