Zekerder paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Zekerder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 16:24

Hallo,

Ik start dit topic omdat ik zelf een erg onzekere ruiter ben. Ik rij al zo lang en vroeger had ik er geen last van, maar de laatste 10 jaar kamp ik hiermee. Ik ben met vlagen erg onzeker. Ik word bang en ik haal mezelf erg naar beneden waardoor het alleen maar erger wordt. Vooral zo richting de winter uit zich dit.

Het onzeker zijn, is mijn ergste vijand in het rijden. Ik ga bepaalde hoeken mijden (bij ons is dat vooral de tribune waar er heel veel kindertjes stampen en druk doen), ik word strak in mijn lijf en ik ben alleen maar bezig met mijn omgeving. Vooral de eerste 10/15 minuten dat ik op mijn paard zit, is dit het ergste. Mijn 6 jarige ruin heeft momenteel bedacht dat als het baasje onzeker is, hij zelf de leiding wel overneemt en dit maakt mij uiteraard nog onzekerder. Dit maakt mij dan uiteindelijk boos en gefrustreerd. Ik vind dit een hele erge eigenschap van mijzelf als ruiter en zou hier graag beter mee willen leren omgaan. Ik kan best rijden en als ik mij een beetje zeker voel kan ik op best wat paarden wegrijden.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Vast wel :)
Hoe ga jij ermee om en heb je misschien tips om mij in het zadel zekerder te laten voelen zodat zowel mijn paard als ik het plezier in het rijden weer terugvinden.

Appelina
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-11-13

Re: Zekerder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:42

Vroeger, toen ik nog reed was ik ook een erg onzekere ruiter, dus ik begrijp jou probleem volkomen.
Wat mij destijds verteld werd, was plezier op nummer 1 staat. Onzekerheid kan daar een blokkade bij spelen.
Een vraag aan jou, TS. Wát maakt jou onzeker tijdens het rijden?

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Re: Zekerder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:45

Hey Caatje,

Ik zie in je handtekening dat je L2 en M1 start. Over je rijvaardigheden hoef je dan toch echt niet onzeker te zijn?

Is het dan niet eerder wat angst dat je paard in de winter wat frisjes staat? Heb een vriendin die net hetzelfde probleem heeft. Zij hangt haar paard op zo'n moment even aan de lounge (voorbij die tribune bijvoorbeeld) Zij is dan gerustgesteld als haar paard niets doet en stapt zij op :-) Misschien helpt dit ook voor jou?

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 16:46

Het is een combinatie van factoren. Ik trek me sowieso heel erg aan wat anderen vinden, dus als er veel mensen op de tribune zitten dan wil ik het goed doen.

Maar zo richting de winter als ze frisser worden, ben ik ook bang voor schrikreacties. Het debiele is dat mijn paard eigenlijk helemaal niet schrikkerig is. Maar als het druk is in de baan, of rondom de baan dan ben ik alles in de gaten aan het houden zodat er niet iets onverwachts gebeurt. Waardoor ik dus als een krant ga rijden..

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 16:48

steflyn schreef:
Hey Caatje,

Ik zie in je handtekening dat je L2 en M1 start. Over je rijvaardigheden hoef je dan toch echt niet onzeker te zijn?

Is het dan niet eerder wat angst dat je paard in de winter wat frisjes staat? Heb een vriendin die net hetzelfde probleem heeft. Zij hangt haar paard op zo'n moment even aan de lounge (voorbij die tribune bijvoorbeeld) Zij is dan gerustgesteld als haar paard niets doet en stapt zij op :-) Misschien helpt dit ook voor jou?


Hoi,

dankjewel voor je reactie :)
Ja ik heb dit inderdaad vorige winter ook gedaan. In de rijbaan mogen we niet longeren, maar dan deed ik het ergens anders en ging ik daarna rijden. Toch hielp dat niet echt.
Wat ik ook wel eens doe is eerst even aan de hand langs de tribune en als ik dan gerustgesteld ben pas opstappen.

Appelina
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:51

Ik herken je probleem. Bang dat je te streng bent... maar weet je? Iedereen heeft een eigen mening over paardrijden. Bovendien, jij kent je paard het beste dus daar kunnen anderen weinig over zeggen. :)

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Zekerder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 18:00

nee, meer omdat in de dressuur nou eenmaal iedereen over elkaar praat voor mijn idee.
Maar ik moet me daar minder van aantrekken inderdaad.

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:17

Caatje87 schreef:
Het is een combinatie van factoren. Ik trek me sowieso heel erg aan wat anderen vinden, dus als er veel mensen op de tribune zitten dan wil ik het goed doen.

Maar zo richting de winter als ze frisser worden, ben ik ook bang voor schrikreacties. Het debiele is dat mijn paard eigenlijk helemaal niet schrikkerig is. Maar als het druk is in de baan, of rondom de baan dan ben ik alles in de gaten aan het houden zodat er niet iets onverwachts gebeurt. Waardoor ik dus als een krant ga rijden..


Zo herkenbaar! Ik heb dat ook. Heb totaal geen schrikkerig paard maar omdat ik onzeker ben word mijn paard dat ook. Zou ook heel graag een oplossing willen voor dit probleem. Ik vermijd ook bepaalde hoeken van de bak en zie alles om me heen

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:18

Ja, zoek een instructeur die goed is met angstruiters! En laat die lessen dan plaatsvinden onder dezelfde onrustige omstandigheden. Grondwerkles, schriktraining, behendigheid en andere leuke dingen met je paard doen, zal ook helpen. Succes!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:21

Jawel.
Jezelf trainen in het verleggen van je aandacht van dat wat onbelangrijk is, naar dat wat bélangrijk is.

Dus elke keer als je langs de tribune rijdt en je merkt dat je gaat letten op de tribune tegen jezelf zeggen:

"he, opletten, je bent aan het rijden"> En dan dus de aandacht verleggen naar je paard. Dwing jezelf te letten op je aanleuning: paard links en rechts gelijk?" Maak een volte 10 meter naar links en rechts. Voelen: wendt je paard makkelijk? Ergens spanning of niet helemaal los?

En steeds als je merkt dat je aandacht naar "buiten" gaat, dwing je jezelf tot het rijden van een oefening waar je je aandacht op moet richten. Kies een oefening die jullie al wel ongeveer beheersen, maar die nog wel heel veel aandacht van jou vraagt.

Dit vraagt veel discipline van je zelf om dit zo te doen, maar dit gaat zeker effect hebben. Je traint je zelf zo om taakgericht bezig te zijn in plaats van omgevingsgericht en dat maakt dat je je niet meer druk maakt om omgevingsfactoren, simpelweg omdat je ze niet meer, of heel veel minder, opmerkt.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Zekerder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 11:07

@RuthenRoos: ik heb wel elke week les en mijn instructrice weet goed van mijn onzekerheden en krijgt mij er in de les wel doorheen. Ik heb het ook niet elke dag, maar ik merk als zij er niet bij is, dat ik mezelf er moeilijk uit kan krijgen. Andere leuke dingen doen is inderdaad wel een goede.

@Punz: Dankjewel! Hier kan ik wel mee aan de slag gaan.
Ik moet meteen denken aan als ik op wedstrijd ga. Daar heb ik in de proef ook helemaal niet meer dat ik op mijn omgeving let, omdat je nou eenmaal bepaalde figuren MOET rijden en dus doormoet. Dus ik denk inderdaad dat ik dit moet vertalen in taakgericht rijden.

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Re: Zekerder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:13

Punz: Hier kan ik ook wel wat mee! Ik heb het ook niet zozeer met les, want dan heb ik het veel te druk maar vaak als ik zelf moet rijden.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Zekerder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:20

Als aanvulling op Punz: je kan de aandacht ook bij jezelf houden in plaats van bij je paard. Als mijn paard druk of kijkerig is denk ik aan mijn linker grote teen, bijvoorbeeld. Voel je teen, is die nog ontspannen, en hoe zit het met rechts? Als je dat doet breek je even door het moment van spanning bij jezelf heen. Richt je op iets anders dan het 'enge', hou je ademhaling laag en kijk met ontspannen ogen de wereld in in plaats van te focussen op datgene waardoor je spanning opbouwt.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Zekerder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:24

Opzich begrijp ik wel dat je onzeker bent, maar je kunt goed genoeg rijden :) Niet zo aan jezelf twijfelen, is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan... Ik weet niet zo goed hoe ik je kan helpen. Je moet lekker ontspannen kunnen rijden, dat is natuurlijk veel leuker :)

Over wat je zei: "als er veel mensen op de tribune zitten wil ik het graag goed doen".
Daar moet je je niet druk om maken, want wat je ook doet... je doet het nooit goed :\ Er zijn altijd mensen die het beter weten... Probeer lekker te genieten :D

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Zekerder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 11:42

@Heukeltje: goed om te weten dat dit voor jou ook herkenbaar is. Heb jij het ook meer in de winter dan in de zomer? Heb deze zomer behoorlijk care free kunnen rijden, maar het begint nu weer steeds meer.

@Imre: ik zie dat jij aan Centered Riding doet? Merk je dat dit ook helpt bij onzeker ruiters? Ik heb ook het idee dat er iets in mijn houding om moet als ik mij onzeker voel. Je gaat dan namelijk automatisch wat naar voren zitten en je schouders spannen. Dit is voor mijn paard ook niet fijn.

@xMyrth: Ja dat is idd veel leuker! Voel me ook heel vaak schuldig tegenover mijn paard als ik gespannen ben., want ik weet zeker dat hij daar ook last van heeft.
Ja paardenwereldje is inderdaad zo dat iedereen het altijd beter weet. Ben heel gevoelig hiervoor, want ik vind mezelf niet goed genoeg, dus als iemand dat bevestigt dan denk ik: zie je wel! Ik kan er niets van. Stom he?!

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Re: Zekerder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:16

Nou ik heb het in de zomer ook hoor alleen is mijn paard dan wat rustiger. Ze hangt heel erg aan andere paarden dus als ik in de zomer buiten rij en er gaan andere paarden naar de wei is ze heel kijkerig. Op momenten van spanning duik ik idd ook naar voren. Zo dom want zo geef je ze alle ruimte om wat te doen maar het gaat automatisch. Ik weet het allemaal wel maar mijn hersenen zenden niet de juiste signalen uit naar mijn ledematen whahaha 8)7

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:41

Caatje87 schreef:
@Imre: ik zie dat jij aan Centered Riding doet? Merk je dat dit ook helpt bij onzeker ruiters? Ik heb ook het idee dat er iets in mijn houding om moet als ik mij onzeker voel. Je gaat dan namelijk automatisch wat naar voren zitten en je schouders spannen. Dit is voor mijn paard ook niet fijn.


Ja absoluut! Ik ben vanwege mijn onzekerheid met CR begonnen en heb er zoveel aan gehad dat ik daarna de instructeursopleiding heb gedaan. Ik ga zelf ook snel naar voren zitten met gespannen schouders als ik onzeker wordt, CR helpt enorm bij bewustwording en doordat je beter gaat zitten zit je ook steviger en daardoor krijg je meer vertrouwen. :)

Goldie45
Berichten: 13
Geregistreerd: 27-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:29

Misschien iets meer met je paard knuffelen? Misschien dat als je je paard iets beter 'kent' dat je je wat meer vertrouwd voelt wanneer je op hem/haar rijdt.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Zekerder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 09:15

@Goldie45 hier moest ik wel een beetje om lachen sorry... Ik knuffel heel veel met mijn paard.
En aan de hand hebben we ook geen problemen, maar een paard heeft leiding nodig en die geef ik hem niet. Sterker nog: ik geef hem het signaal dat er iets aan de hand is.

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Re: Zekerder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:16

hihi ja aan het knuffelen ligt het bij mij ook niet

Marieke_1982

Berichten: 13
Geregistreerd: 21-11-13

Re: Zekerder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:04

Probeer je enkel en alleen op je paard te concentreren. Ik weet dat het heel lastig is, maar blijf je paard voelen. Als je dit doet voel je ook wanneer er spanning is en wanneer er ontspanning is en hoef je niet onnodig gespannen te blijven. Klinkt natuurlijk heel makkelijk, maar het is echt een goede top. Continue focus op je paard. Succes ermee!

miessie23
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:25

Hooi,
Ik snap precies wat je bedoelt.
Ik denk zelf dat dit komt doordat je je paard niet goed genoeg kunt aanvoelen en aflezen.
Ik heb een boek gevonden waar je deze problemen aanpakt.
Ik denk niet dat ik dat hier neer mag zetten, maar ik stuur je een pb.

Veel succes ermee en geniet weer van het rijden.

lovesRagebol

Berichten: 18
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: Enschede

Re: Zekerder paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:43

Hey, ik snap wat je bedoelt en nee het is inderdaad niet leuk..
Ik was altijd zo dol op springen en heb het een tijdje niet meer gedaan,
dus laatst gingen we weer een lesje springen en ik werd er zo onzeker over.
Ik wou het doorzetten omdat ik sowieso wist dat de pony springen leuk vind
en het bijna altijd doet en daar door misschien ook mijn angst ervoor kwijt te raken.