Mary voor het eerst HAW ;)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Mary voor het eerst HAW ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 23:30

Hallo bokkers,

Ik rijd Mary (verzorgpaard) nu al ruim 3 jaar en wil me dus eens wagen aan een HAW.
Mary is een 7 jarige bonte merrie.
Echte naam: Mary From The Dairy
Mary is een Engelse dame.
Ze heeft al een aantal veulens rondlopen op de wereld.
We zijn nu op niveau A en binnenkort wil ik de L starten.
Ik rijd bij de VOR (Belgische wedstrijdvereniging van de VLP).
Mary was in het begin een zeer schuchtere merrie waar ik veel geduld mee moest hebben. Nu is ze niet meer kijkerig en vertrouwen we elkaar volledig!

Mary kwam zo een drie jaar geleden bij ons op stal aan uit Engeland. Ze was heel bang en vertrouwde niemand. Ik denk nog steeds dat ze ooit iets heeft meegemaakt want ze was zeer schuw en in het begin niet te rijden. Als ik in haar stal kwam ging ze in een hoekje staan bibberen.
Mary stond bij ons voor de verkoop.
Uiteindelijk mocht ik haar rijden en verzorgen. Het heeft lang geduurd voor ik haar kon belonen zonder dat ze schrok of wegsprong. Een half jaar later ging het super en mochten we op wedstrijd (oefendressuur).

(vreselijke dotten :D )
Afbeelding

We zijn blijven trainen en trainen. Heb vaak reacties gehad dat ik met dat paard niet verder moet doen omdat ze geen dressuur paard is en omdat ze niet toonde. Maar ik vind niet dat je een paard aan de kant moet zetten omdat deze volgens sommige niet goed genoeg is. Elk paard krijgt een eerlijke kans en ze deed tot slot haar uiterste best voor mij. Dus ik ben blijven trainen. Een jaar later mocht ik van men lesgeefster met haar voor de eerste keer op een zomer wedstrijd.
(Mijn dotten vind ik zelf al een heel stuk beter ;) )
Afbeelding

Paar maand later kreeg ik te horen dat de ouders van mijn instructrice het paardje hadden gekocht, en hun vraag was natuurlijk of ik er mee wou blijven rijden. *\o/* Uiteraard heb ik JA gezegd! ;)
Nu rijd ik er nog steeds mee en train bijna dagelijks.

Training @ de weide :
Afbeelding

af en toe ook eens ontspanning:
Afbeelding
schriktraining:
http://imageshack.com/a/img51/2117/h0h4.jpg
carnaval op stal:
Afbeelding
fotoshoot!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wedstrijd:
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Dit is ons verhaal in het kort, nu ben ik benieuwd naar jullie reacties!

Zelf vind ik dat ik mijn benen meer achteruit moet leggen (achter de singel)
Mijn handen meer in recht opstaande vuisten moet houden en mijn armen ontspannen.
Voor mij kijken (niet naar de hals en hoofd van het paard) en rug ontspannen.
Ook zit ik links een beetje vast, hier ben ik al een tijdje mee aan de slag want dit ergert mij enorm! :o
Laatst bijgewerkt door Mary_X op 10-12-13 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com


Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Re: Mary voor het eerst HAW ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:35

Armen aansluiten langs je lijf :) Ik denk dat je je beugels ook wel iets langer kan doen, dan vergemakkelijk je het al om je benen iets verder naar achteren te leggen. Let erop dat je je handen rechtop houdt (geen pianohandjes) en je je hand niet over de manenkam brengt naar de andere kant toe (lijkt alsof je dat doet bij de eerste foto onder 'fotoshoot')
Voor de rest: wat een apart paard, helemaal een wit lijf en dan een bruine vlek bij haar hoofd.

12-09-2016 <3
04-04-2019
<3

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 23:38

Sammylover schreef:
Armen aansluiten langs je lijf :) Ik denk dat je je beugels ook wel iets langer kan doen, dan vergemakkelijk je het al om je benen iets verder naar achteren te leggen. Let erop dat je je handen rechtop houdt (geen pianohandjes) en je je hand niet over de manenkam brengt naar de andere kant toe (lijkt alsof je dat doet bij de eerste foto onder 'fotoshoot')
Voor de rest: wat een apart paard, helemaal een wit lijf en dan een bruine vlek bij haar hoofd.



Mijn beugels staan sinds 2 weken geleden al 1 gaatje langer, had hier geen foto van. :o
& inderdaad mijn handen -_-' vreselijk!
& jaa ze heeft ook een kleine zwarte vlek op haar koot :D

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:13

Wat een speciaal beestje! Echt mooi :)
Ik vind dat je best echt wel goed rijdt, enkel op de 2e foto je buitenhand niet voor je binnenhand laten, ik weet niet of je dat vaak doet en je ellebogen inderdaad wat meer langs je lijf, zoals al vernoemd, maar echt top voor de rest +:)+

No hour of life is wasted that is spent in the saddle ~ Winston Churchill
http://facebook.com/irismaselisphotography
http://irismaselis.weebly.com/

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 22:55

CrazyIris schreef:
Wat een speciaal beestje! Echt mooi :)
Ik vind dat je best echt wel goed rijdt, enkel op de 2e foto je buitenhand niet voor je binnenhand laten, ik weet niet of je dat vaak doet en je ellebogen inderdaad wat meer langs je lijf, zoals al vernoemd, maar echt top voor de rest +:)+



ja mijn hand en ellebogen, ben er mee aan het werk, nu ik erop let merk ik pas hoe frustrerend het is en hoe vaak ik het doe :o
maar blijf volhouden :)

& dankje voor het compliment!

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: Mary voor het eerst HAW ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:33

Goh wat is Mary mooi geworden zeg.
Zo van de foto's af lijkt het of ze in de galop zich het fijnste naar de hand toe vormt.
In het draven zit nog werk.
Daarin mag ze voor mijn gevoel meer gesloten worden.
Door te gaan werken met tempo wisselingen word dit beter.
En dan word je nageeflijkheid ook fijner.
Succes!

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 13:55

Jessica24 schreef:
Goh wat is Mary mooi geworden zeg.
Zo van de foto's af lijkt het of ze in de galop zich het fijnste naar de hand toe vormt.
In het draven zit nog werk.
Daarin mag ze voor mijn gevoel meer gesloten worden.
Door te gaan werken met tempo wisselingen word dit beter.
En dan word je nageeflijkheid ook fijner.
Succes!



dankja, jaa galop is voor haar iets gemakelijker.
De draf zijn we super hard aan het werken, ze heeft namelijk geen ruime passen en heeft zo ook moeite met bv uitgestrekte draf (of iets wat er op moet lijken op dit moment :D )
bedankt voor de tip ;)

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Re: Mary voor het eerst HAW ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:58

Leuk hoor, ze knapt goed op. Het paard is er niet voor de dressuur maar de dressuur voor het paard :) Veel succes en plezier samen.

Akasha; wie het paard de mond snoert mag raden naar zijn antwoord!

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 14:02

Tabaluga12 schreef:
Leuk hoor, ze knapt goed op. Het paard is er niet voor de dressuur maar de dressuur voor het paard :) Veel succes en plezier samen.



dankje! & de plezier zit er zeker en vast al in! :D

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

BigOne
Berichten: 38069
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mary voor het eerst HAW ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:58

Het lijkt op veel foto's net alsof je zadel te ver naar voren ligt, dat komt je houding niet ten goede en is ook niet goed voor je paard. Verder kun je de vorderingen goed zien, lekker doorgaan want er zit vast nog veel meer in.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 19:00

bigone schreef:
Het lijkt op veel foto's net alsof je zadel te ver naar voren ligt, dat komt je houding niet ten goede en is ook niet goed voor je paard. Verder kun je de vorderingen goed zien, lekker doorgaan want er zit vast nog veel meer in.



zal deze is proberen naar achteren te leggen, nu je het zegt valt het mij ook wel een beetje op en dankjue!

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:02

Train je ook lang en laag? Ik zie namelijk in de foto's weinig bovenhals nekspier aanspannen waardoor ik denk dat ze altijd op deze hoge halshouding gereden wordt. Klopt dit?

En dan als tip, indien dit klopt. Probeer in de training de hals in het verlengde van de rug te krijgen (dus te laten zakken) en de oren zo ver mogelijk van je af te rijden. Dus lang, laag, maar wel rond (alleen niet met kin op de borst rond). Als je dat zo een tijdje traint ontwikkelen ze een mooie bovenhalsspier. Langzaamaan kan je het paard met een goed ontwikkelde bovenhalsspier wat dieper instellen en vanuit daar weer naar boven rijden.

Even voor de beeldvorming, het 2e galoppplaatje van je fotoshoot laat dat mooi zien (zo van de zijkant), zeker als je die foto vergelijkt met de draf.


Tabaluga12 schreef:
Leuk hoor, ze knapt goed op. Het paard is er niet voor de dressuur maar de dressuur voor het paard :) Veel succes en plezier samen.



Die ga ik onthouden, dat is een hele sterke _/-\o_

L2+2

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:22

wat een leuk paard, alleen dat bruin aan haar hoofd.

Ik vind haar ook een beetje star in de hals, niet echt mooi soepel inbuigend.
Wat negatief, maar niet spottend omschreven: het lijkt alsof ze een bezemsteel heeft ingeslikt...
Probeer lekker overdreven stelling te vragen, voltes openen en sluiten.
Komt vast goed, veel succes!

Leef: neem en geef!

EJV

Berichten: 336
Geregistreerd: 05-04-10
Woonplaats: Nederland

Re: Mary voor het eerst HAW ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:26

Ik vind je echt netjes rijden. Je handen/armen vind ik over het algemeen erg mee vallen, op de derde foto van onder heb je ze mooi dragend, je zou ze dan wel wat meer mogen ontspannen, maar verder hou je ze heel netjes.
Tenen mogen iets meer naar binnen, op sommige foto's maar dat kan ook een moment opname zijn. Je beenhouding vind ik verder ook erg netjes.

En wat leuk paard. :j
Dat het geen dressuurpaard zou zijn vind ik nergens op slaan. Ze ziet er erg werkwillig uit in iedergeval, en heeft een leuke uitstraling. Jullie passen leuk bij elkaar, heel veel plezier samen. :)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:50

Mooi paard en ziet er netjes uit!

Er hoef niet perse iets met haar gebeurd te zijn trouwens :), ik had er ook eentje die zo bang was en in en hoekje ging bibberen als ik de stal binnen kwam, maar die had ik als klein veulentje van een vriendin gekocht, kende ik dus al vanaf de geboorte en is altijd goed behandeld.
Maar hij leek dus ook wel mishandeld zoals hij reageerde en ik schaamde me soms best als vreemde mensen zagen hoe hij reageerde, ze zullen wel gedacht hebben... maar dat was gewoon een paard die meer tijd nodig had vertrouwen te krijgen in mensen, mensen zijn ook maar raar natuurlijk :D.


Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Mary voor het eerst HAW ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:33

Ik vind dit juist een ontzettend leuk paard om mee te dressuren, echt een eyecatcher met dat kleurtje en dat natuurlijke front. Ik ga met mijn voorgangers mee dat ik denk dat je een hoop gaat winnen met variatie in de hoofd-halshouding en veel schakelwerk in de draf om meer kracht en afdruk te krijgen. Ik denk eigenlijk dat je omgeving dan nog wel eens verrast zou kunnen zijn van hoe het plaatje dan wordt.
En mijn eerste gedachte: zadel een heel eind naar achteren, achter de schouder!

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Roihi

Berichten: 2873
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:26

prachtpaard, ben het met Urielle eens, dit paard is juist een eyecatcher.
als je haar dan ook zo netjes blijft rijden dan zal het lekker vlotten op wedstrijden.

Wat ik ook als eerste zag en wat al gezegd is, het zadel moet een stukje naar achteren want het ligt nu op haar schouders en dat belemmert de beweging.

doe zo voort, en laat maar meer foto's zien :D
zo een mooi paardje

Wiro 06/06/1999 - 07/04/2022
Dankjewel liefste merrie van me, voor alles wat je voor mij betekende.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:39

Mooi paard inderdaad. Echt een eyecatcher. Zadel ligt inderdaad alleen wel veel te ver naar voren. Zowat op haar nek. Belemmert haar gangen en ook jouw houding. Je 'valt' achterover en zit ietwat in een stoelzit. Dus naar achteren met dat zadel. Het zadel ligt op elke foto verkeerd, dus dat word (neem ik aan) al tijdenlang zo gedaan. Tijd om misschien iemand te vragen met kennis, waar die moet liggen, zodat je zekerheid hebt.

Verder lijkt het op foto's dat er veel spanning is op je binnenhand. Ook lijk je je hand naar achteren te trekken in plaats van opzij met stelling. Ontspannen die hand en alleen gebruiken als 'stuur' en niet om veel kracht en druk op te zetten.

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 22:21

verography schreef:
Train je ook lang en laag? Ik zie namelijk in de foto's weinig bovenhals nekspier aanspannen waardoor ik denk dat ze altijd op deze hoge halshouding gereden wordt. Klopt dit?

En dan als tip, indien dit klopt. Probeer in de training de hals in het verlengde van de rug te krijgen (dus te laten zakken) en de oren zo ver mogelijk van je af te rijden. Dus lang, laag, maar wel rond (alleen niet met kin op de borst rond). Als je dat zo een tijdje traint ontwikkelen ze een mooie bovenhalsspier. Langzaamaan kan je het paard met een goed ontwikkelde bovenhalsspier wat dieper instellen en vanuit daar weer naar boven rijden.

Even voor de beeldvorming, het 2e galoppplaatje van je fotoshoot laat dat mooi zien (zo van de zijkant), zeker als je die foto vergelijkt met de draf.


Tabaluga12 schreef:
Leuk hoor, ze knapt goed op. Het paard is er niet voor de dressuur maar de dressuur voor het paard :)
Veel succes en plezier samen.




jaa, ik ben zelf niet goed in voorwaarts neerwaarts rijden.
Dit oefen ik namelijk al 3 jaar ;(
Ik laat ze door en dan geef ik teveel na waardoor ze telkens weer omhoog komt, en zo is dit constant, tegenwoordig gaat het al iets beter maar deze oefening gaat traag vooruit.
Heel spijtig want weet dat het een belangrijke oefening is voor de rug want anders kan je later niet ontspannen gaan verzamelen :(

Die ga ik onthouden, dat is een hele sterke _/-\o_

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 22:23

Josieee schreef:
Ik vind je echt netjes rijden. Je handen/armen vind ik over het algemeen erg mee vallen, op de derde foto van onder heb je ze mooi dragend, je zou ze dan wel wat meer mogen ontspannen, maar verder hou je ze heel netjes.
Tenen mogen iets meer naar binnen, op sommige foto's maar dat kan ook een moment opname zijn. Je beenhouding vind ik verder ook erg netjes.

En wat leuk paard. :j
Dat het geen dressuurpaard zou zijn vind ik nergens op slaan. Ze ziet er erg werkwillig uit in iedergeval, en heeft een leuke uitstraling. Jullie passen leuk bij elkaar, heel veel plezier samen. :)



Dankje! & ze werkt heel graag voor mij, ben er fier op ;)

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 22:24

Manda schreef:
Mooi paard en ziet er netjes uit!

Er hoef niet perse iets met haar gebeurd te zijn trouwens :), ik had er ook eentje die zo bang was en in en hoekje ging bibberen als ik de stal binnen kwam, maar die had ik als klein veulentje van een vriendin gekocht, kende ik dus al vanaf de geboorte en is altijd goed behandeld.
Maar hij leek dus ook wel mishandeld zoals hij reageerde en ik schaamde me soms best als vreemde mensen zagen hoe hij reageerde, ze zullen wel gedacht hebben... maar dat was gewoon een paard die meer tijd nodig had vertrouwen te krijgen in mensen, mensen zijn ook maar raar natuurlijk :D.



Jaa, maar ze was ook heel angstig van de zweep, hel haar 2 jaar met een mini zweep moeten rijden omdat ze anders in paniek sloeg, daarmee dat ik het ook zo denk :$

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 22:45

Wirobelgje schreef:
prachtpaard, ben het met Urielle eens, dit paard is juist een eyecatcher.
als je haar dan ook zo netjes blijft rijden dan zal het lekker vlotten op wedstrijden.

Wat ik ook als eerste zag en wat al gezegd is, het zadel moet een stukje naar achteren want het ligt nu op haar schouders en dat belemmert de beweging.

doe zo voort, en laat maar meer foto's zien :D
zo een mooi paardje



Zal zeker nog eens foto's plaatsen! en dankje.

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:48

Lastig is lang en laag zeker. Ik rijd zelf nu soort van vast op een manege paard wat een makkelijke bovenlijn heeft voor het opgericht lopen en wat nogal een hetertje is. Dus heel lastig die ontspanning op te zoeken en te behouden.

Maar wel fijn en goed dat je het belang ervan inziet.

L2+2

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 09:30

verography schreef:
Lastig is lang en laag zeker. Ik rijd zelf nu soort van vast op een manege paard wat een makkelijke bovenlijn heeft voor het opgericht lopen en wat nogal een hetertje is. Dus heel lastig die ontspanning op te zoeken en te behouden.

Maar wel fijn en goed dat je het belang ervan inziet.




ja, ze loopt van haar eigen ook opgericht, maar we komen er wel ;)

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15429
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Mary voor het eerst HAW ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:38

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers