Mam, ik wil een paard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
_Kimo_Jarig

Berichten: 2380
Geregistreerd: 09-07-07
Woonplaats: Waddinxveen

Mam, ik wil een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 15:09

Ik kwam net dit tegen... Komt van http://www.bitmagazine.nl/artikelen/mam ... een-paard/

Wat vinden jullie hier nou van? Sommige dingen ben ik het er wel mee eens, maar zie het vaak zat gebeuren dat kinderen aan hun lot worden over gelaten, het paard verkeerd rijden/verzorging slecht/half doen en de spullen zo rond gooien.. En wat als je dochter (of zoon) het ineens niet meer leuk vind? Wat gebeurd er dan met het paard? Of als het slecht weer is? Of als jongens ineens toch wel interessant worden?

Mam, ik wil een paard!

EVA VAN DEN ADELLONNEKE RUESINK 4 11 DECEMBER 2013
Er zijn 101 redenen waarom tieners een paard willen hebben. En minstens zoveel redenen voor ouders om dat niet te willen. Elke situatie heeft voor- en nadelen. Een paard is duur en kost veel tijd, maar er zijn veel meer voordelen. Vandaar toch even een uitgebreide lijst waaruit blijkt dat een paard elke cent waard is.

1. Een paard houdt jouw tiener uit de problemen

Terwijl je dochter op stal druk bezig is met rijden (en verzorgen, tuig poets, stallen uitmesten, kruiwagens legen etc.) heeft ze minder tijd om in de problemen te raken. Verveling en verkeerde vrienden worden aan de kant geschoven, want ineens is een bijbaantje vinden om dat nieuwe zadel te kunnen kopen veel belangrijker.

2. Het leert haar verantwoord met geld omgaan

Paarden kosten veel geld. Net als het harnachement, de rekeningen van de dierenarts en het pensiongeld (mocht je het paard niet aan huis kunnen stallen). Natuurlijk neemt je dochter het je in dank af als je haar financieel ondersteunt, maar ze zou ook een bijdrage kunnen leveren. Bedenk een systeem waarbij je de kosten op een reële manier kunt delen. Als jouw tiener een paard wil, moet ze bijdragen aan de kosten en daar een bijbaantje voor zien te vinden.

3. Een paard helpt verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelen

Zoals elk dier, heeft een paard beweging nodig. En daarvoor is hij afhankelijk van jouw dochter. Net zoals zijn ontwikkeling afhangt van de leergierigheid en het geduld van jouw dochter. Zij moet ervoor zorgen dat hij te eten en te drinken krijgt en een dak boven zijn hoofd heeft. In feite is een paard van alles afhankelijk van jouw dochter. Deze mate van afhankelijkheid bouwt verantwoordelijkheidsgevoel en karakter op, zolang jouw dochter haar beloftes voor het verzorgen van het paard nakomt.

4. Het zorgt voor extra zelfvertrouwen

Paardrijden is voornamelijk een individuele sport. En toch sport ze niet alleen, maar samen met haar paard. Daarmee vormt jouw dochter een team en van haar wordt verwacht dat ze de leiding neemt. Nog iets om over na te denken: jouw dochter vertelt een 500 kilo wegend dier dat het één centimeter naar links moet en vervolgens één centimeter naar rechts. Wanneer hij niet luistert naar haar hulpen is zij degene die hem discipline bij moet brengen. Als ze het paard corrigeert en hij reageert wel op haar hulpen, geeft dat enorme voldoening en het boost haar zelfvertrouwen.

5. Je dochter maakt nieuwe vrienden

Als ze zich aansluit bij een vereniging, is het waarschijnlijk dat ze veel leeftijdsgenootjes ontmoet. Vele levenslange vriendschappen worden gevormd op de manege of pensionstal. Haar schoolvriendinnen zal ze maar de helft van haar leven kennen, met haar paardenvriendinnen zal ze alles delen. Dat zorgt voor bijzondere vriendschappen.

6. Op stal zijn verschillende rolmodellen om tegenop te kijken

Als het paard op een pensionstal staat, komt je dochter dagelijks in contact met mensen van verschillende leeftijden. Mensen met levenservaring, waarbij ze in sommige gevallen steun en advies zal zoeken. Advies dat jij haar misschien ook geeft, maar waar ze minder geneigd is naar te luisteren, gewoon omdat jij het als ouder zegt, niet omdat het geen goed advies is.

7. Het houdt jouw dochter nederig

Paarden leren jouw dochter dat ze niet altijd gelijk heeft. Dat het geven van de verkeerde hulp soms de reden is dat ze ernaast stuitert. Niemand anders zorgt er immers voor dat ze eraf valt. En nee, het is nooit de schuld van het paard! Ze zal leren dat geduld een schone zaak is als de instructeur haar blijft wijzen op haar verkeerde handhouding of scheve zit. In elke denkbare situatie met paarden raakt ze nooit uitgeleerd. Er is altijd ruimte voor verbetering.

8. Het houdt haar actief

Paardrijden houdt je dochter actief. Het rijden zelf, het op- en afzadelen en alle andere bijkomende activiteiten zorgen ervoor dat ze constant in beweging is. Warm of koud, zon of regen, een paard vergt in elk weertype aandacht. Door stallen te mesten, paarden buiten te zetten en andere staltaken verbrandt ze calorieën en bouwt ze spiermassa op. Vind je dat jouw kinderen te veel stilzitten? Een paard aanschaffen is de ideale oplossing!

9. Het helpt creatief en probleemoplossend te denken

Een eigen paard betekent dat je vaak alleen rijdt. Hierdoor moet je zelf op zoek naar oplossingen voor de uitdagingen die de dagelijkse training van haar paard met zich mee brengt. Als jouw dochter leert om zelf het initiatief te nemen, komt dat haar in de toekomst in andere situaties ook goed van pas.

10. Het leert jouw dochter hoe haar hersenen nieuwe informatie opnemen

Iedereen leert nieuwe dingen op een andere manier. Instructeurs hebben allemaal hun eigen manier van lesgeven en jouw dochter zal merken dat de ene methode voor haar beter werkt dan de andere. Wanneer ze iets nieuws leert en begrijpt, zal ze herkennen hoe dat haar op dat moment uitgelegd werd en in de toekomst opnieuw om soortgelijke uitleg vragen. Ze kan het tevens toepassen in andere situaties en het leert haar zelfbewustzijn te ontwikkelen.

P.S. Dit artikel is natuurlijk niet alleen voor dochters, maar net zo goed voor zonen!

Naar een idee van http://www.hannahebroaddus.com


upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Mam, ik wil een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:10

Veel te geromantiseerd beeld. :=

_Kimo_Jarig

Berichten: 2380
Geregistreerd: 09-07-07
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Mam, ik wil een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 15:10

Precies, dat dacht ik ook.. Zo klinkt het allemaal prachtig, maar mensen met een eigen paard/verzorgpaard weten dat de vork toch echt anders in de steel steekt :+

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Mam, ik wil een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:11

Alleen al de kopjes.

Ik bedoel 'Het houdt jouw dochter nederig'.
Leven we in de renaissance ofzo? _O-

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Re: Mam, ik wil een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:17

Met sommige punten ben ik het best eens, maar de schrijfster vergeet te vermelden dat het net zo goed voor de ouders opgaat. Die zullen in de meeste gevallen ook regelmatig naar stal moeten, de financiën voor het paard regelen en zullen zich zeker niet meer vervelen. :+

Mijn ouders waren inderdaad van het 'we geven dochters een paard, dan blijft ze stil' en tsja dat dat paard toevallig 2,5 jaar en groen was.. ach ze kon toch aardig rijden op de manege? Needless to say dat er wel enkele ziekenhuisbezoekjes mee gemoeid waren.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:39

upendo schreef:
Alleen al de kopjes.

Ik bedoel 'Het houdt jouw dochter nederig'.
Leven we in de renaissance ofzo? _O-

_O-

Enneh foute vrienden? Ik ging alsnog 3x per week stappen dus die had ik maar zat kunnen maken :')

_Kimo_Jarig

Berichten: 2380
Geregistreerd: 09-07-07
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 15:40

Idd.. En het verschilt ook per kind. De ene zal er idd helemaal in op gaan, alles voor het beestje doen en er dag en nacht lopen. De ander zal dat misschien in het begin doen, maar zal na een tijd misschien wel makkelijker worden. En vind met vriendjes de stad in ofzo misschien wel veel leuker dan de hele middag op stal lopen. En dan wordt het paard er de dupe van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:40

Alsof een paard de oplossing is voor alle problemen.. :+

Zijn genoeg (verzorg)meiden (en heren) die echt niet verantwoordelijk met een (verzorg)paard omgaan hoor.. Kunnen ze het nog zo leuk vinden, ze worden er echt niet mega verantwoordelijk van :+

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Mam, ik wil een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:42

Volgens mij is dat hele artikel niet serieus bedoeld hoor :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:46

vind het wel redelijk kloppen, maar dan vooral dat je verantwoordelijkheid krijgt en met geld om leert gaan. in ieder geval is het bij mij zo gegaan :j maar het is wel een beetje een ideaalbeeld dat beschreven wordt.. sommige punten...? "dochter maakt geen foute vrienden, want ze is veel op stal"... vrij vertaald; "koop een paard voor je kind, dan heeft ze nergens anders meer tijd voor want als ouders ga je natuurlijk niet helpen, dus zal ook geen foute vrienden maken".. sorry zo komt het op mij over dat stukje := :x


x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Re: Mam, ik wil een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:00

haha wel een goed artikeel om eventuele niet willende ouders mee om te kopen :p
maar ik denk dat je je zoon of dochter beter eerst een paar jaar laat paardrijden, als ze na een paar jaar nog steeds rijd en wat meer ervaring heeft kun je nog eens nadenken over een eigen paard :m)
ik rij al 9 jaar bijna nu en heb nog steeds geen eigen paard, maaar wel een geweldig leasepaard dat ook al duur genoeg is. Ik kan dan ook niet zomaar van mijn ouders verwachten dat ze mij een paard kopen en dat bv. niet aan mijn broer geven...
en ookal heb je een paard, kan je nog steeds een niet nederig rotverwend kind dat niet naar de juiste mensen opkijkt krijgen... die zie je zo vaak...

<3 Don Amigo & Juliet <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:07

precies! alsof je maar "zomaar gewoon even een paard moet kopen", want dt lost alles op natuurljk 8)7

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Mam, ik wil een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:08

Maar goed dat iedereen hier op Bokt enig besef van realiteit heeft en dat we niet klakkeloos elk artikel gaan geloven :')

Why change the past, when you can own this day?

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:10

Ik ben van mening dat een paard zeker goede energie door geeft aan kinderen, mits de kinderen zelf ook goed in balans zijn en weten wat ze doen als het om paarden gaat.
Anders kan je meer problemen verwachten dan oplossen :=

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:13

en toch, als de ouders op de.juiste manier betrokken zijn ben ik het er best mee eens...een dier geeft liefde en leert je verantwoordelijk zijn..laat dat nou net het belangrijkste in je leven zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:14

ja dat ik ook precies wat ik in m'n eerste reactie zei :) bij mij heeft het inderdaad een groot verantwoordelijkheidsgevoel opgeleverd, na 2 jaar verzorgpaarden nu sinds 3 maanden m'n eigen paard, en dus ook een groot besef qua geld enzo! en mijn ouders laten me ook echt biet alles alleen doen, gelukkig! zou in noot kunnen met m'n 16 jaar in m'n examenjaar :') maar vind dat dit per kind verschild, ik zal nu ook alles over hebben voor m'n paardje en ben net t type dat elke week uitwil... vind dit ook een beetje alles over 1 kam halen :=

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:18

Toen ik als 7 jarige tot mijn 10e (of 11e?) op een FNRS manege reed, kon ik nog niet eens fatsoenlijk een paard op zadelen!
En dan te bedenken dat veel "FNRS" kinderen een paard zouden willen.
Dat gaat dan helemaal fout als ze aan hun lot worden overgelaten..
Ik deed pas meer ervaring in paarden op toen ik naar een andere stal ging waar ik zelf mijn paard uit de weide moest halen en zelf het paard moest opzadelen. Kort daarna kreeg ik een verzorgpony die inmiddels van mij is.

Conclusie: ik vind het gewoon onverantwoord om van de een op de andere dag een paard te nemen en vooral als het kinderen zijn die al ( := ) 5 jaar rij ervaring hebben (en daarbij dus denken dat ze een eigen paard aan kunnen). En dan komen er ook nog eens ouders (meestal) bovenop die ook geen benul hebben van de verzorging van paarden. Dat is vele malen belangrijker dan de rij ervaring.

Edit: sorry voor mijn lange conclusie, maar nee, ik vind dat artikel van Bit echt nergens over gaan, want kinderen verschillen gewoon heel erg van elkaar en trekken vaak te snel conclusies.
Laatst bijgewerkt door Sardis op 11-12-13 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:20

gekvanfleur schreef:
en toch, als de ouders op de.juiste manier betrokken zijn ben ik het er best mee eens...een dier geeft liefde en leert je verantwoordelijk zijn..laat dat nou net het belangrijkste in je leven zijn!


Dat is zeker waar!
Maar ik heb het nu over zogenaamde goed ervaren FNRS of te wel "penny meisjes".

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:35

donna123 schreef:
Toen ik als 7 jarige tot mijn 10e (of 11e?) op een FNRS manege reed, kon ik nog niet eens fatsoenlijk een paard op zadelen!
En dan te bedenken dat veel "FNRS" kinderen een paard zouden willen.
Dat gaat dan helemaal fout als ze aan hun lot worden overgelaten..
Ik deed pas meer ervaring in paarden op toen ik naar een andere stal ging waar ik zelf mijn paard uit de weide moest halen en zelf het paard moest opzadelen. Kort daarna kreeg ik een verzorgpony die inmiddels van mij is.

Conclusie: ik vind het gewoon onverantwoord om van de een op de andere dag een paard te nemen en vooral als het kinderen zijn die al ( := ) 5 jaar rij ervaring hebben (en daarbij dus denken dat ze een eigen paard aan kunnen). En dan komen er ook nog eens ouders (meestal) bovenop die ook geen benul hebben van de verzorging van paarden. Dat is vele malen belangrijker dan de rij ervaring.

Edit: sorry voor mijn lange conclusie, maar nee, ik vind dat artikel van Bit echt nergens over gaan, want kinderen verschillen gewoon heel erg van elkaar en trekken vaak te snel conclusies.

Sorry hoor, maar ik rij ook al 5 jaar fnrs en ik weet ook wel hoe je een paard moet zadelen etc :+

Ik vind dat je wel erg snel een conclusie trekt. Dat jij het niet kon betekent niet dat niemand het kan.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:39

Arc_En_Ciel schreef:
donna123 schreef:
Toen ik als 7 jarige tot mijn 10e (of 11e?) op een FNRS manege reed, kon ik nog niet eens fatsoenlijk een paard op zadelen!
En dan te bedenken dat veel "FNRS" kinderen een paard zouden willen.
Dat gaat dan helemaal fout als ze aan hun lot worden overgelaten..
Ik deed pas meer ervaring in paarden op toen ik naar een andere stal ging waar ik zelf mijn paard uit de weide moest halen en zelf het paard moest opzadelen. Kort daarna kreeg ik een verzorgpony die inmiddels van mij is.

Conclusie: ik vind het gewoon onverantwoord om van de een op de andere dag een paard te nemen en vooral als het kinderen zijn die al ( := ) 5 jaar rij ervaring hebben (en daarbij dus denken dat ze een eigen paard aan kunnen). En dan komen er ook nog eens ouders (meestal) bovenop die ook geen benul hebben van de verzorging van paarden. Dat is vele malen belangrijker dan de rij ervaring.

Edit: sorry voor mijn lange conclusie, maar nee, ik vind dat artikel van Bit echt nergens over gaan, want kinderen verschillen gewoon heel erg van elkaar en trekken vaak te snel conclusies.

Sorry hoor, maar ik rij ook al 5 jaar fnrs en ik weet ook wel hoe je een paard moet zadelen etc :+

Ik vind dat je wel erg snel een conclusie trekt. Dat jij het niet kon betekent niet dat niemand het kan.


Dan zal het wel een andere fnrs manege zijn geweest, want als ik daar kwam rijden stond mijn paard daar op gezadeld en wel klaar en hij werd ook voor me afgezadeld. Tja, hoe moet ik dan weten hoe ik een paard moet opzadelen? :+

mang

Berichten: 4585
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:40

upendo schreef:
Veel te geromantiseerd beeld. :=


Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb op mijn 14e een paard gekregen in een tijd dat ik een probleemgeval was op school, altijd ruzie had en heel onzeker was. Sindsdien ben ik inderdaad veel volwassener, zelfstandiger en socialer geworden. Bovendien heeft het de band met mijn ouders (moeder vooral) ontzettend versterkt. Inmiddels ben ik 17 en een totaal ander mens dan dat ik zou zijn als ik de afgelopen 3 jaar mijn paard niet had gehad.
Laatst bijgewerkt door mang op 11-12-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:44

Klopt voor mij best wel, maar wel wat overdreven inderdaad.

Hij kwam toen ik 15 was, maar ging alsnog elke week uit toen ik 16 was en zo. Dus foute vrienden konden er genoeg zijn.

Maar het heeft me ook echt wel positief beïnvloed hoor, dus het is misschien wat geromantiseerd, maar niet compleet onwaar. :D

http://www.demestkever.nl/

We'll run wild
We'll be glowing in the dark


Y;(

caboclo

Berichten: 2632
Geregistreerd: 03-05-05

Re: Mam, ik wil een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:46

Owjeej veel moeders zouden nou dit nou onder hun neus gedrukt krijgen ahahaha

onze zoon Dylan geboren op 01-12-11

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:21

caboclo schreef:
Owjeej veel moeders zouden nou dit nou onder hun neus gedrukt krijgen ahahaha


Mams ontvangt nu ongeveer het artikel :))

Oliebollie

Berichten: 1842
Geregistreerd: 22-01-06

Re: Mam, ik wil een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:47

Ik liet deze ook aan moeders lezen. Ze reageerde dood leuk dat ze die al een keer had gekregen, een jaar of 10 geleden, handgeschreven..
Ik wilde dus blijkbaar ook heel graag een paard en had deze argumenten even bij moeders neergelegd.
Uiteindelijk is moeders overstag gegaan maar al snel kon ik alles alleen doen.. En daar sta je dan, als 12 jarige met een groot paard van 4,5 die lekker aan het puberen was. En nee hoor, moeders nergens te zien!!

Al met al is het inderdaad wel heel erg geromantiseerd want pfoe, ik heb afgezien als 12 jarige met paard!
En uiteindelijk zat ik ook 3 dagen per week in de kroeg en had elke week een nieuw scharreltje als dat kon.

Uiteindelijk is alles goed gekomen en staat paardje nu toch wel erg hoog :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, Trendiction en 126 bezoekers