eigenwijs shetlandertje

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

eigenwijs shetlandertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 18:37

Hallo,
ik heb mijn shet al van ze een veulentje was en nu is ze al 3,5 jaar maar we hebben nog steeds geen sterke band.
Soms steigerd ze wnr ik haar kom halen uit de wei en dan doet ze er nog een bokje bij. Ook bijten doet ze: ik, mijn mama, mijn zus en mijn vriendin zijn al gebeten door haar en ze heeft ook al mijn neefje en nichtje aangevallen door te bokken en steigeren.
Als ik haar streel of borstel of in haar buurt kom legt ze haar oren plat. Als er iemand mee naar de paardjes gaat blijft die altijd ver uit de buurt van mijn shet. Ik zit hier al lang mee in! Ik cross graag met haar in de weides en eens een sprongetje samen nemen. Maar ik wil haar ook eens knuffelen of strelen zonder die oren plat en een bijtje :s wat kan ik hier aan doen?
Ook tegen haar weidemaatjes doet ze soms gemeen

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3


Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: eigenwijs shetlandertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:43

Zoiets heet opvoeden. Een klap als ze schopt of bijt en consequent zijn. Goed gedrag belonen en gevaarlijk gedrag direct afstraffen. Paarden zijn naar elkaar ook niet altijd lief.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:43

Dit is niet eigenwijs, ze heeft gewoon geen respect voor je. Heb je wel grenzen gesteld toen ze nog veulen was? Of was het bijten toen nog 'schattig'?

Als ze bijt, direct een tik, is ze nou helemaal gek geworden?
Heb ook met een shet gehad die gericht trapte, heeft één keer een trap terug gehad, en dat was ook over.
Ik raad je wel aan om echt met een volwassene dit samen te gaan doen en veel grondwerken, daar kan je ook lessen in nemen om de verhoudingen recht te zetten. Kan echt wel een poos duren. En zo lang het niet is opgelost, niet meer alleen naar binnen gaan, en ook niet met je neefjes en nichtjes. Veel grondwerken en grenzen stellen, dat werkt heel vaak. Bij mij in elk geval wel.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 19:18

EskeGirl schreef:
Dit is niet eigenwijs, ze heeft gewoon geen respect voor je. Heb je wel grenzen gesteld toen ze nog veulen was? Of was het bijten toen nog 'schattig'?

Als ze bijt, direct een tik, is ze nou helemaal gek geworden?
Heb ook met een shet gehad die gericht trapte, heeft één keer een trap terug gehad, en dat was ook over.
Ik raad je wel aan om echt met een volwassene dit samen te gaan doen en veel grondwerken, daar kan je ook lessen in nemen om de verhoudingen recht te zetten. Kan echt wel een poos duren. En zo lang het niet is opgelost, niet meer alleen naar binnen gaan, en ook niet met je neefjes en nichtjes. Veel grondwerken en grenzen stellen, dat werkt heel vaak. Bij mij in elk geval wel.

Toen ze nog heel jong was deed ze dat niet maar vanaf ik denk 1 jaar, straffen doe ik zeker! Sommige zeggen dat ik haar geen mep mag geven dan maar met mijn stem maar 1 keer had ik ze een goie mep gegeven toen ze steigerde en steigeren is al eventje gelede

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: eigenwijs shetlandertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:20

Je pony is 3,5, pubertijd. Eerst andere dingen; komt ze buiten/in de paddock dagelijks? Dat ze daar vervelend anders van is? En hoe zit het met tanden, sommige paarden krijgen last bij het wisselen, en worden dan wat happerig.

Dat steigeren en trappen, dat moet je afstraffen. Grenzen stellen, duidelijk maken dat het not done. Ze is je aan het uitproberen denk ik :j

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 19:23

Celiien schreef:
Je pony is 3,5, pubertijd. Eerst andere dingen; komt ze buiten/in de paddock dagelijks? Dat ze daar vervelend anders van is? En hoe zit het met tanden, sommige paarden krijgen last bij het wisselen, en worden dan wat happerig.

Dat steigeren en trappen, dat moet je afstraffen. Grenzen stellen, duidelijk maken dat het not done. Ze is je aan het uitproberen denk ik :j

Ze staat al bijna heel haar leven in een wei vlak achter onze thuin

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: eigenwijs shetlandertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:23

Dan kan dat het niet zijn, wel genoeg speelmaatjes?

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3


juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 19:24

En ze is indd tandjes aan het wisselen heb er 2 op mijn kamer liggen maar bijten doet ze al lang

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 19:24

Celiien schreef:
Dan kan dat het niet zijn, wel genoeg speelmaatjes?

Nog 1 shet en 1 paard dus met zijn drieen

Aswan Febe en Liske mijn eigen drolletjes voor altijd! <3

06tess04

Berichten: 53
Geregistreerd: 04-08-13
Woonplaats: dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:57

zoals al werd gezegd veel grondwerk en consequent zijn. bij 'mijn' paardjes (als ze vervelend zijn) laat ik ze een stuk achteruit lopen en dat werkt (bij mij) wel goed. succes!

Horses first. The rest later.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers