Mag de AH dit maken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Mag de AH dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 10:50

Hallo,

Net zoals vele andere heb ik mijn (bij)baan bij een supermarkt, de Albert Heijn.
Nu werk ik daar volgens de planning 22 uur. Is meer dan mijn contract, die staat op 12 uur.

Nu werk ik standaard ma tm vrij van 13.00 tot 17.30, of iig dat is de bedoeling.
Het gebeurd meerdere keren in de week dat of een collega, meerdere collega's of ik naar huis worden gestuurd onder het mom van te veel mensen en te hoge kosten.(wij hebben alle drie het zelfde contract en dezelfde uren op de planning)

Nu draai ik dus een dubbele shift elke dag en ben ik duurder dan de 15 en 16 jarige scholieren, snap ik.

Mijn vraag is dus:
Mogen zij ons gewoon wegsturen ondanks dat wij tot half zes op de planning staan?

We willen hier graag een gesprek over beginnen want we worden het nogal zat. We rekenen stiekem wel op de uren en dus het geld.

Alvast bedankt.
ik heb al geprobeerd te zoeken op Google en bokt zelf, maar mn telefoon vind dat niet zo leuk


JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:52

Wij worden ook als wij eerder klaar zijn met vullen mogen we ook eerder weg.
Als ik teveel uren maak per week wordt ik ook vaak voor die tijd opgebeld dat ik niet hoef te komen vanwege te veel mensen.
Werk ook bij de AH uiteraard

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Mag de AH dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:54

zolang je aan je contracturen komt..

groetjes lemanthia

F6 +2 F7 + 2 F8+1


Ibbel

Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:55

Je hebt een contract voor 12 uur. Alle uren die je meer maakt zijn dus (dure) overuren. En die hoeft een baas niet te betalen als er geen reden is voor het draaien van overuren. Net zoals jij structureel geen overwerkt hoeft te accepteren trouwens...

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Mag de AH dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:57

Als je langer dan 3 maanden gemiddeld meer uren werkt dan je contract, moet je contract aangepast worden. Dus als jij langer dan 3 maanden die 22 uur heb gewerkt, zijn ze verplicht je een nieuw contract aan te bieden.


♫ ♬ It's a kind of Magic ♫ ♬
M1+20

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:00

Heb je een oproepcontract of een urencontract en is het een jaarcontract of een vast contract?

Als je een bepaalde periode (ik meen me te herinneren ong. 3 maanden maar dat zou je moeten nazoeken), consequent meer dan je contracturen gewerkt hebt moet je volgens mij een contract met meer uren krijgen als je er aanspraak op maakt. Maar dan heb ik het natuurlijk over gewerkte uren.

Ik zou je contract en cao even met een vergrootglas bekijken of er iets instaat over jouw situatie.

Citaat:
We rekenen stiekem wel op de uren en dus het geld.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je de uren gewoon wel wilt werken en daar je loon voor wilt ontvangen, en niet dat je de uren dat je eigenlijk ingeroosterd stond maar niet gewerkt hebt toch betaald wilt krijgen? Want dat zou naar mijn idee niet juist zijn, je krijgt betaald omdat je arbeid verricht, ga je naar huis, tja dan krijg je natuurlijk ook niet betaald.
Waar naar mijn idee evt ruimte in zit (maar dat zou je in je cao moeten nakijken) is de vraag of jij mee moet gaan in 'naar huis sturen' of dat je hier ook nee tegen kunt zeggen en wel gewoon de ingeroosterde uren werkt

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:01

@Ibbel, meeruren, geen overuren. De regels daarvoor zijn anders.

Ik zal eens even kijken of ik de CAO kan vinden, want daarin staat dat als het goed is beschreven.

MabuPets
Berichten: 461
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:04

Dit bovenste klopt inderdaad. Maar helaas werkt dit niet altijd zo. Ik heb dit zelf ook mee gemaakt bij de AH, ik werkte maanden 40uur en toen ik ze aanaprak op het contract werd tegen mij gezegd dat ze mij dit niet hadden toegezegd en heb dat contract dan ook niet gekregen. Ik heb toen besloten weg te gaan na 3.5 jaar.

Je kunt het natuurlijk altijd aankaarten bij je leidinggevende maar wat ze hier mee doen is maar de vraag!

En om antwoord te geven op je vraag; ja ze mogen je zomaar wegsturen, je krijgt je 12uur gewoon uitbetaald incl de uren die je extra werkt.

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 11:09

Ibbel
Mijn contract is 12 uur, daar ik niet naar school ga en die andere twee collega's dus ook niet hebben wij standaard 22uur op ons rooster staan.
Ik weet dat ik overwerk idd mag weigeren.

Mizsz, ik denk dat ik die drie maanden nog niet red. Aangezien ik ziek ben geweest, maar ik ga het iig opschrijven.

Annemiek, ik heb voor zo ver ik weet een uren contract en die is laatst verlengd met 1,5 jaar. Na die 1,5 jaar word ik er waarschijnlijk uitgegooid want dit is mijn derde verlenging.

We werken het liefst allemaal die 22u ja, dat je geen geld krijgt voor je niet gewerkte uren snappen we idd. Daarom balen we er zo van als we zo 2 a 3 keer per week naar huis gestuurd worden, want dat betekend vier of zes uur geen geld.

Percella, daar ben ik ook bang voor, aangezien ze een maand geleden ongeveer mijn contract hebben opgehoogd naar die twaalf omdat ze van hogerop op hun falie kregen. Omdat wij te veel uren werkte buiten ons contract.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Mag de AH dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:12

Ik denk niet dat je hier iets aan kunt doen in dat geval. Maar als je structureel eerder weg wordt gestuurd vraag ik me af waarom ze je niet gewoon minder inroosteren.

It is not the hardware in your hands, but the software in your heart.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:13

als er op contract 12 uur staat wel ja, alles wat je meer werkt kost hun een stuk meer in verband met over uren

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Mag de AH dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 11:22

Simoonzel, het is in die zin weer niet structureel, de ene keer word er één naar huis gestuurd, de andere dag niemand en dan opeens alle drie. Soms één keer per week dan drie keer per week.

Dat snappen wij ook niet. Het antwoord dat we krijgen is dat het te maken heeft met de hoeveelheid vulling, het aantal mensen en of de shift van 13.00 tot 15.00 optijd klaar is.

Woogy, volgens mij is daarom bij ons dat contract omhoog gegooid met een aantal uur erbij.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:33

Volgens mij is dit de CAO. http://www.fnvbondgenoten.nl/site/caos/42577/42644

Hierin relevant is vooral het onderdeel Arbeidsduur:

Arbeidsduur
11. Alle werkelijke in opdracht van de werkgever gewerkte tijd, moet worden beloond in tijd of geld.

12. In geval er sprake is van een structurele situatie dat een werknemer meer uren werkt dan is
overeengekomen in de arbeidsovereenkomst, zal de werkgever deze arbeidsovereenkomst
aanpassen aan de feitelijke situatie. Aanpassing kanmaximaal plaatsvinden tot de normale
arbeidsduur.
    a. In het geval er sprake is van een structurele wijziging van het aantal te werken uren, wordt de
    arbeidsovereenkomst direct aangepast.
    b. Indien een werknemer gedurende drie achtereenvolgende loonperioden van vier weken / één
    maand, inclusief eventuele roostervrije uren, meer uren heeft gewerkt dan in de
    arbeidsovereenkomst is bepaald zal de werkgever de arbeidsovereenkomst aanpassen aan het
    gemiddeld aantal uren dat de werknemer in voornoemde periode heeft gewerkt, tenzij er sprake
    is van tijdelijke incidentele situaties, zoals:
      – vervanging wegens arbeidsongeschiktheid;
      – vervanging wegens zwangerschap;
      – vervanging tijdens verlof;
      – extra uren in vakantieperiode (juli/augustus) en in verband met feestdagen.
    Bij kortdurende incidentele situaties wordt de meetperiode verlengd met de duur daarvan.
    Aanpassing van de arbeidsovereenkomst vindt niet plaats indien de werknemer dit niet wenst.

Ik vind het alleen moeilijk om te begrijpen wat er nou precies staat bij b. Maar volgens mij betekent het dat dat de werkgever het contract hoort aan te passen als je 4 weken achtereenvolgens meer uren draait. (Nog interessanter, want je wordt dan onvolledig medewerker en geen hulpkracht.)
Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat er gebeurt nu dit niet expliciet is gedaan. Als je lid van de vakbond bent: vooral bellen. Als je geen lid bent van de vakbond, overweeg het alsnog te worden ;) Je kunt dan (vziw) wel bellen voor telefonisch advies, nog niet direct voor werkelijke bijstand.

(Ibbel: het niet betalen van overuren gaat in elk geval niet op, naast dat het meeruren zijn, verplicht de CAO het om gewerkte uren te compenseren. Overurentoeslag geldt echter alleen voor fulltime medewerkers die meer dan 45 uur in de week, of na 4 weken meer dan 40 uur per week hebben gewerkt. Staat elders in de CAO maar quote ik hier niet omdat het voor TS niet relevant is.)

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:33

om antwoord op je vraag te geven: ja ze mogen jullie eerder wegsturen. Ze hebben een gegronde reden opgegeven; namelijk teveel mensen voor het beschikbare werk voor die dag.

Mits je natuurlijk op je 12 uur uitkomt. Hoewel ze verplicht zijn je een basisuurloon uit te betalen als je bv maar 10 uur in een week zou hebben gedraaid. Dan moeten zij toch die 2 laatste uren je uitbetalen, want die heb je op je contract staan. Let wel; vaak is dat gegarandeerde basisuurloon in dat soort gevallen lager dan het uurloon op je contract.

Verder; die 10 extra uren die je nu veel erbij hebt worden niet uitbetaalt als zijnde overuren. Zo goed als alle bedrijven reken extra uren pas als overuren als je over de 40 uur in de week komt. Stamt nog uit de tijd van voor de 36 urige werkweek, toen we nog echt 40 uur werkten in de week. De grens echter waarop overuren in gaan is op 40 blijven staan. Dit zal zeker in een supermarkt niet anders zijn, aangezien daar nu niet de bestbetaalde banen te vinden zijn en supermarkten zo hoog mogelijke marges wil halen tegen lage kosten (logisch natuurlijk).

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Mag de AH dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 11:41

Heel erg bedankt voor deze info Shadow. Als t goed is zie ik die collega's vanmiddag en anders sowieso maandag. Dan gooi ik het in de groep en gaan we de naar assistent manager of gewoon naar de filiaal manager.

Cynn ook jij bedankt voor je antwoord. Gelukkig is het nog niet voorgekomen dat we onder onze uren werken.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:41

Shadow0 schreef:
Volgens mij is dit de CAO. http://www.fnvbondgenoten.nl/site/caos/42577/42644

Ik vind het alleen moeilijk om te begrijpen wat er nou precies staat bij b. Maar volgens mij betekent het dat dat de werkgever het contract hoort aan te passen als je 4 weken achtereenvolgens meer uren draait. (Nog interessanter, want je wordt dan onvolledig medewerker en geen hulpkracht.)
Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat er gebeurt nu dit niet expliciet is gedaan. Als je lid van de vakbond bent: vooral bellen. Als je geen lid bent van de vakbond, overweeg het alsnog te worden ;) Je kunt dan (vziw) wel bellen voor telefonisch advies, nog niet direct voor werkelijke bijstand.


Volgens mij lees je over het woordje 'drie' heen, het gaat niet om 1 periode van 4 weken/1 maand, maar om 3 periodes van 4 weken/1 maand

Ik weet echter niet of ts structueel over de 12 werkuren heengaat? (werkuren niet roosteruren)

Vraagstelling is echter of ze 'weggestuurd' mag worden als ze wel ingeroosterd staat op structuele basis, dat iets een keer voor kan komen kan ik me voorstellen maar meerdere malen per week en weken/maandenlang ... dat vraag ik me af, en daar staat dus niets over in de CAO. Dus zou ik inderdaad contact opnemen met de bond.

En tja, houd er rekening mee dat als je het hard wilt gaan spelen dat je aan het einde van je contract al dan niet vrijwillig afscheid van ze gaat nemen. Werkgevers zijn meestal niet zo blij met mondige werknemers als het ze geld kost :P (en dat kost het ze uiteindelijk want jij bent duurder dan de 16 jarige)

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Mag de AH dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:48

Annemiek90: ik heb inderdaad over die 'drie' heengelezen. TS, sorry, dan ziet het er misschien minder goed uit.

Overigens: TS gaf al aan dat ze waarschijnlijk toch al moet wieberen, want te duur en dan ook nog recht op een vast contract. Dus daan kun je net zo goed wel je rechten opeisen :)

Over het naar huis sturen kan ik niks vinden. Roosters moeten op tijd bekend gemaakt worden maar 'in onvoorziene omstandigheden' kan daarvan af worden geweken, en de uitgewerkte regels gaan vooral over wanneer je niet verplicht kunt worden te werken.

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:49

Eigenlijk is het wel raar. We hebben je niet nodig ga maar naar huis. Jij belt 's morgens toch ook niet: het is mooi weer dus ben er even niet. Je houd tijd voor ze vrij. Je neemt geen ander werk aan (oppassen of iets dergelijks), je kan niet afspreken want je denkt dat je gaat werken die dag. Eigenlijk vind ik dat je voor de uren die je die dag zou werken toch iets zou moeten krijgen je hebt ze voor hun "gereserveerd".

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Mag de AH dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:53

Bij ons is het zo dat ze je inderdaad naar huis kunnen sturen. Tenzij je op oproepbasis werkt, opgeroepen wordt en adn toch niet nodig blijkt. Als ze je dan meteen weer naar huis sturen dat moeten ze je minimaal drie uur uitbetalen dacht ik. Maar dat is een slagers CAO.

Ik overleg het altijd met mijn baas, maar ik ga bijna nooit eerder naar huis. Tenzij hij weet dat ik graag naar huis wil ;) . Ik werk op basis van 0 uren. Maar ik heb wel laten merken, dat als ik te weinig uren krijg, ik ga lopen. En ze hebben me veel te hard nodig om dat te riskeren, dus ik werk altijd zoveel of zo weinig als ik wil :P .

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:53

Het zal idd ontzettend frustrerend zijn als je eerder wordt weggestuurd, terwijl je wel ingeroosterd staat. Zoals ts al zegt; je rekent erop dat je die uren kan draaien en dat je dus ook meer verdient die week.

Helemaal als dat nu wel erg regelmatig voorkomt. Maar de werkgever kan als verklaring geven dat hij/zij voor iedere week extra mensen inplanned in verband met eventuele drukte en hij/zij bang is dat als er een tekort aan mensen blijkt te zijn, invallers niet beschikbaar meer zijn voor die dag. Want tja; je gaat natuurlijk andere plannen maken als je niet ingeroosterd bent. En die plannen zijn ook niet altijd direct af te zeggen.
Om dat dan te voorkomen plannen ze gewoon extra mensen in, met het risico dat er mensen eerder naar huis wordt gestuurd.


Niet netjes naar je medewerkers imo, maar dit zouden ze als verklaring kunnen geven en dan staan ze gewoon in hun recht.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:57

Shadow0 schreef:
Annemiek90: ik heb inderdaad over die 'drie' heengelezen. TS, sorry, dan ziet het er misschien minder goed uit.

Overigens: TS gaf al aan dat ze waarschijnlijk toch al moet wieberen, want te duur en dan ook nog recht op een vast contract. Dus daan kun je net zo goed wel je rechten opeisen :)

Over het naar huis sturen kan ik niks vinden. Roosters moeten op tijd bekend gemaakt worden maar 'in onvoorziene omstandigheden' kan daarvan af worden geweken, en de uitgewerkte regels gaan vooral over wanneer je niet verplicht kunt worden te werken.


maar 'te duur' is geen onvoorziene omstandigheid, en teveel mensen eigenlijk ook niet want je weet hoeveel werk je ong. hebt.
Ik heb heel wat jaren roosters gemaakt en gejongleerd met uren en in principe weet een winkel wel hoeveel uren ze nodig hebben per dag, hoeveel mankracht daar tegenover staat etc, een supermarkt weet precies in welke week ze pieken en welke weken 'slow' zijn (en AH gooit in die weken dan de hamsterweken erin om klanten toch te lokken bijv. :P), dat ze een keer verkeerd zitten hiermee kan voorkomen maar niet structueel.

In bepaalde weken komt het vaker voor, de week voor de kerst, rond feestdagen, want dan gaan mensen massaal boodschappen doen en kun je iets vaker verkeerd zitten qua inschatten, maar in 'normale' weken zou het niet structureel voor moeten komen
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 13-12-13 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:57

Je hebt inderdaad recht om die uren te claimen. Je zult dan nog geen contract van 22 uur krijgen deel ik, misschien 16 tot 18. En het gevolg dat ze je nooit meer extra vragen en je je zelf in de vingers snijd. Collega van mij haar dit ook gedaan. Haar contract werd inderdaad aangepast. En ze kreeg geen uur meer daarna. Heeft haar Veel geld gekost. Zodra ze van haar afkonden, was ze exit.

Mijn advies, je gewoon al houden, uren werken die je werken kan en rustig op zoek naar meer uren. Misschien in het zelfde bedrijf.

It's more important to love, than it is to hate....---->Prince
Bink v hayo, Veel plezier bij je nieuwe baasje
Raika, mn gele fjordendame op de eeuwige velden. 't ga je goed meis,
voor altijd bij mij.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Mag de AH dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:01

Maar heeft TS een vast contract? Want als je bij zo'n bedrijf meer uren gaat claimen, heb je best kans dat ze je contract de volgende keer gewoon niet verlengen, omdat je te duur wordt. Weet niet of je dat risico moet willen lopen...

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:04

TS heeft recent haar derde contract gekregen, voor anderhalf jaar, erna zal ze waarschijnlijk niet in vaste dienst worden genomen ivm 'te duur'.
Dat is wat ik begreep

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 12:07

Annemiek hoe bedoel je dat met werk uren en rooster uren?
Gelukkig loopt mijn contract nog tot 2015 en ben ik eigenlijk al blij zat dat ik werk heb.

Truus, en dat extra vragen dat zijn vooral mijn extra uren, nu ook met de kerst.

En ik vind het idd geen probleem om een keer eerder naar huis te gaan, maar iedere keer word vervelend.
Ik ga maandag de bond eens bellen hoe het zit. Heel erg bedankt allemaal!

Ik heb idd mijn 3e contract gekregen, vaak word deze niet meer verlengd. Dus kan er vanuit gaan dat in 2015 mijn contract verloopt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, Ashleytjuhh, Mitchall, Nathalie18x, xChanelx en 60 bezoekers