hond leren pootje geven

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

hond leren pootje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 16:13

Het zit namelijk zo, mijn hond is een bruine labrador en doet alles voor snoepjes,
ze kan liggen, zitten, sluipen, targetten en ga zo maar door, maar het enige wat ze gewoonweg
niet begrijpt is pootje geven. Hoe ik het haar probeer te leren:
1. "Pootje" zeggen en poot oppaken
2. meteen belonen
3. na een paar keer zeg ik pootje en wacht ik, maar niets!

Ik herhaal het heel veel en het is al de zoveelste keer dat ik het probeer, maar ze snapt het gewoonweg niet, zijn er andere methodes om pootje aan te leren?

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635


VenoSnorlax

Berichten: 4498
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: hond leren pootje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:15

misschien onder haar pootje kietelen onze hond doet hem dan naar voren en dan belonen?

Verzorgpaardje gezocht zonder rijden omgeving den haag :) https://boktimg.nl/s/cadeau.gif

[BB-HK] [VOLG] Wachten op de nieuwe pup Het avontuur van/met/over kleine Iroh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:15

Waar het aan kan liggen is dat je eerst de poot pakt en ter gelijke tijd 'pootje' zeggen, en dat dus niet zeggen voordat je iets doet.

Davinia_
Berichten: 7033
Geregistreerd: 05-01-03

Re: hond leren pootje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:19

Ik lees mee, ik krijg het onze hond ook niet aan geleerd. En ik ben niet de enige, want er zijn al mensen geweest die zeggen 'Ik leer het hem wel', maar die geven het ook al snel op :')

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 16:20

[***] schreef:
Waar het aan kan liggen is dat je eerst de poot pakt en ter gelijke tijd 'pootje' zeggen, en dat dus niet zeggen voordat je iets doet.


Bedoel je daarmee dat ik het juist niet tegelijk moet zeggen of juist wel?

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

VenoSnorlax

Berichten: 4498
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: hond leren pootje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:20

nee eerst pootje zeggen en dan pakken

Verzorgpaardje gezocht zonder rijden omgeving den haag :) https://boktimg.nl/s/cadeau.gif

[BB-HK] [VOLG] Wachten op de nieuwe pup Het avontuur van/met/over kleine Iroh

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 16:21

Anke98 schreef:
nee eerst pootje zeggen en dan pakken


Dat is wat ik doe

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

meerhofh
Berichten: 374
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:22

Ik heb het mijn hond met een draaibeweging van mijn hand geleerd. Hij kan alles op handgebaren en slaat ook wel eens met z'n poot als een kat als hij speelt (het is een pinscher). Dus het was even zoeken op welk gebaar hij reageerde met die beweging. Toen ik dat gevonden had was het zo gepiept met veel gejubel en brokjes :-).

Misschien kun je kijken of er iets is waar hij zijn poot op wil leggen bijv. een speeltje of ook een handbeweging oid. Bij elke kleine poging flink belonen en dat dan uitbreiden tot hij m in je hand legt.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 16:23

meerhofh schreef:
Ik heb het mijn hond met een draaibeweging van mijn hand geleerd. Hij kan alles op handgebaren en slaat ook wel eens met z'n poot als een kat als hij speelt (het is een pinscher). Dus het was even zoeken op welk gebaar hij reageerde met die beweging. Toen ik dat gevonden had was het zo gepiept met veel gejubel en brokjes :-).

Misschien kun je kijken of er iets is waar hij zijn poot op wil leggen bijv. een speeltje of ook een handbeweging oid. Bij elke kleine poging flink belonen.


Dankje voor de tip, maar veel doet Skyla niet met haar poten ;s

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:23

elisedcl schreef:
[***] schreef:
Waar het aan kan liggen is dat je eerst de poot pakt en ter gelijke tijd 'pootje' zeggen, en dat dus niet zeggen voordat je iets doet.


Bedoel je daarmee dat ik het juist niet tegelijk moet zeggen of juist wel?

Ter gelijk of iets daarna, anders geef je een commando voor dat je iets doet : een commando voor niks doen dus. Een hond kan niet terug denken van, oh net zij ze poot en nu pakt ze mijn poot, dus dan moet ik dus mijn poot omhoog doen. Je moet het dus tegelijk doen zodat de hond de link makkelijker kan leggen.

VenoSnorlax

Berichten: 4498
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:25

Heb je clickeren al geprobeerd ik heb mn hond al veel kunstjes geleerd en ook met clickeren

Verzorgpaardje gezocht zonder rijden omgeving den haag :) https://boktimg.nl/s/cadeau.gif

[BB-HK] [VOLG] Wachten op de nieuwe pup Het avontuur van/met/over kleine Iroh

VenoSnorlax

Berichten: 4498
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:25

[***] schreef:
Waar het aan kan liggen is dat je eerst de poot pakt en ter gelijke tijd 'pootje' zeggen, en dat dus niet zeggen voordat je iets doet.


Bedoel je daarmee dat ik het juist niet tegelijk moet zeggen of juist wel?[/quote]
Ter gelijk of iets daarna, anders geef je een commando voor dat je iets doet : een commando voor niks doen dus. Een hond kan niet terug denken van, oh net zij ze poot en nu pakt ze mijn poot, dus dan moet ik dus mijn poot omhoog doen. Je moet het dus tegelijk doen zodat de hond de link makkelijker kan leggen.[/quote]
Bij mij deed ze het zo niet en iets ervoor juist wel

Verzorgpaardje gezocht zonder rijden omgeving den haag :) https://boktimg.nl/s/cadeau.gif

[BB-HK] [VOLG] Wachten op de nieuwe pup Het avontuur van/met/over kleine Iroh

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 16:27

Anke98 schreef:
Heb je clickeren al geprobeerd ik heb mn hond al veel kunstjes geleerd en ook met clickeren


Jah, maar dat help niets hoor

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:29

met onze hond lukte dat in het begin ook niet, tot ze plots na een paar jaar af en toe eens haar poot vanzelf ophefte, toen heb ik er meteen aan een commando gekoppeld.

Marjan1984

Berichten: 1067
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Grubbenvorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:29

Ik heb het onze pup anders geleert.
Snoepje in open hand doen. Zodra ze het wil pakken hand sluiten. Dan gaan ze zoeken hoe ze het snoepje krijgen. Zodra ze dan met de poot je hand aanraken doe je je hand open en mag ze het snoepje pakken.
Dit blijven herhalen totdat het vuist = poot erop. Dan ga je het commando geven vlak voordat je je hand opent.
Dat consequent blijven doen en ze geeft poot.

After Midnight: Springen B+25/L Dressuur B+19/L1+10/L2+4 & SGW B+8/L+5

xRobin919

Berichten: 239
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Gelderland, Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:32

Mijn hond luisterd naar werkelijk NIETS.. Ik zeg hier, dan kijkt ie me aan en loopt vrolijk verder.
Maarja zitten, pootje geven en liggen kan ie wel.. Maar dat is omdat ie dan snoep krijgt.
Ik heb het zo gedaan:
Pootje pakken dan pootje zeggen. (dus na dat je t gepakt hebt pas zeggen) Dat een paar keer per dag doen en belonen met snoepjes. Als dat goed gaat, dan drukken op de achterkant van zijn voet zodat hij het op moet tillen, pootje zeggen en snoepje geven. Later hoef je er bijna geen druk meer op te geven. Daarna hand dichtbij zijn pootje houden en pootje zeggen, als ie het dan nog niet snapt moet je terug naar de vorige stap.
Ik hoop dat je er iets van snapt, uitleggen is niet mijn sterkste punt.. :+

Ik heb het mijn hond op 9,5 jarige leeftijd geleerd

Sjonnie, Bonnie, Heidi & Nadja <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:33

Bedoel je ecgt pootje of mag high 5 ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:33

@Anke98
Elke hond is ook anders , maar veel leren het op die manier wel, maar er zijn natuurlijk heel veel verschillende manier om te leren.


VenoSnorlax

Berichten: 4498
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: hond leren pootje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:34

Daar heb je gelijk in
lijkt het jullie leuk om een topic te hebben met vorderingen van de kunstjes die je je dieren leert en wat je al geleerd hebt en dat je het mensen kan uitleggen?

Verzorgpaardje gezocht zonder rijden omgeving den haag :) https://boktimg.nl/s/cadeau.gif

[BB-HK] [VOLG] Wachten op de nieuwe pup Het avontuur van/met/over kleine Iroh

annepaardoes

Berichten: 7153
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: hond leren pootje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:50

Nee, het commando geef je pas nadat de hond door heeft welke beweging je van hem/haar verwacht. Dus je laat eerst de hond een aantal keer de beweging doen. Heeft hij het door dan voeg je het commando er aan toe.
Het geven van een poot kun je triggeren door met een vinger de poot aan te wijzen of aan te raken. Laat de hond eerst zitten, want dat is je startpositie. Daarna wijs je met je vinger naar de poot of raak je hem aan. Reageert je hond hierop door zijn poot iets op te heffen dan beloon je dit. Dit herhaal je een aantal keer en vervolgens ga je alleen maar bij steeds betere uitvoeringen nog beloningen geven. Bijvoorbeeld eerst bij het iets optillen van de poot, dan het hoger optillen van de poot, de poot met de hand/arm aanraken, de poot raakt alleen nog maar de hand aan, de poot blijft even liggen op de hand, de poot blijft langer liggen op de hand. Je gaat pas door als je hond de vorige stap door heeft.
Je kan het ook aanleren door het aan te leren met een target. Bijvoorbeeld een geel post-iT papiertje. Eerst moet je je hond wel leren dat hij zijn poot op de post-iT moet zetten. Als hij dit begrijpt doe je de post-iT op je hand.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: hond leren pootje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:34

Sowieso ga je vermoedelijk te snel. Je hond begrijpt niet wat er van 'm verwacht wordt dus het commando kun je sowieso voorlopig achterwege laten :) Je kunt even uitproberen wat voor jouw hond werkt, zoals annepaardoes aangeeft met wijzen of aanraken dat kan. Vraag niet teveel in één keer, maar beloon al bij een minimale pootbeweging. Kan heel goed met de clicker als je timing goed is, maar hóeft niet. Wat óók kan lijkt me, is een snoepje pakken, een vuist maken en wachten tot je hond met z'n pootje gaat proberen om je hand open te werken. Ik ken een aantal honden die dat eerder doen dan met hun neus, zeg maar :) Targeten met een post-it werkt ook goed inderdaad :)

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:44

Ik heb mijn kat een pootje leren geven door:
1) leren wat een clicker is: als je klikt moeten ze eigenlijk al staan wachten op de beloning die volgt, dan kan je pas verder.
2) Vraagt poot en neemt z'n poot, op dat moment dat je de poot vast hebt click je.
Indien dit nog te snel gaat kan je op z'n tenen duwen en zeggen poot zodat ie gewoon z'n poot opheft of verzet. Zodat ie begrijpt dat er iets met die poot moet gebeuren. Belangrijkste is tegelijk klikken en dan belonen met een snoepje.
3) Langzaam aan gaat hij het verband leggen met het commando en de beweging die je maakt. Bij mijn kat tik ik met mn vragende hand tegen z'n borst als ik zeg poot. Dan begrijpen ze het gemakkelijker.
4) Wat ook wel eens kan helpen is dat je gewoon eerst met de beweging begint en pas als je ziet dat hij het echt door heeft er een stemcommando aan koppelt.

Hier mijn kat:

TheNovelist

Berichten: 1492
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: hond leren pootje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:20

Onz hond kon het eigenlijk gelijk al :p
Je deed je hand voor hem en hij deed het al uit nieuwsgierigheid :D Nu kan hij het ook op comando en kan hij ook high five geven. Hij deed dit al helemaal vanaf het begin! (kon die al toen hij 3.5 maanden was)

time flies when you throw a clock

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Re: hond leren pootje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:21

Ik heb het zo geleerd: je pakt een snoepje laat de hond duidelijk weten dat je in je gesloten hand een snoepje hebt. Je zegt poot en vaak gaan ze dan met hun poot *krabben* om je hand open te krijgen. Als hij dat doet dan geef je het snoepje :)

Dogs are a mans best friend

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: hond leren pootje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 18:13

targetten kan ze hoor, het is echt gewoon dat pootje geven.

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ketly, MarlonNaldo, SimbaBeau, Tribunals, xoranlover en 33 bezoekers