Loon in de zorg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
kwpn123
Berichten: 98
Geregistreerd: 31-07-06

Loon in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 11:49

Hallo Bokkers,

Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Na 5 jaar voor een zorginstelling gewerkt te hebben verdien ik nu ineens, van 10 euro schoon per uur, 6,60 per uur.

Ik ben 21 jaar en werk er al vanaf mijn 16e. Het is werk met een grote verantwoording.

Wat denken jullie hiervan?

Ik kan eigenlijk nergens het minimumloon voor de zorg vinden als je 5 jaar ervaring hebt en bij het zelfde bedrijf werkt. Voorheen bij de supermarkt waar ik werkte kreeg je elk jaar extra loon nadat je jarig geweest was en in januari. Weet dat dit een heel goed betaalde supermarkt was, maar als ik zie wat ik daar deed (vakken vullen) en nu doe, is de verantwoordelijkheid veel groter.


HelgaV

Berichten: 1995
Geregistreerd: 31-07-07
Woonplaats: Steggerda

Re: Loon in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:52

Wat voor functie heb je binnen deze instelling?

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Loon in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:53

wat staat er als aanduiding van je functie in je contract? Zelf ben ik 26 en heb dit jaar nog schoongemaakt voor 9,96 per uur als functie schoonmaakmedewerkster op een camping(Was tijdelijke baan)

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Loon in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:58

Wat is ineens?
Ben je akkoord gegaan met een nieuw contract?


kwpn123
Berichten: 98
Geregistreerd: 31-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 12:00

Ik sta zelfstandig op de groep. Heb MBO niveau 4 diploma SPW en werk met verstandelijk gehandicapten. Ben nu nog bezig met mijn HBO opleiding SPH.

Ik ben nog niet akkoord gegaan, maar mijn loon is al wel in mindering gebracht deze maand. Over 2 weken heb ik een gesprek en dan moet ik mijn nieuwe contract tekenen. Voor die tijd zoek ik uit wat mijn rechten zijn, want hier ga ik liever niet mee akkoord.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Loon in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:00

Maar wat staat er als aanduiding in je contract als functie? Staat er schoonmaakmedewerkster of wat anders ?

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:02

Ik neem aan dat je op dit moment een vast contract hebt?
Ik zie niet in waarom je akkoord zou gaan met een dusdanig lager loon.
Wat is de motivatie dat ze je loon zo willen verlagen?
Los van wat je rechten zijn, je hebt gewoon een onderhandelingspositie als je blij bent met je huidige contract.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:05

10 euro schoon en 40 euro per week werken is voor iemand van 16 veelste veeel...dat kan gewoon nooit wit zijn.... geweest. (dan zou je netto per maand zo rond de 1500 euro zitten...)..lijkt mij sterk.


(tenzij je maar een paar 1000 euro per jaar verdiend dan is je bruto bijna gelijk aan je netto omdat je onder de belasting vrij voet blijft)

Het kan zijn dat omdat je bv nu veel werk je ineens wel boven die belasting vrije voet komt en dan moet je wel over een gedeelte 33% en daarboven 42% belasting betalen.


Dus belangrijk is welk salaris staat er in je contract BRUTO,(wat er netto overblijft is een andere discussie en daar kan werkgevers niets aan doen...)

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:06

studiemiep schreef:
10 euro schoon en 40 euro per week werken is voor iemand van 16 veelste veeel...dat kan gewoon nooit wit zijn.... geweest. (dan zou je netto per maand zo rond de 1500 euro zitten...)..lijkt mij sterk.


(tenzij je maar een paar 1000 euro per jaar verdiend dan is je bruto bijna gelijk aan je netto omdat je onder de belasting vrij voet blijft)

Het kan zijn dat omdat je bv nu veel werk je ineens wel boven die belasting vrije voet komt en dan moet je wel over een gedeelte 33% en daarboven 42% belasting betalen.


Dus belangrijk is welk salaris staat er in je contract BRUTO,(wat er netto overblijft is een andere discussie en daar kan werkgevers niets aan doen...)



dit lijkt mij ook sterk,werk zelf vanaf me 15e zoveel als ik mocht werken, op me 17e mocht ik slechts 38 uur werken in de week, dus denk dat dat werk inderdaad niet (volledig) via contract was

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:06

Je moet idd sws naar bruto kijken, maar je krijgt belasting terug als je in de vrije voet zit. In eerste instantie betaal je het wel.
Ik denk eigenlijk dat ze niet dat wat ze eventueel terug krijgt, heeft verrekend met haar netto maandloon...

kwpn123
Berichten: 98
Geregistreerd: 31-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 12:09

Op mijn 16e verdiende ik natuurlijk nog geen 10 euro ( en klopt op die leeftijd was de instelling nog niet zo groot, stond ik op papier als vrijwilliger en kreeg ik zwart wat in mijn hand gedrukt zo nu en dan). Maar hoe zit dat met die belastingvrije voet? Ga er vanuit dat ik jaarlijks ongeveer 5000,- = 500 uren verdien bij deze instelling. Hoe werkt dat met die belastingvrije voet? En nu is mijn contract bruto 10 euro. Dus betekent dat, dat ik wat er overblijft bruto netto, aan het eind van het jaar terug kan krijgen?

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Loon in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:10

als het bruto 10 euro is kan je best inderdaad wat inleveren, daar kan je werkgever vrij weinig aan doen. Maar als je dat bruto krijgt, neem ik aan dat je na 5 jaar(wel eerder gok ik) een vast contract al had? Ben je in functie veranderd ?

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:10

Het ligt er aan hoeveel je werkt. Iig moet je onderhandelen over je bruto salaris. Is in je nieuwe contract je bruto salaris lager? Hoe weet je wat je nieuwe netto salaris is?
Edit: het kan trouwens ook zijn dat voorheen de algemene heffingskorting direct verrekend werd, en in je nieuwe berekening niet bijv.

Heb je een vast contract, voor hoeveel uur en voor welk bruto loon.
En ga je erop achteruit in je nieuwe contract? Dan moet je daar zeker over onderhandelen.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 13-12-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:15

Welkom in de zorg :')

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:16

je betaald wel een beetje belasting maar toen ik nog studeerde kreeg ik idd een groot gedeelte terug.

Je moet echt naar je bruto loon kijken, en wat word je nieuwe bruto loon?

als er teveel belasting word ingehouden dan krijg je het idd terug van de belastingdienst bij het indienen van de belasting aangife. Past het werk overigens de heffingskorting toe????? (dat kan maar bij 1 baantje) dan word er al standaard minder belasting ingehouden.

Ik ben geen belasting expert helaas,maar als jij netjes je aangifte doet dan berekend de belastingdienst vanzelf wat je wel/niet terug krijgt

kwpn123
Berichten: 98
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Loon in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 12:19

Hmm, ik heb dus al een extra baantje waar heffingskorting over verrekend wordt. Is het dan normaal dat mijn 10 euro bruto (die ik eerst dus netto kreeg) 6,60 (ongeveer) netto is geworden?

kwpn123
Berichten: 98
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Loon in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 12:22

Blij dat ik kan onderhandelen, voor mij is het heel simpel. Ik wil mijn loon terug, ondanks dat ik het werk geweldig vind, ga ik dan toch shoppen naar een ander baantje. En anders maar even slikken, studie afmaken en dan voor mezelf beginnen.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:23

ja dat kan zeker!! dan rekenen ze het volledige bedrag aan belasting (zo rond die 42%) echter je krijgt het geld voor een groot gedeelte terug. (de belastingdienst kijkt naar je TOTALE inkomen...) dat is bepalend hoeveel belasting je betaald.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:24

je bruto loon is toch niet gewijzigd...alleen de inhoudingen zijn anders...dus een ander baantje nemen heeft geen nut want dan gebeurd er precies hetzelfde....

Zoals ik al zei je moet ALLEEN naar het bruto loon krijgen en dat is toch gelijk...dus je bent problemen met je baas aan het maken van iets dat er niet is.

Er word gewoon (terecht) belasting ingehouden ..(dit krijg jij naderhand weer groterdeels terug) dus nada noppes aan het handje
Laatst bijgewerkt door orkaan op 13-12-13 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:25

We vallen gewoon onder de CAO en daar kan je de inschalingstabellen in terug vinden. En met 2 banen veranderen inderdaad de inhoudingen, daar kan de werkgever niets aan veranderen

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Loon in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:28

(met 2 banen betaal je gemiddeld gezien altijd teveel belasting...kunnen werkgevers op dat moment niets aan veranderen want dat zijn ze verplicht omdat er maar bij 1 werkgever de heffingskorting mag worden toegepast).

Maar je krijgt het teveel betaalde aan inhoudingen (belasting) gewoon netjes en simpel terug als je aangifte doet......(heb je een mooi extra tje ieder jaar).

Maar kun je ook antwoord geven op de vraag van wat je oude BRUTO loon is en je NIEUWE bruto loon?

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:45

Pcies. Het is mij nog steeds niet duidelijk of je brutoloon omlaag gaat.....

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:45

Tsja, ik vind het maar een vreemd verhaal. Normaal gesproken zou je onder de CAO gehandicaptenzorg moeten vallen. Aan de hand van de inschaling van je functie in het FWG systeem kun je dan in de CAO de geldende salaristabellen terugvinden voor je bruto loon.
Alleen gezien je verhaal over zwart uitbetalen vermoed ik dat je niet bij een reguliere instelling werkt of wel?

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:48

Ik zie nergens dat ze het heeft over zwart werken?
Maar we kunnen moeilijk adviseren als het niet duidelijk is over wat voor een contracten we het hebben en of het brutoloon verandert.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:48

Knoffer schreef:
Pcies. Het is mij nog steeds niet duidelijk of je brutoloon omlaag gaat.....



volgens mij is het niet omlaag gegaan.....(alleen de inhoudingen zijn anders) maar daar heb ik nog geen antwoord opgekregen.

Daarnaast voor een bijbaantje met je 21ste 10 euro bruto verdienen...is echt niet slecht..(en de baantjes liggen echt niet voor het oprapen in de zorg............... dus soms kun je beter akkoord gaan met een beetje minder...mocht het idd zo zijn dat het loon in het nieuwe contract omlaag is gegaan)

(als er flink moet worden bezuinigd...gaan wel vaker lonen omlaag..)nee niet altijd leuk...maar als mijn baas zou zeggen studiemiep het gaat slecht...maar je kunt blijven als je wat minder gaat verdienen...dan stem ik daar ook nog mee in ook. (liever een leuke baan en inkomen...dan op straat te komen staan)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 bezoekers