Trekpaardhengst op "publieke" wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:28

Even een hypothetische vraag; Wat vinden jullie hier nu eigenlijk van? Als er een hengst, met zijn "eigen" merries, op een nogal publiekelijk weitje staan en daar bedoel ik dus mee dat er vreemde paarden langs moeten die bv een buitenritje aan het maken zijn. E.e.a. ligt ook nog eens zo dicht op elkaar, dat contact maken heel gemakkelijk is. Oh ja 1 enkele schrikdraad als omheining.
Ben je dan echt zo overtuigd van het "makke beer" gehalte van je hengst, dat er niets gebeuren zal, of spoor je dan serieus niet helemaal in je bovenkamer, want er hoeft maar 1x iets te gebeuren en je krijgt de meest vreselijke ongelukken of zie ik al weer allemaal olifanten ipv mugjes?


Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:32

Bij ons op stal loopt onze friese dekhengst gewoon tussen zijn merries. Ze staan ook gewoon aan de openbare weg met 1 draad ertussen.

Geen probleem hoor. Maar dan moet ik wel zeggen dat onze hengst echt een doetje is.
Wordt ook tussen de merries gereden in de bak en gaat ook gewoon mee op buitenrit. Hij reageert ook niet echt op andere vreemde paarden dus ik denk dat jij gewoon genoeg heeft aan zijn eigen harem.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:33

Vlak bij mij heeft iemand ook een hengst met 4 merrie's lopen. Zit 50cm gras en dan fietspad waar wel eens paarden over komen. Paarden lopen soms mee andere keer niet, hengst doet niet apart. Goede stroom erop ;).

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:38


Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:46

Waarschijnlijk gaat het gewoon 10 jaar goed, als het wel 1x mis gaat dan is dat weer zo'n typisch: als het kalf verdronken is......gevalletje.
Ofwel, ik vind het niet verstandig en vooral ook niet nodig. Hoe moeilijk is een deugdelijke omheining nou.
Op eigen terrein moet je het lekker zelf weten, maar als er vreemde ruiters aan voorbij moeten vind ik dat je best wat meer verantwoording mag nemen.
Dat is net zoiets als paarden achter een dun draadje naar een spoorlijn zetten.

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:57

ik rijd geregeld langs een wei met een hengst en zijn merries, maar nog nooit problemen gehad.
Hengst kijkt niet eens op of om, terwijl juist de merries wel naar het hek toe komen.
Ik zie er geen problemen in zolang er stroom op de draden staat.

Alleen mijn merrie wil er juist soms stoppen als ze willig is. :+

{ Hondenschool Martine }
puppy, gedrag en gehoorzaamheidscursussen
http://www.hondenschoolmartine.nl

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:59

Ik vind het ook niet zo'n punt hoor. Menig merrie is veel linker dan een hengst. Ik neem dat sowieso niemand zijn paard zal laten neuzen met een vreemd paard in iemands wei. Dat is bij elk geslacht een bijzonder dom plan..

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:03

ik denk dat het meer angst van de ruiter is dan dat er ook daadwerkelijk wat gaat gebeuren.
vooral het idee dat een hengst daar staat is veel groter en enger dan dat het dier daadwerkelijk wat doet.

in mijn beleving zijn het vooral merries die happen, of paarden die alleen staan die zich meestal misdragen. (maar ook niet zo buitensporig veel dat ik er speciaal een andere route voor zou kiezen)

ts, zou jij het nogsteeds eng vinden als de hengst een ruin of merrie zou zijn?

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:09

In Ermelo liep een gedeelte van het ruiterpad over iemands grond dicht langs de wei (met schrikdraad).
In het begon vond ik het wel spannend, je kon ook niet uitwijken (1 kant schrikdraad, andere kant dichte prikkel struiken en bomen), amper 1 meter breed pad.
Maar het was gewoon te doen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:12

Eerlijk gezegd vind ik een enkel schrikdraadje als buitenheining zelfs voor een stokoud ponymerrietje al te weinig, zie liever een behoorlijke afzetting, ongeacht de bewoners van de wei ;)

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 15:29

In de zomer kom ik langs een wei met een paar jonge hengsten, achter 1 draad. Langs een deel van de wei zit nog een sloot. Ik moet bekennen dat ik er niet langs ga als mijn merrie hengstig is. Het is me een keer overkomen, ik had de hengstigheid gemist, nou dat rijd alles behalve prettig! Brullende hengsten en een merrie onder mijn kont die amper meer liep...

Bij mij in de straat wordt dicht bij de weg een paddock gebouwd waar waarschijnlijk een jonge hengst in komt te staan. Gelukkig zit hier iets meer als 1 draadje omheen, een houten plank.

Zelf hebben wij een ijzeren buis rond de bak, met daar onder 2 linten en boven de buis nog een koort. Met flink stroom er op komt geen enkel paard daar uit.


Anoniem

Re: Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:00

Ik durf er inderdaad niet langs, ik heb geen idee wat er gebeuren gaat als ik met 2 merries erlangs moet, waarvan er 1 accuut hengstig zal worden... Helaas is het mijn enige uitweg om van het terrein af te komen en staan ze nog in elkaars zicht ook, hij hinnikt mij net iets te vaak naar mijn merries om er gerust op te zijn en vind ik dat ene draadje al helemaal belachelijk, rollen ze zo onder door...

NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:06

Dan ga je er toch niet langs...?

Het is de weide van de eigenaar van de paarden, die mag zelf weten wat hij er mee doet... Als een trekpaard ergens door wil kan het een prima houten omheining zijn, als hij gaat gaat hij.

Als hij zijn eigen 'kudde' daar heeft is er weinig kans dat hij achter een ander paard aangaat. Is JOUW merrie hengstig en ga je langs het terrein van iemand anders waar 'toevallig' een hengst staat, dan kun je misschien beter even een blokje om rijden? :)

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:07

Even praatje maken met de eigenaar?

Anoniem

Re: Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:58

Heeft geen zin gabyfedde; hij heeft ze daar expres neergezet, omdat hij mij geen recht van overpad wilt verlenen (ingewikkeld en kinderachtig verhaal met de huurbaas van mijn wei) en het, zoals ik al zei visibreteam, het voor mij de enige weg van mijn weiland af is. En ik er inderdaad de klok erop gelijk kan zetten, dat MIJN merrie accuut hengstig word, ook niet zo heel gek als je normaliter altijd met 1 andere dame staat en ik al jaren weet dat zij er flink last van kan hebben...
Maar ik weet genoeg, helaas, ik ga de gok er iig niet op wagen, word echt moe van dat trieste pestgedrag van volwassen mensen...

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:02

In dat geval iemand meenemen met een longeerzweep om jouw merrie voorwaarts te houden en die hengst op afstand?

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:04

Als het inderdaad om te pesten is, is dat heel triest en bovendien nog bijzonder dom ook :n

Om een ander dwars te willen zitten, brengt hij dus zijn eigen en andermans paarden bewust in gevaar :?
Lekker figuur ...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Jessix

Berichten: 16427
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:19

Mijn hengsten lopen met elkaar in de wei en daar komen soms ook paarden langs wat voor leuke tafereeltjes zorgt! :D Mijn hengsten geven een showtje weg aan elk paard wat langskomt, maar ik heb dan wel een degelijke houten omheining en een meter ervoor nog een omheining van stroomdraden, zodat ruiters met andere paarden niet in de verleiding komen om even te laten neuzen.

Ruiters hebben soms last om er langs te komen. Laatst lag er zelfs eentje naast zijn paard. Sommige merries worden spontaan hengstig en zijn niet meer vooruit te trappen.

Maar ik vind dat toch echt niet mijn probleem. Ik woon aan het eind van een doodlopende straat. Ruiters kunnen er langs en achteruit via een bospad. (dat weten ook alleen mensen die uit de omgeving komen) Het is voor niemand noodzakelijk om er langs te moeten. Er zijn meerdere wegen om de achterliggende gebieden te bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:22

nou ja, hij gaat er denk ik zomaar vanuit dat ik er niet langs durf, waar hij groot gelijk in heeft. Mijn merrie is groter, maar dat is ook net degene die er dus zowat gelijk voor door haar knieen zou zakken, de snol en of ik er nou op zou zitten of niet, dat kan haar rug helemaal niet aan...
Dat hij mij en mijn paarden zo ongeveer bedreigt is mij wel duidelijk, ze doen verders niets met die paarden, dus vraag mij ook echt af of die wel luisteren of een band hebben met eigenaar...
En eerlijk gezegd denk ik dat een ander met zweep echt niet zal uitmaken als er 2 willen, zou je die persoon ook nog in gevaar kunnen brengen als die een beetje zijn best doet om ze uit elkaar te houden.
Ik vind het ook te triest voor woorden, vind het allerergste nog dat toen ik mijn huurbaas hierop aansprak, hij deed alsof het de gewoonste zaak van de wereld was en ze dit elk jaar wel deden; "HAD IE MIJ WEL EENS MOGEN VERTELLEN DAN!!" Huurbaas meld doodleuk dat hij geen klachten krijgt, terwijl de boer zwaar tegen mij tekeer gaat, over die huurbaas en dan tot slot lachend verteld dat hij er 4 trekpaarden, waaronder 1 hengst neer zal zetten (en dus ook gedaan, een paar dagen geleden), zodat ik er alleen nog maar veilig uit kan met paarden op de dag dat ik vertrek...
Ik maak mij dan ook grote zorgen en geen idee bij wie of wat ik eventueel hulp kan krijgen, om deze gevaarlijke situatie op te lossen en ja ik weet het; 'zoek je toch lekker een andere wei'. Ik doe niet anders, maar vinden ho maar, dus tot die tijd... pfff ik weet het allemaal niet meer hoor...

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:25

Maar in principe kun je in theorie toch wel vaker een hengst tegenkomen, op een andere wei, op buitenrit etc? Dan moet je je merrie toch ook kunnen houden?

First love never dies ღ
P & K ღ

Jessix

Berichten: 16427
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:29

Het zit je niet mee daar.. :(:)
Lukt het ook niet om er aan de hand langs te komen?

Ik zou er niet zo zeer bang voor zijn hoor. Een hengst met eigen merries is eerder bezig zijn eigen groep bij elkaar te houden dan met andere paarden. Je moet ze natuurlijk niet laten neuzen..

Maar zoals ik al schreef, zie ik hier ook wel eens merries die echt meteen in een slet veranderen bij het zien van een hengst. :') Lastig! Ik kan trouwens wel overal met mijn hengsten rijden zonder dat ze reageren op andere paarden.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:34

Als het mijn weide is zet ik hem neer waar ik hem wil neerzetten.
jammer dan dat de buren erlangs moeten etc. Het is toch mijn weide?
Ja, ik zou zeker wat aan de bedrading doen, maar dat hij er mag staan, 100%

Leuk dat jij er met je paarden langs moet, maar dat is dan even simpel gezegd, niet mijn probleem.

en op mijn grond heb ik het helemaal niet graag als mensen van hun probleem mijn probleem maken :)
en allemaal leuk en aardig, maar je MOET er niet langs voor je buitenritje denk ik, je kan best ook anders rijden...

Als het een wei is die niet van mijzelf is en waar ik dus echt moet delen met andere mensen en waar mensen echt niet op een andere manier langskomen. (bijvoorbeeld een weg die doodloopt, dus je moet er aan die kant uit..) zou ik wel kiezen voor een betere oplossing dan hem daar zetten en in iedergeval hoog(er) hekwerk maken :)

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:38

@KingYasFenn
Zoals TS al aangaf: het is het enige pad naar haar wei.
Zij heeft recht van overpad (dus de weg is officieel van de eigenaar waar die hengst loopt).

Ondanks dat, hoe vervelend ook, doet hij niets verkeerd.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:41

Brainless schreef:
@KingYasFenn
Zoals TS al aangaf: het is het enige pad naar haar wei.
Zij heeft recht van overpad (dus de weg is officieel van de eigenaar waar die hengst loopt).

Ondanks dat, hoe vervelend ook, doet hij niets verkeerd.


sorry, daar heb ik overheen gelezen.

maar inderdaad, je kan aangeven bij de eigenaar dat ze het niet prettig vind maar nou zeggen dat het niet klopt of dat er iets aangedaan moet worden is niet mogelijk.
Al helemaal omdat de hengst niks verkeerd doet is klagen een beetje onzin.

TS zal wel redelijk bang zijn dat er wat gebeurd, maar daar moet je denk ik niet vanuit gaan ;)
(zo kun je beter niks meer doen met dieren)

Zinzi_jewel

Berichten: 8783
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Trekpaardhengst op "publieke" wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:49

Een.hengst die lekker buitenloopt met zijn merries maakt zich echt niet druk hoor.
Het is vaak meer dat je als passant denkt
Ieeek een hengst. Terwijl hengsten heel vaak gewoon braaf zijn.

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 95 bezoekers