Tinkermerrie is vaak hengstig en niet te rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gurly

Berichten: 3551
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Rijssen

Tinkermerrie is vaak hengstig en niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 23:01

Hoi bokkers,

Mijn tinkermerrie van 5 is vaak een dikke week 7 tot 9 dagen hengstig en tussen haar hengstigheid zit vaak maar twee weken. Zelfs nu is dat zo.
Het erge is dat ze dan ook niet te rijden is.... Je kunt er niks mee beginnen.

Dit jaar is ze bevallen van een veulen en hebben we het rijden toen het veulen een maand is weer goed opgepakt en veel longeren. Nu ging dit soms heel goed en soms wat minder.. Ze liep niet zoals voor en tijdens haar dracht dus heb de tandarts en fysio nog bij gehad. Fysio gaf aan dat ze wel last had van de hormonen (haar veulen was toen net 10 dagen weg bij haar). Ze zei dat ik het even tijd moest geven en rustig alles weer op moest pakken. Ze heeft verder geen last van haar rug O.i.d.

Na heel veel oefeningen en longeren het rijden opgepakt en ging aardig. Vriendin van me hielp me even op weg met rijden en ging super goed, maar nu gaat het super slecht in 1 keer. Ze is op dit moment wel super hengstig, maar kan een pony door een hengstigheid zo slecht lopen?

Wat ze nu doet: linksom buigt ze te veel, rechts helemaal niet en valt ze om. Als je haar been geeft en haar wat vraagt, gaat ze schudden. (Ze loopt niet onregelmatig)
Gekke is; 2 weken terug liep ze nog de sterren v d hemel.

Iemand ervaringen hiermee?

Zou ze gewoon strontvervelend zijn ivm haar hengstigheid of zal ze toch ergens last van hebben.
Wil met haar het gevecht wel aan haar elke keer als ze hengstig is maar Miss is er toch wel wat...

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Tinkermerrie is vaak hengstig en niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:04

Je heb een soort middel, geloof dat het pilletjes zijn die helpen tegen hengstigheid, je zou dit een keer bijvoorbeeld een week uit kunnen proberen en als dit niet werkt zou ik haar toch even verder laten nakijken

D_iantha
Berichten: 121
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:11

Ik weet dat mijn merrie liever heeft dat ik van haar afblijf.. vooral de hengstig heid in het voor en na jaar.. een ramp! Maar inderdaad het geeft zo zijn drempels met rijden, ze heeft een concentratie van niks, snel geïrriteerd en zoo gevoelig op haar buik..

ik ken me merrie inmiddels door en door.. ik hou hier gewoon rekening mee. En doe altijd wat rustiger aan en geef haar druppels om haar wat ' rustiger' te houden..

en uiteraard consequent gebit e.d na laten kijken, het schijnt dat dat ook grote invloed kan hebben op het merrie hormoon..

succes!

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:13

Heb wel eens een merrie gezien die nauwelijks wilde lopen, die stond continue met der benen wijt te zeiken. Was ook niks mee te beginnen.

Dus ja, ze kunnen soms niet te rijden zijn.

Gurly

Berichten: 3551
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 23:15

Interessant om te horen dat meer ruiters hier last hebben van overgevoelige hengstige merries. Als ik weet dat het echt haar hengstigheid is, ga ik naar dan gewoon niet trainen maar lekker buitenritjes doen met haar..

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:34

Ehm. Het is normaal dat de hengstigheid zo lang duurt, en ook dat het eens in drie weken voor komt. Aan de heftigheid kan je wat doen mbv (hormoon)pillen/poeder. Als ze het voor het veulen niet had dan zou ik haar eens na laten kijken, er kan ook van binnen een oorzaak zijn voor haar gedrag.

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Tinkermerrie is vaak hengstig en niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:37

Ik ken iemand en die heeft een soort van knikker in de baarmoeder laten plaatsen van haar merrie. Haar dierenarts heeft dat gedaan. merrie was ook altijd hengstig en dan viel er echt niks mee te bereiken! je zou je da het eens kunnen vragen

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: Tinkermerrie is vaak hengstig en niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:27

Het kan idd dat ze van de hengstigheid slecht gaan lopen. De eierstokken liggen net op de plek waar het zadel eindigt. Ze kunnen last van de lendenen hebben door de hengstigheid (net als mensen last van de onderrug kunnen hebben als ze ongesteld zijn).
Als ze het zo extreem heeft zou ik haar even laten opvoelen door de da. Kan ook zijn dat er een cyste of zoiets dergelijks zit waardoor de hengstigheid erg extreem is.
Mocht alles in orde zijn dan kun je haar op de regumate zetten (pil voor paarden).
Pak dan wel die voor varkens, is een stuk goedkoper dan de regumate voor paarden.

Veel succes

Monica72
Berichten: 489
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Tinkermerrie is vaak hengstig en niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:33

Onze merrie was ook niet te rijden en was ook constant hengstig of het aan het worden, sinds ze dagelijks regumate krijgt is het gelukkig over en kan ze ook bereden worden en wat nog belangrijker, ze is rustiger en probeert niet meer constant d'r box kort en klein te slaan.

Er zijn voor en tegenstanders van regumate voor ons werkt het.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Tinkermerrie is vaak hengstig en niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:34

TI-->MD

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:51

Pure brons werkt erg goed, moet je maar kijken bij Pure. Het zijn druppels.