stijfe shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 20:01

Hey,

Ik heb een shetland pony die heel erg stijf is, zelf denk ik aan spierbevangen maar dit weet ik niet zeker,

Als ik haar van stal haal, smorgens, duurd het 10 min voor dat ze buiten staat, als ze eenmaal in het land staat, loopt ze amper, en savonds als ik haar naar binnen haal, duurd Het ook weer 10 min..

Wie weet wat dit is? En wat ik hier aan kan doen?

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"


Deaglán
Berichten: 879
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:54

Wat zegt de DA ervan?

Life has no remote. Get up and change it yourself

manonrutgers

Berichten: 12
Geregistreerd: 07-12-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:02

Hoi,
Als je pony stijf is zou ik m masseren voordat hij de wei op gaat en veel longeren ofzo tenminste ( zou ik dan doen.) heb je de DA al gebeld?

Jeej
Nog even sparen, en ik kan mn paardje kopen!!!

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 21:17

Da bellen we morgen ofzo even..

Masseren helpt niet.. doe ik nu ook al..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Aukelizzy

Berichten: 12656
Geregistreerd: 09-10-06

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:49

Is je pony niet "gewoon" hoefbevangen? Heb je de hoeven en koten al gevoeld? Dan lopen ze ook heel stram en gevoelig..

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

BiHB
Berichten: 542
Geregistreerd: 16-04-10

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:51

Ik denk eerlijk gezegd ook aan hoefbevangen...

Over het algemeen is het niet goed als een pony / paard zo verschrikkelijk stijf gaat lopen dat je er minuten over doet om voorruit te komen...

Ik zou zeker een Da laten komen!

Suc6

Benieuwd naar...
Coaching met behulp van paarden?
Grondwerk?
www.horsebuddy.nl

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 05:41

Hoefbevangen zou ook kunnen.. da zal ik vandaag bellen!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Aukelizzy

Berichten: 12656
Geregistreerd: 09-10-06

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 08:38

Als ze hoefbevangen/spierbevangen is moet je haar nu niet meer op het gras zetten. Let goed op het fructaan gehalte in het gras. Dat is in deze tijd van het jaar vaak hoog.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

manonrutgers

Berichten: 12
Geregistreerd: 07-12-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:11

dat zou idd ook kunnen!
Veel succes, ik hoop dat je shettie snel beter wordt :)

Jeej
Nog even sparen, en ik kan mn paardje kopen!!!

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 13:31

Ze staat al niet meer op het gras, ze heeft nu ook een deken op om haar warm te houden(las ik ergens op internet )

Ze krijgt nu heel weinig voer, & elke dag nu even 10 min wandelen..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:36

heb je de da al gebeld?

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:39

bij een shet denk je inderdaad eerder aan hoefbevangen dan spierbevangen. Helemaal als ze voetje voor voetje met stijve voorbeentjes lopen...

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 13:41

Jaa, da zei dat ze al vaker hoefbevangen is geweest , hij is namelijk vaker geweest & ze moet gewoon van het gras af,..(tis pikke zwart dat gras maar goed) en heel weinig brokken, liever niks maar we hebben nog 3andere ponys die wel wat krijgen en dan zou het niet eerlijk zijn.. en elke dag een beetje stappen, dus hopen nu

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

BiHB
Berichten: 542
Geregistreerd: 16-04-10

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:19

Je zou je eens goed kunnen verdiepen in hoefbevangenheid.
Het is slim om de fructaanindex op paardnatuurlijk.nl goed in de gaten te houden...

Je kan vaak een hoop proberen te voorkomen als je weet waar je t over hebt.

Suc6

Benieuwd naar...
Coaching met behulp van paarden?
Grondwerk?
www.horsebuddy.nl

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:38

Stappen met een hoefbevangen pony is niet goed. Bovendien moet ze worden behandeld tegen de pijn, als ze het zo te pakken heeft.
Hoefbevangenheid is een zeer pijnlijke ziekte. Hij dient geen gras en geen brok te krijgen, maar wel grof ruwvoer.
Zoek info op en bel een andere d.a. die daadwerkelijk komt kijken, je goede raad geeft omtrent de aanpak en de pony iets tegen de pijn geeft

KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:42

Ik denk eerlijk gezegd dat TS niet eens contact heeft gehad met een DA, want hoefbevangenheid word echt niet zo makkelijk afgedaan. :n DA komt dan ten alle tijden even kijken in welke mate de pony er last van heeft.

TS ik zou me eens heel goed gaan verdiepen in hoefbevangenheid, want het kan je pony fataal worden.

Edit: Overigens is het een stijve Shetlander. :)


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:44

Ik vind het ook erg vreemd dat het op die wijze wordt afgedaan door een d.a. gezien hoefbevangenheid inderdaad niet alleen verschrikkelijk pijnlijk is voor een paard, maar ook fataal kan worden.

*raakt wat geirriteerd door dit soort topics*


DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:49

He-le-maal eens met de laatste drie reacties. Kan me ook niet voorstellen dat een DA adviseert om te gaan stappen met een hoefbevangen pony. Ook niet met een spierbevangen pony trouwens (hoewel ik de eerste spierbevangen shet nog moet tegenkomen...).

Liever spijt van iets wat je gedaan hebt, dan van iets wat je niet gedaan hebt.

pien_2010

Berichten: 42810
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:54

Hoefbevangenheid (‘laminitus’) is een ontsteking van de plaatjes op de lederhuid in de hoef ook wel de ‘lamina’ genoemd. Doordat de lederhuid zwelt en tegen de harde hoefwand drukt wordt het lopen pijnlijk wat kan leiden tot kreupelheid. Laminitus onstaat als er een grote hoeveelheid afval- of gifstoffen in de bloedbaan komt.
Hiervan is sprake als:
de koolhydraten in de maag en de dunne darm onvolledig verteerd zijn. Oorzaken van deze onvolledige vertering zijn het eten van jong gras in het voor- of najaar, de opname van teveel koolhydraatrijke krachtvoeders en granen en tenslotte het eten van bevroren gras in de winter. De onverteerde koolhydraten worden vervolgens alsnog verteerd in de blindedarm en het begin van de dikke darm. De bacteriën aldaar groeien in korte tijd zeer explosief. Hun afvalstoffen passeren de darmwand, komen in de bloedbaan terecht en veroorzaken de ontsteking van de lamina met kreupelheid van het paard als gevolg.
Onmiddellijke actie is vereist namelijk 1. Bel de dierenarts. Deze kan het paardje iets geven dat de pijn doet minderen en de juiste diagnose stellen. ERg belangrijk.
2. Haal paardje van gras af, stop onmiddellijk met voeren (geef hooguit klein handje van iets vanwege voorkomen jalouzie); 3. Geef zo schraal mogelijk hooi in kleine porties verdeeld over de avond en de nacht want niets te eten geven is ook niet goed.
wij geven daarnaast ook altijd phytodolor druppels van Steigerwald 2 ml per keer elke twee uur als het acuut is. Dan worden de afvalstoffen spoedig afgevoerd. Als de druppels aanslaan dan bouwen we af naar 1x per drie uur en dan 3 x per dag naar 2 x per dag.
Maar belangrijkste is dat de dierenarts juiste diagnose stelt en medicatie gaat geven. HB is gewoon erg pijnlijk voor je paardje en als je dit niet met spoed aanpakt kan het zijn dat je paardje afgemaakt moet worden. Succes TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:10

diagnose bij mijn pony was ook hoefbevangen (blijkt niet zo te zijn maar das een ander verhaal).
Ook ik kan me niet voorstellen dat je DA zegt stappen, ik mocht absoluut niks met mijn pony doen, kreeg niks anders kwa voer dan hooi.
Jammer dan als de andere pony's wel brokken krijgen, als je wil dat je pony beter word moet je haar echt geen brokken/gras/muesli of wat dan ook geven..
En niet stappen.. Gewoon lekker laten, die pony doet er niet voor niets zo lang over om vooruit te komen. Hij heeft pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:12

pien_2010 schreef:
Hoefbevangenheid (‘laminitus’) is een ontsteking van de plaatjes op de lederhuid in de hoef ook wel de ‘lamina’ genoemd. Doordat de lederhuid zwelt en tegen de harde hoefwand drukt wordt het lopen pijnlijk wat kan leiden tot kreupelheid. Laminitus onstaat als er een grote hoeveelheid afval- of gifstoffen in de bloedbaan komt.
Hiervan is sprake als:
de koolhydraten in de maag en de dunne darm onvolledig verteerd zijn. Oorzaken van deze onvolledige vertering zijn het eten van jong gras in het voor- of najaar, de opname van teveel koolhydraatrijke krachtvoeders en granen en tenslotte het eten van bevroren gras in de winter. De onverteerde koolhydraten worden vervolgens alsnog verteerd in de blindedarm en het begin van de dikke darm. De bacteriën aldaar groeien in korte tijd zeer explosief. Hun afvalstoffen passeren de darmwand, komen in de bloedbaan terecht en veroorzaken de ontsteking van de lamina met kreupelheid van het paard als gevolg.
Onmiddellijke actie is vereist namelijk 1. Bel de dierenarts. Deze kan het paardje iets geven dat de pijn doet minderen en de juiste diagnose stellen. ERg belangrijk.
2. Haal paardje van gras af, stop onmiddellijk met voeren (geef hooguit klein handje van iets vanwege voorkomen jalouzie); 3. Geef zo schraal mogelijk hooi in kleine porties verdeeld over de avond en de nacht want niets te eten geven is ook niet goed.
wij geven daarnaast ook altijd phytodolor druppels van Steigerwald 2 ml per keer elke twee uur als het acuut is. Dan worden de afvalstoffen spoedig afgevoerd. Als de druppels aanslaan dan bouwen we af naar 1x per drie uur en dan 3 x per dag naar 2 x per dag.
Maar belangrijkste is dat de dierenarts juiste diagnose stelt en medicatie gaat geven. HB is gewoon erg pijnlijk voor je paardje en als je dit niet met spoed aanpakt kan het zijn dat je paardje afgemaakt moet worden. Succes TS.


Ook geen klein handje, gewoon niks, jammer dan, liever dat je pony beter word denk ik..

Onderstaande inderdaad!

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 18:26

KimD schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat TS niet eens contact heeft gehad met een DA, want hoefbevangenheid word echt niet zo makkelijk afgedaan. :n DA komt dan ten alle tijden even kijken in welke mate de pony er last van heeft.

TS ik zou me eens heel goed gaan verdiepen in hoefbevangenheid, want het kan je pony fataal worden.

Edit: Overigens is het een stijve Shetlander. :)


heb wel contact gehad met de DA, ze is vaker hoefbevangen geweest & hij kent haar persoonlijk ook. ik heb net medicijnen voor haar gehaald een soort poeder, die kregen we de vorige keren ook..

de DA kent haar persoonlijk, en het verhaal was net zo erg als de vorige keer, stappen heeft haar de vorige keer wel geholpen

overigens is de DA een goede vriend van ons & hij weet precies hoe het moet.. morgen komt hij kijken.
:+

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:28

Heel herkenbaar. ...hoefbevangen naar alle waarschijnlijkheid.

Ik heb bij mijn shets super ervaring met neutradex (25 euro bij de DA) in combinatie met magnesium (welkoop 14 euro) en msm (animal pharma 18 euro). Beweging is goed in combinatie met de juiste ondersteunde middelen die zorgen voor verwijding van de bloedvaten en een betere stofwisseling, door beweging stimuleer je vervolgens de lichaamsprocessen en de afbraak vd suikers waardoor het is ontstaan. Wellicht je shet ook laten checken op insuline resistentie.

Probeer het gebruik van buut te voorkomen hier los je niks mee op, is alleen pijnstillend.

Jonker's Olivia (Veenstra's Promise x Orchard D'avranche) KEUR-SPORT-IBOB-AA
Aroshoeve's Don Olivius (Heidenhof's Don Diëgo x Veenstra's Promise) GRONINGS KAMPIOEN L1(2016) & L2 (2017) paarden

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 18:31

ze heeft het vaker gehad, maar wij moeten stappen omdat ze anders helemaal niet beweegt net zoals de vorige keer.. toen ging ze alleen maar liggen en het werd er toen ook niet beter van.

we moeten ook niet 100derden km met haar lopen, gewoon een rondje door de bak stappen, anders loopt ze helemaal niet & dat is ook niet goed. vorige keer zat ze dan helemaal vast & lag ze 4 dagen achter elkaar op de zelfde plek.. lijkt me ook niet dat dat goed is..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 18:32

Moniquex schreef:
Heel herkenbaar. ...hoefbevangen naar alle waarschijnlijkheid.

Ik heb bij mijn shets super ervaring met neutradex (25 euro bij de DA) in combinatie met magnesium (welkoop 14 euro) en msm (animal pharma 18 euro). Beweging is goed in combinatie met de juiste ondersteunde middelen die zorgen voor verwijding van de bloedvaten en een betere stofwisseling, door beweging stimuleer je vervolgens de lichaamsprocessen en de afbraak vd suikers waardoor het is ontstaan. Wellicht je shet ook laten checken op insuline resistentie.

Probeer het gebruik van buut te voorkomen hier los je niks mee op, is alleen pijnstillend.


inderdaad, ze krijg nu medicijnen & dit slaat aan.

ik kan haar toch ook niet 4 dagen achter elkaar laten liggen?

bewegen of laten liggen kies maar?!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daydream, GrapeshotBot, Jet en 33 bezoekers