Welke hengst voor tuigpaard Moneymaker x Gelders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MKuijt

Berichten: 51
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Nijkerkerveen

Welke hengst voor tuigpaard Moneymaker x Gelders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 10:44

Hoi!

Ik heb een tuiger van Moneymaker x Gelders waar ik misschien mee wil fokken. Ze is Renovo vrij en ik wil dat ivm de inteeltproblematiek graag zo houden. Aida heeft een fantastisch karakter, erg zachtaardig en werkwillig. Ze is weinig tuigtypisch en neigt meer naar de Gelderse kant. Ze is wat grof, iets te weinig knieactie en korte benen. Verder is het een prachtig paard met een mooie hals, harde benen en langgelijnd (misschien ben ik niet echt objectief :D).

Ik heb zitten denken aan de hengst Urgent maar ik ben niet kapot van zijn hals. Neig naar de tuigerkant (mede omdat goede tuigers schaars worden in NL) maar Gelders zou ook mogelijk zijn. Ik weet dat kleur er niet toe moet doen maar ik ben dol op donkerbruin. Bij voorkeur geen vos (ik weet het, een goed paard kent geen kleur, maar toch). Aida is 1.68, rond deze maat is prima, iets kleiner is ook geen probleem.

Ik ben overigens geen kenner dus alle hulp en meningen worden zeer gewaardeerd!

bloedlijn:
Moneymaker (v Farao, vv Wouter, vvv Proloog - van moeders kant ver terug Cambridge Cole) x Presila Jane (v Ahoy, vv Monarch, vvv Hugo - moeders kant Elegant en Theoloog)

Alvast bedankt!

http://www.mijnalbum.nl/Album=PNDGHRJZ#ONHDLQGP
http://www.mijnalbum.nl/Album=PNDGHRJZ#7PP3T8GF
http://www.mijnalbum.nl/Album=PNDGHRJZ#K3TMMAMU
http://www.mijnalbum.nl/Album=PNDGHRJZ#7I4WXIFR

(de voorste van de twee, de achterste, Eva, open ik een nieuw onderwerp voor).


tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Welke hengst voor tuigpaard Moneymaker x Gelders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:55

Alexandro P misschien geschikt?

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:04

Waarom kom je niet gezellig meekletsen in het topic over Gelderse paarden? Daar wordt veel gefokt............. Gave merrie heb je trouwens, met mooi veel Gelders bloed in haar pedigree.
Ik zou voor een Gelderse hengst kiezen, de meest Tuigpaardhengsten van tegenwoordig zijn vergeven van Hackneybloed waar ze voor de gemiddelde ruiter niet prettiger op worden. Voor net iets meer luxe zou ik Danser proberen, en door de kleur heen kijken. Elegant zou ook prachtig zijn, maar daar is alleen nog d.v. van.

In the circle of life, you should never take more than you need....................

MKuijt

Berichten: 51
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: Welke hengst voor tuigpaard Moneymaker x Gelders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 15:35

Thanks! :) Ik zal even komen snuffelen bij het Gelderse paarden topic! Een klein beetje pit vind ik niet erg hoor, ik men zelf ook en in de toekomst misschien ook concoursen.

Alexandro P is een mooi dier! Ook mooie resultaten in de aanspanning zag ik in de wiki. Ga ik even verder in duiken.

Danser zit Renovo in zag ik net en Elegant is haar overgrootvader..

Dus toch meer de Gelderse kant op gaan met Aida? Ik dacht dat een renovo vrije tuiger misschien slim was met het oog op de toekomst. Meer kansen door bloedvernieuwing. Hoe denken jullie daar over?

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor tuigpaard Moneymaker x Gelders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:43

Denk eraan...Gelders is nog zeldzamer dan Tuigpaarden he.

En met een Gelderse kan je veel meer dan met een Tuiger. Mennen, springen en dresseren.

Qua advies geef ik dezelfde als in het andere topic. Ik neem aan dat je hier ook liever bruin hebt.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:48

MKuijt schreef:
Dus toch meer de Gelderse kant op gaan met Aida? Ik dacht dat een renovo vrije tuiger misschien slim was met het oog op de toekomst. Meer kansen door bloedvernieuwing. Hoe denken jullie daar over?


Bloedvernieuwing is een probleem bij de Tuigers.

Ze hebben het geprobeerd met Sadlebreds maar dat was geen succes.

Nu weer terug naar de Hackney's....nou Nog even en het Nederlandse Tuigpaard is een E-pony.

Wat je bij Tuigpaarden fokkers nog wel eens ziet is een uitstapje naar Alexandro...die geeft veulens die enorm van de grond ketsen.
Ik krijg een dezer dagen foto's van mijn Alexandro. Die beweegt bijna Tuigtypisch.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:02

Moet zeggen dat ik bij deze merrie met een Ahoy x Elegant moeder nog eerder Gelders zou fokken dan met die met de Waterman moeder.
Eigenlijk zonde om daar niet Gelders mee te fokken.

Moeder komt uit een mooi lijntje
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/345218

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

MKuijt

Berichten: 51
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: Welke hengst voor tuigpaard Moneymaker x Gelders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 20:35

Top, hier heb ik echt wat aan! Ik begin nu toch wel naar Alexandro P te neigen.. In ieder geval voor Aida. Ik ben erg benieuwd naar de foto's van jouw Alexandro!

Superbedankt voor de lijst met hengsten in het andere topic, ik ga ze allemaal goed bekijken! Ik dacht dat Eva ook half Gelders was maar dat is dus niet zo.. Qua Gelders fokken is Aida dus interessanter, ik ga er in duiken. Zou een nakomeling van Eva (of Aida) wel Gelders goedgekeurd kunnen worden of zit er teveel tuiger in? Ik weet niet helemaal hoe dat in zn werking gaat.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:38

Nou, Ze keuren ook een Wynton goed. Een Alexandro uit een Moneymaker moet ook nog wel lukken. :D ;)
Jawel..Het moet natuurlijk geen halve Hackney zijn.

Overigens, vergeet niet naar Wilson te kijken. Komt ook uit een super stammetje.
En Koss zelf kan ook he. Die oude knakker is er nog steeds en niet om niks preferent.

Mijn Alexandro's koppetje.
Afbeelding

Bewegingsfoto's volgen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-12-13 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


MKuijt

Berichten: 51
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: Welke hengst voor tuigpaard Moneymaker x Gelders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 20:41

Hahaha top! Ik ga ze nu bekijken, thanks!

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Welke hengst voor tuigpaard Moneymaker x Gelders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:04

Ook de bruine hengsten binnen de Gelderse hengstenstapel geven vossen. Als je merrie het vosgen heeft, dan maak je alsnog kans op een vos. Ik zou de kleur los laten en gaan voor de hengst die het best past. Daar heb je uiteindelijk, op de lange termijn, veel meer aan.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Anoniem

Re: Welke hengst voor tuigpaard Moneymaker x Gelders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:08

Als het goed is komt de voor de Kwpn Gelderse richting erkende grand prix hengst Olivier in 2014 ook in nl beschikbaar

De bruine Gelderse hengst Koss doet het top op tuigpaardmerries, staat bij Marcel van bruggen ter dekking

Jazen
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-06-12
Woonplaats: Oost-Vlaanderen ,Waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:10

Natasja,dat is net Hortance haar kop die erop zit. :)

TS,in mijn profiel staan foto's van mijn 2 Alexandro's ;) .

MKuijt

Berichten: 51
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 21:12

Wat een mooi helder koppie, prachtig!!

Ik ben trouwens ook aardig gecharmeerd van de hengst Chablis, ontzettend mooi dier!

Ja, Elegant zit in haar stamboom, haar oma was vos.. Ik weet dat dat niet het belangrijkste is maar om door alle bomen het bos nog te kunnen zien ben ik begonnen met een hengst te zoeken die mijn voorkeur heeft. Het is absoluut een mogelijkheid dat ik dan toch voor een vos ga wanneer deze beter past. Helaas ben ik niet ervaren genoeg om de hier een goed oordeel over te geven. Ik heb de mazzel dat ik deze merrie heb waar ik -denk ik- misschien wel een veulen uit kan krijgen die van waarde kan zijn voor evt. bloedvernieuwing maar om een gedegen beslissing te nemen ben ik heel blij met jullie hulp! Wil het absoluut goed doen! Dus wanneer je een goeie tip hebt, al is het een vos, ik hoor het heel graag en neem het zeker mee! Wil graag alle opties grondig nagaan! :)

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Welke hengst voor tuigpaard Moneymaker x Gelders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:12

Zijn de merries zelf al naar de keuring geweest?

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

MKuijt

Berichten: 51
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 21:14

Mooie dieren Jazen!! Vooral die laatste foto! Wat een geweldige aftekening! :D

MKuijt

Berichten: 51
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 21:15

Pletje123 schreef:
Zijn de merries zelf al naar de keuring geweest?


Nee nog niet, dat staat voor dit jaar op de planning! :)

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:16

MKuijt schreef:
Wat een mooi helder koppie, prachtig!!

Ik ben trouwens ook aardig gecharmeerd van de hengst Chablis, ontzettend mooi dier!

Ja, Elegant zit in haar stamboom, haar oma was vos.. Ik weet dat dat niet het belangrijkste is maar om door alle bomen het bos nog te kunnen zien ben ik begonnen met een hengst te zoeken die mijn voorkeur heeft. Het is absoluut een mogelijkheid dat ik dan toch voor een vos ga wanneer deze beter past. Helaas ben ik niet ervaren genoeg om de hier een goed oordeel over te geven. Ik heb de mazzel dat ik deze merrie heb waar ik -denk ik- misschien wel een veulen uit kan krijgen die van waarde kan zijn voor evt. bloedvernieuwing maar om een gedegen beslissing te nemen ben ik heel blij met jullie hulp! Wil het absoluut goed doen! Dus wanneer je een goeie tip hebt, al is het een vos, ik hoor het heel graag en neem het zeker mee! Wil graag alle opties grondig nagaan! :)



Vitens geeft maat en beweging. Doet het ook goed in combi met Tuigpaardmoeders.

Good old Laurentz Heel klassieke hengst. Hele mooie blonde vos.

Floris. De Negro x Elegant van Pletje.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:17

En dan worden ze bij de Tuigpaarden aangeboden denk ik?

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Jazen
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-06-12
Woonplaats: Oost-Vlaanderen ,Waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:17

Natasja,er zit al elegant in hè ?

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:18

MKuijt schreef:
Pletje123 schreef:
Zijn de merries zelf al naar de keuring geweest?


Nee nog niet, dat staat voor dit jaar op de planning! :)



De Moneymaker x Ahoy zou ik naar Didam brengen voor opname bij de Gelderse.
Omdat ze zo klassiek van type is.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:18

Jazen schreef:
Natasja,er zit al elegant in hè ?


Ja maar is 3e generatie.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Jazen
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-06-12
Woonplaats: Oost-Vlaanderen ,Waasland

Re: Welke hengst voor tuigpaard Moneymaker x Gelders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:19

Oh ok :) .

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:19

Jazen schreef:
Natasja,er zit al elegant in hè ?


Dat is aan de fokker zelf ;) Er bestaan ook paarden die het goed doen met de afstamming Galant x Elegant. Die twee zijn halfbroers. In dit geval zit het Elegant-bloed bij de merrie verder weg.

Maar nogmaals: dat blijft de keuze van de fokker.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

MKuijt

Berichten: 51
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 21:21

NatasjavE schreef:
Jazen schreef:
Natasja,er zit al elegant in hè ?


Ja maar is 3e generatie.



Is dat geen probleem? Ik wil het zo zuiver mogelijk houden?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 51 bezoekers