Belgisch [ras], zitten ze nou heel anders?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Belgisch Trekpaard, zitten ze nou heel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:48

Misschien een rare vraag, maar zitten Belgische Trekpaarden nou heel anders dan bijv een Haflinger? Is het moeilijker rijden?
Ivm dat ze zo flink gebouwd zijn :D

Ik heb me altijd afgevraagd of je dan niet ontzeeettend breed zit haha :)

NikkivanOlst

Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Belgisch Trekpaard, zitten ze nou heel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:51

Het zit gruwelijk breed inderdaad :))

En ze bewegen toch wat anders, ze zijn natuurlijk een stuk groter/lomper waardoor de bewegingen dat ook zijn :)

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Belgisch Trekpaard, zitten ze nou heel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:00

Kwa hulpen en sturen zijn ze het zelfde vaak nog lichter dan de "gewone rijpaarden". Uiteraard zijn de bewegingen ruimer wat lomper. Ze struikelen nog wel eens.
En ja je zit wat breder maar wel fijn.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:03

Het zit breed, en lekker :j

Waar je wel vaak aan moet wennen is dat ze qua beweging langzamer lopen. Wil niet zeggen dat ze ook langzamer gaan, want de stappen zijn vaak groter.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 14:05

ah okee, klinkt niet verkeerd! Dus het is niet zo alsof je op een olifant zit? :P haha
Edit: Gooien ze eigenlijk hoog op?
Laatst bijgewerkt door laughterline op 10-12-13 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Belgisch Trekpaard, zitten ze nou heel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:06

Hahaha nee je zit nog steeds op een paard, alleen wel comfortabel breed :j

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 14:06

VisibreTeam schreef:
Hahaha nee je zit nog steeds op een paard, alleen wel comfortabel breed :j


Soortvan levende relax-stoel? *D

NikkivanOlst

Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:07

Wilke93 schreef:
VisibreTeam schreef:
Hahaha nee je zit nog steeds op een paard, alleen wel comfortabel breed :j


Soortvan levende relax-stoel? *D


:j :D

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:08

suuske schreef:
Kwa hulpen en sturen zijn ze het zelfde vaak nog lichter dan de "gewone rijpaarden". Uiteraard zijn de bewegingen ruimer wat lomper. Ze struikelen nog wel eens.
En ja je zit wat breder maar wel fijn.


vind je dat ze makkelijker te sturen zijn, ik vind ze ook vrij stug hoor,
ze zitten lekker breed en gooien redelijk zwaar op. maar het zit heerlijk
en struikelen is denk per paard wel verschillend hier nooit last van gehad.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 14:08

Haha thanks!

NikkivanOlst

Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:11

StalNollie schreef:
suuske schreef:
Kwa hulpen en sturen zijn ze het zelfde vaak nog lichter dan de "gewone rijpaarden". Uiteraard zijn de bewegingen ruimer wat lomper. Ze struikelen nog wel eens.
En ja je zit wat breder maar wel fijn.


vind je dat ze makkelijker te sturen zijn, ik vind ze ook vrij stug hoor,
ze zitten lekker breed en gooien redelijk zwaar op. maar het zit heerlijk
en struikelen is denk per paard wel verschillend hier nooit last van gehad.


Trekpaard dat ik aan het inrijden ben leer ik gelijk op subtiele hulpen te reageren :)
Vind het 'sturen en stug zijn' vaak meer aan de manier van rijden liggen dan aan het ras van een paard :j

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 14:12

Ik heb eind september een strandrit gemaakt op een groot paard die ont-zet-tend hoog opgooide! Niet normaal! Ik heb ook op Friesen gereden en dat was allemaal geen probleem, maar dat was echt niet normaal haha. Ik kon er ook niet op draven, heb de hele rit in verlichte zit gezeten. Waarvan ik een liesblessure heb gekregen :') Misschien dat m'n beugels net iets te lang waren oid, of dat het kwam dat ik net hersteld was van een hersenschudding en m'n spieren slap zijn geworden, lang niet meer lang gereden, ik weet 't niet. Maar het was een verschrikkelijk ritje haha :+

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:55

V T bedoel er meer mee te zeggen dat ze stugger zijn in het sturen ook wat betreft hun lichaam sturen
dat zal namelijk nooit zo soepel gaan als bij een slankere pony

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Belgisch Trekpaard, zitten ze nou heel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:58

Het verschil tussen een belg en een haflinger (mijn haflinger iig) is ENORM

Mijn haflinger zit vreselijk zonder zadel, neemt hele korte en snelle pasjes... Terwijl een belg echt veel 'zwaarder' loopt, heerlijk zit zonder zadel, en grotere passen neemt

Al bij al, ik vind het hele lieve beesten maar doe mij maar een haflinger :) Ik vind dat je daar mee mee kan.

Lisse
Berichten: 1264
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Mol België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:58

oh belgen i love it! <3 <3 alleen nog nooit op gereden, zou ik wel eens willen doen! :)

Leanne_Salvo
Berichten: 546
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Belgisch Trekpaard, zitten ze nou heel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:03

Wat ik het grootste verschil vind tussen een Bels en bv. een KWPN'er is dat een KWPN'er meer deint in het lijf. Bij een Bels is de romp vaak strakker, en de koten in verhouding korter waardoor de beweging stugger en schokkeriger aanvoelt... Verder zitten ze heerlijk solide vond ik! :j

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:04

Ik heb er welgeteld 2 keer op gereden en ik heb er van genoten :j alleen had ik in de galop wel soort van slow motion gevoel maar dat komt denk ik omdat ze zo groot zijn.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Belgisch Trekpaard, zitten ze nou heel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 16:44

Voelen ze in galop dan ook zo 'houterig/schokkerig'? Niet vloeiend zegmaar

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Belgisch Trekpaard, zitten ze nou heel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:04

Mijn paard is heel makkelijk te rijden reageert op hele lichte hulpen.
Ik heb wel een vlaams paard deze paarden gooien idd wat hoger op maar kunnen zich ook makkelijk rond maken en ze zijn soepel in het rijden. Galop is goed uit te zitten alleen als we echt heel hard gaan dan hobbeld hij wel maar een vlaams paard heeft ook wat hogere knie acties dan een belg. En verlichte zit lost het dan op.

Anoniem

Re: Belgisch Trekpaard, zitten ze nou heel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:12

De galop is een beetje te vergelijken met die van een Fries, maar dan iets meer in Slow-motion. :+

Wat ook een ontzettende kick geeft is als je buiten op een lang, recht pad je [ras] aan laat draven en hem dan op volle snelheid laat gaan (in draf).
Het is dan bijna onmogelijk om nog licht te rijden, je gaat dan vanzelf in verlichte zit en dat gaat echt supersnel! :):)

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Belgisch Trekpaard, zitten ze nou heel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 01:30

Oh ik wist niet dat er Belgische én Vlaamse waren haha! Ik bedoel, in België praten ze Vlaams :p Maargoed Thanks voor jullie reacties! ben nu wel nieuwsgierig geworden. Lijkt me wel een keer leuk :)

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Belgisch Trekpaard, zitten ze nou heel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 01:37

Ik had het er gisteren in een ander topic ook nog over dat ik dolgraag eens op een trekpaard zou willen rijden! Misschien kunnen we samen eens een buitenrit maken? Ik heb een aantal adresjes van stallen gekregen waar ze trekpaardenritten organiseren.

Jolienn

Berichten: 2021
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Belgisch Trekpaard, zitten ze nou heel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 01:47

Ik heb laatst op een trekpaard gereden (zonder zadel) en kan je vertellen, dat comfortabel zitten valt vies tegen! De joekel is 16 jaar en ongeveer 1,75 hoog. Had zelf een heel breed, rond lekker zittend dier verwacht, maar jeetje dat viel tegen! Hij heeft nog een best hoge schoft waardoor het eigenlijk net zo beroerd zat als op mn eigen anglo arabier. Haha. Het was wel echt heel gaaf om te doen en ga er ook zeker vaker heen! (Vader van een vriend van me heeft 1 roan bruine, een bruine en 2 vossen (palmpaarden :-D ) aan huis staan.)

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Belgisch Trekpaard, zitten ze nou heel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:39

Het Belgische trekpaard en het Nederlands trekpaard lijken heel veel op elkaar. Het soort trekpaard wat het meest bekend zijn.

Het vlaams paard is ook een Belgisch ras (Worden gefokt door de amish boeren in canada/amerika). De amish hebben dit ras instant gehouden toen het in België is verdwenen door de opkomst van de tractoren.
Deze paarden zijn gefokt op de lange afstanden. Ze zijn ook zwaar maar veel luxer gebouwd dan een Belgisch trekpaard. Ook zijn ze groter vanaf 1.70m tot 2.10m (shire en clydesdale maat). Ze zijn zijn altijd vos kleur met blonde manen. Hebben geen behang aan hun benen. Ze zijn wat temperament voller dan de andere koudbloed paarden. En door hun luxe bouw gemakkelijker te rijden.
Ze worden ook wel de warmbloeden onder de koudbloeden genoemd. Zie mijn profiel voor foto's van de mijne. Mijn paard is jong en pas onder het zadel dus hij is nog niet zo gespierd als de meeste vlaamse paarden (maar we werken eraan)

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:44

Animal schreef:
Ik had het er gisteren in een ander topic ook nog over dat ik dolgraag eens op een trekpaard zou willen rijden! Misschien kunnen we samen eens een buitenrit maken? Ik heb een aantal adresjes van stallen gekregen waar ze trekpaardenritten organiseren.

Ik kan je zeker dapper op bokt aanraden. Zij heeft shires. Heb daar een paar keer een heerlijke buitenrit gemaakt. Zij heeft ook het grootste paard van Nederland dacht ik.