teef wel of niet laten helpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjan1984

Berichten: 1067
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Grubbenvorst

teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 19:46

Hallo allemaal.

Ik open dit topic om wat advies in te winnen.
Heb een Amerikaanse Stafford teef van 5 maanden.
Nu is het hier zo ongeveer standaard om ze na de eerste loopsheid te laten helpen.
Ik twijfel of ik dit wel wil doen.
Die hormonen etc hebben toch hun nut. Het is onnatuurlijk om het te doen.
Maar ik wil niet met haar gaan fokken.
Men zegt dat als je ze laat helpen dat ze dan minder kans hebben op borstkanker.
Maar heb ook gehoord dat ze meer kans op.botkanker hebben wanneer je ze wel laat helpen.
Als ze loops zijn zit je natuurlijk wel met de rotzooi maar dat zou voor mij niet de reden zijn het wel of niet te doen.

Ik wil niet echt een discussie topic maken maar zou graag allebei de kanten willen horen zodat ik dan mijn keuze kan maken.

Bedankt alvast.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:51

ik zal de hond echt niet laten steriliseren voor dat zij ee jaar oud is,
bij ons mag dit ook helemaal niet omdat ze niet volgroeid zijn
castreren mag bij ons ook niet voor dat een hond of kat 1 jaar oud is geweest dit omdat ze dan problemen kunnen krijgen met de plasbuis.
maar ik had dus echt gewacht dat je hond zo goed als volgroeid is

m_ss
Berichten: 415
Geregistreerd: 22-01-10
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:01

Wachten tot ze volgroeid is, en dan verder kijken. Die bot problemen bijvoorbeeld hebben ermee te maken dat zo'n teef te vroeg geholpen is. Ze heeft haar hormonen nodig om fysiek én mentaal een gezond hondje te worden:) steriliseren heeft nadelen zoals: oa.gedrags verandering en incontinentie op latere leeftijd, maar het verwijderen van eierstokken en baarmoeder ( ik ben persoonlijk voor alles vewijderen als je besluit te steriliseren) verkleint de kans op oa borstkanker, baarmoederontstekingen en pijnlijke cystes.
Wij hebben ons hondje helaas vanwege cystes in zowel baarmoeder als eierstokken moeten steriliseren, de bedoeling was dat zij wel een nestje zou krijgen, maar mijn mening is: als je de boel niet (meer) gebruikt: verwijderen! Maar wel bij de juiste DA en pas als de teef de tijd heeft gehad zich te ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door m_ss op 12-12-13 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:04

Persoonlijk zou ik het wel doen. Geen kans op een oeps nestje. Want al zeggen mensen : nee hoor ik let goed op, hoe vaak lees je alsnog niet dat het ook dan op een onbewaakt ogenblik fout is gegaan? Ik zou zelf dat risico niet willen lopen. Het is inderdaad zo dat ze geholpen minder kans hebben op mammatumoren en baarmoederontsteking. Dat verhoogde risico op botkanker ben ik nog niet tegen gekomen, dus kan ik niks zinnigs over zeggen.

Verder zijn er denk veel voorkeuren qua moment/leeftijd van laten helpen. Voor de eerste loopsheid zou het risico op mammatumoren reduceren tot nog maar 1%. Iets later zou het risico iets hoger liggen, maar nog altijd veel lager in vergelijking met een niet geholpen hond. Ik zou daar gewoon wat meer over gaan opzoeken, desnoods de DA (of 2) om advies vragen wat het beste is. Dan kan je dat ook meenemen in je overweging er wel of niet voor te kiezen. Als je geen problemen hebt met loopsheid, zou je altijd kunnen wachten tot ze volgroeid is en dan pas laten helpen. Als je het niet prettig vindt om te rommelen met de hormonen op jonge leeftijd.

Suusie22

Berichten: 6297
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:06

Wel laten steriliseren, maar nu idd nog niet. Ik zie op de praktijk nu veel teven waarvan de eigenaren eerder niet wouden steriliseren, en die teven hebben nu vaak wel problemen (pyometra, mammaetumoren). Dit soort operaties zijn duurder dan dat er preventief was gesteriliseerd op jongere leeftijd. En als je er toch geen fokdoel mee hebt, zou dat nog een reden zijn, ook om ongewenste nestjes in de toekomst te voorkomen.

Hhilde

Berichten: 7438
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:39

Hoi! Ten eerste: goed dat je niet met haar wil fokken! :D
Zelf zou ik een hond pas laten steriliseren als ze volgroeid is. Door het weghalen van bepaalde hormonen blijven honden die te vroeg gesteriliseerd worden vaak wat jong in hun hoofd. Je hebt een ras dat sowieso vaak lang blijft hangen in jeugdig gedrag, door de sterilisatie kan dat erger worden of sowieso niet weg gaan. Ook lichamelijk gezien is het gezonder een hond uit te laten groeien. Die twee of drie loopsheden zullen jullie vast wel overleven :) Het klopt dat je het risico op bepaalde tumoren en een baarmoederontsteking behoorlijk verkleint door sterilisatie. Er zitten ook nadelen aan, maar die weet ik zo even niet uit mijn hoofd. Let wel op als ze fel is tegen andere honden, dat kan erger worden na een sterilisatie. Ook zal ze misschien meer honger krijgen of sneller dik worden, ook iets om rekening mee te houden. Het voordeel is dat je een korthaar hebt en qua vacht zal het vermoedelijk niet te veel veranderen. Bij langharen wil een castratenvacht nog wel eens onhandelbaar worden.

Goed dat je er over nadenkt en succes met je keuze!

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:47

Ik heb goede ervaringen met jong steriliseren. Jonge dieren herstellen veel makkelijker van de ingreep. Inderdaad ook geen risico op oeps-nestjes. Wel blijven honden die vroeg gesteriliseerd zijn wat meer pup in gedrag.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:50

Ik zou haar na haar eerste loopsheid laten steriliseren. Hoe vaker ze loops is geweest, des te minder heeft het nog nut. Na 3/4 loopsheden is de kans op melkkliertumoren al zo groot dat sterilisatie geen nut meer heeft. Bij mij vorige opleiding (paraveterinair) werd er echt op gehamerd om teven uiterlijk na hun eerste loopsheid te steriliseren om risico's als melkkliertumoren te voorkomen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:56

Ik zou dat doen als ze volgroeid is en niet eerder en dan castreren zodat ook geen baarmoederontsteking meer kan ontstaan. Wat met steriliseren wel zo is.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:05

Ik heb het niet gedaan. Ben apotheker en heb behoorlijk veel ervaring in het lezen en interpreteren van medische informatie. Op grond van wat ik gelezen heb ben ik tot de conclusie gekomen dat de info van dierenartsen naar mijn idee niet helemaal objectief is. De voordelen van sterilisatie op jonge leeftijd worden ongeveer opgeheven door de nadelen. En dan is er heel veel nog niet eens goed onderzocht. Zoals hoeveel honden worden er na sterilisatie te dik en wat zijn daar de consequenties van. Ik vind het persoonlijk heel onnatuurlijk om een jonge gezonde hond een dergelijke ingrijpende operatie te laten ondergaan. En dan is er ook nog het risico op complicaties. (Denk eens goed na wat er bij mensen gebeurt als je "alles" op jonge leeftijd weg haalt. Daarover is nl. wel veel bekend.) Er is volgens mij veel meer gezondheidswinst te behalen door je hond goede voeding (vers vlees) en voldoende beweging te geven.

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:10

Onze hond is gesteriliseerd toen ze een maand of 7 was.
Voor de eerste loopsheid.
Er zijn meerdere dierenartsen geweest die hebben gezegd hoe vaker ze loops zijn geweest hoe meer kans je hebt/krijgt op de nadelen van niet steriliseren.
En dat steriliseren voor de eerste loopsheid het minste risico gaf op deze nadelen (tumoren etc.)
Tuurlijk heeft niet steriliseren ook voordelen en voor de eerste loopsheid steriliseren ook nadelen (jeugdig blijven, misschien wat kleiner etc)
Maar wat heb je liever? Dat is de afweging die je moet maken.

@ bluesky, een hond kun je toch niet vergelijken met een mens

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:16

blue_sky, dat te dik worden komt doordat er geen energie meer in de hormonen gestopt wordt, dus wordt het opgeslagen als vet. Altijd na een sterilisatie wordt tegen de eigenaar gezegd om het voer te minderen of er iig op te letten dat het dier niet aankomt. Dat is (naar mijn idee) een algemeen bekend probleem. Wat dus heel simpel op te lossen is door het dier minder te geven.

Het is ook zeker geen heel ingrijpende operatie. Het is een routine operatie en de opening is echt minimaal, bij een goede dierenarts zal deze niet groter zijn dan 2/3 cm.

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:18

Callandra, als echt alles verwijderd word en je hebt een flinke hond dan is de opening echt wel wat groter.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:19

@Ivystoeter Nee dat kan je niet maar moet je daarom zo gemakkelijk over de ingrijpende consequenties van een dergelijke ingreep stappen? In het lichaam gebeurt technisch gezien toch echt ongeveer hetzelfde als gevolg van het wegvallen van de geslachtshormonen op " kinderleeftijd" als bij een mens.

@Calanddra Het is wel ingrijpend dat de opening klein is heeft daar niets mee te maken. Je verandert de complete hormoonhuishouding van het dier en dat dier moet vervolgens levenslang aan de lijn doen! Leuk voor haar.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:19

Als je de baarmoeder laat verwijderen wel ja, maar dit wordt niet standaard gedaan :)

Worden enkel de eileiders verwijderd dan kan dit met een opening van een paar cm. Heb regelmatig mee geholpen bij een dierenarts die maar een snede maakte van 1/1,5 cm :)

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:21

Alsof het dier door heeft dat zij de rest van dr leven aan de lijn moet :') wennen ze vanzelf aan hoor, ze hebben namelijk die extra energie niet nodig dus die behoefte zal na een tijdje ook minder worden :)

Een mens is echt niet te vergelijken met een dier :n

Ik vind het sneuer voor een dier dat die door de hormonen tumoren kan krijgen, en ja heb daar genoeg dieren mee gezien.... dát is pas naar... en ook bijna niet te verwijderen, daarbij is het vaak ook uitgezaaid naar de longen als het eenmaal ontdekt is en dat is het eigenlijk al einde verhaal.

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:25

Onze wijlen boxerteef is destijds pas gesteriliseerd op een leeftijd van 3,5 jaar oud. Was hormonaal compleet in onbalans en vier keer per jaar loops. Wij kregen haar trouwens toen ze 3 was, het was een tweedehandsje. Alleen maar blij dat ze is gecastreerd want daarna is ze tussen haar oren zoveel meer in balans gekomen. Jammer genoeg twee jaar later alsnog mammatumoren ontwikkeld en is op 11 jarige leeftijd aan kanker overleden (maar dat is ook een boxerkwaal). Ik begrijp dat het een zware operatie is, maar als je er toch niet mee wilt fokken, een keertje loops laten worden en castreren. (Let wel, ze kunnen wel iets urine-incontinent worden op termijn!).

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:27

ik weet niet hoe haar karakter is maar de meeste teefjes worden feller als ze gesteriliseerd worden.
dat is wel iets om rekening mee te houden :)

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:29

De kans op urine-incontintentie is dacht ik alleen groter bij teven die voor hun eerste loopsheid worden gesteriliseerd. Ik heb er ook zelden over gehoord op de klinieken waar ik heb gelopen :)

Bij ons op stal zijn er kort geleden ook 2 teefjes gesteriliseerd, ze waren in t begin even wat feller, maar zijn ondertussen weer als hun oude zelf :D (ook wel fel, maar dat waren ze altijd al :') , maar net na de sterilisatie waren ze een paar dagen nog feller :') )

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:30

Nou Happy, die van ons was juist opgezet tegen andere honden en vloog andere honden aan, na haar sterilisatie is dat aanzienlijk verbeterd. Wat ik schreef, er kwam rust tussen de oortjes. Wellicht hangt het van het ras af, maar boxers zijn doorgaans ook niet echt vriendelijke honden tegenover andere honden.

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:31

Callandra, die van ons was dus 3,5 en is urine-incontinent geworden. Al is dat misschien een groot woord, ze verloor wel af en toe een druppeltje, maar omdat ze zo schoon was op zichzelf, merkten wij daar weinig van ;-).

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:36

blue_sky schreef:
Ik heb het niet gedaan. Ben apotheker en heb behoorlijk veel ervaring in het lezen en interpreteren van medische informatie. Op grond van wat ik gelezen heb ben ik tot de conclusie gekomen dat de info van dierenartsen naar mijn idee niet helemaal objectief is. De voordelen van sterilisatie op jonge leeftijd worden ongeveer opgeheven door de nadelen. En dan is er heel veel nog niet eens goed onderzocht. Zoals hoeveel honden worden er na sterilisatie te dik en wat zijn daar de consequenties van. Ik vind het persoonlijk heel onnatuurlijk om een jonge gezonde hond een dergelijke ingrijpende operatie te laten ondergaan. En dan is er ook nog het risico op complicaties. (Denk eens goed na wat er bij mensen gebeurt als je "alles" op jonge leeftijd weg haalt. Daarover is nl. wel veel bekend.) Er is volgens mij veel meer gezondheidswinst te behalen door je hond goede voeding (vers vlees) en voldoende beweging te geven.



Echt helemaal mee eens.
In ons koopcontract stond zelfs een verbod om voor 18mnd te laten helpen, fokster vertelde dat ze in het verleden vroeg liet helpen, maar daar zoveel ellende bij heeft gezien dat deze clausule is opgenomen.
Dierenartsen zijn absoluut niet objectief, onze da blijft ook maar drammen om onze teef te laten helpen. In ons geval willen we nog met haar fokken, dus sowieso uitgesloten.
Als het niet hoeft, vooral niet doen als je er niet 100% achter staat.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: teef wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:42

die van mij (fox) gaat de 27ste onder het mes. Ik ben er groot voorstander van. 12 januari wordt ze een jaar. Adviezen hier zijn 3 maanden na de eerste loopsheid. Er zijn ook klinieken die het zelfs al voor de eerste loopsheid doen

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:44

Onze teef is geholpen toen ze 18 mnd was, na de 3e keer loops te zijn geweest.
Was ze toendertijd goed bevonden (+alle bijbehorende testen) dan hadden we haar laten dekken.
Helaas kreeg ze een baarmoeder ontsteking dus alles moest eruit.

Grappig dat jij een hele andere ervaring hebt met het karakter van boxers. Wij hebben al jaren boxers, maar in de regel zien ze alle andere honden als speelmaatjes. Oke niet iedere hond is niet gecharmeerd van het drukken gestuiter van een boxer

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:13

ik laat ip al mijn teven castreren,simpelweg omdat mijn honden in een roedel leven en ik niet op puppen zit te wachten,daarnaast wil ik ook de honden niet gescheiden houden,ik vind juist het feit dat ze altijd in een roedel kunnen lopen het fijnste...reuen mogen wat mij betreft zolang mogelijk vol blijven,dus dan worden de teven gecastreerd..

ik heb een aantal teven gehad die na loopsheden gecastreerd zijn,waarvan 1 met spoed gecastreerd is door suikerziekte wat door de baarmoeder verergerd werd,1 door een baarmoederontsteking bijna verloren en met spoed geoperereerd, en 1 die ik kreeg op oudere leeftijd,die later gecastreerd was maar een flinke melkkliertumor had en uitgezaait was ( hoe zónde,maar goed) ..

de rest zijn voor de eerste loopsheid gecastreerd...

van deze honden waren er 2 incontinent,dat waren de 2 die na loopsheden gecastreerd waren,de honden die voor de eerste loopsheid gecastreerd waren zijn tot nog toe niet incontinent geworden..

dan hebben we nog het geestelijk en lichamelijk volwassen worden,pff..ik zie echt géén verschil in opgroeien van de honden welke loops zijn geweest en welke niet..echt hier totaal geen pupachtige ,onvolgroeide honden...zijn gewone honden net zoals de anderen..

maar goed,het is mss wat je er allemaal aan wilt zien...