zwanger en paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 22:18

hallo allemaal,
ik dacht dat dit ook wel een goed discussiepuntje is.

Ikzelf ben in verwachting nu en ik rij nog wel. Als is mijn Arabier van 6 jr. wel erg vervelend, zenuwachtig, fris en fel met dit koude weer. Nu moet ik er ook wel bij vermelden dat ik alleen maar op straat rij als recreatieruiter. Spontaan weer bang voor alles ( zoals vrachtwagens ) wat hij eigenlijk helemaal niet is. Echt vervelend zeg! Als hij zich nou eens gedraagt en gewoon z'n rondje loopt...... -:(-

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:21

Mag ik vragen hoe lang je al zwanger bent?
Ik vind het persoonlijk geen fijn idee om bij ons op de manege zwangere ruiters te zien rijden op jonge onstuimige paarden, maar ik snap de behoefte van een ruiter ook wel.
Toch zou ik er niet meer mee op uit gaan naar buiten, in de bak lijkt me veiliger.
Als je valt is het meestal ook meteen goed mis.
Laatst bijgewerkt door Chiave op 12-12-13 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

tootje71

Berichten: 5095
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:21

Zelf ben ik gestopt met rijden toen ik wist dat ik zwanger was het rijden kan je altijd weer oppakken na dat de baby is geboren of een tijdelijke bijrijder zoeken maar mocht je je kindje verliezen door een val o.i.d brrr dat wil je toch niet meemaken puur omdat je wilde rijden...

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 22:26

ik ben zo bang dat als ik hem nu stil zet en na de bevalling weer oppak, dat ik hem dan helemaal niet meer aankan straks, en nu ben ik hem nog baas. Straks kan ik hem niet meer aan en durf ik er niet meer op, daarom wil ik zo lang mogelijk doorrijden.

een ander erop zetten durf ik al helemaal niet, stel dat er iemand af zou vallen en arm of been breekt, dan ben ik misschien wel aansprakelijk ofzo! ik vertrouw er niemand anders op haha.

Als ik 8 mnd ben zal ik wel stoppen met rijden ja, maar nu heb ik nog geen last en kan ik nog rijden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:29

Er zijn al meerdere topics over
Pun6 1 voor mij is hoever de zwangershap is, punt 2 hoe betrouwbaar is het paard

Ik reed zelf tot 3 maanden erna afgebouwd wegens klachten.maar zou dit niet gedaan hebben bij een stuiterend paard. Dat is vragen om ongelukken

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:30

Ik vind het persoonlijk niet heel verantwoordelijk wanneer je gaat paardrijden wanneer je zwanger bent, zeker als je een onstuimig paard hebt. Je hoeft er maar een keertje af te donderen en het kan al mis zijn. Ik zou dat risico dan toch niet willen nemen, maarja wie ben ik. :Y)

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:31

8mnd..... jeetje ik ben nu 33 weken en kan er niet eens meer opkomen, benieuwd of je dat redt

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:31

Ik riep altijd dat ik bleef rijden tot ik er niet meer op kwam en dat heb ik gedaan. Ben iets voor de 20 weken gestopt geloof ik, omdat mijn heupen door de zwangerschap nogal wat te lijden hadden met mijn reuma. Probleem was eigenlijk meer dat ik niet meer af kon stappen :+
Mijn pony is onzeker en ik heb ook alleen maar in de bak gereden. Als ik hem niet vertrouwde (veel wind ofzo) stapte ik ook niet op. Ik heb hem gewoon stilgezet tot 6 weken na de bevalling. Kon zo opstappen en wegrijden, maar daar is die van mij wel makkelijk in

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:37

Ik ben gestopt met paardrijden, vriendlief wil het liever ook niet dat ik er op stap.
Ik wou eerst wel doorgaan, maar ja al een keer miskraam gehad en wat ik zei vriendlief is erop tegen vind het niet een fijn idee.

In het prille begin valt het allemaal nog wel mee met risico, je kindje zit achter je schaambeen dan en die zorgt voor veel bescherming.

Ik heb wel lachwekkede reacties gekregen de eerste keer van een vriendin. Die beweerde dat ik weeen kon krijgen van paardrijden zelfs als het nog zo pril is. Dikke onzin.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:38

Ts hoe oud ben jij, hoeveel wkn ben je nu en wat zegt je partner ervan dat je met een onrustig paard naar buiten gaat en zo toch extra risico neemt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:41

Ik zou zelfs niet op dat paard stappen en langs de weg rijden als hij zich zo gedraagt, zonder dat ik zwanger ben. Heb maar 1 lijf en die moet langer mee.

Dan maar weg zetten tot het niet meer fris is buiten of na de zwangerschap. Maakt niets uit voor de aanpak, wel voor je lijf en leden.

Paard denkt echt niet: zo ik heb gewonnen! :+ dus je kan het echt gewoon weer oppakken na de zwangerschap en aanpakken als het nodig is.

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 22:44

ik ben nu 26 jr. en 26 weken zwanger.
mijn vriend vind 't prima dat ik nog rij.

ik heb 'm al 3 jr. en ben nog nooit van hem gevallen dus daar ben ik ook niet zo bang voor eigenlijk. ik ken 'm door en door en weet z'n acties en zijn streken natuurlijk. Maar het is niet dat ik een vervelend of onhandelbaar paard heb hoor, alleen nu is 't fris en koud en is hij fel, wild en druk.

maar er kan natuurlijk altijd wat gebeurden maar ja.. je kunt ook thuis van de trap vallen bijv. dan denk ik dat die kant groter is dan dat ik van mijn paard zou vallen snap je?

_SC_

Berichten: 885
Geregistreerd: 07-01-05
Woonplaats: Thuis, stal of werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:45

Met 38,5wk nog gereden :') zelfs weeks daarvoor nog een rondje bos gecrossd. Het is maar net hoe je je voelt en hoe je paard is. VK hier zei ook vooral lekker blijven rijden :j

Wat anders maar ik heb ook in Oostenrijk leren,skiën toen ik een week of 10,11 was. :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:45

Ik neem aan dat de trap niet bang is voor vrachtwagens en onstuimig is? :')

Ik heb niets tegen paardrijden tijdens de zwangerschap, maar op het moment dat de ruiter zelf twijfelt is het voor mij een teken; niet doen.

TLNLSDB

Berichten: 1313
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:46

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Sinds ik weet dat ik nog zwanger ben, heb ik ook echt bewust de keuze gemaakt om niet meer op te stappen.
ik was zwanger van een tweeling en ben er ééntje verloren.. ik neem nu absoluut geen risico's en heb dan ook de keus gemaakt om alvast één van mijn paarden te verkopen.

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 22:51

ik ben al wel minder gaan rijden hoor, want normaal pakte ik hem elke dag ( of om de dag ) maar in ieder geval zo vaak mogelijk, en nu doe ik al minder om de 3 dagen bijv.

ik dacht al; zal ik hem geen brok meer geven, geen krachtvoer meer zodat hij misschien wat rustiger word? maar ja daar is hij zo gek op, op die brokken :P

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:52

Je kan ook alleen een vitamine brokje geven :)

Staat het paard verder wel buiten? (Niet dat dat geen garantie is, ik heb die van mij 24/7 buiten en hij stuiterde ook vrolijk door het bos heen :+ )

Kun je het niet per keer bekijken? Of merk je het pas als je er echt op zit?

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:54

Ik heb in alle drie mijn zwangerschappen door gereden tot 20 weken.
En ja mijn merrie was wel fris.
Merkte aan het eind wel dat mijn banden het niet meer zo grappig vonden.
Reed alleen dressuur en deed dit 5 à 6 dagen per week.

Inge_Zorro

Berichten: 338
Geregistreerd: 10-08-11
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:56

Ik denk ook dat het heel persoonlijk is. Hangt heel erg af van hoe je paard is, hoe je lichaam het doet en of het goed voelt.

Ik ben nu 32 weken zwanger, heb tot 16 weken nog concoursen gereden. Daar ben ik toen mee gestopt, omdat ik het trainen ervoor niet meer op kon brengen. Ik rijd nu nog steeds Al maak ik de laatste paar weken alleen nog rustige buitenritjes. Mijn paard is rustig, ik voel me zeker en vind het nog heerlijk!

Heb hem wel terug gezet in voer, denk dat dat in jou geval sowieso verstandig is. Hij zal strax tóch een paar maand stil komen te staan. Of je moet kijken of iemand anders hem voor je door kan rijden?
Laatst bijgewerkt door Inge_Zorro op 12-12-13 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:56

Persoonlijk.... Vind ik het best wel onverantwoordelijk dat je er nog opgaat :=
Zet je dier aan het werk aan de longe of ga ernaastw andelen,maar nu neem je best wel grote risico's voor je kindje. Wat als je er een keer afvalt en daardoor een miskraam krijgt?
Zoiets vergeef je jezelf lijkt mij niet, al helemaal niet als je dit kan voorkomen door er miet meer op te klimmen. Ongeacht de consequenties van je paard nu, ik neem aan dat je kindje belangrijker is dan je paard :=

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 22:59

inloopstalletje ja, hij kan zelf kiezen, en 's morgens tot 't donker word de wei op met de andere 2.

nee met opzadelen merk ik nog niks, en met wegrijden ook niet. Hij is eigenlijk heel lief. Het gesodemieter begint zodra hij iets ziet om op te reageren, de aansteller! Echt onzin maar ja. En na een paar minuten is hij dan weer rustig en loopt hij weer normaal, en dan ziet hij weer wat onderweg. Dus soms is dat heel vaak, en soms rijdt hij goed.

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Re: zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:01

Is het misschien ook geen oplossing om voorlopig iemand te zoeken die je paard wat beweging kan geven ? Daarmee bedoel ik dus rijden , aangezien je bang bent dat je na je zwangerschap er geen controle meer over zal hebben. Is maar een ideetje hoor :)

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:03

Ik ben gelijk gestopt hoe hard ik mijn paarden ook vertrouw..
Ik was iets over de 3maanden toen ik het heb ontdekt en paardrijden kan je nog steeds zou me eens zo slecht voelen dat ik het kindje zou verliezen door een stomme zet je bent al veel onstabieler tijdens je zwangerschap.
En de gync rade mij het ook ten zeerste af om paard te rijden door de schokken die het doorgeeft.
Ben nu 33weken zou geen paard meer opkunnen denk ik en ook de slaaploosheid neemt toe dus je bent zelf ook al sneller gestrest als het paard lastig is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:03

Toen ik zwanger was hebben we al snel een bijrijdster gezocht, omdat ik het meeste reed (man en ik rijden samen). Paard was namelijk alleen fris als ik er op zat :+ hij voelde blijkbaar aan dat er iets anders was. Normaal ging hij nooit aan de kletter, bokte ook nooit maar als ik ging rijden kwam hij omhoog, draaide hij weg en als ik dan been gaf ging hij bokken. Daar was ik dus snel klaar mee. Na de zwangerschap kon ik er op de spierpijn bij mezelf na, zo mee weg rijden. Ik vind het ook niet verantwoord als ik je verhaal zo lees. Je balans is toch anders als je zwanger bent door het extra gewicht wat je meedraagt. Zijn gedrag lijkt mij erg onvoorspelbaar.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:13

Hmm eerlijk? Je hebt nu meer te verliezen door te blijven rijden, dan dat je wint.