eerste lesjes aan kinderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

eerste lesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 19:54

hallo bokkers,

ik begin binnenkort met mijn eerste privé lesjes aan kinderen te geven.
Hierbij wil ik ze de beginselen van de dressuur aanleren.

De eerste lessen werk ik aan de loge.
Maar ik zou hierbij enkele tips willen om het leuk maar toch ook goed te laten verlopen.

Dus laat maar komen! ;)

NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: eerste lesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:55

oefeningen zoals met 1 hand voet aan raken hoofd aan raken etc.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:39

Aangezien er geen vragen wordt gesteld over diensten of ervaringen verplaats ik dit topic van ED naar RT-V.

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: eerste lesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 20:45

oké sorry voor het verkeerd plaatsen!

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: eerste lesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:48

Ga je ze vanaf het begin alles leren of kunnen ze al een beetje rijden? :)

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 20:52

YellowGray schreef:
Ga je ze vanaf het begin alles leren of kunnen ze al een beetje rijden? :)


de eerste die komt kan nog niets maar de tweede heeft al een paar keer op de manege gereden ;)

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:58

kids leren dat ze met hun zit/lichaam het paard kunnen sturen.
Dus knoop in de teugels en ze niet aan de teugels leren rukken.
zorgen voor een goede balans en leer ze vrij bewegen op de pony.
heel veel stapwerk.
Heel bewust laten worden wat ze doen ook de pony voelt en reageert(actie-reactie)
En dingen naast het paardrijden. Een skippybal etc.
Niet alleen bovenop de pony butsen etc.

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: eerste lesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 21:02

oké, die tips houd ik al zeker in mijn achyerhoofd! ;)

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:05

Ik zou inderdaad veel tijd besteden aan het ontwikkelen van en goede houding :) En dan zou je het laatste gedeelte van de les een klein spelletje op of naast de pony kunnen doen ofzo, als ontspanning.
Je zou ze tussen balkjes door kunnen laten lopen of slalommen met de pony aan de hand, of met een bekertje water in hun handen laten rijden, kijken of het erin blijft zitten :D

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: eerste lesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 21:10

de houding en zit oefenen was ook zeker een van mij prioriteiten :D

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:29

ik zou zeggen, houd er genoeg variatie in. ik hoor van veel ponykinderen vaak dat ze 'steeds hetzelfde lang achter elkaar' saai gaan vinden. Er zijn ontzettend veel leuke dingen die je de kinderen zou kunnen laten doen. natuurlijk heb je daar echt ook wel een 'bom proof' pony voor nodig.

Leuke dingen zijn ;
leren kloklezen --> op een volte een klok maken, ze moeten met het paard de tijd aanwijzen die jij aangeeft.
zigzaggen om pionnen, stokken of zweepjes van A naar B brengen.
van letter naar letter en zo de eerste figuren leren.
'parkeren' tussen 4 balken.

en vooral lekker zorgen dat ze het leuk vinden en blijven ontspannen / niet bang worden.
Een leuke oefening is inderdaad ook om een glas water vast te houden of een ei in een lepel van A naar B te brengen.

^bovenstaande zijn merendeels spelletjes die je altijd op het einde van de les kunt laten doen en vaak ook een leuk effect heeft. het is misschien ook een idee om een schriftje bij te houden en 'huiswerk' mee te geven (bijvoorbeeld opschrijven wat ze ervan vonden, wat ze beter willen doen, waar ze dde volgende les aan willen werken etc.)

Ohja, nog een tip; leer ze het opzadelen en afzadelen vanaf het begin zelf aan, je mag best helpen maar ze zouden de volgorde en bezigheden alleen moeten kennen :)

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: eerste lesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 12:35

opzadelen is meestal les 1 bij mij ;)
en jaa dat met dat schriftje vindt ik ook een super idee! bedankt!

Afanaisa91

Berichten: 1339
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: eerste lesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:45

Hoe oud zijn de kinderen?

Als ze nog erg klein zijn zou ik het lesje niet te lang laten duren, misschien zelfs met poetsen inbegrepen een uur in totaal. Afhankelijk van het kindse, de concentratie en de motivatie zal ik het speelse afwisselen met wat serieuzere dingen.

Hele goede tip die riegje al gaf vind ik de knoop in de teugels! Misschien op een koude winterdag lekker voltige doen in plaats van op dat koude zadel zitten?

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: eerste lesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:55

Ben je goed verzekerd?

Er stond laatst een leuk artikel in BIT over het nemen van westernlessen door jonge kinderen.
Dat ze daar een goede onafhankelijke zit van kregen. Misschien kun je daar ook inspiratie uit krijgen.

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 12:59

ik geef aan kleine kinderen en aan beginners nooit langer dan een half uur les (zonder opzadelen erbij) anders is het teveel ineens en zeker voor kleinere kinderen wordt het moeilijk om alles te kunnen onthouden.

als ik een brave pony vind (eerst wel nog goed sparen ;) ) vind ik het allemaal super ideeën, maar spijtig genoeg heb ik alleen maar een NIET bomproef pony ter beschikking, dus dit maakt het wel moeilijker, maar ik doe het met wat ik heb ;)

Ik onthoud alvast alle leuke tips :o

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:00

Rumpleteaser schreef:
Ben je goed verzekerd?

Er stond laatst een leuk artikel in BIT over het nemen van westernlessen door jonge kinderen.
Dat ze daar een goede onafhankelijke zit van kregen. Misschien kun je daar ook inspiratie uit krijgen.



ik ben zeker goed verzekerd, heb mijn verzekering al afgesloten voor dat de eerste reacties op mijn zoekertje binnen kwamen :D

en daar zit zeker wat inspiratie in!
dankje!

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: eerste lesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 23:34

doe ik zeker, het is wel pas na mijn examens ;)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:59

Als de pony niet bomproef is: maak daar actief beleid op.

Ken je de balans teugel? Wel met een strapje oid vastzetten aan het zadel. In geval van nood kan een kind makkelijker de pony tot rust brengen dan met een trens!
Edit : geldt voor alle leeftijden.
Uiteraard in aanvulling op leren stoppen op zit en gewicht.
En doe speelse dingen rond vallen. Leg uit, dat wij ruiters dat allemaal doen van tijd tot tijd. Leg bijv. stro in de bak en laat ze eerst 'te voet' in het stro vallen en daarna sierlijk en elegant van de pony vallen. (Kijk in je hand, maak een mooie boog met je arm, denk aan doorrollen en adem in als je 'tussen hemel en aarde bent'. Bij het landen blaas je vanzelf wel weer uit - vinden ze doorgaans prachtig! )

Martine1972
Berichten: 20
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:34

dat is de beste tip die ik ooit gezien heb Janneke2 van dat vallen in het stro!! super

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:39

riegje schreef:
kids leren dat ze met hun zit/lichaam het paard kunnen sturen.
Dus knoop in de teugels en ze niet aan de teugels leren rukken.
zorgen voor een goede balans en leer ze vrij bewegen op de pony.
heel veel stapwerk.
Heel bewust laten worden wat ze doen ook de pony voelt en reageert(actie-reactie)
En dingen naast het paardrijden. Een skippybal etc.
Niet alleen bovenop de pony butsen etc.

Helemaal mee eens.

Laat ze vanaf het begin heel duidelijk merken dat een paard lééft en dat hij alles voelt wat zij doen, zowel onder het zadel als met poetsen, opzadelen, aan de hand meelopen etc. Dat leer ik mijn jongere zusjes ook vanaf het begin aan en hierdoor zijn zij zich heel erg bewust van hun lichaam en het lichaam van het paard.

Succes!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:44

Mag ik vragen welke verzekering je hebt afgesloten? Mijn dochter doet de paardenschool in Bilzen en straks is het misschien ook wel leuk voor haar om lesjes te gaan geven op onze A en B pony.

Verder vind ik het altijd heel belangrijk dat het een beetje speels is. Staan hier leuke tips bij.

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Re: eerste lesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:45

Balkjes stappen vond ik zo leuk toen ik voor het eerst op paardrijden ging ! En dan natuurlijk met losse handen :o maarja niet iedereen vind dat fantastisch dus dat zal ik wel even vragen aan je leerling :D ook zal ik veel evenwichtsoefeningen doen dat is toch wel de basis, en vanaf het begin af aan goed leren zitten want wat er een maal in zit gaat er moeilijk uit :j misschien kan je de pony ook leuk vlechten een beetje een meisje vindt dat wel erg leuk <<)

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:54

Een volgens mij onontbeerlijk deel van de opleiding van elke nieuwe ruiter is het geven van inzicht in de denk- en leefwereld van paarden.
Hoe kijken paarden naar ons, hoe werk hun instinct, hoe is de communicatie met paarden , enz.

Dit zal bijdragen tot een harmonieuze relatie tussen pony's en kinderen en het aantal potentieel gevaarlijke situaties minimaliseren.

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:05

Ik rijd op een ponyclub waar ik nu al een paar maanden les geef aan kinderen. In het begin konden ze niks. Afgelopen week hebben ze voor het eerst allemaal tegelijk los gedraafd. Ze leren heel snel.
Ik ben begonnen met de volte uitleggen, de volgende les gebroken lijn en telkens herhalen. Dus daar begon de les mee samen met de houding uitleggen. Ik probeer alles op een ´speelse´manier te brengen. Ook draafde we stukjes, steeds langer, en deden we aan het eind van de les verschillende spelletjes, balkjes, gymnastiek of slalommen.
Het belangrijkste is vertrouwen, duidelijkheid en regelmaat. Ook werkt het om alles speels uit te leggen of met ´grapjes.´Bijvoorbeeld bij de volte sta ik op X en dan moeten ze over me tenen heen rijden en dan banketstaaf ik er wat omheen. De volte koppelde ik aan een rondje en de gebroken lijn aan een dakje, zodat ze het konden onthouden.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: eerste lesjes aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:06