kosten eigen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lienieminie

Berichten: 1284
Geregistreerd: 23-06-13

kosten eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:34

hoi bokkers,

ik wil heel graag een eigen paard maar weet dat dit geen werkelijk heid word tot ik later op mezelf woon.
maar even uit nieuschierigheid,
hoeveel kost een paard nou per maand?
ik weet dat je aan alles moet denken zoals hoefsmit, eten drinken, dierenarts maar ook aan verzekeringen etc. hoeveel kost het nou ongeveer?

xx

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: kosten eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:35

Hier zal al tientallen topics over, volgens mij staat er zelfs iets over op de wiki!

In principe kun je het zo duur maken als je zelf wil, maar het zal altijd meer zijn dan berekend en zeker als je paard iets gaat mankeren.

ElanJV

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Angeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:49

Je bent pas 15 zie ik. Een eigen paard is een hele dure hobby. Helemaal als je straks gaat studeren en misschien wel ergens op kamers wil. En geloof me, ik als student kan het weten, het is al hard werken, laat staan met een eigen paard. Ik rij altijd al paarden voor anderen (gratis) en dat bevalt me prima. En straks als ik een goede baan heb nadat ik mijn opleiding af heb gemaakt, koop ik een paard. Want dan weet ik ook zeker of ik het wel of niet kan betalen. Het is niet alleen de aanschaf en het onderhoud, maar ook de onvoorziene kosten. Klinkt misschien stom maar wacht en straks wordt je beloond :) En zoek een leuk verzorgpaard!

lienieminie

Berichten: 1284
Geregistreerd: 23-06-13

Re: kosten eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 18:25

ik zoek ook een verzorgpaard maar na 2 jaar heb ik er nog steeds geen gevonden
en ik wil later gewoon een eigen paard maar ik weet natuurlijk ook niet hoe het loopt etc. dus het kan idd zijn dat ik over 30 jaar ofzo pas een paard heb of ga kopen

xDAINY

Berichten: 66
Geregistreerd: 20-11-12

Re: kosten eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:24

Ik heb sinds augustus een eigen knol en sinds die tijd gaat alles even zuinig met het geld. Voor de stalling sta ik op een stal waarbij je heeeel veel zelf moet doen maar het kost dan maar 165, dan komt er nog zo'n 40 euro aan bodem bedekking in de maand bij. Dus dan is het bedraagt al 195. Je moet ook voer hebben en dan kom ik op zo'n 40 euries uit voor 1 zak musli en 1 zak brok, daar doe ik een maand mee denk ik? Nou dan moet je zo nu en dan iets lekkers hebben voor je paard. Een speeltje in de stal om verveling tegen te gaan, dat was zo'n 39 euro maar wel eenmalig.
Poetsspullen, als je een ouder paard hebt ook een passend tuig.. Maar dat is voor mij nog zo' 1,5 jaar niet nodig. :j
Dierenarts heeft meestal al 35 euro voorrijdkosten en dan komt de behandeling er nog bij. Hoefsmid is voor mij zo'n 50 per keer met voorrijdkosten erin, en dan geen ijzers
Kost teveel om je voor te stellen. :j

lienieminie

Berichten: 1284
Geregistreerd: 23-06-13

Re: kosten eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 16:58

Ja snap ik wel!! Maar ik ga denk ik een paard kopen over iets van 25 jaar (ben nu 15) dan heb ik geld gespaard en dan loopt mijn carrière hopelijk goed (wil dieren- paardenarts worden) maar ik koopmpas een paard als ik er helemaal klaar voor ben én alsik er genoeg tijd voor heb uiteraard dus dat duurt nog wel even :)

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: kosten eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:59


vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:59

Je weet toch niet de prijzen over 25 jaar? Dus kijk pas verder wanneer jij er de financiële middelen ervoor hebt :)

lienieminie

Berichten: 1284
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 17:03

Ja dat bedoel ik maar ja misschien is er sprake van enorme inflatie (hoop ik heel erg!)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:06

lienieminie schreef:
Ja dat bedoel ik maar ja misschien is er sprake van enorme inflatie (hoop ik heel erg!)


Sorry? :')
Jij wilt dus veel meer betalen voor hetzelfde product?

lienieminie

Berichten: 1284
Geregistreerd: 23-06-13

Re: kosten eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 17:13

Nee inflatie betekend toch dat geld minder waard word en dat je dan minder betaald? Nou ja laat i
Ook maar het punt is dat ik later een paard wil kopen als ik er klaar voor ben :D

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:15

lienieminie schreef:
Nee inflatie betekend toch dat geld minder waard word en dat je dan minder betaald? Nou ja laat i
Ook maar het punt is dat ik later een paard wil kopen als ik er klaar voor ben :D


Ja klopt en als geld minder waard is betaal je ipv 10 euro voor een zak voer opeens 30 euro. Dat schiet op :')
Dus hoge inflatie is funest voor de economie.

lienieminie

Berichten: 1284
Geregistreerd: 23-06-13

Re: kosten eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 17:16

Oooh dan denk ik dat ik het verkeerd heb opgescreven op mijn geschiedenis proefwerk vanichtend :list:

BabFer

Berichten: 236
Geregistreerd: 26-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:24

Ik denk dat alles afhankelijk is of je je paardje thuis kan zetten of niet.

Ik heb altijd verzorgpaarden gehad, lees gratis rijden en verzorgen dus! In mijn tijd bestonden halve of 1/3 stal niet, gelukkig. :D
Op mijn 36ste kreeg ik plots terug een hevige drang om paard te rijden na 8 jaar niet meer gereden te hebben. Zo is Babieca in mijn leven gekomen.

Wat kost dit nu allemaal?
Stalgeld: 300 euro/ maand all inclusive
Hoefsmid (bekappen), elke +/- 6 weken: 25 euro
Ontworming (hangt er natuurlijk vanaf welk product je neemt en welke tijd van het jaar): 20 euro
Vaccineren 2x per jaar: 140 euro
Osteopaat + nabehandeling: 90 euro (kan geen kwaad je paard elk jaar te laten nazien)
Andere dierenartskosten: dit is niet in te schatten, maar inderdaad reken op 35 euro voorrijkosten en daar komt uiteraard nog het een en ander bij.

Materiaal, dit maak je natuurlijk zo duur als je zelf wilt, maar bij een eerste paard is dat echt wel veel. :list:
Ik ben niet de persoon die geld uitgeeft aan bandages die passen bij het zadeldoekje en halster, maar ik heb wel een degelijk zadel en hoofdstel gekocht.
En iedere als je denkt, nu heb ik echts alles, komt er weer iets bij. :roll:

Beste TS, je weet nooit hoe het leven loopt. Misschien komt het paard wel eerder, misschien niet. Misschien vind je weldra toch een verzorgpaard. Ik wens het je echt toe.
Veel succes nog!

Nietactief1
Berichten: 819
Geregistreerd: 21-12-07

Re: kosten eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:07

Ik betaal op het moment 75 euro per maand is alleen weide gang en een beetje hooi. Maar het is een veulen dus die gaat ook echt niet op stal. Veder komt de hoefsmid wanneer het nodig is dat is 20 euro. Tsjah, dierenarts kan op elk moment moeten komen, heb ik ook geld voor apart. Spullen heb ik voorlopig niet nodig. Dus nu nog lekker goedkoop :+

MarshaAldo

Berichten: 196
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:24

Ik ben 19 en ik heb 2 paarden. Het ligt eraan waar je je paard stalt. Bij mij kost het 45 euro incl hooi en voer. Daarbij staan ze 24/7 buiten + schuilstal. Verder de mooiste natuur om je heen en een mooie rijbak.
De hoefsmid komt gewoon wanneer nodig en kost 20 euro. De tandarts 1x per 2 jaar ongeveer.

Tja en je moet het treffen. Mijn ene paard is nu 20 en heeft nog nooit ergens last van gehad. Je kan ook een paard treffen waarbij je hoog in de kosten komt te zitten.

Als je wat zoekt in de buurt/ bij je eigen huis waarom niet? zolang je er genoeg geld voor hebt en je verantwoordelijk neemt vind ik dat het moet kunnen. En anders lekker wachten en sparen..

Spullen vind je overal. Marktplaats vind je genoeg voor weinig. Een passend zadel is natuurlijk wel erg belangrijk. Maar ook daarop kan je van alles weer verzinnen.

lienieminie

Berichten: 1284
Geregistreerd: 23-06-13

Re: kosten eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:15

Ja ik denk wel xat ik verantwoordelijk genoeg ben maar het geld is bij ons thuis gewoon een probleem ik em dat vind ik heeeel erg jammer