Kat eet niet. Tips?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Goof

Berichten: 28599
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 20:55

Ik ben nooit zo van dit soort topics, maar wellicht is er een bokker met DE tip.

Allereerst: JA, ik ben inmiddels 2x bij de DA geweest ;)

Kat had 2 weken geleden een verstopte blaas. Is leeg gemaakt en heeft toen een flinke stapel medicatie meegekregen. Dit gaat tot op heden perfect, kat is 'opgeknapt'.
Na 1 week echter at kat niet meer. Na 2 dagen afwachten ben ik bij de DA geweest, deze vermoedde dat hij misselijk kon zijn van de medicatie wat op zich een vrij veel voorkomende reactie is. Kon (nog) niet veel kwaad, maar hij moest binnen 2 dagen wel gaan eten.
Weer 1 week later (vandaag dus) eet poes weer/ nog steeds niet. Hij heeft tussendoor mondjesmaat iets gegeten, maar afgelopen 2 dagen dus weer helemaal niet.
Vandaag wederom bij de DA geweest. Kat is ruim 300 gram in 6 dagen afgevallen = niet goed.
Kat heeft 2 injecties gehad tegen pijn/ antibiotica en om eetlust op te wekken. Ook heb ik een blik voer meegenomen om te kijken of ik hem kan overhalen te eten.

En nu het probleem waarvoor ik dus tips zoek:
Kat blieft niets.
Kat eet enkel brokjes en niets anders. Kat lust geen vlees, geen blikvoer, is niet over te halen voor een stukje kaas/ worst of ander lekkers dat iedere kat wel eet. Ik krijg kat dus NIET aan het eten.

Hebben jullie briljante tips om hem te lokken met iets wat hij wel lekker zou kunnen vinden?

Ter info; als kat morgen nog niet gegeten heeft, moet hij terugkomen en gaan ze verder onderzoeken starten. Ik hoop dus van harte dat hij gewoon gaat eten nu :+


Isaboy
Berichten: 541
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:04

wat vervelend dat hij niks eet en vooral dat hij niet te paaien is met wat lekkers,

lust hij ook geen katten snoepjes ?
die van mij zijn verzot op van die wiskas themptations snacks,

het is natuurlijk geen eten maar misschien wekt het toch wat eetlust op,

lust hij ook geen maaltijdzakje of alleen de saus van zo'n zakje?
of een klein blikje van sheba ?

die grote blikken blieven die van mij ook niet.

succes

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:09

Heb ook een keer een zieke kat gehad die niet at en heb toen bij de dierenarts een spuit gehad met speciaal vloeibaar voer zodat ik het in de bek kon spuiten. Raar dat jij dat nog niet gekregen hebt.

Nog vreemder is natuurlijk dat je beestje niet eet. Dat duid meestal wel aan dat er iets aan de hand is. Sterkte en succes, ik hoop voor je dat het mee valt.

Wuppi
Berichten: 41
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:24

A/D voeding van Hill's kopen bij de dierenarts. Dit aanlengen met warm water en met een spuitje dwangvoederen. Katten kunnen er niet goed tegen als ze niet eten, kunnen ze leververvetting van krijgen.

Anoniem

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:28

Je zou kunnen proberen om zijn gewone brokjes een beetje nat en warm te maken? Dan ruiken ze nog wat sterker.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:31

Heb je al eens Almo Nature blikjes geprobeerd? Mijn kieskeurige opa is daar gek op!

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:33

Er is voor katten ook "vers vlees" is vaak diepvries of iets, heb je dat al geprobeerd verschillende merken? Als je zoiets lauw maakt ruikt het heel sterk misschien lust de kat het dan wel ?

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:35

Probeer eens wat boter door zijn voer :) Stukje in zijn bekje stoppen als hij niet eens probeerd.

Dagmar80

Berichten: 1846
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:39

Al veel tips gekregen zie ik. Inderdaad zo'n tube vloeibaar eten is wel een aanrader. Vroeger hadden wij een kat waar we zo'n tube voor hadden, zou ook eetlust opwekken? Het was een soort halfdoorzichte pasta, mogelijk iets anders dan PowerReiner bedoelt. Katten kunnen erg slecht tegen niet eten, dus inderdaad zoveel mogelijk proberen, desnoods onder dwang met een spuitje iets geven zoals Wuppi al zei.

Het zou ook kunnen helpen om het eten wat te verhitten, dan ruikt het sterker, vind je zelf vast vies ruiken, maar wie weet eet de kat het dan wel? Wel even laten afkoelen tot het lauwwarm is natuurlijk.

Misschien lust je kat ook wel iets van tonijn, gewoon zo'n blik op waterbasis uit de supermarkt? De kat van mijn ouders is een slechte eter en die vindt dat heerlijk.

Veel succes ermee en beterschap!

Paola33
Berichten: 289
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: zaandam

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:55

Heel herkenbaar je verhaal, mijn kat heeft dit ook gehad, had alleen geen verstopte blaas maar bleek uiteindelijk een nierbekenontstekng te hebben. Hij was verchrikkelijk aan het spugen geweest en wou ook niets meer drinken. De da dacht eerst een verstopping dus heke malle molen door geweest. Die week bijna elke dag bij de da geweest, tot ze uiteindelijk zijn bled gingen controleren. Was namelijk 5 maanden eerder ook al geweest omdat ik vond dat hij veel water dronk, daar kwam tijdens bloed onderzoek geen noemens waardige verhoging uit die verder onderzoek voor noodzakelijk was. Had ik nu maar doorgezet toen, want dan had hij uiteindelijk niet op het randje van de dood gewest, hij was toen inmiddels bijna 3 kilo afgevallen in totaal. Hij had zo'n dikke vacht dat je het niet meteen zag, zijn oude eigenaar zag het wel toen ze weer bij mij was. Hij wou ook niets eten, heb toen moeten dwangvoeren en ben toen op zoek gegaan naar ander voer want hij wou ze eigen voer niet meer. Ben toen op almo nature gekomen. Wil je wel wat opsturen om te proberen. Heb nog een heleboel zakjes vlees liggen. Mijn huidige katten eten weinig vlees eigenlijk alleen brokjes, die wil ik je ook wel toesturen. Stuur me dan maar een pbtje.

25 september mama geworden van een dochter

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:59

Goof... Hoe houdt de kat zich verder? Ik denk namelijk dat hij een nierprobleem zou kunnen hebben. Eerste beste keer dat je bij de DA bent, laat zijn bloed testen.

Het was het eerste dat ik dacht toen ik je verhaal las. Ik heb het inmiddels 4 keer meegemaakt en het begon allemaal met niet willen eten. Ook niet drinken, gewoon "ziek" zijn. Laat alsjeblief zijn bloed testen...

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."


Rebel_Jits

Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:06

Drinkt hij nog wel?
Je kan sap van bijv. tonijn uit blik (op water!) geven. Of brokjes weken en dit vocht geven. Eventueel met een spuitje dwangvoeren.

09/10/2023 <3

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:14

Laat eerst nu even zijn bloed testen... Wij hebben ooit meegemaakt dat we een kat gingen dwangvoeren en vervolgens kotste de kat het na 2 dagen allemaal weer uit. Dier was zo ontzettend ziek! (Acuut nierfalen, net als mijn 4 katten)

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Goof

Berichten: 28599
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 13:48

Dank voor de vele reacties.
Vanmorgen wild hij weer/ nog niet eten. Ik heb direct een afspraak gemaakt bij de DA voor vanavond. Eerder lukte mij helaas niet.

Poes lust echt niets. Vers vlees geprobeerd. Blikvoer geprobeerd. Hij lust sowieso niets. Dus laat staan nu

Ik vraag vanavond sowieso naar een bloedonderzoek.

Ik hoop op het beste. Dank voor het meedenken!

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:17

Rebel_Jits schreef:
Drinkt hij nog wel?
Je kan sap van bijv. tonijn uit blik (op water!) geven. Of brokjes weken en dit vocht geven. Eventueel met een spuitje dwangvoeren.

Hou er rekening mee dat dat tonijnwater bijzonder zout is en dus niet goed voor de kat....

Probeer gewoon zelf dat blik van de dierenarts wat vloeibaar te maken en met klein lepeltje of spuit in zn bekkie te doen. Poezel moet echt gaan eten anders gaat het fout aflopen met hem.

Hopelijk heeft de dierenarts nog een middeltje om hem aan het eten te krijgen en anders wordt het poes daarlaten en aan de sonde voeding.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:28

cissy schreef:
Rebel_Jits schreef:
Drinkt hij nog wel?
Je kan sap van bijv. tonijn uit blik (op water!) geven. Of brokjes weken en dit vocht geven. Eventueel met een spuitje dwangvoeren.

Hou er rekening mee dat dat tonijnwater bijzonder zout is en dus niet goed voor de kat....

Probeer gewoon zelf dat blik van de dierenarts wat vloeibaar te maken en met klein lepeltje of spuit in zn bekkie te doen. Poezel moet echt gaan eten anders gaat het fout aflopen met hem.

Hopelijk heeft de dierenarts nog een middeltje om hem aan het eten te krijgen en anders wordt het poes daarlaten en aan de sonde voeding.


Persoonlijk zou ik nu even niets meer proberen met dwangvoeding tot je vanavond bij de DA bent geweest en de uitslag hebt van dat bloedonderzoek. Vraag met name naar zijn nierwaardes... Ik hoop overigens van harte dat het niet zijn nieren zijn!!

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:34

Je kan wel wat proberen te dwangvoeren, niet teveel, maar hij moet wel wat binnen krijgen.
Als hij het uitkotst dan weet je dat ook. Voor hetzelfde geld houd ie het gewoon binnen.
Niet eten is echt heel erg slecht. Ze krijgen leververvetting en dan worden ze nog misselijker en geel.
Heb je nog urine gezien de laatste dagen? Of tandvlees bekeken?
Bloedonderzoek lijkt me een goede, maar ook mocht daar nierfalen uitkomen moet de kat alsnog gaan eten! tenzij het einde verhaal is, maar met infusen en dwangvoeren kan ook een nierpatient nog een heel eind opknappen!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Dagmar80

Berichten: 1846
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:39

Goed dat je vandaag nog naar de da gaat! Eens met youngster, de kat móet eten, desnoods kleine porties dwangvoer, anders wordt het dier alleen maar zieker. Bloedonderzoek is zeker een goed advies, hoop dat het allemaal uiteindelijk mee gaat vallen, sterkte!

Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:39

a/d blikvoer van de dierenarts. Dat heb ik tot nu toe elke kat binnen laten krijgen en houden.
Applauws of almo nature blikvoer vinden ook erg veel katten lekker.
Je kat is echt gek als hij dat niet eet. Haha! Ik ken geen kat die daar niet voor komt. :P

En covalescence support papje ook maar dat liever niet want daar zit een verslavend stofje in waardoor je hem strax nooooooit meer aan het eten krijgt. Haha. 1 Van mijn katten word knetter gek als ik voor een kitten zo'n papje klaar maak. Ze hoort het zakje en hangt al aan mijn been.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:41

Een kat MOET eten, maar als hij in een vergevorderd stadium is van nierfalen, ben je hem alleen maar aan het mishandelen voor je gevoel. Ik zou nu gewoon de DA afwachten en nu even de kat met rust laten. Daar doe je hem nu even het grootste plezier mee.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:44

het kan een zaak van leven op dood zijn als je een paar uur langer wacht met voeren, ik zou het wel weten en gaan dwangvoeren.... dan maar geen plezier doen, liever even mishandelen met dwangvoeren dan straks afscheid moeten nemen omdat je te laat was.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Goof

Berichten: 28599
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 16:05

A/d blikvoer van de dierenarts laat hij net zo goed staan. Dat was mijn laatste hoop.
Ik ga nu niets meer proberen binnen te krijgen. Eerst naar de dierenarts om 1800 uur.
Ik ga zeker vragen naar de nierwaardes en als hij niet gegeten zou hebben moest hij vandaag aan de sonde.

Nogmaals dank voor het meeleven.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:27

Buh sterkte. Je kunt goed naar worden van zieke huisdieren :(

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:34

Hier ook een kat die pertinent weigerde te eten.. totdat ik kipfilet ontdekte.
Gewoon bakken in een pan met anti aanbak laag (zonder boter).. of gerookte kip kopen.
Dit heb ik wel in hele kleine stukjes gesneden en uit de hand gevoerd.. en zo kreeg hij zijn eetlust langzaam terug _/-\o_

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Kat eet niet. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:48

Sterkte bij de DA zometeen, Goof!! Ik hoop heeeeeeel erg dat zijn nierwaardes normaal zijn en dat het iets is wat gemakkelijk is op te lossen en dat hij dan heel snel weer beter wordt. :(:)

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Apacheshadow, Emmi, GoogleAdsense, Labiesch, Mirranda, mmajar, Patriesje, scappa en 27 bezoekers