Overstap ander voer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Ashii_

Berichten: 1168
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: Limburg

Overstap ander voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 20:33

Hoi Bokkers!

Nou even voorstellen :)
Wij hebben hier thuis een Boomer hondje genaamd Sita van 8 jaar oud (04.05.2005) en een Boomer hondje genaamd Zoë 3 jaar oud (10.04.2010). Ze krijgen gewone croq brokken van de plus of wat anders. Ze doen het hier super op en zijn hier ook niet moeilijk in. Maar aangezien Sita nu toch wel eigenlijk over moet op de senior brokken (mevrouw is ook iets te dik haha) wou ik eens weten hoe jullie dat doen met 2 honden van verschillende leeftijden. Ze zijn geen echte brokken eters, als ze honger hebben eten ze maar voor de rest staat de bak klaar gevuld in de keuken. Dus krijgen ab libitum (geloof ik heet dat) gevoerd. Zoë is lekker actief en rent natuurlijk nog, Sita slaapt liever op de bank. Hoe doen jullie dat qua voeren?

A horse is the mirror of your soulDulita M (Griseldi L x Boy B x Renville) <3
[EJL-ITP] Een jaar lang..
http://www.hippiqueinpicture.weebly.com


dierenfan
Berichten: 9604
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Overstap ander voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:40

nooit onbeperkt voeren. Als een oudere hond te dik wordt kan je ook minder voeren zeker als het toch geen grote eter is. Senioren voer zit minder voedingswaarde in dan kan ej dus dezelfde hoeveelheid voeren terwijl je hond wel af valt of op het gewicht blijft.

je kan dus een makkelijk dikkere jonge hond ook senioren voeding geven (als deze uitgegroeid is) echter ik zou daar persoonlijk nooit aan beginnen. Het is echter net zo compleet als gewone voeding voor de rest op minder energie erin (makkelijk uitgelegd).

Nooit onbeperkt voeren is omdat je zo niet kan zien welke hond wel of niet eet en ook niet hoeveel. Bij mogelijke problemen kan je het dus later ontdekken. Daarnaast is voer het belangrijkste in het leven van een hond. Ook al heeft je hond 0,0 problemen richting andere honden of richting mensen het is altijd belangrijk dat hij het eten van de baas krijgt en niet zomaar zelf kan beslissen of hij/zij wil eten. Dit om eventuele problemen hier mee gewoon te voorkomen. Ik zou dus beginnen met 3x per dag te voeren. Uiteraard even af meten hoeveel je moet geven dan en na 10 minuten het voer weg halen. Dan leert hij vanzelf op vaste momenten te gaan eten en kan ej ook gaan minderen of meer geven en ander voer geven.

_Ashii_

Berichten: 1168
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 20:55

dierenfan schreef:
nooit onbeperkt voeren. Als een oudere hond te dik wordt kan je ook minder voeren zeker als het toch geen grote eter is. Senioren voer zit minder voedingswaarde in dan kan ej dus dezelfde hoeveelheid voeren terwijl je hond wel af valt of op het gewicht blijft.

je kan dus een makkelijk dikkere jonge hond ook senioren voeding geven (als deze uitgegroeid is) echter ik zou daar persoonlijk nooit aan beginnen. Het is echter net zo compleet als gewone voeding voor de rest op minder energie erin (makkelijk uitgelegd).

Nooit onbeperkt voeren is omdat je zo niet kan zien welke hond wel of niet eet en ook niet hoeveel. Bij mogelijke problemen kan je het dus later ontdekken. Daarnaast is voer het belangrijkste in het leven van een hond. Ook al heeft je hond 0,0 problemen richting andere honden of richting mensen het is altijd belangrijk dat hij het eten van de baas krijgt en niet zomaar zelf kan beslissen of hij/zij wil eten. Dit om eventuele problemen hier mee gewoon te voorkomen. Ik zou dus beginnen met 3x per dag te voeren. Uiteraard even af meten hoeveel je moet geven dan en na 10 minuten het voer weg halen. Dan leert hij vanzelf op vaste momenten te gaan eten en kan ej ook gaan minderen of meer geven en ander voer geven.


We hebben eigenlijk de honden altijd zo gevoerd omdat ze inprincipe ook veel van wat de pot schaft ook mee eten.
Ja met de voedingswaarde zaten we eigenlijk ja. Zoë is absoluut niet te dik, die is lekker op gewicht hoe ze moet zijn. Alleen Sita mag gerust 1 a 2 kg kwijt. Dus de overstap zou voor haar ideaal zijn.
Hoe kan je zo een overstap beste maken van onbeperkt naar beperkt? We doen dit al zolang Zoë erbij is gekomen 3 jaar terug.

A horse is the mirror of your soulDulita M (Griseldi L x Boy B x Renville) <3
[EJL-ITP] Een jaar lang..
http://www.hippiqueinpicture.weebly.com

Linea
Berichten: 661
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Overstap ander voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:09

Afgaande van je verhaal, zou het denk ik al heel veel schelen als je gewoon 2x daags gaat voeren. Kan je zelf de hoeveelheden bepalen en is senioren voer eigenlijk niet eens perse nodig (kan je altijd nog doen) Om over te stappen zou ik gewoon 's avonds de brokken weghalen, volgende ochtend flink gaan wandelen (dan hebben ze 'gewerkt' voor hun voer en zullen ze eerder trek hebben) en dan beiden een bak voorschotelen. Willen ze niet? Gelijk de bak weghalen en pas terug aan bieden bij de volgende voerbeurt.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Overstap ander voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:59

Inderdaad, 10 minuten voer aanbieden en daarna weghalen. Eventueel kan je tijdelijk nog tussen de middag ook aanbieden, maar eigenlijk raad ik je gewoon aan om direct 's ochtends en 's avonds te voeren. Qua brok raad ik je geen seniorenbrok aan, maar wel een brok die kwalitatief veel hoogwaardiger is: acana, orijen, Taste of the Wild. Dat soort brokken.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

_Ashii_

Berichten: 1168
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: Limburg

Re: Overstap ander voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 00:06

Dank voor de tips! Zal het me ouders eens voorstellen. Nu moet ik er wel bij verraden dat ze telkens als moeders ergens van thuis komt ze standaard een koekje of iets krijgen. We weten dat dit ook een oorzaak is maja leg het me moeder maar eens uit. Ze weet het wel maar als ze de honden negeert gaan ze haar echt lastig vallen en ja me moeder geeft toe terwijl dat de fout is :') zeg ik der ook vaak genoeg maja..

A horse is the mirror of your soulDulita M (Griseldi L x Boy B x Renville) <3
[EJL-ITP] Een jaar lang..
http://www.hippiqueinpicture.weebly.com

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:51

Ook daarvoor: gedroogde kipfilet in huis halen. Daar mag ze best iets van geven, worden ze heus niet dik van.
Seniorbrok ben ik ook geen voorstander van, wat dat betreft ga ik mee met Mizora.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Overstap ander voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:02

Idd niet onbeperkt voeren hoor. Ik geef mijn hond ook maar beperkt voer, gewoon wat ze nodig heeft en blijft mooi slank. Is het een idee om meer te ondernemen met je hond? Je zegt dat ze liever op de bank ligt, maar zijn er geen leuke spelletjes die je kan doen met haar of andere activiteiten die ze leuk vindt?

_Ashii_

Berichten: 1168
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 20:19

Nimfee schreef:
Idd niet onbeperkt voeren hoor. Ik geef mijn hond ook maar beperkt voer, gewoon wat ze nodig heeft en blijft mooi slank. Is het een idee om meer te ondernemen met je hond? Je zegt dat ze liever op de bank ligt, maar zijn er geen leuke spelletjes die je kan doen met haar of andere activiteiten die ze leuk vindt?


Sita is helaas een hondje geweest wat zeer snel in de stress schiet, wandelen met haar is ook echt geen plezier en vind zij zelf ook helemaal niks. Daar in tegen vind Zoë wandelen helemaal het einde!

A horse is the mirror of your soulDulita M (Griseldi L x Boy B x Renville) <3
[EJL-ITP] Een jaar lang..
http://www.hippiqueinpicture.weebly.com

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Overstap ander voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:26

En in huis? Leuke spelletjes doen? Ik doe altijd verstoppertje met mijn hond, als het buiten b.v. hard regent. Of speeltjes/snoepjes verstoppen in huis.

_Ashii_

Berichten: 1168
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 00:16

Nimfee schreef:
En in huis? Leuke spelletjes doen? Ik doe altijd verstoppertje met mijn hond, als het buiten b.v. hard regent. Of speeltjes/snoepjes verstoppen in huis.


Spelen heeft ze ook nooit veel gedaan, als ik nu een knuffeltje of iets voor haar neus houd bijt ze er wel in maar daarna laat ze los en gaat ze keihard blaffen en al en zodra je hem weg gooit of iets anders doet gaat ze zelf weg haha. Of ze pakt ze en gaat er super snel mee naar haar mand en gaat het bewaken. Piep speeltjes pakt ze dan wel weer als je er mee komt maar dan gaat ze die ook bewaken in haar mand

A horse is the mirror of your soulDulita M (Griseldi L x Boy B x Renville) <3
[EJL-ITP] Een jaar lang..
http://www.hippiqueinpicture.weebly.com

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Overstap ander voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:10

Oh mijn hond heeft ook niets met speeltjes hoor, ik bedoel echt spelletjes doen, dat ze echt moet nadenken. Ik doe regelmatig denkwerk met mijn hond. Dan heb ik een stukje kaas of worst vast, zet ik mijn hond in de hal en dan ga ik mezelf verstoppen in de woonkamer (achter de bank bijvoorbeeld of onder een deken). Ik roep d'r dan en dan gaat ze mij zoeken. En als ze mij dan gevonden heeft, krijgt ze dat lekkers.
Ik heb ook een rommeldoos, een schoenendoos met wcrollen en propjes krant waar ik dan snoepjes in doe zodat ze daar in moet zoeken. Ik verstop ook regelmatig wat lekkers door het huis, dan moet mijn hond ook zoeken naar het lekkers. Dat soort dingen bedoel ik :) En als dat in huis lukt zou je ook buiten zoek spelletjes kunnen gaan doen met wat lekkers.

_Ashii_

Berichten: 1168
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 17:01

Nimfee schreef:
Oh mijn hond heeft ook niets met speeltjes hoor, ik bedoel echt spelletjes doen, dat ze echt moet nadenken. Ik doe regelmatig denkwerk met mijn hond. Dan heb ik een stukje kaas of worst vast, zet ik mijn hond in de hal en dan ga ik mezelf verstoppen in de woonkamer (achter de bank bijvoorbeeld of onder een deken). Ik roep d'r dan en dan gaat ze mij zoeken. En als ze mij dan gevonden heeft, krijgt ze dat lekkers.
Ik heb ook een rommeldoos, een schoenendoos met wcrollen en propjes krant waar ik dan snoepjes in doe zodat ze daar in moet zoeken. Ik verstop ook regelmatig wat lekkers door het huis, dan moet mijn hond ook zoeken naar het lekkers. Dat soort dingen bedoel ik :) En als dat in huis lukt zou je ook buiten zoek spelletjes kunnen gaan doen met wat lekkers.

Ahzo. Dat kan ik wel eens uitproberen ja! Alleen moet ik dan opzoek naar light snoepjes haha Sita moet namelijk afvallen

A horse is the mirror of your soulDulita M (Griseldi L x Boy B x Renville) <3
[EJL-ITP] Een jaar lang..
http://www.hippiqueinpicture.weebly.com


Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Overstap ander voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:30

Zodra ze beperkt gevoerd wordt kan je haar brokjes gebruiken. Wel van haar portie afhalen. Of gedroogde kipfilet, frutsels.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Celiien, Elegance_, Eliana, Fris, Furst, LesleyAnne, Luna2013, NikkivanOlst, Selina, tinker_sally, Traiectum en 160 bezoekers