De 6jes cultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 04:15

Ik zit op dit moment een beetje in een worsteling met mezelf: Ik wil wel hoge cijfers maar mn motivatie is er gewoon niet. En eigenlijk nooit geweest ook.

(her)Kennen jullie de 6jes cultuur? Bij jezelf of bij je onderwijsinstelling?

Ik neem prima genoegen met een 6,5 of 7. Ik hoeft niet zo perse een 8 en doe naast mijn studie dan ook een hoop andere dingen. De focus tijdens mijn studententijd heeft nooit alleen op mijn studie gelegen; werk, vriendje, paard, sociaal leven en allerlei clubjes vond en vind ik net zo belangrijk.
Nu ik erover nadenk denk ik dat ik studeren gewoon echt mega saai vind. Begrijp me niet verkeerd, ik zit in de eindfase, dus ik stop niet, maar voor mijn studie moet ik met name veel lezen, ofja, zou ik veel moeten lezen.
Ik ben nogal van het last minute werk, waardoor ik in een dag of 2/3 een tentamen probeer te leren. Om me heen zie ik studenten die dagen of soms wel weken spenderen aan het bestuderen van de stof voor het tentamen. Ik snap het niet, ik kan het niet. Ik struin het internet af naar onzin, onzin en nog eens onzin, ga ineens allerlei domme tv programma's kijken en zit soms gewoon een uur voor me uit te staren -O-

Waaaaaarom kan ik mezelf niet een enorme schop onder mn kont geven en wel eens voor die 8 gaan ipv altijd maar genoegen te nemen met minder. :Y) Om me heen is iedereen gemotiveerd. Behalve ik :(
Somebody, help! ;)


pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 05:02

Iets is pas een probleem wanneer je dat er zelf van maakt.
Waarom ben jij niet tevreden met een 6? Je diploma wordt er straks niet minder om, toch?

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 07:27

Tja hangt idd van je motivatie af. En ook af van je vervolgopleiding. Ik ben ook geslaagd met gemiddeld 6. Ik was/ ben niet een leerder. Ben mijn vervolg dan ook in het werken en leren gaan doen. Maar als je ergens voor leert wat je intresseet dan krijg je automatisch hogere cijfers en ben dan ook cum-laude geslaagd. Sommigen zijn gemotiveerd ondat ze een bepaalde opleiding
willen volgen waar je een hoge cijferlijst voor nodig hebt.. een ander kijkt alleen naar je diploma.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:02

Ik herken het!
Een 6 is goed genoeg, je krijgt er evenveel voor terug als je een 7 of een 8haalt, zelf heb ik me ook afgevraagd waar het aan ligt en of ik mezelf niet een mega trap moet verklpen..

Ik zit nu n beetje met hetzelfde..

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:27

Iedereen studeert op zijn/haar eigen manier. En iedereen hecht waarde aan andere dingen.
Het gaat erom dat je aan het einde je papiertje haalt!!

Don't dream your life, live your dreams!

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:32

Ik heb hetzelfde.. moeilijke studie, steek er al veel tijd in maar ik blijf rond de 10 à 12 hangen (cijfers gaan van 0 t/m 20 :D ) terwijl veel vriendinnen regelmatig 16en halen. Ik wil graag goed worden in wat ik later ga werken, maar is een goede student tevens goed in zijn beroep?

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care..

[IM] Veel te vroeg, veel te plotseling: dag lieve gekke merrie..

zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:00

Ligt er ook een beetje aan wat je doet denk ik.
Op het voortgezet onderwijs is het niet aan te raden aangezien de cijferlijst van je diploma veel over je zegt.

Een collega van mij is pas begonnen met zijn master, die moet 36 uur werken met school, gezin (2 kinderen) en een sociaal leven combineren.
Die is op dit moment heel blij met 6jes, want veel tijd voor keihard blokken heeft hij niet.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:56

Op de middelbare school was ik ook altijd meer dan tevreden met een 6 en hoefde er dan ook geen donder voor te doen.

Nu ben ik nog niet tevreden met een 8. Mede doordat ik volgend schooljaar de opleiding duaal wil voortzetten en je met goede resultaten eerder aan een werkplek komt dan met minder goede resultaten. Verder wil ik mijn getuigschrift cum laude halen en daarna een master doen waar ook maar zeer weinig plaatsen beschikbaar zijn, wederom met hoge cijfers kom je eerder in aanmerking.

Voor mij is het dus niet een 8 halen om een 8 te halen, maar om mijn eigen kansen te vergroten.

Je diploma wordt er niet meer of minder waard van of je nu een 6 of een 10 staat. Echter als er om een resultaten lijst gevraagd wordt, staat een lijst met hoge(re) punten natuurlijk mooier dan een lijst met 6jes. Ik weet niet wat voor opleiding je doet en of resultaten überhaupt wel van belang zijn, want goede resultaten op school (op vaak puur theorie) wil niets zeggen of je goed bent in het werk.

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:59

Op middelbare wilde ik echt wel een hoog cijfer, want met allemaal 6jes ga je niet stabiel je examen in.
Nu met studeren maakt her geen hol meer uit of je nou een 5,5 of een 10 haalt, wat ik heel demotiverend vind. Eerst wilde ik voor cum laude gaan, maar 1 cijfer heeft het verpest en nu neem ik dus genoegen met een 6 :)



Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:05

Ik denk dat het aan 3 dingen ligt:
- je karakter (streberig of perfectionistisch zijn)
- hoe moeilijk je de leerstof vindt (als je het heel lastig vindt, ben je eerder tevreden met een 6 dan wanneer het je makkelijk af gaat en je dus gemakkelijk een hoger cijfer had kunnen halen)
- de beloning die er aan vast zit

Ik kan zelf over het algemeen echt niet tevreden zijn met een punt onder de 8 omdat ik erg perfectionistisch ben en het studeren me makkelijk af gaat. Echter, voor sommige vakken die ik lastig vind, spring ik een gat in de lucht met een 6 hoor :j


Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Re: De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:05

Ik herken het wel bij mijn onderwijsinstelling, vanuit de andere kant dus. Waar ik voor veel vakken voor een 10 ga zie ik dat mijn leraren vrijwel nooit hoger geven dan een 8 of 9. Zeker met de kwaliteitcontroles die nu uitgevoerd worden zijn hogescholen er huiverig voor geworden om uitmuntend te erkennen, omdat ze op die manier zichzelf in de spotlights zetten. Bij een 8 of 9 om feedback vragen is ook niet gewenst trouwens.

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:18

Meld zich! :D

Ik heb t heel erg als t vak me gewoon niks boeit. En dat is dus ongeveer alles van school :') Ik zit nu in 5 havo, en kan het gewoon niet meer opbrengen om met school bezig te gaan. Ik heb er écht geen zin meer in. Ik ben met sommige vakken dus al blij met een 5.
Ik vind het stil zitten en leren gewoon doodsaai, heb daar gewoon echt geen motivatie voor. Als ik dan bijvoorbeeld iets voor BSM (bewegen sport maatschappij, soort van extra gym) moet doen, vind ik dat alweer veel leuker en heb ik daar dus ook motivatie voor.
Dat is ook de reden waarom ik écht geen kantoorbaan moet hebben, maar werk met actie. Zelfde geldt voor een studie.

Toen ik nog een beetje gemotiveerd was om goed bezig te gaan met school, werkte het voor mij heel goed om er druk achter te zetten (nu trouwens nog steeds). Ik presteer gewoon veel beter onder druk. En dan bedoel ik niet alles op het laatste moment doen (doe ik zelf ook altijd :')), maar bijvoorbeeld met je zelf afspreken dat je pas mag ... (bijvoorbeeld paardrijden) als je ... (een vak, presentatie of weetikveel) af hebt.
Maarja kan me voorstellen dat t bij de middelbare anders werkt dan bij HBO etc.

Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Re: De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:27

Ja ik :')
Ik leer altijd de avond van tevoren, motivatie voor eerder heb ik niet. Ik haal wel 7ens en 8en ( ik sta gemiddeld voor alle vakken een 7.6) maar ik ben met een 6 altijd heel blij :')
Het is ook een sport aan het worden om zo weinig mogelijk te leren en dan goede punten te halen :') gelukkig lukt dat best aardig.

Oliebollie

Berichten: 1842
Geregistreerd: 22-01-06

Re: De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:28

:+ Ik nam genoegen met een 5,5..

Uiteindelijk mijn havo gehaald met allemaal 6jes en 2 5en. Prima.. Ik heb hetzelfde diploma als de persoon met allemaal 8en en 9ens.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:30

Nee, gelukkig niet. Ik herken het wel: tijdens mijn studie om me heen, en nu, bij sollicitanten die zich tijdens hun studie onvoldoende hebben ingezet. Wel genoeg om het vak net te halen, maar niet genoeg om de stof te begrijpen. En die gaan stuk voor stuk nat in de praktijk. Want je kan niet elke keer opnieuw opzoeken welke mogelijkheden je hebt bij een teleurstellende overeenkomst, dat moet je paraat hebben. Hoe zat het ook alweer met eigendomsoverdracht. Wat was ook alweer een erfdienstbaarheid. Welke overeenkomsten zijn geregeld in Boek 7... noem het maar.

Recht is dan ook wel weer een vakgebied waar je cijferlijst er wel toe doet. Iemand met een cum laude lijst wordt gewoon eerder uitgenodigd dan iemand met een zesjeslijst, ook al heeft hij er twintig bestuursfuncties naast gedaan. Een inhoudelijk goede scriptie is belangrijk, al kan iemand daar hulp bij gehad hebben.

Ik ben pas op latere leeftijd gaan studeren, dus was me er ook wel van bewust dat ik iets moest doen om me te onderscheiden. Dat heb ik verder nooit als druk gezien, omdat ik nieuwe dingen leren van kleins af aan een van de leukste dingen vindt die je kan doen. En tot de dag van vandaag snap ik niet dat als je de gelegenheid krijgt om te leren, je je daarvan afmaakt met een 'als ik het tentamen maar gehaald heb'. Dat ligt aan mij :D

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:24

Op het VMBO boeide het me niet, had altijd 6jes.. De vakken 3 vakken die ik leuk vond
sloot ik af met 8en en 9ens dus ik kon het vast wel. Ik was toen ook heel jong
(11-15) dus ik zag ook de consequenties niet echt.

Op het MBO vond ik de anderen zo 'dom' dat ik altijd de hoogste cijfers wilde
samen met een vriendin, dat werd een soort spelletje. Lager dan een 7,5 heb ik
daar geloof ik nooit gehaald. Toen ik werd aangenomen voor mijn baan kreeg ik
veel vragen over de 9ens en 10 op mijn diploma :')

Nu op het HBO wil ik zeker het hoogste cijfer halen, en daar wil ik best veel
voor laten. Maar misschien heeft dat er wel mee te maken dat ik deze
studie zelf erg leuk/interessant vind.

Met een 6 ben ik echt niet blij :n

Anoniem

Re: De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:49

Heeeel herkenbaar!
Wil ook graag 8jes en soms lukt dat ook en ben ik super blij! Maar soms heb ik een 6 en denk ik ook prima. Alleen met de stage vind ik een 6 echt niet fijn... Heb voor mijn stages nu : 8,8,8,7,6,7. Die 6 vind ik dus helemaal niks.. nu wil ik voor mijn eindstage volgend jaar echt een 8

Waarom zou jij 8en willen? Denk daar goed over na. Want dan zou je meer moeten leren en dat vergt discipline vaak en dingen soms moeten opgegeven.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:59

ik wilde ook geen 6jes..(maar ik hoefde ook geen 8 of 9..) iig had niet de puf om ervoor te gaan leren.


een 7 of 7,5 en soms en x een 8 vond ik prima. Wel is het zo in het gebied waar ik werk..dat je met 6jes echt niet aangenomen zult worden (promotie plek)...dus ja

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:05

Nope.. ik kan goed leren en ben nogal een strebertje.. ben dan ook niet tecreden met een 6 als het makkelijk een 8 of 9 had kunnen zijn..

Zou t nou voor een vak zijn waar ik erg veel moeite mee heb (wiskunde/natuurkunde/scheikunde) dan zou ik weer heel gelukkig zijn met een 6..

<3 Sneakers <3

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:19

Ik ben vrijwel nooit tevreden met een 6je, zeker niet bij een makkelijke toets. Alleen bij een hele moeilijke toets ben ik blij met een 6. Maar meestal als ik denk dat ik een 6 of lager zal hebben voor een toets, heb ik een mega goed cijfer, dus echt veel 6jes heb ik niet (meer) xD

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:21

Ik probeer steeds meer om tevreden te zijn met de mate van inzet die ik heb getoond, dat met het uiteindelijke eindresultaat (hoewel dat in de praktijk niet altijd zo werkt). Ik heb regelmatig een 6,5 waar ik keihard voor heb geblokt, en waarvan ik nu eindelijk durf te zeggen dat het goed genoeg is.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:24

Mijn motivatie was vooral weg omdat ik toch wel een hoog cijfer haalde.. :o
En een 9 of een 9.5 kon me dan niet schelen, dat halve puntje ging ik niet extra voor leren.
Maargoed dat is wel wat anders als tevreden zijn met een zesjes, dan kom je met veel dingen denk ik gewoon op het eind kennis tekort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:21

Leuk, al die reacties :D
Op de middelbare school had ik trouwens die motivatie al helemaaaaaaal niet. Ik ging heel wat liever paardrijden of andere dingen doen.

De dames die hier zeggen dat je papiertje het belangrijkst is: dat hangt maar helemaal af van je vakgebied. Ik doe een studie waarbij cijfers aan het eind van het Latijn wel degelijk belangrijk zijn, wil je aan een bepaalde baan komen. Nu was ik mij hier in het begin van mijn studie niet van bewust, en velen met mij, dus ging ik gewoon vrolijk naar de kroeg etc ;) Later, in mijn laatste jaar, werd ik me hier wel wat bewuster van en gelukkig bestaat er nu nog de mogelijkheid voor mij om met het judicium 'genoegen' af te studeren. Nu doe ik tussendoor echter een andere studie en merk ik dat ik terug val in m'n oude patroon. Jeetje wat irritant!!

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: De 6jes cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:25

Ik nam/neem genoegen met een 5,5, want dat is toch voldoende :+
Nee ik heb nu opleidingen waarvoor ik totaal niet gemotiveerd ben, als ik iets echt leuk vind ga ik altijd voor een 8 of een 9. Dat had ik op de middelbare met biologie en tekenen, scoorde ik altijd 8 of hoger voor.

Ik heb autisme, en zal soms bepaalde dingen anders verwoorden of opvatten als bedoeld.

MusicELINE

Berichten: 352
Geregistreerd: 29-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:33

Op de middelbare school boeide het me nooit zoveel. Tot ik besloot dat ik geneeskunde wilde gaan doen. Maar toen was het al te laat en eindigde in lotingsklasse E (6 gemiddeld). Jammer dan, ik ben maar Farmacie gaan studeren. Het jaar erna werd ik toch ingeloot voor geneeskunde en mijn motivatie is nu helemaal anders. Omdat ik toch de kans heb gekregen om te gaan doen wat ik graag wilde doe ik nu ook zeer hard m'n best ^^ En het resultaat mag er zijn, een 7, een 8,5 en 2x een G (goed) staan tot nu toe op mijn cijferlijst :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers