Met stiek rijden ja of nee?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
LauraxRoos
Berichten: 18
Geregistreerd: 22-09-13

Met stiek rijden ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 21:31

hoiii,
ik heb sinds een paar maanden een leasepaardje het is een draver.
als ik ga rijden met haar ontspant ze haar rug niet echt.
ze zeggen op de stal waar ik rijd dat ik haar moet rijden met stiek want ze wil niet echt nageefelijk lopen wat ik ook doe. moet ik dan met een stiek gaan rijden? of moet ik een andere hulpteugel gebruiken? want met stelling en veel voltes en beetje spelen met de teugels (niet zagen natuurlijk) lukt het niet.
Laatst bijgewerkt door LauraxRoos op 11-12-13 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt


Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Re: Met stiek rijden ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:32

een goede lesgever zoeken en niet met hulp teugels gaan knoeien

Flynn00
Berichten: 583
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:32

heb je les?
zo ja, overleg met je instructrice
zo nee, neem les.
als je zomaar wat doet kan het slecht zijn voor de rug.

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:34

Volgens mij wordt het tijd dat jij leert om je handen stil en onafhankelijk te bewegen. Ze gaan nu overal heen waard e rest van je lichaam ook naar toe gaat. Verder loopt je paard niet actief maar sleept met de achterbenen. Je krijgt haar nooit rond als dit noet goed is. Van achter naar voren rijden is de enige manier.
Genoeg om mee te oefenen dus ;)

Wel een leuk paardje is het!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:35

Oei, hulpteugels gaan hier niet helpen vrees ik. Dan krijg je haar allicht in een krul, maar niet nageeflijk. Dit paard lijkt erg vast in zowel bekken, rug als hals/nek gebied en heeft een flinke ondernek, en daar kan je met een elastiek niet tegenop boksen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Met stiek rijden ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:38

Heb je les? Zo niet, zou ik dat toch dringend eens overwegen. Jij bent het probleem, niet jouw paard.
Je zit constant met je handen te bewegen, leer die maar eens eerst stilhouden..

Why change the past, when you can own this day?

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:39

TS: Een hele eerlijke serieuze vraag:
Wat denk jij zelf dat er gebeurd als je een elastiek gebruikt met hoofd/hals/achterbeen?

Onderschrift

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:41

Zou t niet doen idd, dravers hebben al zo snel rugproblemen..
Verder valt het me in het filmpje op dat je je handen zeer onvriendelijk naar beneden drukt. Ik zou les gaan nemen als ik jou was. Elastiek zou ik niet doen, die trekt t paard alleen maar meer op de voorhand vrees ik..
Succes!

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:44

Wat is een "stiek"? :+

trysteffy

Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:44

Dravers gaan al zowiezo moeilijk naar beneden.

Met een goeie inserecteur of iemand die veel verstand heeft van dravers kom je veel sneller aan de gang om alleen maar zelf te doen.

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:48

trysteffy schreef:
Dravers gaan al zowiezo moeilijk naar beneden.

Met een goeie inserecteur of iemand die veel verstand heeft van dravers kom je veel sneller aan de gang om alleen maar zelf te doen.



Dorine92 schreef:
Zou t niet doen idd, dravers hebben al zo snel rugproblemen..


Hé?! :+ What the... is wrong with you guys...

Een draver is ook gewoon een paard dat gewoon nageeflijk kan lopen net als een tinker, een shetlander, een fries of een belgisch trekpaard.
En daar heb je echt geen aparte lesgeefster voor nodig die 'verstand heeft van dravers'
Tenminste, ik neem aan dat paard niet gekoerst heeft? Anders heb je hooguit problemen met galop.
Verder is het gewoon net als elk ander paard hoor. jeetje... -O-

Onderschrift

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:50

Mijn verzorgpaardje had ook dat hij absoluut niet naar beneden wilde lopen, daarnaast pakte hij het bit vast en ging lekker aan de kletter (voor mijn tijd). Ze zijn met hem met een speciaal bit gaan rijden, en met een elastiek er om heen (redelijk strak).
Toen liep die nagefelijk ja, maar is het probleem opgelost? Een elastiek houd hem tegen om zijn hoofd om hoog te doen, als hij dat doet heeft hij pijn in zijn mond. Denk je dat hij daarvan nagefelijk gaat lopen?

Toen ik hem ben gaan verzorgen ben ik het rijden met elastiek gaan afbouwen en ben ik na 2 maanden ook een ander bit gaan gebruiken. Reed hem nagefelijk op een dubbel gebroken bitje.


Dat een paard niet nagefelijk wil komen komt als hij niet voldoende over de rug loopt, hiervoor moet hij van achteren geactiveerd worden en van voren iets opgevangen. (zodat hij de activiteit gebruikt in het beter onder brengen van zijn achter benen) dan pas kan een paard over zijn rug lopen en nagefelijk komen.
Let ook op je eigen zit. Zit je krampachtig, klem je te veel? dan kan je paard nooit fijn over zijn rug lopen.
Zoek hiervoor een goede instructrice! :)

enkele tips die ik kan geven na het filmpje gezien te hebben:
- recht opzitten
- beugels iets langer
- handen rechtop
- iets meer je ellebogen buigen.

Leer de bewegingen van je paard goed te voelen.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

bugpluisje

Berichten: 778
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:52

Als ik dit lees gaat ook bij mij direct het idee spelen: "daar waar de kennis en kunde van de ruiter stopt......begint de zadelkamer". Niet vervelend bedoeld maar die stiek gaat je probleem niet oplossen en mogelijk zal het zelfs voor verslechtering zorgen. Zoek iemand die je met raad en daad kan bij staan stap voor stap. Ieder paard kun je gymnasticeren maar dan heb je wel iemand nodig die met je mee kijkt en tot doel heeft om op een "happy athlete" wijze met je aan de slag te willen.

"De meeste mensen worden als origineel geboren en sterven als kopie"


LauraxRoos
Berichten: 18
Geregistreerd: 22-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 21:53

een jaar geleden heeft ze gewoon nageefelijk gelopen toen heeft en een paar maanden stil gestaan en sinds 5 maanden lease ik haar want de eigenaar heeft geen tijd en laatst reed zij er ook op en zij kreeg haar ook niet meer nageefelijk en bij de eigenaar liep ze altijd wel nageefelijk en van haar mocht ik zelf weten hoe ik haar weer fijn kon laten lopen vandaar deze topic.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Met stiek rijden ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:55

Kijk eens naar je rijstijl: te korte beugels, onrustige handen, veel aandrijven.
Hoe moet dit paard dan ontspannen?

Neem les en hang er geen hulp teugels asn. Dit probleem ligt toch echt bij jou.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:55

Giolli schreef:
Dorine92 schreef:
Zou t niet doen idd, dravers hebben al zo snel rugproblemen..


Hé?! :+ What the... is wrong with you guys...

Een draver is ook gewoon een paard dat gewoon nageeflijk kan lopen net als een tinker, een shetlander, een fries of een belgisch trekpaard.
En daar heb je echt geen aparte lesgeefster voor nodig die 'verstand heeft van dravers'
Tenminste, ik neem aan dat paard niet gekoerst heeft? Anders heb je hooguit problemen met galop.
Verder is het gewoon net als elk ander paard hoor. jeetje... -O-


Ja dat bedoelde ik eigenlijk, ging er idd vanuit dat ie gekoerst heeft. Ik zeg verder niets over wat een draver wel od niet kan, en ik ben de laatste die vooroordelen heeft over rassen (rijd namelijk zelf Z dressuur met een fjord).
Maar de realiteit is wel dat relatief veel dravers rugproblemen hebben (pijn), zeker als ze gekoerst hebben en daarna slecht gereden worden

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:56

Ik zie geen filmpje maar raad aan. Eerst leren zitten en je eigen lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar te leren bewegen. En in stap beginnen met echt stappen, naar voor en op twee teugels verder niet. Geen weerstand bieden, niet terug werken, etc. Hierdoor moet paardje de rug al wat losser laten, kun jij voelen wat actief is,(anders als snel en gehaast) en dan met een instructeur verder oefenen. Desnoods de komende weken alleen maar stappen en aan de longe draven om te leren zitten.
succes

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

trysteffy

Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:56

Giolli schreef:
trysteffy schreef:
Dravers gaan al zowiezo moeilijk naar beneden.

Met een goeie inserecteur of iemand die veel verstand heeft van dravers kom je veel sneller aan de gang om alleen maar zelf te doen.



Dorine92 schreef:
Zou t niet doen idd, dravers hebben al zo snel rugproblemen..


Hé?! :+ What the... is wrong with you guys...

Een draver is ook gewoon een paard dat gewoon nageeflijk kan lopen net als een tinker, een shetlander, een fries of een belgisch trekpaard.
En daar heb je echt geen aparte lesgeefster voor nodig die 'verstand heeft van dravers'
Tenminste, ik neem aan dat paard niet gekoerst heeft? Anders heb je hooguit problemen met galop.
Verder is het gewoon net als elk ander paard hoor. jeetje... -O-



Okee het verschilt per draver!
Die op de baan hebben gereden zijn nog redelijk groen en dus moeilijk nagevelijk te rijden en daar heb je gewoon geduld voor.
Bij mijn vorige bijrijpaard helaas overleden aan hart problemen was ook een draver heeft van zijn 2de tot 5de op de baan gereden en daarna door zijn nieuwe eigenaar gereden toen was ie nog erg groen en hield ie zijn hoofd of omhoog of spits zoals op de draverij.

Mootje1980
Berichten: 542
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:56

Ik zie helemaal geen filmpje?!

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:57

NOOIT met een elastiek rijden. Daar zijn ze helemaal niet voor bedoeld, net als bv een gogue of chambon is het een longeerhulp.

Eerst maar eens uit je hoofd zetten dat je vanuit je handen of het hoofd van het paard een paard nageeflijk krijgt met goed ruggebruik. Dat moet nl vanuit de achterbenen komen, wat al eerder is genoemd.

Ik ben niet snel van roepen dat je les moet nemen, maar dat kan hier wel enorm helpen en als daar geen mogelijkheid toe is, ga dan eens naar goede lessen kijken bv of lees er eens over.
Ik weet niet hoe goed je engels is, maar deze site geeft goed inzicht. Er is vast ook wel zoiets in het nederlands te vinden, daar kan een ander je misschien over tippen.

http://www.sustainabledressage.net/coll ... ection.php
http://www.sustainabledressage.net/coll ... ection.php

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:57

Mootje1980 schreef:
Ik zie helemaal geen filmpje?!

Die heeft TS zojuist weggehaald.

Als je niet tegen commentaar kan, open dan geen topic.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:57

Dan ligt dat altijd aan de kunde van de ruiter dat dat niet gelukt is. Niet aan het paard, of hij nou gekoerst heeft of niet.
Elk paard is actief en nageeflijk te lopen. Ook een draver.

Dorine92, over rugproblemen weet ik niets bij dravers. Dus kan daar ook niet verder over uit. :D

Onderschrift

Rhyddid

Berichten: 1950
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:58

Dispar_Vulgo schreef:
Wat is een "stiek"? :+


Elastiek lijkt mij

James

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Met stiek rijden ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:59

Zoiets heet dan toch halsverlenger?

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:59

Ja

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers