Eerste springles : sleutelbeen gebroken

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Parkietjee_
Berichten: 751
Geregistreerd: 27-07-10
Woonplaats: Ik ben je buurvrouw. Ö

Eerste springles : sleutelbeen gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 14:15

.. En dat was nogal een springles.
Omdat ik al heel lang niet had gesprongen wilde ik het weer gaan oppakken en begon gisteren weer aan m'n eerste springles. Reed op een superleuke pony die ik goed ken dus had er zin in. De hele les verliep top, beter dan ik had verwacht. Toen bij een zoveelste sprong in galop kwam ik toch niet helemaal lekker uit, dus reed ik Belfor naar voren in de hoop dat hij nog uitkwam. Echter resulteerde dit dus in een stop door een soort miscommunicatie omdat pony juist een sprong extra wilde nemen. Ik sprong.. Pony niet. Op de grond beland was ik eigenlijk alleen maar heel kwaat omdat het gewoon een stom ongeluk was wat ik zelf had kunnen voorkomen, en ik wilde meteen weer opstappen. Toen pony was gevangen en ik wilde opstijgen, schoot er toch ineens een pijn bij mijn sleutelbeen. Het ging steeds meer pijn doen en in overleg toch naar het ziekenhuis gereden. Die rit was niet heel relaxed aangezien ik zo veel pijn had en het steeds meer pijn begon te doen. In het ziekenhuis foto laten maken en het was toch wat ik dus niet hoopte: sleutelbeen gebroken.

Nu kan ik 3/4 weken niet rijden en daar baal ik natuurlijk ontzettend van haha!
Excuses voor t lange verhaal, lig nu thuis dus nogal verveeld haha.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Eerste springles : sleutelbeen gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:18

dat is balen zeg!

Maar een tip, ga er maar niet van uit dat je na 3/4 weken weer mag rijden hoor..
Heb zelf in 2007 het sleutelbeen gebroken, 10 weken in mitella gezeten, en mocht eigenlijk daarna nog 2 weken niet rijden. Maar aangezien ik die week al een wedstrijd had gepland heb ik toch 1 les en de wedstrijd gereden, met het gevolg dat ik er NU nog last van heb!!
Dus ga maar vanuit dat je minimaal 6 tot 8 weken niet kan rijden.. ;)

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:19

Dat is wat je noemt pech hebben he :(
Wel goed revalideren hoor, vriendin van mij heeft ook een sleutelbeen gebroken en kan al 8 weken niet rijden :)

Veel beterschap!!

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:19

Reken idd maar wat langer.. een sleutelbeen is niet zomaar gehaald. ik ben in 2008 gevallen, had net m'n eigen paard.. was in oktober, volgens mij ging ik januari er weer op!

ffjor

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:20

Maak er maar 3-4 maanden van O:)
Dat je nog wilde opstappen 8-)

Zelf ben ik vorig jaar van m'n paard gevallen en daarbij mijn sleutelbeen gebroken, maar ik kwam niet eens van de grond af zo zeer deed het. Ik dacht ook met een weekje wel weer te gaan werken totdat de arts zei dat dat absoluut niet ging gebeuren :? Ik dacht nog...ach moet wel lukken. Maar helaas ik was er wel even zoet mee.
Hoop dat het bij jou sneller geneest en dat je er niet zoveel last van hebt!

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:22

Heb het ook gehad, na een val in het bos tijdens de rengalop, heb een maand of 3 flink last gehad en ben toen zelf weer op t paard geklommen, maar heb daarna nog 1.5 jaar fysio gehad omdat het niet helemaal recht meer bleek te zitten, neem dus hoe saai ook, je tijd om goed te herstellen, want ik heb er nu 20 jaar later af en toe nog last van.

Parkietjee_
Berichten: 751
Geregistreerd: 27-07-10
Woonplaats: Ik ben je buurvrouw. Ö

Re: Eerste springles : sleutelbeen gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 14:48

Pfoe.. Klinkt toch iets minder van wat ik hoor! Ik ga zeker mijn rust goed pakken hoor.. Ben alleen maar bang dat het erger wordt haha.

De arts zei wel dat het een gunstige breuk was, dus niet helemaal doorgebroken en er overheen, maar staat deels nog (los) tegen elkaar.

ffjor

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-06-12

Re: Eerste springles : sleutelbeen gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:18

Bij mij was het wel helemaal door (wel n 'mooie breuk' volgens de arts dus misschien dat dat ook nog wel uit maakt.
Weet ook niet hoe oud je bent? Als kind heb ik allebei mijn polsen een keer gebroken, dat waren toen z.n. twijgbreukjes; een stuk minder pijnlijk en met een paar weken genezen. Maar dat kan volgens mij alleen als je nog jong bent (en geen idee of dit bij een sleutelbeen ook kan?)

Sterkte in ieder geval!

Parkietjee_
Berichten: 751
Geregistreerd: 27-07-10
Woonplaats: Ik ben je buurvrouw. Ö

Re: Eerste springles : sleutelbeen gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 17:22

Dankjewel!

Ik ben 14 jaar

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: Eerste springles : sleutelbeen gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:28

Ben ik hier de enige die z'n sleutelbeen nog nooit geeft gebroken of zit de helfd hier zowat te jokken om stoerder te lijken? In de eerste reactie geloof ik dat die hene echt z'n sleutelbeen brak, maar de reacties daarna... Nada...

Ik vind het erg stom voor je, hopen dat je zo snel mogelijk weer een springlesje kan nemen wanneer je sleutelbeen genezen is, en niet luisteren naar al die mensen hier, als je je nek breekt is der ook gewoon kans dat je na een half jaartje al gewoon weer kan rijden, het gaat áltijd om de breuk. En btw, is het neit een beetje zoiets als je schouder uit de kom? Want dan kun je gelijk weer gaan rijden, maar op bravere paarden en natuurlijk met 1 hand/zonder handen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Eerste springles : sleutelbeen gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:39

Dam geloof je het niet: samen met paard gevallen nadat hij op hol geslagen was en uitgleed in een bocht :) had hem net 3 weken..

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: Eerste springles : sleutelbeen gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:41

Ik geloof het vooral niet omdat het niet bepaald vaak voorkomt ook, meestal breek je je pols, arm, hand, been, knie, enkel ect... Maar geen sleutelbeen, en dat geeft zo te zien opeens iedereen gebroken xD

KarmaWitch

Berichten: 4534
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:43

Ik heb nog nooit sleutelbeen gebroken gehad, wel mijn pols. Januari gebroken en ik kon rond april pas weer rijden. Beter had ik gewacht dan had ik er nu geen last van.
Pink laatst gebroken gehad. Twijgbreukje. Ben 18.
Enkel gebroken gehad (ook twijgbreuk + enkelbanden zo opgerekt dat net niet gescheurd is) ook niet mn rust genomen.
Hersenschudding zelfde.

VragenKop: sleutelbeen wordt juist vaak gebroken in paardensport ;)

Dus neem je rust

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27975
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:46

Sleutelbeenbreuk is juist iets dat bij ruiters veel voorkomt. Als je je val probeert te breken door je arm uit te steken, heb je al gauw risico op een sleutelbeenbreuk.

Citaat:
De sleutelbeenbreuk is een van de meest voorkomende botbreuken, vooral bij kinderen en jonge volwassenen.


http://www.terbruggen.be/pijn-schouder/sleutelbeenbreuk

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:46

Rustig aan, breukherstel duurt normaal gesproken 6 weken. En niet even erop. Alles bij elkaar duurt dit wel even.
Heb nog een topic voor je erbij gezocht over sleutelbeenbreuken. [MW] Gebroken sleutelbeen en paardrijden?
By the way, heb zelf mijn bovenarm gebroken gehad na een aanvaring met 700 kg

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Re: Eerste springles : sleutelbeen gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:03

Wat vervelend ! :(

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:08

Geloof me, op 3-4 weken ben je daar echt niet van verlost hoor, een meisje bij ons op de manège had ook haar sleutelbeen gebroken en zij mocht 3-4 maanden niet meer rijden :')
Veel beterschap trouwens ;)

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:11

Blij dat ik een bodyprotector heb.Wel heel veel beterschap.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:18

Parkietjee_ schreef:
Dankjewel!

Ik ben 14 jaar

Grote kans dat het dan een 'greenstick' fractuur (twijgbreuk) is, het botvlies blijft dan (gedeeltelijk) intact. Vaak herstelt dat wel wat sneller en is de stand redelijk hetzelfde gebleven

Ik heb mijn sleutelbeen gelukkig nog nooit gebroken, alleen mijn kuitbeen :=

Sterkte :(:)
Laatst bijgewerkt door Goldie op 12-12-13 18:20, in het totaal 3 keer bewerkt

sannerody
Berichten: 274
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:28

sterkte!
veel beterschap

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Eerste springles : sleutelbeen gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:41


melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:42

Wat ontzettend balen ts, in je eerste springles nog wel!
Hopelijk kom je er snel weer boven op, wat betreft het rust houden, luisteren naar je lichaam is het belangrijkst! Gewoon afwachten, rustig aan doen en dan komt het vast wel weer goed :(:)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 12-12-13 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke aanval verwijderd.

ffjor

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:49

Goldie schreef:
Parkietjee_ schreef:
Dankjewel!

Ik ben 14 jaar

Grote kans dat het dan een 'greenstick' fractuur (twijgbreuk) is, het botvlies blijft dan (gedeeltelijk) intact. Vaak herstelt dat wel wat sneller en is de stand redelijk hetzelfde gebleven

Ik heb mijn sleutelbeen gelukkig nog nooit gebroken, alleen mijn kuitbeen :=

Sterkte :(:)


Dat bedoelde ik inderdaad ja! Bij m'n polsen (niet tegelijk overigens :D ) was het met een ruime maand wel weer klaar en kon ik alles weer.

Britta, een bodyprotector maakt hierbij niet zoveel uit denk ik, aangezien je sleutelbeen breekt omdat je op je zijkant valt (en er dus teveel druk op het bot komt waardoor het breekt).

En geloof het of niet maar met een gebroken sleutelbeen wil je echt niet op een paard, je kunt echt niks en pas als je het gebroken hebt kom je erachter welke functie een sleutelbeen heeft :+ . Liggen (slapen) kan niet (ruim 2 weken op de bank gezeten 's nachts), arm kun je überhaupt niet gebruiken, opstaan vanaf de bank/stoel wil niet, jezelf in een auto hijsen (au hobbels), aan/uitkleden is ineens een karwei en een plasje plegen wordt de opgave van de dag. Zoiets waar je de halve ochtend tegenop kunt kijken terwijl je niks anders te doen hebt :P . Oke, dit zegt wel genoeg over hoe ik het ervaren heb :o

Aangezien jij nog proberen om op je paard te komen hoop ik dat het allemaal mee valt en dat je er niet zolang zoet mee bent!
Ik mocht overigens alles binnen de pijngrens, ik mocht het voelen (kon ook niet anders) maar het moest niet echt pijn gaan doen. Na een jaar heb ik er nog wel last van, ik voel het zitten en het zeurt af en toe. Als ik op mijn buik slaap wordt ik wakker en voel ik het weer. Maar zo te lezen kan dat over 10 jaar nog zo zijn...

korbakimmy8

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:51

Volgens mij breek je je sluitelbeen juist sneller dan je pols. Tijdje terug op tv gezien. Sleuterbeen in het meest gebroken bot bij paardrijden en wielrennen.

love_Soraya

Berichten: 3827
Geregistreerd: 12-02-12

Re: Eerste springles : sleutelbeen gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:54

Wat vervelend :( ! Veel sterkte !