singeldwang?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

singeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 19:26

Heyyy

Mijn paard heeft last van singel dwang, heeft er iemand tips voor?
(ik heb al veel geprobeerd zoals belonen met snoepje, rustig aan singelen dus om de minuut gaatje erbij)
Ze drijft mij dan in de hoek heel soms als ze er echt klaar mee is en normaal doet ze haar oren in dr nek en dan pakt ze iets vast (voerbak, hout van de stal) Soms hapt ze ook naar mij dan doe ik een beweging naar haar hoofd niet eens een tikje geven met mijn hand maar alleen aan kijken en dan staat ze bijna op twee benen ik weet er echt geen raad mee, misschien zit het in de familie haar ouders zijn houston x Angel en ze is een merrie 9 jaar oud dus heeft er iemand nog tips ervoor ?

alvast bedankt !


Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Re: singeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:34

is het zadek nagekeken? heeft ze geen pijn? wat voor een singel heb je?
mijn merrie vond aansingelen eerst ook niet leuk en nu ik een leren anatomische singel heb doet ze het helemaal niet meer.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: singeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:41

Mijn paard werd een paar maanden geleden steeds zuurder bij het opzadelen en aansingelen. Ik liet een gediplomeerd zadelpasser langskomen en nu blijkt dat mijn paard breder is geworden en het zadel niet meer mooi past. Heb jij zadel en singel al gecheckt? Is het sinds kort (want dan is er wat veranderd) of heeft ze het altijd, met verschillende singels. Hoe toont ze haar nijd en op welk moment precies?

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 22:43

noorhermans1 schreef:
is het zadek nagekeken? heeft ze geen pijn? wat voor een singel heb je?
mijn merrie vond aansingelen eerst ook niet leuk en nu ik een leren anatomische singel heb doet ze het helemaal niet meer.

Ik heb al een van de beste zadelmakers er naar laten kijken en die zeiden dat het goed lag een maand geleden maar toen deed ze ook al zo.. Ik heb den elastische singel met perse daarvoor een bontje er op daar door is het iets minder maar niet veel beter..

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 22:45

EvelienKiss schreef:
Mijn paard werd een paar maanden geleden steeds zuurder bij het opzadelen en aansingelen. Ik liet een gediplomeerd zadelpasser langskomen en nu blijkt dat mijn paard breder is geworden en het zadel niet meer mooi past. Heb jij zadel en singel al gecheckt? Is het sinds kort (want dan is er wat veranderd) of heeft ze het altijd, met verschillende singels. Hoe toont ze haar nijd en op welk moment precies?

Ik heb al vele singels geprobeerd meestal word ze heel erg nijdig als ik haar singel aan trek en ze heeft het al heel lang

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: singeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:47

Doet ze het alleen als ze in stal opgezadeld wordt? Zadel eens buiten stal op, en dan in de bak aansingelen. Kijken hoe ze daar op reageert.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:48

Heb je je paard zelf ook nagekeken op pijnlijke plekjes? Niet toevallig witte stukken vacht bij de singel, eelt-vorming, wondjes, warme plekken?
Deed ze ook al zo toen je haar kocht of is het in de loop van de tijd gekomen?

Friends are like snowflakes, when you pee on them, they disapear.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:50

Heb je al lopend proberen aan te singelen? Klinkt heel lastig maar t is het proberen waard.

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 23:04

RusselNuwell schreef:
Heb je je paard zelf ook nagekeken op pijnlijke plekjes? Niet toevallig witte stukken vacht bij de singel, eelt-vorming, wondjes, warme plekken?
Deed ze ook al zo toen je haar kocht of is het in de loop van de tijd gekomen?

Ja klopt ze heeft wel wat witte vlekken onder haar buik en wat eelt ..

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 23:05

Amiigo schreef:
Heb je al lopend proberen aan te singelen? Klinkt heel lastig maar t is het proberen waard.

Ja heb ik wel een keer gedaan maar dan gaat ze harder en hader stappen tot ze in draf dus geen optie :(

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 23:06

kleinvosje schreef:
Doet ze het alleen als ze in stal opgezadeld wordt? Zadel eens buiten stal op, en dan in de bak aansingelen. Kijken hoe ze daar op reageert.

Ik kan het proberen maar het is nu wel erg koud..


kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: singeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:07

Wat bedoel je met erg koud? Je gaat toch ook rijden in de bak? DAn gewoon daar aansingelen...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: singeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:31

Zo eentje hebben wij er ook op de manege en dat komt dan omdat hij vast zit bij zijn borstspier en bij de singel daar komt om de zoveel tijd de osteopaat bij en dan is het echt weer een stuk beter als die geweest is . dus misschien is dat nog een optie

Rana is super lief

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: singeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:33

Mijn paard heeft daar ook wat last van. Niet zo erg, maar volgens de zadelmaker was een lederen singel die de druk verdeeld beter dan een van kunststof. Ik heb zelf nog geen nieuwe singel aangeschaft, dus ik weet niet of het helpt.

/3 Max, Wodani, Azar

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:38

Zoefferd schreef:
RusselNuwell schreef:
Heb je je paard zelf ook nagekeken op pijnlijke plekjes? Niet toevallig witte stukken vacht bij de singel, eelt-vorming, wondjes, warme plekken?
Deed ze ook al zo toen je haar kocht of is het in de loop van de tijd gekomen?

Ja klopt ze heeft wel wat witte vlekken onder haar buik en wat eelt ..

Heeft je zadelpasser gecontroleerd of er op dit moment bij je paard nog last is? Zo nee, wat doet ze als je voelt bij haar buik als ze geen singel op heeft? Doe het bij voorkeur als ze lekker rustig bij hooi staat te eten, als ze dan reageert weet je bijna zeker dat ze last heeft.

En als ze volgens de zadelpasser geen last heeft, dan heeft ze het eigenlijk sowieso wel gehad (witte plekken zijn drukplekken of vroegere wondjes, bij eelt heeft er waarschijnlijk iets heel veel geduwd of geschuurd). Je paard kan gewoon de singel gekoppeld hebben aan pijn. Dan is het gewoon heel veel geduld hebben, proberen je paard af te lijden met aansingelen, door te kriebelen of bijvoorbeeld het onder het stappen te doen (als je een veelzijdigheids of springzadel hebt ten minste).

Friends are like snowflakes, when you pee on them, they disapear.

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 15:26

kleinvosje schreef:
Wat bedoel je met erg koud? Je gaat toch ook rijden in de bak? DAn gewoon daar aansingelen...
ja dan wel maar ze reageert er toch het zelfde op ik dacht dat je wat anders bedoelde

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Re: singeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 15:37

@russelnuwell ik heb je tips geprobeerd met het aanraken van dat eelt en haar witte vlekken onder het hooi geen probleem maar als ze gewoon staat vindt ze het wel iets minder fijn haar oren gaan dat iets naar achteren maar niet plat in haar nek tijdens het stappen zal het moeilijk gaan met het dressuur zadel ook al ben ik best wel lenig <<)

lotlot2
Berichten: 1351
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:05

Singel je aan op stal?
Want bij ons op stal staat een merrie en zodra je ie in de stal aansingelt word ze vervelend (happen, met been schoppen), als je het bij haar buiten de stal doet is er niks aan de hand.

jacqueline_Y

Berichten: 437
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Barendrecht

Re: singeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:23

mijn paard had precies hetzelfde, osteopaat erbij gehad en wat bleek, te veel afvalstoffen in zijn lever. o.a. de spier onder zijn buik waar de singel op drukt komt vanaf de lever en doet dus simelweg pijn als je aansingelt. Kreeg lever compositium druppeltjes en binnen 1 week was het over. staat nu weer heel rustig stil als ik aansingel.

If women ruled the world there would be no wars. Just a bunch of jealous countries not talking to each other!
Parsifal B+11/L1+11/L2+10

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Re: singeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:31

Mijn paard heeft dit ook! Alleen is gekomen doordat het zadel niet meer paste. Maar het gedrag blijft erin zitten. Ook als ik de longeersingel erop leg en aansingel. Maar als ik mevr opzadel in de bak is er niks aan de hand inderdaad. Komt regelmatig een fysio langs. En er wordt nu een zadel op maat gemaakt. Vraag me af of je dit gedrag eruit krijgt?? Iemand daar ervaring mee?

Trotse eigenaar van Beyond any Dream ( Sandreo x Precious Slotti ) Z1 +2.

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Re: singeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 22:51

@jacqueline_Y misschien heeft mijn paard daar ook wel last van hoe oud was je paard toen? @2misty2 vraag ik me ook af..

passoasam
Berichten: 118
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: westbeemster

Re: singeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:59

Mijn vorige paard had er ook best veel last van. Zij had last van maagzweren. Toen die genezen waren ging het veel beter. Misschien iets om na te laten kijken.

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 23:01

passoasam schreef:
Mijn vorige paard had er ook best veel last van. Zij had last van maagzweren. Toen die genezen waren ging het veel beter. Misschien iets om na te laten kijken.

Ja lijkt me een goed idee *\o/*

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: singeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:09

Ik zou het niet vreemd vinden als het paard gewoon zo is.

Ik ken een complete lijn, 5 of 6 generaties merries, die hebben het allemaal. Het enige wat daarbij helpt is gewoon rustig stapje voor stapje aansingelen. Zadel er op, aansingelen, hoofdstel om, aansingelen, beenbeschermers, aansingelen etc.
Als je alles hebt uitgesloten is er gewoon niks aan te doen..

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Re: singeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 23:14

Vandaag was ze ook best wel stout ook met het zadel er op leggen duwde ze me in een hoek en was van plan om te schoppen echt een boef ! Maar wel een heel lief boefje hoor <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers