stijfe shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 21:15

ohjajoh6 schreef:
Ik vermoed dat die zakjes er voor bedoeld zijn om het bloed dun te houden ofzo, iets met trombose? Ik weet dat die kleine van mij iets soortgelijks heeft gehad toen ze hoefbevangen was...



Ja zoiets krijgt ze ..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"



ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 21:18

sassefras schreef:
sjee, wat zijn jullie oververhit hier :o , TS heeft contact met de da heeft waarschijnlijk een pijnstiller gehad, staat op de paddock en ff aankijken. gaat vast goed komen met pony :+ , echt de DA zit niet altijd te wachten op histirische bokkers :D ( al kunnen ze de meesten centen verdienen op jullie advies )



Sorry maar er is echt iemand hier die haalt het bloed onder mn nagels vandaan!

Word er wel een beetje gek van.. die bokkers die histirisch doen..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:18

De zakjes zullen ascal zijn.

Hooi weken en echt echt maar heel weinig geven verdeeld over de dag.

Mogelijk kan jouw shet niet meer op het land..helaas zijn de meeste heel gevoelig voor bevangenheid..

Is je paddock blubberig? Want dat zal ze nu juist fijn vinden voor haar voeten.

Je moet voortaan de manenkam goed in de gaten houden, als dat hard wordt zit je in de gevarenzone.

Hoe oud is ze?
Heb je een foto?

Is ze dik en werk je met haar?
Ze zal haar energie (wat ze eet) moeten verbranden als ze straks weer beter is, om te voorkomen dat ze weer bevangen raakt.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:27

nine1987 schreef:
Nee je moet g*dd*mme de dierenarts laten komen!!

Is DAT zo moeilijk te begrijpen??!!!


God wat ben jij kinderachtig zeg!
Als zij doet wat ze zegt, en daar ga ik vanuit, zorgt ze goed voor haar pony. Bah.

Lastig zoiets. Als er geen verbetering is zou ik toch even de DA laten komen. Gewoon voor de zekerheid. Verder inderdaad niet teveel aan de pony plukken en doen. Ach, meeste is al genoemd verder. Hoop dat het snel beter gaat!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:32

Sowieso de DA want als hij niet lopen wil, dan heeft hij echt zoveel pijn..
Onderschat hoefbevangenheid niet..het kan uiteindelijk echt verkeerd aflopen.
Als ze het vaker heeft gehad ben je als eigenaar verplicht je uiterste best te doen ervoor te zorgen dat ze het niet meer krijgen..

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:33

lag je pony de vorige keer vier dagen? :7 Reageerde hij niet op medicijnen of heb je toen ook het ''even'' aangekeken?
Alleen lopen als de pony dat wil,niet forceren.Worden de hoeven regelmatig bekapt of heeft ze al van die vergroeide sloffen?Dat krijgen ze vaak bij chronische HB.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 21:49

Hoeven worden om de 6 mnd bekapt, dit op aanraden van de hoefsmid..

Vorige keer was ze nog niet van mij, toen verzorgde ik haar, maar moest haar laten.

Ik doe mijn uiterste best voor haar..

De helft van de bak is nat de andere helft niet, de droge helft is afgezet. Ze is 21 jaar

Ze is niet dik, & mijn zusje werkt met haar, maar zei krijgt steeds minder tijd voor haar, dus ik ga haar vanaf nu 3x per week beweging geven..(als ze weer beter is, niet schrikken hoor)

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:52

Heel goed, want als je wil dat ze nog een tijdje bij je blijft dan moet je daar wat voor doen.. :)

Heb je een foto van haar?

In principe heeft ze trouwens geen biks nodig hoor, zeker niet als ze niet zoveel werkt.
Ze kan het makkelijk af met een vitamine korrel bijvoorbeeld.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 21:58

Foto plaats ik morgen even, want zit nu op mn mobiel& doe het liever even op pc..

Ik zal wel even kijken voor iets vervangend

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:01

Ik bedoel ook voor de toekomst hè?
Het is vaak best wat duur, maar omdat je er zo lang mee doet (vaak bijv. 25-50Gr per dag voor een shet) kost het verhoudingsgewijs vaak minder dan een zak krachtvoer.

Arme pony, hopelijk knapt ze snel op..

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 22:39

Jaa dat snap ik! Mn ouders betalen wel ^^ Mn zusje vertelde me net dat ze er mee stopt& ze dus helemaal geen tijd meer voor haar pony heeft, dus nu is ze van mij:) & ik ga haar helemaal opknappen, komt helemaal goed!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 06:51

Sterkte. want het zal niet makkelijk zijn...

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 07:00

Nee ik weet het, maar ik ga mijn uiterste best doen!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:16

laat het ons weten als DA is geweest etc.? Want uiteindelijk zijn we allemaal bezorgd om het het beestje...

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 09:56

DA is net geweest, hij heeft haar een prik gegeven, verder moet ik elke dag 2x een zakje poeder doen, dan moet ik een boterham met appelstroop & dan dat poeder erop doen, 2 maal dags. verder mag ze nu geen krachtvoer meer, elke dag 3x haar benen afkoelen, ze staat nu in een natte paddock, & verder moet het hooi geweekt worden, & dan maar hopen dat het beter word..

ik houd jullie zeker op de hoogte!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:56

De zakjes zijn wrs pijnstillers.
TS, itt tot wat ik hier las, is kort gras zeker niet beter dan lang gras.

Maar een pony als deze is helaas beter af zonder gras (bevangenheid komt graag terug), dus misschien een mogelijkheid om hem in een ruime paddock te houden, uiteraard samen met een andere pony (wellicht ook eentje met gevoeligheid voor bevangenheid) en alleen hooi te voeren van de tweede oogst, liefst met slowfeeder, zodat hij langzaam eet.

Ik hoop dat je engels redelijk is? Dit is een goede serie (6 filmpjes) over hoefbevangenheid, zodat je het de volgende keer onmiddellijk herkent en stappen kunt nemen, of nog beter... het kunt voorkomen.
http://www.youtube.com/watch?v=IiDT77U7 ... 6CAA227B76

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:58

ilikex schreef:
DA is net geweest, hij heeft haar een prik gegeven, verder moet ik elke dag 2x een zakje poeder doen, dan moet ik een boterham met appelstroop & dan dat poeder erop doen, 2 maal dags. verder mag ze nu geen krachtvoer meer, elke dag 3x haar benen afkoelen, ze staat nu in een natte paddock, & verder moet het hooi geweekt worden, & dan maar hopen dat het beter word..

ik houd jullie zeker op de hoogte!


Natte grond is prima, idd, maar zorg ook voor een droog ligplekje. Met pijn aan de voeten, is het voor de pony prettig om ook af en toe even te liggen

Ik hoop dat hij snel opknapt.

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 10:25

liljebo schreef:
ilikex schreef:
DA is net geweest, hij heeft haar een prik gegeven, verder moet ik elke dag 2x een zakje poeder doen, dan moet ik een boterham met appelstroop & dan dat poeder erop doen, 2 maal dags. verder mag ze nu geen krachtvoer meer, elke dag 3x haar benen afkoelen, ze staat nu in een natte paddock, & verder moet het hooi geweekt worden, & dan maar hopen dat het beter word..

ik houd jullie zeker op de hoogte!


Natte grond is prima, idd, maar zorg ook voor een droog ligplekje. Met pijn aan de voeten, is het voor de pony prettig om ook af en toe even te liggen

Ik hoop dat hij snel opknapt.


zij staat in een paddock van 20x30 M. de ene helft is nat door de regen omdat het daar wat lager ligt, de andere helft is kruk droog. dus daar kan ze dan lekker liggen! ik hoop het ook!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 10:30

liljebo schreef:
De zakjes zijn wrs pijnstillers.
TS, itt tot wat ik hier las, is kort gras zeker niet beter dan lang gras.

Maar een pony als deze is helaas beter af zonder gras (bevangenheid komt graag terug), dus misschien een mogelijkheid om hem in een ruime paddock te houden, uiteraard samen met een andere pony (wellicht ook eentje met gevoeligheid voor bevangenheid) en alleen hooi te voeren van de tweede oogst, liefst met slowfeeder, zodat hij langzaam eet.

Ik hoop dat je engels redelijk is? Dit is een goede serie (6 filmpjes) over hoefbevangenheid, zodat je het de volgende keer onmiddellijk herkent en stappen kunt nemen, of nog beter... het kunt voorkomen.
http://www.youtube.com/watch?v=IiDT77U7 ... 6CAA227B76


ze staat samen met een andere shetlander, deze heeft nergens last van, maar dat is een echte dik zak, dus daar kunnen wel wat kilo's af. ze staat in een paddock van 20x30 M .. ze gaat nooit meer het land in, hooguit 1x in de week een uurtje. (1x in de week 1uurtje in 1.5 hectare met de andere 3pony's, maar daar komt ze voorlopig niet in. ze moet eerst maar weer beter worden & dan eerst maar heel lang gezond blijven, voordat ze het land weer op gaat )

wij hebben zelf een stukje gras waar mijn vader zelf elk jaar 3x het gras vanaf haalt, maar op dit stukje komt geen mest & het word ook niet ingezaaid, dus dit lijkt mij wel beter, minder vers zeg maar.



nog even 1vraagje :o hoe lang moet je hooi weken in water? $$ want dat ben ik even vergeten om te vragen.. (domdomdom)

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:40

minstens een uur. En dat is echt onderdompelen en erna goed laten uitlekken voor je het geeft. Vooral met een zandpaddock is een hooinet die je ergens vlak boven de grond kunt ophangen wel erg belangrijk, anders heeft ze straks nog zandkoliek erbij!
Enne, geef je geen hele boterham met appelstroop? Is natuurlijk ook heel erg slecht, liever op een kwart boterham en beetje appelstroop hoor, is namelijk ook 1 grote suikerbom.

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 10:43

ohjajoh6 schreef:
minstens een uur. En dat is echt onderdompelen en erna goed laten uitlekken voor je het geeft. Vooral met een zandpaddock is een hooinet die je ergens vlak boven de grond kunt ophangen wel erg belangrijk, anders heeft ze straks nog zandkoliek erbij!
Enne, geef je geen hele boterham met appelstroop? Is natuurlijk ook heel erg slecht, liever op een kwart boterham en beetje appelstroop hoor, is namelijk ook 1 grote suikerbom.


Oké:) dan kan ik her zo laten uitlekken. Ik haal haar dan even uit de bak, want die andere shet mag wel gewoon hooi hebben, dus dan gaat ze even apart!

Ohh, DA zei gewoon op droog stuk brood & beetje appelstroop & dan dat poeder, maakt dat zn verschil een heel stukje of een kwart?

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:49

Als die andere veel te dik is, zal hb vast om de hoek gluren, dus ik zou ze lekker allebei geweekt hooi geven, kwaad kan het niet iig. 1 hele boterham is toch best veel voor zon kleintje? Je moet er echt zo min mogelijk aan suikers en voedigswaardes ingooien, houd dit in je achterhoofd, is zo verschrikkelijk belangrijk!!
En een hooinet , maakt dat ze langer over hun eten moeten doen, kunnen ze zelf beslissen wanneer ze honger krijgen en houd het maagzuur ook op peil, want 2 of 3x per dag alles naar binnen moeten schrokken is ook echt niet goed hoor...

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 11:12

ohjajoh6 schreef:
Als die andere veel te dik is, zal hb vast om de hoek gluren, dus ik zou ze lekker allebei geweekt hooi geven, kwaad kan het niet iig. 1 hele boterham is toch best veel voor zon kleintje? Je moet er echt zo min mogelijk aan suikers en voedigswaardes ingooien, houd dit in je achterhoofd, is zo verschrikkelijk belangrijk!!
En een hooinet , maakt dat ze langer over hun eten moeten doen, kunnen ze zelf beslissen wanneer ze honger krijgen en houd het maagzuur ook op peil, want 2 of 3x per dag alles naar binnen moeten schrokken is ook echt niet goed hoor...


ja klopt, bedankt voor de tip!
zal vanmiddag hooinetten kopen!

nogmaals bedankt voor de tip!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:14

YW, sterkte ermee

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 11:15

dankje!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Gitje1973, InfinityT, Koekie73, lotte_dl, M_ontana, Vagabondo en 44 bezoekers