verzamel dwergshetlanders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

verzamel dwergshetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:08

Omdat ik niet veel dwergshetlanders zie ben ik eens benieuwd wie er ook 1 heeft en hoe die eruit ziet :D
paspoortje:
Febe, 2 jaartjes, 68cm klein. Febe is ook echt super lief <3
Febe op de foto :)
Afbeelding
zandsnoetje <3
Afbeelding
als je een foto plaatst liefst ook met een paspoortje :)
Hopelijk hebben nog veel een dwerg

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:09

Ik hoop dat er maar heel weinig zijn die er een hebben.. Het is niet voor niets een afwijking!

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:10

moonfish13 schreef:
Ik hoop dat er maar heel weinig zijn die er een hebben.. Het is niet voor niets een afwijking!

Ja dat wel maar ik wil niet de enigste zijn maar Febe voelt haar hopelijk goed, soms maakt ze een crosje in de wei

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:11

Ik hoop dat dat beestje nog een groeischeut krijgt want dwerggroei is heel ongezond voor een paard/pony

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:12

Luca03 schreef:
Ik hoop dat dat beestje nog een groeischeut krijgt want dwerggroei is heel ongezond voor een paard/pony

Ze is nog jong dus hopen

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: verzamel dwergshetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:12

is het niet gewoon ene minishet waar jij het over hebt??
Dwerggroei is iets waar ze niet oud mee worden namelijk...

MusicELINE

Berichten: 352
Geregistreerd: 29-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:13

juliexxxx schreef:
moonfish13 schreef:
Ik hoop dat er maar heel weinig zijn die er een hebben.. Het is niet voor niets een afwijking!

Ja dat wel maar ik wil niet de enigste zijn maar Febe voelt haar hopelijk goed, soms maakt ze een crosje in de wei


Waarom wil je niet de enige zijn? Ik vind het hartstikke goed dat jij dit beestje een goed tehuis geeft, maar je moet niet meer paarden met afwijkingen willen zien bij anderen omdat je anders de enige bent. Lijkt mij dan.

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:13

Woogy schreef:
is het niet gewoon ene minishet waar jij het over hebt??
Dwerggroei is iets waar ze niet oud mee worden namelijk...

Hopelijk is het gewoon een mini maar vele zeggen een dwerg

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:14

Awhh, beswt zielig dat ie een dwergje is... Het is namelijk niet bepaald fijn voor t paard om een dwergje te zijn... Bij fjorden en shetlanders komt "dwerg" vooral vaak voor, kleine beentjes en een grotere buik/lichaam ...
Wel een echt schattig paardje! <3

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:15

VragenKop schreef:
Awhh, beswt zielig dat ie een dwergje is... Het is namelijk niet bepaald fijn voor t paard om een dwergje te zijn... Bij fjorden en shetlanders komt "dwerg" vooral vaak voor, kleine beentjes en een grotere buik/lichaam ...
Wel een echt schattig paardje! <3

Haar pootjes zijn veel te klein voor haar groot lichaam

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:15

Woogy schreef:
is het niet gewoon ene minishet waar jij het over hebt??
Dwerggroei is iets waar ze niet oud mee worden namelijk...

Je hebt "gelukkig" verschillende vormen van dwerggroei (net zoals bij mensen).
Als je geluk hebt, hebben ze alleen te korte ledematen (hals/benen) en is er intern niks mis.
Wel zie je dat ze snel schevere beentjes ontwikkelen en een goede hoefsmid is dan vroeg (en met regelmaat) aan te raden.

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:17

Brainless schreef:
Woogy schreef:
is het niet gewoon ene minishet waar jij het over hebt??
Dwerggroei is iets waar ze niet oud mee worden namelijk...

Je hebt "gelukkig" verschillende vormen van dwerggroei (net zoals bij mensen).
Als je geluk hebt, hebben ze alleen te korte ledematen (hals/benen) en is er intern niks mis.
Wel zie je dat ze snel schevere beentjes ontwikkelen en een goede hoefsmid is dan vroeg (en met regelmaat) aan te raden.

dat van haar beentjes merk ik wel want ze loopt nogal raar en gaat vaak met haar linkse tegen de rechtse

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:17

Luca03 schreef:
Ik hoop dat dat beestje nog een groeischeut krijgt want dwerggroei is heel ongezond voor een paard/pony


een dwerg blijft een dwerg, die groeien daar echt niet overheen ;) niet het klein zijn maakt ze 'een dwerg', maar de (soms zéér ernstige) afwijkingen in de bouw en de verhoudingen maakt de dwerg 'een dwerg'.

Waterhoofd, korte rug, slechte achterhand, scheve benen, onder/overbeet, ga zo nog maar even door.

Het is helaas een erg serieuze afwijking waar de pony's zelf ook veel last van kunnen hebben. Het is in die zin dus helemaal niet 'grappig' 'leuk' of 'stoer' om een dwerg te hebben.

Overigens kunnen pony's ook drager zijn van het dwerg-gen (het is nl. erfelijk!) maar weinig tot geen kenmerken zelf vertonen. Ga je dan met zo'n pony fokken, heb je grote kans op een pony met dwerggroei.
Hier vind je meer info:
http://www.bokt.nl/wiki/Dwerggroei

juliexxxx schreef:
Woogy schreef:
is het niet gewoon ene minishet waar jij het over hebt??
Dwerggroei is iets waar ze niet oud mee worden namelijk...

Hopelijk is het gewoon een mini maar vele zeggen een dwerg
Luca03 schreef:
Ik hoop dat dat beestje nog een groeischeut krijgt want dwerggroei is heel ongezond voor een paard/pony


Dit is toch echt overduidelijk een dwerg. Sorry, niet leuk om te zeggen, maar dit beestje is zo krom als een banaan en helemaal uit verhouding en heeft overduidelijk de typische kenmerken van dwerggroei, al heb je ze helaas ook nog veel extremer.

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Re: verzamel dwergshetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:20

Dat wist ik al dat ze het had, toch blijft ze crossen in de wei alsof ze het niet heeft

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:21

juliexxxx schreef:
VragenKop schreef:
Awhh, beswt zielig dat ie een dwergje is... Het is namelijk niet bepaald fijn voor t paard om een dwergje te zijn... Bij fjorden en shetlanders komt "dwerg" vooral vaak voor, kleine beentjes en een grotere buik/lichaam ...
Wel een echt schattig paardje! <3

Haar pootjes zijn veel te klein voor haar groot lichaam


Dat heb ik gezien ja,

Edit: Wel vind ik dat de meesten hier niet bepaald aardig op dit topic reageren. Je moet juist blij zijn dat der iemand is die graag een dwergje een goed tehuis geeft in tegenstelling van anderen.

Je moet al blij zijn dat TS hem/haar niet naar de slager geeft gestuurd (klinkt niet bepaald aardig maar dat gebeurd steeds vaker met dwergjes) TS is zo te zien ook heel jong en zit nu in 1e/2e/groep 8, dus een van de moeilijke schooljaren. Dus heb ik erg respect dat TS nog voor dat shetje goed kan zorgen!

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Re: verzamel dwergshetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:24

dankje :) mijn dwerg is veel liever en aanhankelijker dan mijn gewone shet dus naar de slacht dat zal er nooit van haar leven komen! We hebben ook al op haar boekje aangeduid dat ze nooit naar de slacht mag ;)

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:24

Ik vind het er echt heel zielig uitzien.. Wel goed dat je hem evengoed een goed huisje geeft :)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:25

Iedereen reageert hier toch heel normaal, netjes, aardig en respectvol naar TS? Dus ik begrijp je probleem niet, 'VragenKop'?

Veel pony's met dwerggroei zijn soms juist beter bij de slager af. Hebben ze zelf geen last en geen pijn meer, en dan kunnen andere mensen er geen slaatje uit slaan, want ze worden soms voor belachelijke prijzen als 'dekpony' op marktplaats gezet, omdat ze 'zo mooi klein zijn'. Walgelijk.

Daarnaast is het erfelijk..... dus als je dwergpony's en pony's die het dwerg-gen dragen, allemaal castreert/sterriliseert of zelfs slacht, kunnen ze zich ook niet meer voortplanten.

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:29

JoyCiej007 schreef:
Iedereen reageert hier toch heel normaal, netjes, aardig en respectvol naar TS? Dus ik begrijp je probleem niet, 'VragenKop'?

Veel pony's met dwerggroei zijn soms juist beter bij de slager af. Hebben ze zelf geen last en geen pijn meer, en dan kunnen andere mensen er geen slaatje uit slaan, want ze worden soms voor belachelijke prijzen als 'dekpony' op marktplaats gezet, omdat ze 'zo mooi klein zijn'. Walgelijk.

Daarnaast is het erfelijk..... dus als je dwergpony's en pony's die het dwerg-gen dragen, allemaal castreert/sterriliseert of zelfs slacht, kunnen ze zich ook niet meer voortplanten.

Pijn heeft ze er volgens mij niet echt van, ze begint vaak te crossen in de wei terwijl de andere paardjes gewoon staan te eten

NardoLove

Berichten: 170
Geregistreerd: 03-05-13
Woonplaats: Brabant

Re: verzamel dwergshetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:31

ik heb 2 mini shetjes weet alleen nie hoe ik foto moet plaatsen maar Nardo is 86cm en sweedy 80 en sweedy heeft zelfde snoetje als jou shetje :)

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:32

NardoLove schreef:
ik heb 2 mini shetjes weet alleen nie hoe ik foto moet plaatsen maar Nardo is 86cm en sweedy 80 en sweedy heeft zelfde snoetje als jou shetje :)

oooh ihihiihihi :)

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:32

Wat fijn dat je hem/haar zo'n goed huisje geeft Ts!
Maar is ze/hij wel eens gecheckt door een DA of hoefsmid?
Dan kan je even vragen of ze/hij last heeft van de ongemakken die hij/zij bezit.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:33

NardoLove schreef:
ik heb 2 mini shetjes weet alleen nie hoe ik foto moet plaatsen maar Nardo is 86cm en sweedy 80 en sweedy heeft zelfde snoetje als jou shetje :)


Mini Shetlanders zijn iets totaal anders dan "dwerg" Shetlanders...

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:35

donna123 schreef:
Wat fijn dat je hem/haar zo'n goed huisje geeft Ts!
Maar is ze/hij wel eens gecheckt door een DA of hoefsmid?
Dan kan je even vragen of ze/hij last heeft van de ongemakken die hij/zij bezit.

dankje en dierenarts kwam vorig jaar vaak omdat ze een wond had aan haar pootje door dat ze in de draad was blijven steken en hij zei wel dat ze klein was maar verder niets

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:39

wij hebben er ook 2 van in het dorp.
de ene heeft x benen achtervoeten,
de andere weet ik niet.
lijken er geen last van te hebben maar vind het wel zielig.