Aanschaf veulen, welke afstamming raden jullie aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Aanschaf veulen, welke afstamming raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 15:35

Hallo allemaal,

Ben al een tijdje niet meer actief geweest op bokt, maar ben nu een beetje aan het rondkijken naar een opvolger voor mijn merrie, die wordt toch langzaamaan een dagje ouder en er komt een dag dat ze er niet meer zal zijn. Ben op zoek naar een veulen (kan ze die ook nog een beetje opvoeden). Nu komt er van alles langszeilen qua afstamming en ik ik ben even benieuwd wat jullie zouden aanraden, hier zitten toch meer de kenners van de bloedlijnen.

Ben me in eerste instantie nog aan het oriënteren, heb dus nog niet echt iets heel concreets in mijn hoofd, heb ook nog niet echt veel eisen, meestal komt datgene op je pad wat je nodig hebt, niet zozeer waar je naar zocht, zeker wat paarden betreft.

Wil graag een zo jong mogelijk veulen ( sowieso max 2 jaar oud), zodat ik zelf de opvoeding in de hand heb, beestje komt gewoon in een kudde te staan.
Een van de belangrijkste punten is toch wel de maat (1.70+), iets wat lastig in te schatten is natuurlijk, maar o.b.v. de afstamming kun je vaak nog wel een redelijke inschatting maken. Ben zelf namelijk 1.82.

Verder springgefokt, ben geen fanatieke wedstrijdsruiter, maar maak wel graag een sprongetje en zou toch graag de SGW ingaan. Geen dressuurgefokt beestje voor mij dus :n.
Schimmel zou leuk zijn, is geen harde eis, maar heeft wel een sterke voorkeur.

Heb hier en daar wat leuks voorbij zien komen van Numero Uno (vind ik leuke aansprekende paarden), baloubet ook, maar die blijven hier en daar wat klein. Karakter en geslacht maakt me weinig uit, heb genoeg probleempaarden weer heropgeleid, dus als ze wat rillerig zijn is dat geen drama.

Wil ook graag een beetje weten wat een redelijke prijsklasse is voor het beestje wat ik zoek. Zoals gezegd, het hoeft echt niet de nieuwe topper te zijn, maar ik zou er dus wel graag leuk mee willen springen en aan de SGW meedoen.

Hoop dat jullie een beetje met me mee willen denken, kijken of ik een beetje meer gericht kan gaan zoeken :).

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:39

Een veulen is 0 t/m 12 maanden oud. Daarna is het geen veulen meer.

Waarom wil je persé een jong, nog niet ingereden, paard? Voor 't opvoeden? Voor 't zelf opleiden?

Als je eventing wil rijden kun je het beste kijken naar een allrounder of springbloed. Numero Uno is daar wel leuk bloed voor. Die kunnen soms lastig zijn (en soms ook klein blijven). Maar de meesten zijn niet goedkoop.

Wat zou je er zelf voor uit willen geven..?

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Aanschaf veulen, welke afstamming raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 16:00

Wil in eerste instantie kijken voor een veulen, maar omdat je er soms net eentje kan treffen die iets ouder is en beter in de smaak valt, wil ik dat niet direct van de hand wijzen. Vandaar tot max 2 jaar. Reden waarom is zowel de opvoeding als het opleiden. Heb al teveel paarden voor mijn neus gehad waar het daar fout is gegaan en die je dan op latere leeftijd weer in het gareel moet krijgen. Wil dat soort situaties voorkomen. Daarnaast wil ik een paard de tijd geven om knap uit te groeien en niet eentje die met krap 3 jaar al beleerd is.

Heb nog niet echt een idee van de prijs, maar ik denk dat ik tot 3000 euro best een leuk veulen moet kunnen vinden voor het doel wat ik voor ogen heb. Zit er niet zo heel erg meer in, dus weet niet precies wat de prijzen op het moment doen (en of het reëel is voor wat ze bieden). De markt ligt natuurlijk wel aardig op z'n gat, maar wil gewoon wel een idee hebben van waar ik op kan rekenen.

Wat zou jij zien als een allrounder, welk springbloed zou leuk zijn? Hoeft ook niet per se een Numero Uno te zijn, maar daar zie je er op het moment veel van en vind het leuke beestjes tot nu toe.

Carlivb
Berichten: 80
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Aanschaf veulen, welke afstamming raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:35

Inmiddels heb ik verschillende fijne Hemmingways gereden. Die het ook echt super doen als allrounder, goed springen maar misstaan ook zeker niet in de dressuurring. Die waren alleen niet groter dan 1.68, wellicht is dit toeval. Heb zelf geen research gedaan naar de rest van zijn nakomelingen. Maar wel hele fijne paarden om te rijden, waar toch genoeg pit in zit.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Aanschaf veulen, welke afstamming raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 10:57

Ok, dat is wel de moeite om even na te kijken :j.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:55

Gewoon gaan rondkijken naar een paardje dat je bevalt, afstamming kun je dan wel nazoeken.
Je zou evt een aantal fokkers af kunnen rijden, meeste mensen willen zo voor de winter uit nog wel wat verkopen.

Weet evt nog wel een Numero uno merrieveulen te staan uit dezelfde moeder als mijn Up to date. Kan wel informeren of die evt te koop is en voor welk geld?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Aanschaf veulen, welke afstamming raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:08

Ik zou niet naar een bepaalde afstamming zoeken, maar gewoon naar een paard dat je aanspreekt.

Ik reed vroeger ook vaak op een paard dat op papier prachtig kon springen, maar het in de praktijk toch echt niet deed (te angstig).

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Aanschaf veulen, welke afstamming raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 14:46

@sizzle, daar heb je ook absoluut een punt en wat ook is, vaak kom je met iets heel anders thuis dan wat je in je hoofd had. Het hoeft dus ook niet per se eentje te zijn met dik papier, het moet natuurlijk hoe dan ook klikken, maar wil wel een beetje achtergrond hebben met wat leuk is.
Heb een leuke van brainpower gezien, spreekt me absoluut aan, maar ik hoef niet per se volgende week een veulen te hebben staan. Wil gewoon vooral goed beslagen ten ijs komen, dat je al een beetje wat weet van wat het leuk doet op het moment.

Enige puntje waardoor het wel meer haast zou kunnen hebben is de reactie van mijn merrie op de dood van die andere merrie, ze trekt zich namelijk nu wel erg terug en zondert zichzelf af van de kudde. Als blijkt dat ze teveel stress ervan ervaart dan zou ik het naar voren kunnen halen, maar dat wil ik eerst even afwachten.

Linda911
Berichten: 34
Geregistreerd: 01-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:33

Ik heb zelf goede ervaring met Verdi en Emilion, maar ik zou niet zozeer gericht naar afstamming zoeken maar naar wat voor type paard en bij je past!