Avondschool en hoge school samen? Is dit een goed idee?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Avondschool en hoge school samen? Is dit een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 12:11

Hallo bokkers,

Dit jaar studeer ik af aan de middelbare school.
Ik wil volgend schooljaar bedrijfsmanagement gaan studeren in de hogeschool te Geel. Dit omdat deze school dicht bij mij thuis is en zo moet ik de paardjes niet opgeven voor mijn studies.
Nu wil ik ook de hippische opleiding (manegehouder) aan de avondschool volgen.

Al vanaf mijn 5 jaar droom ik ervan om later iets met paarden als beroep te kunnen doen. Nu heb ik hier de kans voor en zou dit dus heel graag doen.

Mijn lesgeefster heeft dit vroeger ook gedaan en zei dat het heel zwaar was omdat de examens samen vallen, maar ze denkt dat ik dit zeker kan. Ook ziet ze in mij wel iemand die er de capaciteiten voor heeft om later een eigen stal te openen. Volgens haar zou ik dit aankunnen als ik er hard voor werk.

Ik heb wat opzoekingswerk gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat mijn opleiding bedrijfsmanagement aan de hoge school minimum 3 jaar zal duren.
De avond opleiding zal 2 jaar duren waarvan elke week één dag les zal zijn. Op deze avond zowel theorie als praktijk les.
Dus mijn eindwerken vallen gelukkig niet samen.

Ik zou er helemaal voor willen gaan want dit is uiteindelijk wat ik al zo lang wil bereiken. Ik werk er al een aantal jaar heel hard voor om goed genoeg te worden om zo misschien toch ooit een klein kansje te hebben om ooit op deze markt te geraken. Ik zal er veel moeten voor opgeven zoals (kotfeesten en dergelijke) maar waarom niet?

Nu is de vraag, is dit realistisch of niet?
Wat denken jullie hiervan?
Al enige ervaringen?

Ik ben super benieuwd naar jullie reacties!
(aub. opbouwende kritiek, ben zelf een heel onzeker pzesoon, DANKU! )

mvg Rébecca!

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Avondschool en hoge school samen? Is dit een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:43

ED -> STW

Solleke_Noah

Berichten: 11051
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Avondschool en hoge school samen? Is dit een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:46

Misschien lees ik erover, maar hoeveel dagen per week heb je avondschool?

Afhankelijk van het aantal dagen, is het volgens mij zeker mogelijk. Ik heb verschillende vriendinnen die ofwel een fulltime job, ofwel een studie gecombineerd hebben met avondschool en met succes :)

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Solleke_Noah

Berichten: 11051
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Avondschool en hoge school samen? Is dit een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:48

Oh, ik lees nu 1 dag in de week. Dan is het zeker mogelijk volgens mij. Indien nodig de examens van je opleiding prioriteit geven tijdens de blok/examens en enkele examens van je avondschool in herexamens afleggen. Maar wie weet is dat niet eens nodig :)

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:49

Ik zie dat je pas 17 bent. In dat geval zou ik persoonlijk zeggen; 1 studie is wel genoeg. Als je
eerst 4 jaar bedrijfsmanagement hebt gedaan ben je nog maar 21 en kun je er makkelijk nog een studie
achteraan doen. Als je 2 studies doet heb je helemaal geen tijd meer voor leuke dingen. Ik doe momenteel een verkorte HBO studie naast mijn werk/paard/sociaal leven en ik vind het al best pittig om alles te combineren :j En verkijk je niet op het huiswerk/zelfstudie die erbij komt kijken, want bij mijn opleiding bijvoorbeeld is dat echt veel. Je moet ook genieten van het leven ! De periode als van 17-21 kun je nooit meer overdoen. (geen 1 periode trouwens haha)

Ik ging als 17 jarige naast school veel uit, leuke dingen doen met vriendinnen, hele weekeind naar de paarden.. Dat ga je echt enorm missen denk ik en
waarom zou je zoveel hooi op je vork nemen? Zodat je eerder klaar bent? Of je nou 21 of 25 bent maakt voor de arbeidsmarkt niet zoveel uit.
Laatst bijgewerkt door xApple op 11-12-13 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:50

waar wil je manegehouder volgen? :)

Hutcherson

Berichten: 7288
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Avondschool en hoge school samen? Is dit een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:26

in mijn ogen niet. de twee oppleidingen houden geen rekening met elkaar en inderdaad examens kunnen samen vallen. bovendien houd je ech tg een tijd over voor je paarden..

Anoniem

Re: Avondschool en hoge school samen? Is dit een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:28

Ik zou ook zeggen van niet. Ook al is de avondschool maar 1 dag in de week, je huiswerk zal er niet naar zijn. Evenals je examens et cetera. Dan blijf je bij een opleiding dicht bij huis zodat je je paarden niet op hoeft te geven, maar wie zegt dat je met een dag en een avond opleiding nog tijd over hebt voor je paarden?

Je kan het ook eerst een jaar aankijken met je dagopleiding. Als je daar echt extreem veel tijd over hebt, kan je het altijd proberen.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Re: Avondschool en hoge school samen? Is dit een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:29

Oef.. heftig. Als je makkelijk genoeg kunt leren zou het wel gaan denk ik.

Akasha; wie het paard de mond snoert mag raden naar zijn antwoord!

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:32

Ik weet hier niet heel veel van, maar in mijn ogen is een fulltime opleiding bedrijfsmanagement veel meer waard dan een avondopleiding manegehouder.

Ik denk dat je met de juiste motivatie en houding er beter aan doet enkel de fulltime opleiding te volgen en daarnaast (stage)ervaring op doen op maneges / stallen voor het paardgerelateerde deel.
Met een opleiding bedrijfsmanagement denk ik zelfs dat je beter voorbereid bent op het runnen van een manege dan met een hippische opleiding eigenlijk.

Misschien hoef je dus niet beide te doen?

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:40

Kort: nee.
De KHK is heel enthousiast met je doodmeppen met bezigheidstherapietaakjes, vnl naar 't einde van je 2e en het 3e. Ondanks dat hun opleidingen echt degelijk zijn (ben dit jaar afgestudeert als dierenartsassistent) zijn ze qua theorie niet zwaar als je een beetje snugger bent. Je moet er alleen wel achter zitten.
't zijn professionele bachelors en dat zal je voelen ook.
Het eerste jaar is of afvallen of lekker doorfietsen met twee vingers in je neus of keihard werken (maar dan gaat het 2e en 3e tegenvallen). Maar dat verandert nog wel...

Wacht maar nog ff met die avondschool. Want anders zit je zo in een 2e jaar avondschool met het hele KHK ge-emmer op een tandje hoger.

edit: welke richting doe je nu eigenlijk? Vanuit ASO is hogeschool erg goed te doen, zeker jouw richting vanuit bv een Moderne Talen - Economie. Vanuit TSO ga je 't pittig hebben en best gewoon alles op zijn tijd ipv gecombineerd. Niet om denigrerend te doen naar TSO, maar heb bijna al mijn TSO-klasgenootjes zien afvallen, op de paar na die er voor wilden werken.
Laatst bijgewerkt door Hoppit op 11-12-13 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:51

Pff moeilijk moeilijk!
Als ik je mijn persoonlijke mening mag geven zeg ik begin alvast met bedrijfsmanagement en als je dit hebt afgerond ga dan die avondschool doen.
Waarom?
2 opleidingen tegelijk is gewoon heel zwaar! Ik dacht ook part-time te gaan werken én studie te doen. Mijn blokcoördinator heeft me dit afgeraden, en maar goed ook want het zou niet te doen zijn geweest.

Ik zie het zo; nu eerst bedrijfsmanagement doen. Je kan je 100% inzetten voor deze opleiding zonder dat je met stressen en regelen voor je andere opleiding... Je studeert af voor dit en gaat dan avondschool doen, wat je eventueel kan combineren met werken. Je hebt al wat spaargeld bij elkaar en kan je richten op avondschool zonder dat je nog examens hebt van je andere opleiding.

Nu zeg ik niet dat het onmogelijk is om ze samen te doen, maar het is zwaar.
Succes met je beslissing!


SaiLady
Berichten: 266
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Avondschool en hoge school samen? Is dit een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:11

Mijn advies is eerst te starten met je hbo-opleiding, je zal niet de eerste zijn die zich daar per ongeluk in vergist, dat het toch wel veel werk is vergeleken met middelbaar onderwijs. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar je kunt beter op safe spelen.
Kijk eerst je hbo-opleiding aan, haal je propedeuse en ga dan pas de avondopleiding erbij pakken. Tegen die tijd weet je ook zeker of dat in je schema/rooster past.

En ik weet niet of het mogelijk is om als minor eventueel een paar modules hippische bedrijfskunde te volgen?

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:12

Die avondschool duurt dus maar twee jaar. Zelfs als je nog een jaartje wacht, zou je tegelijkertijd met je hbo de avondschool kunnen afronden. Ik zou dus beginnen aan je fulltime studie en kijken hoeveel tijd je overhoudt.

Ik dacht altijd dat hbo-opleidingen 4 jaar duurden? Of 2 voor een associate-degree, maar in elk geval niet 3.

Solleke_Noah

Berichten: 11051
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Avondschool en hoge school samen? Is dit een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:13

In België duren opleidingen aan de hogeschool 3 jaar. Wij hebben geen propedeuse (weet eigenlijk ook niet 100% zeker wat dat is :P )

Als de avondschoolopleiding twee jaar duurt TS, is het idd een goed idee eerst het eerste jaar van je opleiding te volgen en te kijken hoe het je meevalt. Kan je altijd nog in je tweede jaar beslissen er de avondschool bij te nemen.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Avondschool en hoge school samen? Is dit een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:17

Het kan als je idd goed bent, veel geluk hebt met je thuissituatie en in staat bent om grote delen van de rest van je leven op 'pauze' te zetten. Ik zou wel duidelijk een prioriteiten lijst maken, welke opleiding gaat voor bij problemen? Soms kan je niet alles tegelijkertijd doen immers.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:19

Ik denk dat het wel kan.
Zou dan juist wel in je eerste jaar al beginnen, dat is vaak het rustigste jaar van de hogeschool.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:18

44Myrthe44 schreef:
Ik denk dat het wel kan.
Zou dan juist wel in je eerste jaar al beginnen, dat is vaak het rustigste jaar van de hogeschool.


Vaak het rustigste in verband met stages,... maar voor velen ook het moeilijkste qua overgang van middelbaar naar hoger

MoOtJuHh

Berichten: 961
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:28

emh.. misschien zeg ik iets heel doms, maar waarom het je de hippische opleiding nodig, als je al voor bedrijfsmanager wil leren?

In mijn ogen komt dat op hetzelfde neer, behalve dat 'paard' niet voorkomt in het HBO-lesmateriaal. Het lijkt mij dat je met een bedrijfsmanager opleiding ook een mange/pensionstalling kunt beginnen.

Maar om te antwoorden op je vraag, nee ik denk dat het teveel wordt om een voltijd HBO-opleiding te doen + een avondstudie. Als je goed bent in snel leren, lezen en begrijpen zal het wel te doen zijn, maar ik verwacht dat het heel zwaar gaat worden. Stort je op je HBO-opleiding en als je je 'verveelt' pak dan extra vakken mee die zorgen dat je ook met dat papiertje een eigen bedrijf kunt starten.

Maflinger_S
Berichten: 12140
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Avondschool en hoge school samen? Is dit een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:34

Heb je al goed bekeken wat de eventuele overlap is tussen de twee opleidingen? Zou zonde zijn als je het bedrijfsmatige stuk in de opleiding manegehouder al helemaal hebt gedaan in je studie bedrijfsmanagement. Als dat zo is zou je misschien na je studie bedrijfsmanagement nog wat paardgerichte modules kunnen doen.

Hoe dan ook, ik zou geen twee studies tegelijk beginnen maar eerst eens kijken hoe 1 je bevalt en eventueel later die tweede, manegehouder, gaan doen als dat qua tijd en energie uitkomt.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 21:24

Solleke_Noah schreef:
Misschien lees ik erover, maar hoeveel dagen per week heb je avondschool?

Afhankelijk van het aantal dagen, is het volgens mij zeker mogelijk. Ik heb verschillende vriendinnen die ofwel een fulltime job, ofwel een studie gecombineerd hebben met avondschool en met succes :)



het is 1 avond per week. :o

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 21:26

Amaranth7 schreef:
waar wil je manegehouder volgen? :)


in Limburg, dit is een opleiding van Syntra uit, dit is niet te ver en wil er iemand met mij naar daar rijden met zijn paard ;)

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 21:28

chelle_dora schreef:
Ik zou ook zeggen van niet. Ook al is de avondschool maar 1 dag in de week, je huiswerk zal er niet naar zijn. Evenals je examens et cetera. Dan blijf je bij een opleiding dicht bij huis zodat je je paarden niet op hoeft te geven, maar wie zegt dat je met een dag en een avond opleiding nog tijd over hebt voor je paarden?

Je kan het ook eerst een jaar aankijken met je dagopleiding. Als je daar echt extreem veel tijd over hebt, kan je het altijd proberen.


1 jaar kan ik het zeker niet uitstellen aangezien dat dan mijn eindwerk van mijn gewone school samen valt met die van de avondschool en dat gaat wat te veel van het goede worden. :(

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:29

Aah syntra, dat doe je met 2 vingers in je neus, die opleiding stelt niets voor. Zou daar je tijd niet in steken, zou die tijd eerder steken in veel lessen. :)

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:32

Heel dubbel... Maar dat vooral omdat je avondstudie waarschijnlijk "voor niets" gaat worden. (Opleiding klinkt heel gaaf, maar vind maar eens een baan in die sector :S)

Momenteel doe ik ook 2 studies.. 1 1 dag in de week en dan moet ik nog een scriptie schrijven van een andere studie.. Daarnaast werk ik ook nog fulltime... Ik weet niet of jij alleen wil gaan studeren of er ook bij gaat werken?

Want met alleen studie, eerlijk is eerlijk, ik heb er altijd 16-24 uur naast gewerkt en dan nog genoeg vrije tijd.. (Toen 1 studie) Dus denk wel dat het qua tijd te doen is... Voor de rest.. ik ken ook weer iemand die dezelfde studie deed en het al te veel vond om naast der studie nog op zaterdag 6 uurtjes te werken :S Dus het hangt ook van de persoon af en hoe gemotiveerd je bent.

Het enige waar ik mee had gezeten als ik meer dan alleen scriptie moest doen --> overlappende uren... Maar dat komt als het goed is niet voor... meeste colleges zullen wel overdag zijn?

Meeleesmodus - Mijn mening ja ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers