stijfe shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nine1987

Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:33

ilikex schreef:
KimD schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat TS niet eens contact heeft gehad met een DA, want hoefbevangenheid word echt niet zo makkelijk afgedaan. :n DA komt dan ten alle tijden even kijken in welke mate de pony er last van heeft.

TS ik zou me eens heel goed gaan verdiepen in hoefbevangenheid, want het kan je pony fataal worden.

Edit: Overigens is het een stijve Shetlander. :)


heb wel contact gehad met de DA, ze is vaker hoefbevangen geweest & hij kent haar persoonlijk ook. ik heb net medicijnen voor haar gehaald een soort poeder, die kregen we de vorige keren ook..

de DA kent haar persoonlijk, en het verhaal was net zo erg als de vorige keer, stappen heeft haar de vorige keer wel geholpen

overigens is de DA een goede vriend van ons & hij weet precies hoe het moet.. morgen komt hij kijken.
:+


*kuch* bullsh*t *kuch*
Met een hoefbevangen pony ga je niet stappen.. ik laat jou toch ook niet lopen als je twee ontstoken voeten hebt?

En als hij morgen komt kijken, hoe kun je dan nu al medicijnen hebben? Je verhaal klopt voor geen meter.. haal hulp voor deze pony!!
Dit is imho een vorm van mishandeling.. walgelijk..

<3 Sneakers <3


ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 18:37

quote]

*kuch* bullsh*t *kuch*
Met een hoefbevangen pony ga je niet stappen.. ik laat jou toch ook niet lopen als je twee ontstoken voeten hebt?

En als hij morgen komt kijken, hoe kun je dan nu al medicijnen hebben? Je verhaal klopt voor geen meter.. haal hulp voor deze pony!!
Dit is imho een vorm van mishandeling.. walgelijk..[/quote]

heb vanmorgen medicijnen gehaald bij de DA zelf. omdat hij geen tijd had. & ik niet langer kon wachten.

hoezo is dit nou weer een vorm van mishandeling? Ik vraag om hulp, niet om te vragen hoe slecht ik ben, dat ik een dieren mishandelaar ben..

wat moet ik dan? haar 4 dagen laten liggen net als de vorige keer?

maar sommige vinden dat blijkbaar moeilijk..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Aukelizzy

Berichten: 12656
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:38

Wees wel voorzichtig met het stappen als je pony dat zelf helemaal niet wil. De pijn van hoefbevangenheid schijn je te kunnen vergelijken met een flinke klap met een hamer op je nagels. Enorm pijnlijk dus..
Ook zou ik haar helemaal geen krachtvoer meer geven. Ook geen handje omdat je het anders zielig vind wanneer de andere pony's wel krijgen. Probeer aan oud hooi voor haar te komen.Juist op een kale wei (met gestrest gras) is de kans op hoefbevangenheid vele malen groter. Ik denk dat het inderdaad verstandig is om veel te lezen over het ontstaan en voorkomen van hoefbevangenheid. Heel veel beterschap voor je pony. Hopelijk knapt ze snel weer op.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 18:42

Aukelizzy schreef:
Wees wel voorzichtig met het stappen als je pony dat zelf helemaal niet wil. De pijn van hoefbevangenheid schijn je te kunnen vergelijken met een flinke klap met een hamer op je nagels. Enorm pijnlijk dus..
Ook zou ik haar helemaal geen krachtvoer meer geven. Ook geen handje omdat je het anders zielig vind wanneer de andere pony's wel krijgen. Probeer aan oud hooi voor haar te komen.Juist op een kale wei (met gestrest gras) is de kans op hoefbevangenheid vele malen groter. Ik denk dat het inderdaad verstandig is om veel te lezen over het ontstaan en voorkomen van hoefbevangenheid. Heel veel beterschap voor je pony. Hopelijk knapt ze snel weer op.


ik ben heel voorzichtig met het stappen, maar als ze een keer overeind is wil ze ook wel lopen.. ze sjokt mooi mee.

mmhh.. dan is het misschien wel verstandiger om te stoppen met het voeren van krachtvoer,

bedankt voor je tips! hier ga ik zeker wat mee doen..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

nine1987

Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:42

Nee je moet *** de dierenarts laten komen!!

Is DAT zo moeilijk te begrijpen??!!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-13 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: vloek verwijderd

<3 Sneakers <3

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 18:46

je hoeft toch zeker niet te vloeken doe normaal joh,

DA komt morgen, heb ik net ook al gezegd. misschien beter lezen?

ik vraag gewoon om tips, geen gevloek, want daar kan ik echt niet tegen..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

nine1987

Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:48

Morgen? Dat beest heeft *** ontzettend veel pijn.. al dagenlang!! Wal-ge-lijk..

Nee.. dan kan ik niet normaal doen.. en als je daar niet tegen kan, get over it.. je roept t over jezelf af.. dan moet je maar beter zorgen voor een dier dat met helse pijn staat..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-13 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: vloek verwijderd

<3 Sneakers <3

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:01

ik kan toch nu ook niks meer voor haar doen of wel dan ?

ik heb medicijnen voor haar gehaald, ze heeft een warme deken op, staat in de bak, veel water & geen gras & met krachtvoer stop ik nu ook.

meer kan ik nu ook niet doen, wat wil je dan? dat ik de hele wereld af bel voor een DA?

ga niet zeggen dat ik niet goed voor mijn paarden zorg want dat doe ik wel, als je hier zelf niet over kan ga dan lekker andere topics bekijken, ik vraag tips & geen gezeik van mensen. daar heb ik toch ook niks aan of wel dan?

ik weet zelf ook wel dat ik het eerder moest doen maarja, daar is het nu te laat voor..

snap niet waarom iemand van 26 zit te vloeken op bokt. daar heb ik toch niks aan of wel dan?

heb meer aan tips, dan aan dat gevloek van jou, dat ik nu een da er bij moet halen etc. afspraak voor morgen staat er . punt uit, kan je hier niet mee dealen, jammer dan, ga dan lekker andere topics bekijken

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

nine1987

Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:07

ilikex schreef:
ik kan toch nu ook niks meer voor haar doen of wel dan ?

ik heb medicijnen voor haar gehaald, ze heeft een warme deken op, staat in de bak, veel water & geen gras & met krachtvoer stop ik nu ook.

meer kan ik nu ook niet doen, wat wil je dan? dat ik de hele wereld af bel voor een DA?

ga niet zeggen dat ik niet goed voor mijn paarden zorg want dat doe ik wel, als je hier zelf niet over kan ga dan lekker andere topics bekijken, ik vraag tips & geen gezeik van mensen. daar heb ik toch ook niks aan of wel dan?

ik weet zelf ook wel dat ik het eerder moest doen maarja, daar is het nu te laat voor..

snap niet waarom iemand van 26 zit te vloeken op bokt. daar heb ik toch niks aan of wel dan?

heb meer aan tips, dan aan dat gevloek van jou, dat ik nu een da er bij moet halen etc. afspraak voor morgen staat er . punt uit, kan je hier niet mee dealen, jammer dan, ga dan lekker andere topics bekijken


Ja..

en over mij.. tja ik kan er heel erg slecht tegen als mensen een dier met pijn gewoon laten staan en afwachten.. dus ik kan er niet mee dealen..

maak je trouwens geen zorgen.. ik bekijk wel meerdere topics.. multitasken..

En waar haal je die medicijnen dan vandaan? Welke medicijnen geef je? Medicijnen voor paarden krijg je niet bij de buurtsuper..

<3 Sneakers <3

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:09

bij de dierenartsenpraktijk zelf misschien.. ooit van gehoord.

ik heb mijn best gedaan, meer kan ik nu niet meer. zei de DA zelf ook. ze heeft van dat poeder. vorige keer heeft ze ook alleen dat poeder gekregen en verder helemaal niks aan medicijnen of wat dan ook.

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

nine1987

Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:10

Van dat poeder.. juist..
En bij de praktijk? Terwijl t hele dier nog niet gezien is?

Gel*l..

<3 Sneakers <3

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:13

TS wij stappen ook (voorzichtig) met het paardje toen het raak was, want inderdaad ook al is het pijnlijk laten liggen is helemaal slecht. Natuurlijk is het beter om helemaal te stoppen met voeren maar omdat je dat zo'n punt vond dacht ik nou ja laat ik dan maar pleiten voor een piep klein handje. Maar niets is gewoon veel beter. Zeker niet onbeperkt hooi geven maar ook vaak een klein beetje want in hooi zitten ook voedingsstoffen die in deze situatie teveel kan zijn. Je moet als het ware zorgen dat de darmen wel beetjes hooi kunnen verwerken zonder dat de pony te veel krijgt. Geen hooi is ook slechtivm risico op koliek.
Goed dat je overlegd hebt met de dierenarts en dat die morgen even komt kijken en nu al medicijnen heeft gegeven. Het protocol is blijkbaar bekend bij deze pony.
Voor in de toekomst, let altijd of pony ietwat stijf gaat ogen (kan beginnend teken zijn dat het fout gaat), houd altijd manenkam / nek in de gaten want als die te vet wordt of te strak is niet goed die moet zacht blijven aanvoelen, dit soort pony's nooit langer als een uur per dag op het voorjaar gras en verder wat hooi en laag in het voer houden en veel bewegen. In de zomer is het beter als ze op laag gras staan hooguit paar uurtjes en als het gras te hoog is niet langer dan een uurtje. Beter om gras van te voren te maaien, een uurtje op het hoge gras en dan gelijk naar het lage gras. Zo doen wij het ook met onze sobere paarden die ook gauw teveel hebben.
Succes TS nu en in de toekomst.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-12-13 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:17

nine1987 schreef:
Van dat poeder.. juist..
En bij de praktijk? Terwijl t hele dier nog niet gezien is?

Gel*l..


ik reageer hier niet meer op. misschien een idee om even dingen terug te lezen, deze shet is bekend bij de DA voor de honderd duizendste keer. misschien minder vloeken? houden mensen niet zo van :j

DA kent shetlander ook door en door, ze is vaker HB geweest & hij heeft haar vaker geholpen daarmee. hij kent haar als geen ander.

aaan het advies van @pien_2010 heb ik meer.

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:23

ilikex schreef:
DA kent shetlander ook door en door, ze is vaker HB geweest & hij heeft haar vaker geholpen daarmee. hij kent haar als geen ander

Waarom vraag je dan in je openingspost of je shet spierbevangen is?

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:24

pien_2010 schreef:
TS wij stappen ook (voorzichtig) met het paardje toen het raak was, want inderdaad ook al is het pijnlijk laten liggen is helemaal slecht. Natuurlijk is het beter om helemaal te stoppen met voeren maar omdat je dat zo'n punt vond dacht ik nou ja laat ik dan maar pleiten voor een piep klein handje. Maar niets is gewoon veel beter. Zeker niet onbeperkt hooi geven maar ook vaak een klein beetje want in hooi zitten ook voedingsstoffen die in deze situatie teveel kan zijn. Je moet als het ware zorgen dat de darmen wel beetjes hooi kunnen verwerken zonder dat de pony te veel krijgt. Geen hooi is ook slechtivm risico op koliek.
Goed dat je overlegd hebt met de dierenarts en dat die morgen even komt kijken en nu al medicijnen heeft gegeven. Het protocol is blijkbaar bekend bij deze pony.
Voor in de toekomst, let altijd of pony ietwat stijf gaat ogen (kan beginnend teken zijn dat het fout gaat), houd altijd manenkam / nek in de gaten want als die te vet wordt of te strak is niet goed die moet zacht blijven aanvoelen, dit soort pony's nooit langer als een uur per dag op het voorjaar gras en verder wat hooi en laag in het voer houden en veel bewegen. In de zomer is het beter als ze op laag gras staan hooguit paar uurtjes en als het gras te hoog is niet langer dan een uurtje. Beter om gras van te voren te maaien, een uurtje op het hoge gras en dan gelijk naar het lage gras. Zo doen wij het ook met onze sobere paarden die ook gauw teveel hebben.
Succes TS nu en in de toekomst.



ik stop nu met krachtvoer voeren, dat merk ik hier ook wel uit op. ze krijgt 3x per dag hooi. niet teveel inderdaad.

Da kent haar persoonlijk heel goed, kent haar door & door, maar bij de DA praktijk was de helft van de mensen ziek, maar hij kent haar dus hij geeft poeder mee. hij zei dat het vandaag niet ging lukken, dus komt hij morgen vroeg meteen.

bedankt voor de tips over hoe ik kan merken dat ze weer HB gaat worden..

in het voorjaar gaat ze ook maar 1uur per dag het land in & voor de rest in de bak..
maar het land waar ze eerst in stond,, waardoor ze wss HB is geworden, is gewoon helemaal kort, de koeien hebben er in gestaan & daarna heeft mijn eigen pony samen met een shetlander hengst er nog in gestaan, dus het is echt ontzettend kort, bijna zwart, maar goed.. ze staat nu de hele dag met een andere shet in de bak..

bedankt voor je tips! hier heb ik zeker wat aan! :)

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:25

setteke schreef:
ilikex schreef:
DA kent shetlander ook door en door, ze is vaker HB geweest & hij heeft haar vaker geholpen daarmee. hij kent haar als geen ander

Waarom vraag je dan in je openingspost of je shet spierbevangen is?


omdat ik dat dacht.. omdat ze ook wel vaak last heeft van haar spieren
maar ik heb het verhaal bij de DA voor gelegd & hij zei meteen HB..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:34

En wat als je shetje niet hoefbevangen is maar het iets anders is? Via de telefoon kan je DA toch nooit 100% weten dat ze hoefbevangen is? Ookal kent hij haar door en door en is het een vriend van.. :=
Vind het ook een naar verhaal, maar dat terzijde.

Waarom gaf je je shetje krachtvoer? Dat heeft dat dier toch helemaal niet nodig?

Dit is overigens geen aanval :)

nine1987

Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:36

ilikex schreef:
setteke schreef:
Waarom vraag je dan in je openingspost of je shet spierbevangen is?


omdat ik dat dacht.. omdat ze ook wel vaak last heeft van haar spieren
maar ik heb het verhaal bij de DA voor gelegd & hij zei meteen HB..


WAUW.. dan heb jij een helderziende da.. mag ik t nummer? Kan handig zijn in de toekomst..

<3 Sneakers <3

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:39

Nooit met een hoefbevangen pony lopen, de pony mag wel uit zichzelf lopen. Dus een stukje afzetten in de paddock is geen probleem. Beweging is goed, gedwongen beweging uit den boze! Als de pony liever stil staat? Prima. Dan doet het simpelweg te veel pijn om te bewegen.
Op wat vochtig zand zetten is ook super.

KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:41

ilikex schreef:
bij de dierenartsenpraktijk zelf misschien.. ooit van gehoord.

ik heb mijn best gedaan, meer kan ik nu niet meer. zei de DA zelf ook. ze heeft van dat poeder. vorige keer heeft ze ook alleen dat poeder gekregen en verder helemaal niks aan medicijnen of wat dan ook.


Hoe heet dat poeder dan? Wat staat op de pot? En nog belangrijker in welke verhouding moet je het geven? Wat heeft de DA gezegd over het voeren van hooi?


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:47

Je moet alleen maar droog hooi geven; GEEN krachtvoer en GEEN voorverpakt hooi. Als je het hebt graszaadhooi, daar zit het minste in en weidehooi zul je moeten weken in water zodat het 30% van de suikers verliest. Helaas staan de voeten van je pony in een helse brand en terwijl jij staat te trutten met het geven van krachtvoer, scheurt zo ongeveer bij elke hap van der brok die ze neemt, de binnenkant van hoef simpelweg steeds verder van der hoefwand af, stel je zelf eens voor hoe dat voelen zal; denk zo ongeveer als het nemen van die krokodil drugs, die ook het vlees van de botten af doet scheuren als je dat gebruikt.
Het is heel simpel zelf goed te constateren; leg je vingers om der koot heen en als je daar dus duidelijk haar hartslag voelt kloppen, is het op zeker raak. Ik zou totdat je DA morgen dan toch eens een keertje komen gaat, die voetjes koelen, dus ja spuit of spons of zet ze voor mijn part in 4 emmers met laag water, je wilt niet weten hoe dankbaar ze je zal zijn, want het feit dat ze niet meer lopen wilt en gaat liggen, is een teken dat het eigenlijk al veel te ver is, paard die gaat liggen als die ziek is, is in het wild ten dode opgeschreven en zal dit dus pas doen als het niet anders meer kan...

Oh ja; dan heb ik zeker de 1e shet van nl die toch echt spierbevangen is geweest, tegelijkertijd met hoefbevangen trouwens, was zo zielig...

Edit; ABSOLUUT vuurneon haar advies opvolgen! Als het te veel pijn doet en je dwingt tot lopen, maak je nog veel meer kapot van binnen...

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:51

krachtvoer stop ik nu mee.. nummer van mijn DA geef ik niet, doe ik niet zomaar.. hier.. het is poeder in een zakje. per keer een zakje. geen idee hoe het heet, ligt in de stal.. haar benen heb ik ook al gekoeld.

ik gaf haar krachtvoer omdat, de andere paarden dit ook kregen.. anders ging ze haar hele stal helemaal afbreken, omdat zei ook wou.. bij haar vorige baasje kreeg ze ook altijd brokken..

ik doe mijn best voor haar meer kan ik nu even niet doen..

wou dat ik meer voor haar kan doen..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:25

Ik vermoed dat die zakjes er voor bedoeld zijn om het bloed dun te houden ofzo, iets met trombose? Ik weet dat die kleine van mij iets soortgelijks heeft gehad toen ze hoefbevangen was...


sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:00

sjee, wat zijn jullie oververhit hier :o , TS heeft contact met de da heeft waarschijnlijk een pijnstiller gehad, staat op de paddock en ff aankijken. gaat vast goed komen met pony :+ , echt de DA zit niet altijd te wachten op histirische bokkers :D ( al kunnen ze de meesten centen verdienen op jullie advies )

Ingrid_92

Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:04

Een hoefbevangen pony hoor je op een dikke laag nat zand te zetten (en ook nat te houden, geen modderpoel, maar vochtig zand). Hoefbevangenheid is erg pijnlijk en zoals eerder gezegd: om die reden ga je niet stappen met zo'n pony. ;) Verder niets anders voeren dan hooi.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, kreekie, Xhiske en 42 bezoekers