Gymnastieken: in-uitjes met Close Up.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Gymnastieken: in-uitjes met Close Up.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:34

Omdat ik hier vaak topics zie waarin om inspiratie voor gymnastiekjes gevraagd wordt, plaats ik hier maar eens het filmpje dat ik laatst gemaakt had.

Toen ik met Close Up (Cordalme Z x Landadel, 8-jarige ruin) In-uitjes aan het trainen was, gaf dat zo'n goed gevoel dat ik de laatste paar keer heb laten filmen met mijn telefoon, ik ben dus lager begonnen dan dit.
Bij de filmpjes aan elkaar plakken is er helaas een stukje verloren gaan van het tweede stukje, maar verder geeft het een goed beeld van hoe wij op stal de in-uitjes trainen met onze paarden.

Het begint met een grondbalk, 2,5m kruisje, dan steeds 3m tussen de 5 kruisjes, dan 6m naar de 1e en 2e oxer en daartussen een grondbalk en tot slot een grondbalk op 3m.
Als je dit voor het eerst doet, begin dan laag en leg eventueel 1 of meerdere kruisjes eerst op de grond en maak van de laatste oxer eventueel een steil.
In draf in komen is vaak het makkelijkste. Kom alleen vanuit galop als je je paard goed verzameld kan laten galopperen, je dan de controle niet verliest en je je paard goed kunt plaatsen voor de sprong.
Ga de eerste keer niet te hoog en probeer aan te voelen wanneer je moet stoppen, dit is een leerzame, maar intensieve oefening voor een paard, spring het lijntje dus niet te veel achter elkaar en neem stappauzes.

Verder is het wel verschrikkelijk leuk om te doen voor ruiter en paard, wordt je paard en lenig en vlug van en kun je zelf aan je houding werken.


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:36

He, top! Met afstanden etc. aangeleverd! Thanx, die kan ik wel een keer op zondag in de bak gaan zetten. (op mini hoogte en vermoedelijk in 2 delen)

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Gymnastieken: in-uitjes met Close Up.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:38

Je kunt hier natuurlijk ook heel veel variaties op verzinnen. Minder of meer kruisjes, steiltjes ipv oxers, extra oxer of 1 minder, etc.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:41

Wat ziet dat er leuk en soepel uit!
Bedankt ook voor de afstanden ed. Zullen veel mensen iets aan hebben :)

Zelf heb ik een Tinker, dus zal ik de afstanden wat aan moeten pakken, maar krijg er helemaal zin in :D

Yesorno

Berichten: 855
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Gymnastieken: in-uitjes met Close Up.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:44

Ziet er goed uit!
Handig met de afstanden :)

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:45

Leuk zo te zien! Zou dit ook helpen een paard wat te leren af te remmen? Die van mij gaat zo ongecontroleerd hard (voor, tussen en na de hindernis).

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Gymnastieken: in-uitjes met Close Up.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:51

Soms kan dit wat afremmen, maar je hebt ook paarden die juist te veel gaan haasten in in-uitjes. Met een snel paard kun je het beste heel rustig in draven en proberen niet te duwen, laat hem zelf maar springen. Als je paard te snel blijft en echt gaat vliegen door zo'n lijntje, dan kun je het beter niet te vaak doen. Niet elk paard wordt er beter van of vindt het leuk.

@Simbaa, ik zou de afstanden niet veel korter zetten, je paard moet er namelijk ook fijn tussen passen met zijn lichaam. Ik zou met een paard met korte gangen, gewoon in een iets hoger tempo inrijden. Wel zeker laag genoeg, of zelfs op de grond beginnen.

lovefi

Berichten: 1199
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:53

Wauw leerzaam om te zien en ook mooi om te zien hoe simpel jij dit paard door het lijntje heen rijdt. Mag ik vragen waarom jij jouw handen zo laag en breed naar beneden drukt boven de sprong? Helemaal niet bedoeld als kritiek, maar was benieuwd waarom je het deed. Op de twee foto's zie ik het namelijk helemaal niet.

Wat een gaaf paard ook trouwens!

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:56

schoentje schreef:
@Simbaa, ik zou de afstanden niet veel korter zetten, je paard moet er namelijk ook fijn tussen passen met zijn lichaam. Ik zou met een paard met korte gangen, gewoon in een iets hoger tempo inrijden. Wel zeker laag genoeg, of zelfs op de grond beginnen.


Bedankt voor de tip/aanwijzing! Zo had ik er zelf niet over nagedacht. Nu ik er wel over na denk, bedenk ik me inderdaad dat ik vroeger met mijn pony (wel met een ruime galop), de zelfde in-uitjes sprong als dat de paarden deden.

Ik zal inderdaad op de grond beginnen om te kijken hoe het past en of het lukt.

Nogmaals bedankt :).

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:57

Wat leuk ! Ziet er goed uit.
Wat mij alleen opviel is dat je je handen op 1 plek houd ipv naar voren richting de mond tijdens de sprong :j

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:59

Thanks, inderdaad ga ik al onder het basis tempo in draf richting de hindernis anders neemt ze het tempo over. Ze vliegt al tussen een dubbel maar zal gewoon eens kijken (al tijdje geen in uitjes gedaan). Grondbalken worden alleen ook als hindernissen gezien..

Maar leuk dit soort filmpjes, moet je vaker plaatsen! :)

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:59

@Lovefi en Tessa, hij wilde steeds wat naar rechts kruipen, dus hield ik met rechterbeen eraan en mijn linkerhand wat naar links. Mijn hand geeft net zo veel mee als hij nodig heeft om te basculeren, maar op het filmpje ziet het er inderdaad wat raar uit :)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:00

schoentje schreef:
@Lovefi en Tessa, hij wilde steeds wat naar rechts kruipen, dus hield ik met rechterbeen eraan en mijn linkerhand wat naar links. Mijn hand geeft net zo veel mee als hij nodig heeft om te basculeren, maar op het filmpje ziet het er inderdaad wat raar uit :)


Duidelijk ! :D

lovefi

Berichten: 1199
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:02

schoentje schreef:
@Lovefi en Tessa, hij wilde steeds wat naar rechts kruipen, dus hield ik met rechterbeen eraan en mijn linkerhand wat naar links. Mijn hand geeft net zo veel mee als hij nodig heeft om te basculeren, maar op het filmpje ziet het er inderdaad wat raar uit :)


Ah oke dat maakt het helemaal duidelijk, bedankt voor je uitleg, erg leuk als iemand bereidt is uitleg te geven over hoe ze traint! :)

Anoniem

Re: Gymnastieken: in-uitjes met Close Up.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:05

Ziet er lekker uit Bianca :) Ik denk trouwens dat dit lijntje niet in een 20X40 bak past overigens of wel Bianca?

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Gymnastieken: in-uitjes met Close Up.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 23:08

Haha nee, dat valt niet mee!
In onze 50m lange binnenbak zet ik ook 1 kruisje minder neer. Je moet ook ruimte hebben om erin en eruit te kunnen rijden natuurlijk!
Het filmpje is ook alleen maar ter inspiratie. Zoals ik al aangaf zijn hier natuurlijk heel veel variaties op te bedenken.

Lynn_FDA

Berichten: 2015
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: in een huis

Re: Gymnastieken: in-uitjes met Close Up.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:09

Kunnen ook 3 in uitjes worden en een oxer

Ik heb volgens mijn weer wat inspiratie gevonden :D

miicchhellee

Berichten: 1340
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:10

Gaaf hoor, Bruintje weer terug zien!
Hij doet het echt nogsteeds super

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Gymnastieken: in-uitjes met Close Up.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:47

Ziet er netjes uit, super mooi paard heb je :)
Iemand enig idee hoe ver een in uit moet staan voor een pony van 1.26m?

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Gymnastieken: in-uitjes met Close Up.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:33

Wat goed om te zien! Bedankt voor de post Bianca :j

LosseTeugel
Berichten: 112
Geregistreerd: 16-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:47

wauw, ziet er goed uit, heb helaas maar 2 hindernissen thuis en geen grote bak

maar dit is handig om te weten !!!!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Gymnastieken: in-uitjes met Close Up.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 13:53

@MelissaV, dat moet je even testen. Ik denk zeker niet korter dan 2,5m. Leg eerst de balken op de grond, dan zie je wel of het gaat passen.

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

miekel92

Berichten: 1148
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:58

Wat leuk om te zien (en inderdaad handig met de afstanden enzo erbij).

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:59

Ik kan uit ervaring vertellen dat je een in-uitje rustig moet aanrijden... Paard in galop, moest in draf... Gevolg was dat we allebei hindernis 1 namen en ik alleen hindernis 2 :=

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Gymnastieken: in-uitjes met Close Up.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 14:06

Daarom heb ik er ook bij gezegd dat je alleen uit galop mag komen als je je paard goed verzameld kan laten galopperen, je dan de controle niet verliest en je je paard goed kunt plaatsen voor de sprong.
Anders wordt het inderdaad gevaarlijk.
Als je als ruiter niet gruwelijk veel springervaring hebt, of als je op een iets of wat groen paard zit, moet je gewoon uit een rustige draf komen.