Uitgestrekte draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J_Verlangen

Berichten: 262
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Terborg

Uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 19:06

Hoi !

Ik heb een vraagje. Ik train mijn paard nu op M2 niveau en de uitgestrekte draf gaat wel goed.

Maar hoe kan ik mijn paard echt laten uitstrekken dat hij echt zijn benen recht naar voren steekt (bij wijze van spreken dan hea) kun je ze dat leren of moeten ze dit van nature hebben ?

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:04

Uitgestrekte draf is een beweging die als je goed rijdt van achter naar voren wordt gereden. Je paard moet correct door de nek zijn. Je staat toe zoveel als kan en dát hangt af van hoeveel impuls er is en van hoeveel verzameling er is.
Als een soort kauwgum rekt het paard zich uit. De halve ophouding is daarbij onmisbaar. Deze zorgt ahw dat de boel aan elkaar "geplakt" blijft en niet uit elkaar valt. Toestaan zoveel als de achterhand kan "duwen" (het woord duwen gebruik ik om uit te leggen wat je als het ware moet voelen maar is geen correct rij kunstig begrip!).. Je moet je dus niet op de voorkant maar op de achterhand richten. Dat juiste gevoel van doseren is rij kunstig gevoel dat je moet ontwikkelen. Begin met kleine stukjes en dan ook pas als je paard goed los gewerkt is en je voelt dat hij goed in de hand is gesteld.
Overgangen en schijnovergangen en verruimingen (korte stukjes eerst), ook op de grote volte later en weer terug naar arbeids- of soms verkorte draf of stap en zelfs halt houden verbeteren de midden- c.q uitgestrekte draf.