pony slijmt tijdens het eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SeaSide

Berichten: 2304
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

pony slijmt tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:35

Mijn ouwe Fjord is altijd een goede eter geweest. Maar de laatste tijd merk ik dat het niet helemaal meer goed gaat. ze is nu 21 en is dit jaar ( voor het eerst in haar leven) best wel veel af gevallen wat natuurlijk wel met haar leeftijd te maken kan hebben. maar ze kwijlt/slijmt de laatste tijd onwijs erg tijdens het eten van haar bix.

ik dacht eerst dat ze misschien pijn had van haar kiezen dus wilde ik net de paardentandarts bellen. maar ik heb veder met rijden en het hooi eten niks raars gezien ook als je haar een wortel of iets dergelijks aan bied is het hap slik weg en kauwd ze het zonder moeite weg.

weet iemand misschien wat dit kan zijn? het is echt heel erg als ze haar bix eet kwijlt ze de helft er weert uit en drinkt dat vervolgens op. ( hier kan ook de rede volgens mij liggen dat ze zo is afgevallen)

hier wat informatie over mijn Fjord
21

haar voer bestaat uit
2x per dag flinke baal hooi
2x per dag schep bix ( voor recreatie paard) met 2 wortels en een paar spliterhrtjes tegen de hoest en nog een goedje voor de hoest ( kan even niet op de naam komen is vloeibaar en geef haar er altijd maar een paar druppels van tegen haar winter kuchje)

Help my naar de finale van de Hollands Got Horsemanship wedstrijd! Stem via deze link https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... en-van-sea
Sociale media:
Tiktok: Priscilla_otto
Insta: Priscilla_otto
YT:Seaside Horse Adventures
FB: Seaside Horse Adventures
Lessen of vragen over vrijheidsdressuur mail dan naar: seasidehorseadventure@gmail.com


gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: pony slijmt tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:39

Ik zou toch even de paardentandarts het gebit na laten kijken.
Als mijn paard haken op de kiezen heeft,merk ik ook nix met rijden.

FB Groep Second Chance.

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:40

Ik denk toch dat je de tandarts moet bellen (eigenlijk weet ik het wel zeker)
Op deze leeftijd moet er wel het 1 en ander gedaan worden in het gebit. Het gaat immers al 21 jaar mee :)

Mijn oudere merrie deed dit ook... Mijn eigen (paarden)tandarts vijlde haar altijd wel iets bij maar verder was er nooit iets.

Ze begon af te vallen, en inderdaad te kwijlen. (ze liet nog geen proppen hooi vallen)
Ik ben opzoek gegaan naar een andere tandarts, ik dacht 2 zien meer dan 1)
En ja hoor er moest flink aan de weg worden getimmerd. 1 kies moest eruit die zat flink los en door een scherp onderdeel van de kies prikte het steeds in haar mond met eten, er ging eten onder zitten etc.

Tandarts was weg en het eten ging perfect!

Je moet eigenlijk zorgen dat het gebit nu wel in orde is. Ze hebben het altijd hard nodig maar nu de winter voor de deur staat helemaal, vooral bij onze oudjes. Ze gebruiken al veel energie met vacht aanmaken etc. Ze moeten goed kunnen eten om alles op pijl te houden

SeaSide

Berichten: 2304
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: pony slijmt tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:45

bedankt dan denk ik inderdaad dat ik zomenteen de paarden tandarts ga bellen. Met hooi eten was er helemaal niks aan de hand maar inderdaad wel met het bix en haar gewicht. vandaar dat ik twijfelde ik dacht misschien licht het wel helemaal niet aan het gebit en kan ik beter de dierenarts ofzo bellen.

Help my naar de finale van de Hollands Got Horsemanship wedstrijd! Stem via deze link https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... en-van-sea
Sociale media:
Tiktok: Priscilla_otto
Insta: Priscilla_otto
YT:Seaside Horse Adventures
FB: Seaside Horse Adventures
Lessen of vragen over vrijheidsdressuur mail dan naar: seasidehorseadventure@gmail.com

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: pony slijmt tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:47

Soms merk je helemaal niets aan het eten of rijden,terwijl ze tóch haken op de kiezen hebben.
Ik had een pony die grote proppen hooi maakte,tandarts laten komen,want die had vast haken op de kiezen dacht ik. Helemaal niets geen haken,gebit was gewoon goed.

FB Groep Second Chance.


SeaSide

Berichten: 2304
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: pony slijmt tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:50

ik hoop ook dat ze eigenlijk is afgevallen door een gebit probleem en niet door ouder dom. ze is in ene zoveel afgevallen het is best apart omdat ze altijd aan de lijn is geweest en ik er altijd heel goed op moest letten en ik haar nu aan het bij voeren ben..

Help my naar de finale van de Hollands Got Horsemanship wedstrijd! Stem via deze link https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... en-van-sea
Sociale media:
Tiktok: Priscilla_otto
Insta: Priscilla_otto
YT:Seaside Horse Adventures
FB: Seaside Horse Adventures
Lessen of vragen over vrijheidsdressuur mail dan naar: seasidehorseadventure@gmail.com

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: pony slijmt tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:51

Hele grote kans dat het idd. door het gebit komt dat ze zoveel is af gevallen.
Dat gaat best snel hoor,dat afvallen als ze haken op de kiezen hebben.

FB Groep Second Chance.

SeaSide

Berichten: 2304
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: pony slijmt tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 21:13

paardentandarts gebeld komt dinsdag mijn merrie helpen :)

Help my naar de finale van de Hollands Got Horsemanship wedstrijd! Stem via deze link https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... en-van-sea
Sociale media:
Tiktok: Priscilla_otto
Insta: Priscilla_otto
YT:Seaside Horse Adventures
FB: Seaside Horse Adventures
Lessen of vragen over vrijheidsdressuur mail dan naar: seasidehorseadventure@gmail.com

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Re: pony slijmt tijdens het eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:19

Hey topper! Ik denk dat je probleem daarna is opgelost hoor.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers