Hoe houd je een veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Hoe houd je een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 16:27

Beetje domme titel maar goed.
Hoe onderhoud je een veulen op de juiste manier?
Waar moet je rekening mee houden. Qua stal, voer, spulletjes ect.
En die merrie, zijn er nog dingen die je moet weten tijdens en na de dracht?
En hoe bouw je het af en weer op?

Merrie is nog niet drachtig, ik wil graag eerst alles weten ;)

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11


Annefleur200

Berichten: 1663
Geregistreerd: 20-09-12

Re: Hoe houd je een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:32

Toen mijn merrie drachtig was heb ik haar paar maanden voor de bevalling merriebrok gegeven. daarna heb ik haar ook 2/3 maanden tot na de bevalling merriebrok gegeven. omdat ze erg dun was daarna muesli gegeven. voor het veulentje zorgde ik dat ze een stal had zowiezo.en moeder en veulen eerste paar weken/maaden lekker samen laten zijn. wel gewoon aandacht geven. ik heb minn veulen beetje.meusli gegeven toen dr mama dat ook kreeg. niet dat ze het nodig had maar voor het lekker :)

- Anne - Fleur - Nikita - Madee - Jill -
Instagram: shetlife5

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:32

ik zou een veulen in de bestaande groep houden of in de opfok zetten.

een dragende merrie moet je in de gaten blijven houden en het werk en voer aanpassen aan de termijn van de dracht en na de bevalling. Er zijn goede boeken te vinden:

Veulens krijgen (Joop Loomans)
Van veulen tot volwassen paard (Janet Lorch)

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 18:15

Bedankt voor de reacties :)
Nog een vraag: mijn paard staat in een zeecontainer met 1 open deur en buiten liggen 9stelton platen. Ze kan zelf naar binnen en buiten.
Buiten is het af gezet met schrikdraad.
Stel er komt wel een veulen, kan dit gewoon zo blijven? O is het beter als ze binnen blijven en de deur dicht gaat? ( onderste deur)

Wat foto's om het duidelijk te maken :)

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de slechte kwaliteit. Foto's zijn gemaakt met mobiel en het was donker.

Edit: foto's toegevoegd

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

Annefleur200

Berichten: 1663
Geregistreerd: 20-09-12

Re: Hoe houd je een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:26

Toen mijn merrie ging bevallen heeft ze in de stal gestaan. dag erna ging ze wel.lekker met dr veulen naar buiten. je kan ze wel gewoon buiten laten denk.ik hoor :)

- Anne - Fleur - Nikita - Madee - Jill -
Instagram: shetlife5

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:26

Heb je ook een wei/paddock ter beschikking?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Hoe houd je een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 18:30

Ja, ze staat thuis we hebben 2kleine weitjes en een bak van 20x20 :)

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Re: Hoe houd je een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:28

Wat ik zie is een merrie die alleen staat, klopt dat?
Zo ja, dan vind ik dat sowieso nu al sneu voor de merrie, en dan zou ik aan een veulen al helemaal niet beginnen.
Een veulen moet volgens mij opgroeien in een kudde met minstens één leeftijdsgenootje en ook oudere paarden. Ook moet er de ruimte zijn om flinke sprintjes te kunnen trekken. Dat zie ik bij jou niet, en uit je laatste antwoord maak ik dat ook niet op.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:27

marionblo schreef:
Wat ik zie is een merrie die alleen staat, klopt dat?
Zo ja, dan vind ik dat sowieso nu al sneu voor de merrie, en dan zou ik aan een veulen al helemaal niet beginnen.
Een veulen moet volgens mij opgroeien in een kudde met minstens één leeftijdsgenootje en ook oudere paarden. Ook moet er de ruimte zijn om flinke sprintjes te kunnen trekken. Dat zie ik bij jou niet, en uit je laatste antwoord maak ik dat ook niet op.



gaan we weer.. iedereen van bokt weet het altijd beter, zoveel dieren staan alleen en leven nog en vermaken zich ook prima. soms is er geen andere keuze, en staat het paard alleen

je kan haar gewoon buiten houden hoor! hoop dat je een leuke hengst vind!

:+:

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Hoe houd je een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:42

Hoi,
Mijn ervaring met veulens is dat ze als ze in een groep opgroeien ze goed sociaal worden. Ze kennen hun plek en worden opgevoed door de andere merries en veulens. Er zit m.i. ook een verschil tussen een hengstje of een merrie. Merries zijn rustiger is mijn ervaring. Hengsten hebben veel correctie van andere paarden nodig. Mijn merrie is zelf niet assertief naar haar veulens, die kregen hun opvoeding vooral van de andere oudere veulens. Waar ze ook lekker mee kunnen ravotten.

Maar het eerste jaar was de merrie ook alleen en met het veulen erbij werd ze echt een ander paard. Ze genoot er zichtbaar van om gezelschap te hebben. Zij was alleen toch echt ongelukkiger dan toen ze samen was, daarna heb ik ook altijd gezorgd voor gezelschap.

Ik zou ze dan wel op de wei laten, met die draadjes vind ik niet zo'n succes en risico op ongelukken.

Ik had zelf wel last dat ik weinig van opvoeding van veulens wist, maarja eens moet de eerste keer zijn. Mijn verzorgpaard voer ik ook merriebrok bij (van een goed merk, is heel belangrijk), eigenlijk het hele jaar door, maar tijdens het opgroeien van het veulen aanzienlijk meer omdat ze altijd erg afvalt als ze het veulen zoogt.
Wil je het veulentje ook houden?

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:53

MissDonna schreef:
gaan we weer.. iedereen van bokt weet het altijd beter, zoveel dieren staan alleen en leven nog en vermaken zich ook prima. soms is er geen andere keuze, en staat het paard alleen


Er is altijd een keuze. Ik begrijp dit soort reacties echt niet; een paard is een kuddedier. Hoe kun je in vredesnaam het alleen staan van een paard vergoeilijken? Hoe een veulen opgroeit is belangrijk voor de rest van zijn leven.
Verder wordt er door TS om tips gevraagd, en die geef ik. Ik hoop dat ze erover na gaat denken.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Re: Hoe houd je een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:05

ik snap niet dat dit elke keer weeeer herhaald moet worden, word daar soms een beetje moe van. TS vraagt advies over een veulen ect.

:+:

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe houd je een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:07

Maar juist een veulen heeft behoefte aan speelkameraadjes van dezelfde leeftijd. Alleen opgroeien met zijn moeder gaat hem niet leren hoe hij zich sociaal moet gaan gedragen in een grotere kudde.

Je suis Charlie.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:13

Mijn merrie had dus een veulen alleen, zonder kameraadjes, een hengstje. Daar was geen land mee te bezeilen omdat hij zijn moeder domineerde en niemand hem verder corrigeerde. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Het scheelt wel als je zelf weet hoe je een hengst moet opvoeden. Ik heb toen de fout gemaakt hem te gaan betuttelen en dan zit hij zo in je nek of komt door je heen geraced. Terwijl een merrie die knuffelsessies echt prima aankan en er een leuk handzaam paardje van wordt.
Afgelopen jaar weer een hengstje die continu door alle draden rende, maar wel opgevoed werd door de rest en daardoor goede dominantie verhoudingen leerde. Werd ook een draakje maar goed te hanteren/corrigeren. Het is dus raadzaam je te informeren over het gedrag.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 13-12-13 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli


MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:32

*verwijderd*

:+:

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:37

MissDonna schreef:
*verwijderd*


-sorry-
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 13-12-13 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:41

Bij ons staat het veulen vanaf de tweede week in de kudde en heeft altijd contact met mensen gehad. keurig opgevoed, kent haar plek en je kan er alles mee doen overal aanraken etc. Plus, ze vind het lekker als je haar bij haar staartwortel kriebelt dus dan gaat ze naast je staan draait haar kont naar je toe zo van: "Aai mij daar maar!" en als je stopt loopt ze gewoon naar de volgende haha

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Hoe houd je een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 00:57

Ik heb idd geen zin in zulke reactie's.
Paard staat idd alleen. Maar dat betekend niet dat ze nooit andere paarden kan zien enzo.
Ze kan super overweg met het paard van de buren. Daar loopt ze regelmatig mee los. En ik maak veel buitenrtitjes met andere paarden. En ze heeft het prima.
Ze houd er geen eens van om in kudde's te lopen, ze loopt dan weg. Ze staat liever een paar keer met een ander paard dan in een grote kudde.
En ik weet best wat goed voor mijn paard is. En ik zie ook echt wel of ze gelukkig is en dat is zeker het geval!

Ik zou het veulen wel willen houden. Maar daar is nog wat twijfel over.
Over dat draad, dat vind ik zelf ook wel een beetje eng, vandaar ook de vraag.

Ik wil het veulen ook naar een opfok sturen en daar dan lekker lang laten spelen en opgroeien.
En bij elk paard moet je streng en consequent zijn. Of het nou een Merrie of een hengstje is. En natuurlijk zal het bij een hengst wat meer kattenkwaad, en brutaler zijn.

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 01:45

En soms moet je roeien met de riemen die je hebt. En mensen verschillen hierin ook van mening. Ikzelf vind dat je een paard niet in een stal moet houden maar de mogelijkheid moet bieden 24/7 buiten te kunnen lopen.

Ik heb een jaarlinger die haar eerste jaar samen heeft gelopen met haar moeder, nog een ander volwassen paard en dat veulen van dat paard (4 paarden dus). Nu staat ze samen met een shet van 23, meer niet. En dit is de beste optie die ik voor beide geven kan. Liever dit dan in een kudde jaarlingers de opfok in. Kinderen kunnen namelijk geen kinderen opvoeden en mijn shet laat haar héél goed weten wat ze wel en niet mag.

edit: vergeet ik helemaal ontopic te reageren :')

De hoefjes van een veulen zijn nog heel spits als ze net geboren zijn, immers ze moeten goed door het geboortekanaal kunnen. Die moeten juist uitzetten en dit kan het beste door ze meteen op een harde (beton dus bijv.) te zetten, in een warme zachte stal zal dit amper gaan.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 01:57

Ik wil het ook niet goed praten wanneer een paard alleen staat. Het is niet de beste situatie die je kunt wensen voor je paard, maar soms kan het inderdaad niet anders. Mijn paard staat ook alleen en dat vind ik heel vervelend, maar ik kan er niets aan veranderen. Heb er nachten wakker van gelegen zelfs, maar wat moet ik dan? Als jullie een oplossing weten hoor ik het graag. Daar zouden we tenminste nog iets aan hebben.

OT:
Toen mijn vorige paard een veulen kreeg is ze in de stal bevallen. Was ook toeval. Zorg er voor dat je je merrie goed bij voert, dat hebben ze hard nodig. De volgende dag gingen ze gewoon naar buiten. De opfok is een goede als je paard alleen staat, want ja opgroeien met leeftijdgenootjes is wel beter. Maar het houden van een veulen is niet de grootste kunst van de wereld hoor. Je merrie weet prima hoe ze voor haar baby moet zorgen.

Dat draad raad ik trouwens ook niet aan. Daar vloog die van ons de eerste keer dwars doorheen.

Each day's a gift, not a given right

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Hoe houd je een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 13:02

Bedankt voor de reacties!
Hier heb ik wat aan! :)
Ik ben ook geen fan van 24/7 op stal.
Mijn paard heeft een uitloop stal en kan dus 24/7 naar buiten en binnen.
En dat ze alleen staat:
Ik ben blij dat ze bij mij thuis staat! En we gaan zo vaak mogelijk naar andere paarden toe.
We krijgen volgend jaar Miss een paar schaapjes. Die komen dan bij haar te staan xd. T zijn geen paarden maar wel wat xd

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Hoe houd je een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:20

Om eerlijk te zijn vind ik dit echt géén ideale situatie voor een veulen. Dit ga je later merken aan het gedrag. Zou het je niet adviseren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kiko en 69 bezoekers