Waarom mag je als ruiter niet op menpad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Waarom mag je als ruiter niet op menpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 21:12

Ik was vandaag een buitenrit aan het maken en toen kwam er net een tractor me tegemoed, dus ik ging even draven omdat hij op me wachtte en zo sneller het pad kon inrijden (hij wachtte bij een splitsing). Toen sprak hij me aan dat ik daar niet mocht rijden omdat het geen ruiterpad was. Ik was hier eerlijk gezegd wel over verbaasd. Er stond inderdaad op het paaltje geen hoefje maar wel zo'n wiel dat je daar aangespannen mag rijden. Maar waarom mag je daar als ruiter dan niet komen? Waarom moet er persé een kar achter zitten? :?

Ik vind het al zo moeilijk met waar je wel en niet mag rijden en soms snap ik al gewoon niet waar ik heen mag/moet maar dat dit ook niet mag snap ik niet helemaal?

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan


JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:14

Ja ik snap dat dus ook niet.. (wij rijden in hetzelfde bos :))) Met hun tractoren mogen ze wel over alle paden en hun maken juist zoveel kapot :(

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:14

uhm dat betekend dat het pad ook geschikt is voor wagen, dus te paard mag je daar ook komen. Zou wat zijn, dan zou ik grotendeels niet op de Veluwe mogen rijden

So is the time, The time will be, Being a human, Humanize ME!!!

[VVDD] Fenja heeft een eigenschap van sneeuw ontdekt

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Waarom mag je als ruiter niet op menpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:16

"Wow, ben ik op mijn paard geklommen in plaats van op de kar?" of een "Mijn kar ben ik onderweg verloren" zou er bij mij uitgekomen zijn :S De meeste paden waar ik rijd zijn ook om te mennen, anders kom ik niet eens in het bos :+ Andersom is lastiger natuurlijk, mennen over ruiterpaadjes, maar volgens mij mag het gewoon?

Meeleesmodus - Mijn mening ja ;)

pennie17
Berichten: 107
Geregistreerd: 15-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:17

Volgens mij mag het wel hoor!
Ik rij met mijn paard ook altijd op de menroutes.
Je mag met je paard wel op een menroute rijden maar een paard en wagen
niet op een ruiterpad.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Waarom mag je als ruiter niet op menpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:18

Is voor menners wel zo prettig. Hoeveel paarden ik al over de zeik heb zien gaan omdat ze in paniek raken van een aanspanning...

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Waarom mag je als ruiter niet op menpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:21

Aan de kant gaan en sociaal doen kan sowieso wel lijkt me?

Maar hier in het bos.. voetpad-struik-menpad-struik-ruiterpad... Het ruiterpad ligt wat dieper en is vaak gewoon vieze drap.. Dan rij ik ook op het menpad... Komt er iets aangespannen langs, dan stop ik even, rij ik meer naar de kant of wat dan ook... Maar het is niet zo dat ik dat pad echt vermijdt...

Ik ken dus wel menners die op paadjes komen dat ik denk "als je 2cm meer naar links of recht zit, zit je klem" :S Die paaltjes op de grond daar rijden ze omheen of zelfs overheen "ow mijn kar is hoog zat" :S en echt... dingen gezien waarvan ik dacht "HOE doe je dat?!" :')

Meeleesmodus - Mijn mening ja ;)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:22

LadyMadonna schreef:
Is voor menners wel zo prettig. Hoeveel paarden ik al over de zeik heb zien gaan omdat ze in paniek raken van een aanspanning...

:+

Die van mij stond wel een keer heel dom te kijken toen we een ezelwagentje tegen kwamen :D

Overigens rijd ik vaak in de L en D duinen en zit daar ook wel eens op het menpad.
Die van mij gaan hopelijk niet meteen uit hun dak als ze een wagen zien, aangezien ze daar zelf ook mee rond sjouwen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

_Dune_

Berichten: 2773
Geregistreerd: 27-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:38

In de L en D duinen mag je onder de man ook op de menpaden, andersom mag je met je aanspanning niet op de ruiterpaden. Maar of dat overal zo is? Lijkt me haast van wel, maar durf het niet met zekerheid te zeggen, dat kan per gebied misschien verschillen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Waarom mag je als ruiter niet op menpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:41

Andersom gaat ook niet echt passen, tenminste.. niet op de paadjes die ik her en der ken en jij ook, zie me al met kar en al in een boom hangen.

Lijkt me haast ook dat je op menpaden gewoon mag rijden, maar misschien is dat mijn dommigheid.
Paard met wagen of paard zonder.. bijna hetzelfde toch?

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

senta
Berichten: 335
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Heelsum

Re: Waarom mag je als ruiter niet op menpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:11

Waarom informeer je niet rven bij het informatiecentrum vande Veluwezoom? Volgens mij zijn menpaden ook ruiterpaden daar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:32

Wij komen daar ook regelmatig in de buurt als we op de camping zijn, en ik rij zowel op de blauwe als de groene paden (men en ruiterroutes op de kaart van de Veluwezoom). Als je alleen de routerroutes mag volgen kun je bijna geen fatsoenlijk rondje meer rijden, bovendien vallen de routes vaak samen zoals bijvoorbeeld op de Plaggenweg vlakbij de camping. Begreep van de zomer wel dat ze het meer uit elkaar willen trekken, maar volgens mij is dit nog niet officieel. Als ze dit aan willen passen mogen ze een groot deel van de routes wel zorgen voor een alternatief voor ruiters en/of menners omdat veel paden zowel als ruiter en menroute staan aangemerkt. Begreep trouwens dat ze strenger willen toezien omdat vooral de menners zich niet altijd aan de paden houden en letterlijk hun eigen weg gaan. Maar dat heb ik van horen zeggen, dus pin me er niet op vast.

Dat het voor menners fijner zou zijn vind ik en opvoed en trainingsprobleem, ons paard kijkt nergens naar die blijft zelfs rustig stappen als er in galop een aanspanning op hem afkomt. En idd als ruiter kun je makkelijk even aan de kant met je paard als er een aanspanning aankomt.

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waarom mag je als ruiter niet op menpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:35

Rond het Kootwijkerzand zijn er wel aparte menpaden. Daarnaast paden die voor beide zijn toegestaan. Dan staan er dus én een wagenwiel én een ruiter op het paaltje afgebeeld. En verder zijn er natuurlijk ook paden die alleen voor ruiters zijn en niet bruikbaar voor menners omdat ze te smal zijn.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:35

denk dat die boer die regel zelf heeft bedacht, heb dit nog nooit gehoord, bij ons op de vereniging rijden we ook gewoon samen in de bak, alleen mogen er dan max 2 aanspanningen in de bak als er ook een ruiter in de bak is, denk dat dat echt duidelijk moet zijn aangegeven, anders is dit echt onzin

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:36

LadyMadonna schreef:
Is voor menners wel zo prettig. Hoeveel paarden ik al over de zeik heb zien gaan omdat ze in paniek raken van een aanspanning...

Jup, en ruiters boos worden op de menner, ook al stap je langs :roll:

Ik vind heel niet erg als ruiters op menpaden rijden, ik verwacht gewoon dat de ruiter zijn paard heeft opgevoed en ik 'm niet op schoot heb als ik voorbij gestapt kom.

Maar gaat hier vaak wel goed. :j

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37232
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Waarom mag je als ruiter niet op menpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:41

Waar kwam je de tractor precies tegen? Ik ben deze opmerking namelijk ook al eens tegengekomen daar toen ik met knol aan het wandelen was. Kon me ook al niet voorstellen wat het probleem kon zijn. Als je bv de menroute ziet bij het padvindershuis. Dat loopt samen met een hondenlosloopgebied. Is aangeduid met een wiel maar is zowel rij als menpad,

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:48

Ben ook wel benieuwd. Tractoren rijden daar trouwens ook hard door het bos := ben op het verlengde van de Prof. Stokvislaan ook een keer bijna van het pad af gereden door zo'n gevaarte. Zo breed dat ze het hele pad in beslag nemen, en vol het gas erop. Kon nog net een zijpaadje in.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:17


Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:21

Veluwezoom is het inderdaad zo dat ruiter- en menpaden gescheiden zijn. Je mag als ruiter niet op menpaden rijden en andersom, tenzij het bordje/paaltje beide symbolen draagt.
Reden is dat er minder menners zijn dan ruiters en ze zo proberen het zandpad te sparen. Maar vraag het anders gerust nog even bij het bezoekerscentrum ;)

Waar wij het bos in gaan bij Rheden is een pad ook van gecombineerd pad omgezet in alleen menpad. Ik rij daar alleen soms nog steeds omdat het ruiterpad helemaal stuk gereden is/was door zwaar bosbouwverkeer tijdens het kalen van het bos. Mocht ik erop aangesproken worden zeg ik gewoon dat ik het niet gezien heb omdat ik daar al 10 jaar rondrij en niet meer op de paaltjes kijk 8-)

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)


Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:28

Op de Veluwe (tussen Apeldoorn, Hoenderloo en Kootwijk, misschien zelfs nog een groter gebied, ik heb de kaart niet zo goed in mijn hoofd) is het grootste deel geschikt voor menners en echt maar een paar kilometer alleen voor ruiters. Hier mag je dus als ruiter op alle ruiter- en menpaden.

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37232
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Waarom mag je als ruiter niet op menpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:36

Ik word er zo over geteruggebeld door natuurmonumenten. Het antwoord wisten ze zo in eerste instantie ook niet. Dat is het duidelijkste en voorkomt veel speculaties.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:38

Omdat ik onlangs commentaar kreeg van een wandelaarster op de Strabrechtse Heide toen we op het menpad reden ipv op het ruiterpad (waar het op dat moment heel erg modderig was) heb ik toch maar even een mailtje gestuurd naar Staatsbosbeheer. De wandelaarster was nl. zo hysterisch aan het gillen dat we een boete zouden krijgen en nog veel meer onaardigs werd ons toegeschreeuwd.

Ik kreeg de volgende reactie van Staatsbosbeheer:
"We hebben gebeld met het kantoor Staatsbosbeheer Heeze-Leende en zij hebben mij verzekerd dat het gewoon toegestaan is om met een paard op een menpad te rijden.
Zij vertelden mij zelfs dat ze dit graag zien wanneer andere paden niet in goede staat blijken te zijn.
U kunt dus nog prima genieten van de Strabrechtse Heide, ook op het menpad."

Dus ik weet niet hoe het op andere plaatsen is, maar op de Strabrechtse Heide mag het dus.

Marije_jiplover

Berichten: 25299
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Waarom mag je als ruiter niet op menpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:58

Op de Veluwezoom ben ik ook wel eens aangesproken door de boswachter (van Natuurmonumenten) dat de paden met uitsluitend het wagenwiel niet toegstaan zijn voor ruiters.
De uitleg was dat de menroutes extra eisen stellen aan een pad (oa breedte) en dat die vaak gecombineerd werden met andere doelgroepen die ook gebruik maken van de paden. Omdat de menners maar een relatief kleine groep zijn valt de belasting op de paden dan mee.
Als de ruiters ook over die paden gaan, wordt de belasting op de paden groter, is er tussen de verschillende gebruikers onderling meer overlast en bovendien is het onderhoud van die paden dan duurder.
Tot zover de uitleg van de boswachter over het gebruik van menpaden op de Veluwezoom.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Waarom mag je als ruiter niet op menpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:04

Ik ben door de boswachter hier in het bos ook al eens van de menroute af gestuurd en werd over het fietspad en dwars de bomen heen gestuurd naar de ruiterroute.
Ik zal het eens aan hem vragen waarom ze daar zo over denken.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:43

Hoe zit het dan bijvoorbeeld op de Plaggenweg? Daar loopt een ruiter en een menroute overheen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers