Peugeot 106, wie o wie ervaringen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Peugeot 106, wie o wie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 12:27

Hallo!

Ik ben op zoek naar een auto, het schiet niet echt op omdat ik niet goed weet wat ik wil.
Maar nu heb ik een peugeot op het oog een 106 van 1998 met 124000 km.
De banden en accu zijn vervangen, ook distributieriem. Geen roest.

Wat zijn jullie ervaringen? Veel voorkomende problemen?

Oja apk tot april en ze wil er 1000 euro voor hebben.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli


LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:28

Ik heb er ooit 1 gehad, braaf dingetje, half Nederland mee rondgetoerd. Wel even opletten met de koppeling, die was bij mij vrij zwak.
Laatst bijgewerkt door LovingTweety op 12-12-13 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Peugeot 106, wie o wie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 12:29

Dankje! De koppeling ging echt super zwaar bij de proefrit.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

_Siri
Berichten: 677
Geregistreerd: 14-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:35

Ik nu mijn 2e 106. Ik vind het hele fijne auto's!
Koop je hem particulier of niet? Anders zou je kijken of je er nieuwe apk op kunt krijgen..

Koppakking is bij een 106 ook niet het sterkste punt qua olielekkage. Dus zou goed kijken of ie droog is..
Laatst bijgewerkt door _Siri op 12-12-13 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt


Ytjuuuh

Berichten: 511
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Meestal op de rug van een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:35

Ik heb ook een Peugeot 106 gehad, dat was mijn eerste auto. Ik vond het een heerlijke auto en heb er niet veel problemen mee gehad. Volgens mij stond er ooit eens een laagje water op de vloer, omdat er ergens water naar binnen kon gaan en op het laatst ging het schakelen niet helemaal perfect meer. Daarom is ie uiteindelijk ook weg gegaan, maar soms zou ik hem wel weer eens terug willen. Vooral omdat het zo'n leuke pittige auto was, heb veel auto's verslagen bij de stoplichten... :D Maar die van mij had ook een 1.6 motor, wat voor motor ligt er in de auto die jij op het oog hebt?

Dat van die olielekkage heb ik ook gehoord, even goed op letten inderdaad :)

Begin de dag met een lach!

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Peugeot 106, wie o wie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:39

Moet zeggen dat ik dat best veel geld vind voor zo'n oude auto. De mijne is nog ouder (1990 een Renault 5), maar die was wel een stukje goedkoper (en dan heb ik nog veel te veel betaald, daar niet van).
Voor die prijs zou ik wel nieuwe APK willen.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Peugeot 106, wie o wie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:43

Het is en blijft een Franse auto.. Ik zou voor dat geld kijken naar een oud polo'tje of golfje die zijn veel degelijker

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Peugeot 106, wie o wie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 12:46

Ja ik had zelf ook wel het idee dat het wat goedkoper mag.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:51

MarjanB schreef:
Het is en blijft een Franse auto.. Ik zou voor dat geld kijken naar een oud polo'tje of golfje die zijn veel degelijker

Absoluut mee ONeens, wij hebben een peugeot 106 XSI uit 1994 en een VW Polo uit 1995, met de VW Polo alleen maar ellende gehad, het ene na het andere onderdeel ging stuk en hij heeft ons heel vaak in de steek gelaten, een hoop geld gekost en toen startte hij weer niet. Uiteindelijk hebben we de polo de deur uitgedaan en alleen de peugeot gehouden, hele fijne auto die ons nog nooit in de steek heeft gelaten de afgelopen 6 jaar. Tuurlijk wel het nodige onderhoud gehad, maar niet echt iets heel ernstigs, en het is nog altijd starten en lopen geweest. Auto is ook lekker snel en rijd heel fijn. Daarnaast is er aan een peugeot nog redelijk eenvoudig zelf wat te sleutelen als je een beetje handig bent, makkelijker dan bij VW.

3bengels
Berichten: 466
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:55

Ik zou hem voor dat bedrag niet kopen. Je geeft aan dat hij moeilijk schakelde. Dat zou ik dan eerst eens goed na laten kijken. Verder kan ik je adviseren om ook een flink stuk 120km per uur te rijden en te kijken hoe de auto zich dan gedraagt. Mijn vorige Peugeot liep dan heet namelijk en begin te stinken.

Dus.....

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:59

Als ik geen kinderen zou hebben, had ik hem nu nog steeds gehad.
Was ook mijn eerste autootje, fantastisch wagentje. Liet mij nooit in de steek, oerdegelijk.
Wel een lekke koppakking gehad, gelukkig heb ik een heeeeeeeel handige broer die dit gemaakt heeft.
Mijn broer rijd nu in deze auto, aangezien hij zijn 309 in de prak had gereden. En wij dit autootje te koop hadden staan.

Daarnaast is het maar een klein autootje, maar zodra je de achterbank plat gooit heb je een laadruimte waar je u tegen zegt.
Ik haalde altijd vlas op met mijn auto, er passen gewoon in totaal zes a zeven pakken vlas in de auto.

Ik vind het een aanrader, de reden dat we toen een andere auto (206) gekocht hebben, was dat de 106 driedeurs is en we bezig waren om kinderen te krijgen.
En dan is een vijfdeurs toch echt praktischer.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:07

MarjanB schreef:
Het is en blijft een Franse auto.. Ik zou voor dat geld kijken naar een oud polo'tje of golfje die zijn veel degelijker

VW van die leeftijd zijn meestal afgeragde auto's.

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Peugeot 106, wie o wie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:16

Zoeken naar auto's is altijd lastig, zeker in die categorie. Weet niet of je dicht bij de grens met Duitsland zit, anders kan je daar nog wat uit importeren. Auto's uit Duitsland zijn over het algemeen beter onderhouden en er zitten altijd meer opties op. Importeren kost bij auto's van die leeftijd nagenoeg niets.

Heb wel eens met 106'jes gereden. Juist omdat ze zo simpel zijn, zijn ze redelijk bulletproof. Overigens vind ik een auto met 120000 KM en uit 98 vrij apart, dat betekent dat de auto minder dan 10000 per jaar gereden heeft. Dat zou kunnen duiden op een auto die alleen in de stad is gebruikt en dus nooit goed warm gereden is. Ook omdat je zegt dat de koppeling zwaar gaat (die kan zelf stellend zijn en op het laatst gaat hij dan heel zwaar) lijkt er op dat het hier om een stadsautootje gaat. Ik zou hem dan zelf links laten liggen.

Voor dat budget kan je kijken naar bijvoorbeeld een Daihatsu Cuore, Suzuki Swift, Polo (let op afraggen), Renault Clio (Twingo niet doen), Citroën Saxo of inderdaad een 106/306 :)

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:20

Ik heb er drie jaar geleden een gekocht uit hetzelfde bouwjaar en met ongeveer dezelfde km stand. Inmiddels tuf ik er nog steeds in rond en staat de teller bijna op 200.000 km Op zich een fijne, voordelige auto om te rijden. Maar ik heb wel de nodige kosten gehad (koppakking, brandstofpomp, radiateur, uitlaat). Nu moet ik aantekenen dat ik op gas rijd, dus dat zorgt ook voor wat extra onderhoud. Qua roest e.d. nergens last van.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Peugeot 106, wie o wie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 13:26

Oe ja die koppakking komt wel veel terug in verhalen. En dat is een hele dure grap.
Het autotje is van een moeder van 2 kleintjes die idd denk ik korte ritjes maakt in de stad.
Ik heb er wel mee op de snelweg gereden, reed goed.
Laadruimte is inderdaad heel belangrijk voor me aangezien ik op markten sta. Eigenlijk wil ik een bestelauto maar dat is nu boven mijn budget.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Peugeot 106, wie o wie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:04

persoonlijk, als ie zwaar schakelt zou ik t niet doen. Als de versnellingsbak naar de kl*ten is, ben je zeer duur uit..
en de banden enzo kunnen wel mooi vervangen zijn, maat wat veel duurder is zijn de lagers en de draagarm ed. laat er eens een monteur (bij voorkeur een keuringsmeester) naar kijken.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Peugeot 106, wie o wie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:10

Heb er zelf eentje uit 1996, heb ik 2 jaar geleden voor 700 euro, gekocht.
Elk jaar ongeveer 120 euro aan kosten bij de garage, maar zoeft nog heerlijk rond.
Net weer een jaartje apk erop, dus kan er weer mee toe(zolang ik kan het kan betalen)
Vindt het een heerlijk autootje.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:13

LovingTweety schreef:
MarjanB schreef:
Het is en blijft een Franse auto.. Ik zou voor dat geld kijken naar een oud polo'tje of golfje die zijn veel degelijker

VW van die leeftijd zijn meestal afgeragde auto's.


De peugeotjes niet veel anders. We zijn net zelf ook op autojacht geweest (voor een 2e auto) en de peugeotjes waren stuk voor stuk slecht. Mn vader is wegenwacht en die raadde het af om een peugeot te kopen. Uiteindelijk hebben we een golf uit 2000 gekocht, 1.4 benzine en super super netjes.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:14

Ik heb er ook eentje en ben dol op dat autootje. <3 Heb hem nu 2,5 jaar, hij komt uit 1996 en nog nauwelijks rare/dure dingen mee gehad. Ik vind hem ideaal, groot genoeg om van alles in te vervoeren, klein genoeg om overal te kunnen parkeren.

Ytjuuuh schreef:
Vooral omdat het zo'n leuke pittige auto was, heb veel auto's verslagen bij de stoplichten... :D


Zo herkenbaar. :D Klein autootje, dus altijd mensen die er links naast gaan staan omdat ze verwachten dat hij traag is. En dan moeten ze er toch weer achter, heel kinderachtig, maar dat blijft leuk. :')

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Peugeot 106, wie o wie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:21

Ik heb er jarenlang één gehad, en nooit problemen mee gehad.
Ik vond het een handig, betrouwbaar autootje.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:33

LovingTweety schreef:
MarjanB schreef:
Het is en blijft een Franse auto.. Ik zou voor dat geld kijken naar een oud polo'tje of golfje die zijn veel degelijker

VW van die leeftijd zijn meestal afgeragde auto's.


Ik ben het met beide oneens.
Er zullen ongetwijfeld genoeg VW's op leeftijd rondrijden die nog in een prima staat zijn.

Maar ik snap de problemen met franse auto's nooit. Wij hebben al jaren alleen maar Franse auto's, en nooit gezeur. Mijn Renault 5 van 23 loopt als een zonnetje, en de 5 die mijn moeder vroeger had heeft het ook 15 jaar lang probleemloos gedaan (en hij was al een paar jaar oud toen ze hem kreeg).
Maar ik heb dus ook geen ervaring met auto's van andere afkomst, dus daar kan ik je weinig advies over geven.
Ik vind 1000 euro voor de auto uit de OP alleen veel te veel geld.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

_Siri
Berichten: 677
Geregistreerd: 14-01-11

Re: Peugeot 106, wie o wie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:49

Ik snap ook het probleem met Franse auto's niet nee..
Ik denk dat het ook wel scheelt hoe er met de auto is omgegaan.

Dat er veel slechte 106'jes te koop staan wil ik best geloven, maar dat geld niet alleen voor de 106..

Mijn vorige 106 (uit '94) reed ook altijd. Behalve de laatste winter, maar die was ook echt wel op..


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:57

Ik heb er 1 uit 96, maar wel een automaat.
Doet het nog steeds perfect. Geen gekke dingen mee gehad, altijd dealer onderhouden (ben de 2de eigenaar en het onderhoudsboekje zit er nog steeds bij).
Gewoon optijd de beurtjes laten doen. Van de zomer ben ik er nog helemaal naar Polen en weer terug mee geweest. Ging perfect.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 18:10

Mijn 'automan' gaat hem even bekijken, een ritje maken en hem op de brug zetten. Als hij ok genoeg is gaan we eens babbelen over de prijs. Vind 1000 ook teveel. Hij schakelt wel heel goed, maar de koppeling is super zwaar bij intrappen echt niet normaal, leek wel sporten zoveel moeite als dat koste.

En de apk komt er ook snel aan.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

_Siri
Berichten: 677
Geregistreerd: 14-01-11

Re: Peugeot 106, wie o wie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:23

Koppeling kan ook kwestie van wennen zijn.
In die van mij is hij ook wel stug, maar dat merk ik alleen als ik net in een andere (soepelere :P ) auto heb gereden. Op zo'n moment vind ik die van mij echt een koekblik op wielen haha.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Condor, Dorien_Boy, Flying_Angel, neline11, Tatjanaa en 97 bezoekers