Duits naamvallen, help ??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Duits naamvallen, help ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:44

Hallo iedereen,,
Ik weet dat huiswerk topics niet mogen.
Echter moet ik de Duitse naamvallen kennen en ik heb al heel wat afgezocht maar ik kom er niet uit.
Omdat ik het niet begrijp wil ik hier om advies vragen.
Ik snap het namelijk niet meer terwijl ik morgen een S.O. .
Ik heb ook al op internet schema's op gezocht, maar daar word ik niet veel wijzer van.
Ik moet de eerste, tweede en derde naamval kennen.
Ik heb nu een eigen 'schema' gemaakt, die is hieronder te zien

Eerste naamval
- Als deze werkwoorden er voor staan :Sein, werden, bleiben
- Als er geen werkwoord voor staat maar je het woord kan veranderen in 'hij'
der : + -er das : + -es die: + -e die(meervoud): + -en


Tweede naamval
- Als deze werkwoorden er voor staan: durch, fur, gegen, ohne, um, bis, interessieren, lehren, bitten , fragen, kosten, denken an, glauben an, schreiben an, es gibt, auf, uber
- Als er geen werkwoord voor staat ,maar je het woord kan veranderen in 'hem'
der: + -en das : + -es die: + -e die(meervoud): + -en
Bij 'mein' woorden:mich, dich, ihn, es, sie, uns, euch, sie, Sie
Betekenis : mij, jou, hem, het, haar, ons, jullie,hun,u


Derde naamval
- Als deze werkwoorden er voor staan :an, hinter, neben, in, unter , vor, zwischen, mit, nach, bei, seit, von, zu, aus, auber, gegen, uber, danken, helfen, gefallen, gratulieren
- Als er geen werkwoord voor staat , maar je er aan/voor voor kan zetten.
der: + -em das: + -em die: + -er die(meervoud): + -en
Bij 'mein' woorden: mir, dir, ihm, ihm, ihr, uns euch, ihnen, Ihnen
betekenis : mij, jou, hem, het, haar, ons, jullie,hun,u


Vooral weet ik niet of het klopt wat je achter elk woord moet zetten (-e/-en/-es/-em), daar kom ik niet uit.
Zo staat er bijvoorbeeld als voorbeeld : 'meine kleinen kinderen'.
Maar dan snap ik niet of je er dan -e of -en achter moet zetten.
Ik weet dus niet zeker of dat goed is, hebben jullie misschien advies ?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-13 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

elle108030

Berichten: 831
Geregistreerd: 20-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:47

ik volg, heb daar al een SO over gehad maar die ging niet zo goed

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:48

Ehm. Ik snap niet heel veel van je overzicht, maar ik kan eventueel wel even mijn aantekening sturen? Dit hebben wij namelijk ook net met Duits gehad.

Anoniem

Re: Duits naamvallen, help ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:49

Ik snap hem zelf wel , maar dat is ook omdat ik het zelf gemaakt heb natuurlijk haha.
Als je het schema zou willen sturen zou dat super zijn, hopelijk snap ik die.
Wij hebben er helaas geen aantekening van.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:51

Dat wordt regeltjes leren. Mag je er ook een woordenboek bij? Daar staan de regels ook in, hoe onduidelijk ook. En in mijn duitse leerboek hadden we ook altijd een heel handig overzichje. Daarbij kregen we ook nog eens een blad met alles nog duidelijker uitgelegd.

joxbling
Berichten: 202
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:57

In je laatste stukje staat dat je niet snapt wanneer er bijvoorbeeld een -e of -en achterkomt. Dit kun je zien door te kijken of een woord mannelijk/vrouwelijk/onzijdig/meervoud is dus der/die/das/die.
De eerste naamval is het onderwerp en de derde het meewerkendvoorwerp. Ook moet je bij de derde naamval goed het rijtje aus/bei/mit/nach/seit/von/zu kennen. Als er een van deze woorden in de zin staat moet je dus de derde naamval gebruiken!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Duits naamvallen, help ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:59

Dit is gewoon stampen en ik kan je verzekeren, na bijna 40 jaar dreun ik ze nog steeds op.

Anoniem

Re: Duits naamvallen, help ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:01

Ik wil ze ook best leren en stampen, maar dan is het natuurlijk wel handig als ik het goede leer ;)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:04

[***] schreef:
Ik wil ze ook best leren en stampen, maar dan is het natuurlijk wel handig als ik het goede leer ;)


Als je toepassen bedoeld gewoon Duits leesvoer en ZDF kijken :D

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:12

Leer de twee schema's :)
Eerste der/die/das, dus bijv van mannelijk de 1e, 2e, 3e en 4e naamval, dan voor vrouwelijk etc.
Leer daarna het schema van wat je er toevoegt, e of e(n)
Ik schreef deze twee schema's altijd op een kladblaadje en daarmee maakte ik het examen.
Tip: met -en kun je een sleutel maken!

1. e - e - e - en
3. en en en en
4. en - e - e - en

Volgens mij was de tweede naamval ook helemaal -en maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen ;)

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Duits naamvallen, help ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:20

Tweedenaamval gebruiken Duitsers ook zo goed als nooit.
Heb ik gehoord van Duitsers zelf.
En je moet kunnen ontleden natuurlijk :)

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:38

Het is alweer een hele tijd geleden, maar ik ben er vrij zeker van dat jouw rijtje bij de tweede naamval in ieder geval niet klopt. Het rijtje 'durch, fur, gegen, ohne, um, bis' behoort bij de vierde naamval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:42

Ik zie het, de tweede moet inderdaad de vierde naamval zijn, de tweede hoeven we namelijk niet te leren.
Bedankt in ieder geval !
Ik zal het even veranderen als dat nog kan.

Edit : ik kan de OP helaas niet meer veranderen.

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:50

Kun je in het Nederlands zinnen grammaticaal ontleden (o.a. aangeven wat het onderwerp, lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp is)? Als je dat goed snapt, is het namelijk een stuk makkelijker dan wanneer je het alleen op de lijstjes probeert te baseren die je hebt gemaakt.

Staat er in je boeken ook niet ergens een naamvallenschema, met alle uitgangen? Zoiets moet misschien ook wel ergens op internet te vinden zijn. Dan heb je misschien wat meer overzicht, dat kan handig zijn. :j

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: Duits naamvallen, help ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:16

Die uitgangen heb ik haar gestuurd :).

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:21

Ezelsbruggetjes!
Voor de wisselvoorzetsels hebben wij een liedje geleerd. Zing deze woorden op het melodietje van Vader Jacob
'An auf hinter (2x)
Neben in (2x)
Über unter zwischen (2x)
Vor am end (2x)' am end is geen voorzetsel in dit geval, maar 'voor aan het einde' in dit geval.

Voor naamvallen schema heb ik zinnen gemaakt. Ze slaan nergens op, maar het helpt wel! Verzin gewoon met de laatste letter een woord en maak een zin met die woorden!

Succes! :)

edit: ik weet niet eens of je wisselvoorzetsels moet weten, maar anders ken je nu wel een leuk liedje :))

Verder kun je natuurlijk ook andere woorden in een liedjr doen, dat onthoudt een stuk makkelijker.
Zodra je je toetsblaadje krijgt schrijf je de naamvallen op.
Succes gegarandeerd :P

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Duits naamvallen, help ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:31

Hoort auf ook niet bij de derde naamval?

Django_Mette

Berichten: 1372
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:41

Naamvallen! Vreselijk is het, zodra het kan laat ik Duits ook meteen vallen. Ik ben er echt helemaal klaar mee (combinatie van: leraar die de pik op mij had + nog een leraar die de pik op mij had, en niet uit kan leggen + slechte cijfers + grammatica die ik gewoon niet kan snappen)

Ik ga proberen het uit te leggen.
Ten eerste heb je dat rijtje van der die das die enz.

|Mnl |vrl | onz | mv
Eerste (ond)| der |die | das | die
Tweede (ng) | des |der | des | der
Derde (mv) | dem |der| dem| den
Vierde (lv) | den |die | das| die

Maar wanneer gebruik je nu wat? Het is redelijk eenvoudig.

Ich habe ein... Buch, dus ik heb een boek.
Maar wat komt er dus achter ein? Eerst moet je de zin dus ontleden, net zoals in het nederlands
Ond: Ich
wwg: habe
lv: ein...Buch
Nu weet je dus bij welke naamval je moet kijken, bij nummer vier. Buch is een onzijdig woord dus onzijdig-vierde naamval. Daar staat das, dus er komt niks achter.

Het is niet altijd nodig om de zin te ontleden. Als een bepaald werkwoord in de zin staat, dan gebruik je automatisch die naamval. Das gewoon een kwestie van stampen.

Ik denk dat je met dan zinnetje van 'meine kleinen Kinder' het schema voor het onbepaald lidwoord nodig hebt. Stuur maar even een pb als ik die even moet sturen. Heb mijn Duitse boek hier toch liggen ;)

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:44

@Iris82: auf kan de derde en de vierde naamval krijgen. Vanaf iets anders ergens op komen, lopen, springen etc. > vierde naamval; ergens op blijven > derde naamval.

Nou er zijn een paar regels die de verbuiging iets gemakkelijker kunnen maken. Zo heb je sterke en zwakke verbuiging. Onthou maar dat alle vormpjes op -(e)r, -(e)s en -(e)m maar één keer bij hetzelfde woord kunnen voorkomen. Zo is het ein kleines Kind maar das kleine Kind: in het tweede groepje is de -s al 'opgebruikt' bij das en krijgt het woord klein hem niet meer. Dat noemen ze zwakke verbuiging.

Je moet vooral de 'typische letters' weten: bij de tweede naamval komt er ergens een -s te staan als 't mannelijk of onzijdig is, bij de derde naamval een -m, als 't mannelijk of onzijdig is. Als je opdracht is om de juiste vormpjes in te vullen, pleur die typische letter dan één keer neer en niet vaker. Alleen de -n mag vaker voorkomen.

Met deze tips moet je nog steeds heel veel stampen, maar het scheelt als je de logica erachter een beetje aanvoelt. Dat maakt het later ook gemakkelijker als eens in het wild Duits moet spreken om het vanzelf goed te doen. :)

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:50

Iris82 schreef:
Hoort auf ook niet bij de derde naamval?

Auf hoort inderdaad ook bij de derde naamval, én de vierde naamval. Daarom 'wisselvoorzetsels'.
Het hangt er bij die voorzetsels vanaf wat de zin betekent of het derde of vierde naamval is. :j

DaniqueHorse

Berichten: 913
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:33

Naamvallen, eitje! Maar hoe leg ik dit duidelijk uit via internet..

allereerst een kleine op/aanmerking op je schema

voorzetsels bij de 3e naamval:
aus, bei, mit, nach, seit, von, zu

voorzetsels bij de 4e naamval:
durch, für, ohne, um, bis, gegen, entlang

keuzevoorzetsels, deze kunnen bij de derde of vierde naamval gebruikt worden:
an, auf, in, hinter, neben, unter, über, vor, zwischen

Hoe weet je welke naamval je dan moet hebben?
Wat ik heb geleerd is vragen stellen? Is het een plaats of een beweging?
Bij een plaats gebruik je de 3e naamval. Bij een beweging de 4e, hierbij is er een doel.
Dit zien is echt een kwestie van heel veel oefenen.

vb. 1: Das Mädchen setzt sich auf .... Stuhl. (m)
Je begint met kijken of er een voorzetsel in de zin staat. Dit is het geval, het keuzevoorzetsel 'auf' staat erin. Is het een plaatst of een beweging? 'Sich setzen' betekent dat ze gaat zitten. Het is dus een beweging, daarbij heeft ze een doel, uiteindelijk wil ze op de stoel zitten.
Stuhl is een mannelijk woord, je weet ook dat je de vierde naamval moet hebben.
Je gaat kijken naar de rijtjes die je gewoonweg in je kop moet stampen. Ik heb het geleerd door ze van boven naar beneden te leren. Eerst mannelijk 1e, 2e, 3e, 4e - dan vrouwelijk 1e, 2e, 3e, 4e enz enz.

----m------------------v-------------o----------------mv-----
1: der/ein-----------die/eine-------das/ein-----------die/eine------Sein, bleiben, werden
2: des+s/eines+s---der/einer----des+s/eines+s----der/einer-----
3: dem/einem-------der/einer-----dem/einem-------den+n/einen---helfen, danken, gratulieren
4: den/einen--------die/eine-------das/ein-----------die/eine-----fragen, bitten, es gibt

Mannelijk, 4e naamval, den. Dus de zin wordt: Das Mädchen setzt sich auf den Stuhl.

vb. 2: Als je de zin nu zo maakt:
Das Mädchen setzt sich auf ..... Stuhl (m) neben ..... Tisch. (m)
Nu kan je die eerste gewoon weer invullen zoals bij vb. 1, maar je mist nog een stukje.
Je begint weer met kijken of er een voorzetsel in staat. In dit geval staat het woord 'neben' er, weer onderdeel van de keuzevoorzetsels. Je gaat je weer opnieuw afvragen of het een plaats of beweging is? Je kunt hier trouwens ook vragen of het 'wann/wo' of 'wohin' is. Overigens vind ikzelf plaats of beweging makkelijker. In dit geval is het een plaats. Je kunt dus ook vragen 'wo?'. Dit wijst op een 3e naamval. Het woord Tisch is mannelijk, je kijkt naar het schema en ziet dat je 'dem' moet hebben.

Je kunt de zin nu invullen: Das Mädchen setzt sich auf den Stuhl neben dem Tisch.
===============================================================================

Wat moet je doen als er geen voorzetsel in de zin staat? Dan ga je eerst kijken of er één van die werkwoorden in de zin staat. Zodra dit het geval is, dan vul je de bijbehorende naamval in.
Staat deze er niet? Dan moet je gaan ontleden.

Eerste naamval: Wie/wat + ww gezegde (Wie of wat doet iets) - dit is het onderwerp van de zin
Derde naamval: Kun je 'aan wie' of 'voor wie' zeggen? - meewerkend voorwerp
Vierde naamval: wat+ww gezegde+onderwerp - het lijdend voorwerp

vb.1: Neem deze zin:
Ik koop een fiets.
Ich kaufe ein.... Fahrrad. (o)
Wie/wat koopt iets? Ik/Ich --> eerste naamval, onderwerp
Koop ik de fiets aan iemand/voor iemand? Dat is niet te zeggen nav deze zin.
Wat koop ik? een fiets/ein.... Fahrrad --> vierde naamval, lijdend voorwerp.

Terug naar je schema: vierde naamval onzijdig: das/ein
Ennn invullen maar: Ich kaufe ein Fahrrad.

vb.2:
Er schenkt sein.... Mutter (v) ein.... Ticket (o) nach Österreich.
Van vooraf aan, staat er een voorzetsel? Nee. Staat een van de werkwoorden er? Nee. Ontleden dus. There we go. Wie of wat doet iets/wie of wat schenkt(geeft)? 'Er' --> dit is het onderwerp, de eerste naamval. Wat geeft hij? 'een ticket'. Nu moet er meteen een lichtje gaan branden, dit is een lijdend voorwerp, de vierde naamval dus. Schema!! 4e naamval onzijdig: ein. Die kun je dus vast invullen. Dan ga je verder kijken, 'aan wie/voor wie?'. Jep, aan zijn moeder. Derde naamval dus. Wederom kijk je naar het schema: 3e naamval vrouwelijk: 'der'. Nu heb je alles bij elkaar gevonden wat je nog moest hebben.

Er schenkt seiner Mutter ein Ticket nach Österreich.

===============================================================================

De tweede naamval gebruik je als iets 'van iets of iemand' is. Ik heb alleen even geen tijd meer om dit verder uit te leggen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!