hond veranderd plotseling van gedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isaboy
Berichten: 541
Geregistreerd: 12-11-10

hond veranderd plotseling van gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 04:54

Wie o wie kan mij helpen,

gister kreeg ik een berichtje van de eigenaar van mijn vorig jaar verkochte hond,
We hebben nu een jaar later nog steeds contact en krijg foto's van hem opgestuurd en ben nog eens langs geweest.

nu de issue het gaat hier om een geholpen dobermann reu van 3 jaar nu,

Ik heb luca van pup af aan gehad goed opgevoed en overal mee naar toe genomen kinderboerderij,
school, paarden noem maar op.

toen hij 2 was heb ik hem weggedaan vanwege het feit dat ik ziek werd en niet meer goed zijn ren behoefde hem kon geven.

deze mensen hebben de ruimte is altijd goed gegaan hij gaat mee naar de paarden buren hebben schapen deed hij niks mee en kan heerlijk zijn energie kwijt op grote stukke weilanden.
ook fietsen ze met hem, wandelen. en gaat hij naar de honden opvang


en nu ik kreeg gister een bericht, dat hij de schapen van de nieuwe buurman weliswaar drachtige schapen heeft geprobeerd te pakken hele plukken wol had hij te pakken, en nu is het hek van de dam zodra hij een schaap ziet raakt hij gefixeerd en heeft nergens meer oog voor,
maakt niet meer uit aan de riem met de fiets, los.

Waar komt dit gedrag ineens vandaan het is 3 jaar lang goed gegaan zowel toen hij van mij was als van hun.




Alvast bedankt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:22

Jachtinstinct dat "wakker" is geworden. Er is niets fundamenteel veranderd in het gedrag van deze hond.
Hij is natuurlijk gedrag gaan vertonen "getriggerd" door de aanwezigheid van prooidieren, maar de latente instincten hebben er altijd al ingezeten. Wat ik vermoed is dat hij er dichter dan normaal bij in de buurt is gekomen, de schapen zijn gaan vluchten en de zaak is op gang gekomen.

Wel vervelend, zoiets is er niet gemakkelijk uit te trainen, en ik zou als ik de eigenaar was op plekken waar mogelijk "prooi" te vinden is (in het bos, in de buurt van weilanden met schapen etc) deze hond altijd aangelijnd houden. Voorbij met "energie meer kwijtraken op grote stukken weiland" dus.

Isaboy
Berichten: 541
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 12:13

hij heeft een jaar lang daar gelopen en de andere buurman heeft ook schapen,
daar rende hij zo nu en dan ook tussen maar heeft nooit er naar gebeten of gehapt.
en die schapen renden ook weg,

wat is er zo bijzonder ( triggert hem ) aan die nieuwe schapen van de nieuwe buren ?
en waar komt dat hap gedrag ineens vandaan?

deze dobermann is absoluut niet dominant en plast zelfs nog als een teefje,
kon met iedere hond,en verdere dieren, mensen overweg,
rent liever als een angsthaas weg dan dat hij het terrein bewaakt,
blaffen komt heel zelden voor,

bijten kwam absoluut niet in zijn woordenboek voor,
grommen wat is dat?
happen nee hoor ook niet!

en nu ineens na 3 jaar veranderd dat ?
kon hij wel altijd tussen de schapen maar na 3 jaar ineens niet meer ?

ik vind dit raar

wat je zegt met voorbij met energie kwijtraken op de weilanden,
als dit niet word / kan opgelost worden gaan ze hem wegdoen,
een dobermann heeft de ruimte nodig door lekker te spelen en te rennen,
en niet continu aan de riem te liggen,

Isaboy
Berichten: 541
Geregistreerd: 12-11-10

Re: hond veranderd plotseling van gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 10:49

iemand nog met suggesties?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:04

Wat wil je horen? Een oplossing zonder de hond aan te hoeven lijnen of zijn vrijheid op andere wijze in te perken?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: hond veranderd plotseling van gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:06

Met een teletac kan je dit jaaggedrag goed corrigeren. Moet je wel kundig in zijn dat wel.

demiyolu
Berichten: 305
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:12

Wij hebben ook een herder die om deze reden herplaatst is, ze liep altijd los op het erf, met meerdere honden, paarden en schapen in de buurt. Dat is 5 jaar lang goed gegaan maar waarschijnlijk uit verveling is ze van het erf gegaan (achter, weiland omringd door sloten) en heeft zo bij de buren een schaap gepakt.
Het enige wat je kunt doen is zorgen dat de hond niet in de gelegenheid is om in herhaling te vallen, instinct gaat helaas toch vaak boven appel. Waar het gedrag vandaan komt zal moeilijk te achterhalen zijn.

Isaboy
Berichten: 541
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 21:22

Ik wil inderdaad weten voor een oplossing zonder zijn vrijheid te beperken,en niet continu aan de riem te liggen

En of het op te lossen valt want zo niet gaat de eigenaaresse hem waarschijnlijk weg doen,
Ik vind dit jammer zonde,
Ze zijn gek op hem en hij zat daar op zijn plaats,

Waar gaat hij dan heen gaat hij dan ook straks van baas naar baas naar baas,

Hij hangt heel erg aan zijn baas,

Vind het gewoon zo zonde en jammer en ja ik kan het op zijn minst aan bokt vragen, mischien heeft iemand de gouden tip niet geschoten is altijd mis,
Laatst bijgewerkt door Isaboy op 13-12-13 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney1

Berichten: 1434
Geregistreerd: 20-10-08
Woonplaats: Stellendam

Re: hond veranderd plotseling van gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:25

Als die hond gewoon aangelijnd naar buiten gaat hoeft ie toch niet weg??

Isaboy
Berichten: 541
Geregistreerd: 12-11-10

Re: hond veranderd plotseling van gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 21:29

Hij gaat altijd mee naar de paarden daar kan hij met honden vriendjes spelen rennen balspellen doen en nu moet hij dan continu aangelijnd liggen, dat willen ze hem niet aan doen hij is een energieke hond.
Hij kan daar zijn energie kwijt,

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: hond veranderd plotseling van gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:37

Veel boeren zetten hun hond bij een pas geooid schaap.
Deze zijn vaak zo beschermend tegen over de lammetjes dat ze de hond wel leren dat je niet bij schapen in de buurt moet komen.

Kunnen ze het land van de schapen niet zo af sluiten dat de hond er ook niet meer op kan? Ik naam aan dat hij via een dam/hek naar de schapen gaat. Misschien stukje gaas plaatsen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:18

ponyparadijs schreef:
Veel boeren zetten hun hond bij een pas geooid schaap.
Deze zijn vaak zo beschermend tegen over de lammetjes dat ze de hond wel leren dat je niet bij schapen in de buurt moet komen.

Ik houd schapen, en ik zou deze methode nooit toepassen. Al helemaal niet met een doberman.
"Veel boeren"? Vergeet het maar. Ik ken geen schapenboer die zo gek (of sadistisch) is dat hij zijn vee voor andermans hond aan een dergelijk absurd hoog risico zou blootstellen.

Van de boer verlangen dat hij zijn land honddicht afsluit is al even absurd. Wat denk je wat voor kosten/werk dat betekent? En het is zijn verantwoordelijkheid niet honden van zijn land te houden, het is slechts zijn verantwoordelijkheid zijn schapen erin te houden.

Wat is er mis mee fatsoenlijk op je hond te passen? Waarom moet dat beest zo nodig overal en altijd los (zie wat voor gevolgen het al heeft gehad).
Mijn bordercollies worden sterk in hun "vrijheid" beperkt in de lammertijd, aan de ketting of in een kennel. Niets mis mee. Je moet er dan zelf voor zorgen dat ze hun beweging krijgen (losloopgebieden, er mee gaan fietsen, ik neem ze persoonlijk mee op buitenrit, etc).

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: hond veranderd plotseling van gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:02

Ik zeg niet dat alle boer het doen.
Maar ik ken er veel die het op die manier doen.
Verder zeg ik ook niet dat de boer moet zorgen dat de hond het land niet op kan. Dat moet de eigenaar van de hond dan doen.

Linea
Berichten: 661
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:23

Isaboy schreef:
hij heeft een jaar lang daar gelopen en de andere buurman heeft ook schapen,
daar rende hij zo nu en dan ook tussen maar heeft nooit er naar gebeten of gehapt.
en die schapen renden ook weg,


Denk dat het hier al mis gegaan is. Weliswaar nooit gehapt maar blijkbaar heeft de hond wel al meerdere keren kunnen 'oefenen' met schapen opjagen en geleerd dat dit leuk is. Hier in huis en tuin heb ik twee konijnen loslopen en twee honden. Hoe lief en leuk het er ook uitziet, spelen wil ik niet hebben om escalatie te voorkomen. De honden hebben vooral geleerd dat ze niet interessant zijn en dat bevalt prima... Overigens gaan de konijnen netjes naar een eigen kamertje als ik van huis ben.

Waarom die ineens is gaan happen? Geen idee kan voortkomen uit jachtinstinct of 'per ongeluk' uit speelsheid, het heeft met dominantie niet gelijk iets te maken. Maar lijkt me een goed idee om de hond niet meer los te laten bij de schapen. En ik begrijp dat het lastig is in deze situatie. En hoe goed je oook gaat trainen, als er geen continu toezicht op de hond is lijkt het me zeer lastig de hond nog te vertrouwen.

Anoniem

Re: hond veranderd plotseling van gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:31

De hond kan toch ook op een andere manier zijn energie kwijtraken? Bij de paarden raakt hij zijn energie naast het achter schapen aanrennen toch ook niet echt kwijt? Of rent hij daar de hele dag achter van alles aan?
Een hond tussen de schapen laten rennen vind ik sowieso dom, dat is vragen om problemen.
Opties zijn of de hond aangelijnd houden als hij daar is, of inderdaad een teletac maar dan moeten ze wel weten wat ze doen.
Verveeld hij zich niet bij de paarden?