Hoe vertrouwen krijgen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Hoe vertrouwen krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 00:41

Hoi allemaal
Sinds vorig jaar heb ik een leuke merrie gekocht, een echte mevrouw maar een doodbraaf karakter en super nuchter tussen de oren.
Het probleem is dat zij mij wel vertrouwd, ze vind het geloof ik altijd wel gezellig met mij en ik ook met haar maar als we gaan rijden dan wil ik alles zo veilig mogelijk houden. Het liefste in een bak van 20 x 40 en geen grapjes
Ik kocht dit paard voor recreatie, gewoon lekker rijden en dagelijkse sleur beetje ontlopen.
In de winter doen we nu bijna niks, omdat de wei te nat is en ik vervoer afhankelijk ben naar een ander terrein.
Ik sta bij een vriendin en kom daar regelmatig thuis dus heb ook goed contact met haar moeder en die zei eens op een middag tegen mij: "Je rijd veel te weinig, moet je kijken hoe mooi we hier wonen en hoeveel je kan rijden langs de weg, je maakt excuses dat je niet kan rijden omdat de wei te nat is maar ik zie het nut niet. Het probleem is gewoon dat jullie allebei ook mijn dochter veel te weinig vertrouwen hebben in je paarden beesten. Rijden in een bakje das mooi en anders doen jullie niks met die paarden. Ze vinden het wel leuk hier hoor lekker in de wei en op stal maar wat vinden jullie nu leuk?"
Toen ik savonds in bed lag dacht ik, eigenlijk heeft ze nog gelijk ook.

Vorig jaar reed ik altijd op mijn toenmalig vz paard bij mijn vriendin. We reden altijd buiten en in het begin was niks te gek. In volle galop naar huis of over een mais land geen probleem. Na een tijdje kreeg het paard er ook lol van en was ik niet slim genoeg om haar aan te pakken als ze enthousiast werd. Ik ben er toen een paar keer gemeen afgevallen en heb heel wat bokken uitgezeten en stuurloos te paard gezeten (super eng gevoel). Na een maand was ik het zat en werden de ritten niet meer dan stappen en kontkleven aan de pony van mijn vriendin, om ervoor te zorgen dat ze niet weg kon.

Ik durf nu niet meer lekker naar buiten want ben bang dat mijn merrie ook aan de haal gaat met mij en ik niks meer te zeggen heb. Mijn verstand zeg: flauwekul hang er dan een slof aan, en mijn gevoel zegt; weetje, jij vertrouwd je paard gewoon niet werk daar eerst maar aan.

Afgelopen zomer zijn we naar het bos geweest onder begeleiding, Dit was super. Ze liep 3 dagen voorop in de groep en was bij een klein handgalopje steeds bij mij. Als ik praatte gingen de oortjes heen e weer en toen ik zwaarder ging zitten kwam ze meteen terug naar draf.
Maar thuis ( ik heb het geprobeerd) wil ze wel maar voel dat ze onzeker is en het liefste terug wil naar haar maatjes. Uiteraard komt dit door mij omdat ik ook twijfel en steeds denk hoooo rustig gooi me er aub niet af.

Ben steeds strijdjes met mezelf aan het voeren. Terwijl ik eigenlijk gewoon lekker wil rijden buiten.
Vandaag ben ik alleen het paadje van het erf op en neer gegaan en mijn paard stond me eigenlijk aan te kijken van, oke was dat het? Paard begon wel te zeuren op het einde van het paadje toen ik haar aanspoorde nog een stap verder te gaan en ben toen meteen omgekeerd en terug gegaan. Scheitert dacht ik bij mezelf..

Hoe pak je nu zoiets het beste aan ? Gewoon maar proberen en blijven oefenen?

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!


_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Hoe vertrouwen krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:19

En wandelen? Zelf ben ik ook geen held met buitenrijden maar wandelen 'durf' ik wel. Er af vallen kan dan niet want ik sta er al naast :P Lange longeerlijn eraan zodat je ook wat speling hebt als je paard eens opzij springt.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Hoe vertrouwen krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:28

Jou angst kun je alleen maar weghalen door juist te gaan rijden.
Blijf ook leuke dingetjes doen vanaf de grond, maar wees gewoon niet bang voor een bosrit. Een stapritje is ook genieten.
Mijn eigen paard is ook helemaal stuurloos met bit, in het bos als ze veel te blij is. Daarom rijd ik ook buiten met hackamore zo is ze op mn pinken te rijden. Grijp alsjeblieft niet naar slofteugels. Maar werk aan je vertrouwen en zoek je grenzen op.


aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:13

Je hebt duidelijk even een angst opgelopen toen je er een paar keer afgevallen bent, en das heel normaal, ook ik of echt een heel dappere als die eens echt valt dan ondervind je echt wel dat zoiets niet echt leuk is. Je hebt reeds heel wat jaartjes rijervaring, dat zeker wel, maar eigenlijk toch ook wel onvoldoende technische kennis en begrip van wat paarden nu juist zijn.
Het leren omgaan en begrijpen van hoe paarden denken en reageren en daar dan ook op in te kunnen spelen, het leiderschap dus bij jou te leggen en zo te behouden, dat kan een heel groot verschil maken.
Rijtechnisch beter leren rijden, en tegelijkertijd ook leren in te spelen op eerder onverwachte situaties, probleempjes niet altijd trachten te ontlopen, maar ze echt te leren oplossen, das een heel andere kijk naar het wat en hoe.
Het probleem zit eigenlijk nooit bij het paard en bijna altijd bij de ruiter, hoe gek het soms ook klinkt.
Paarden zijn idd vluchtdieren, maar als jij er in slaagt het vluchten te sturen dan is het in weze niet echt vluchten meer, maar dan krijg je controle over het vluchten, als je controle over de voeten van het paard krijgt heb je eigenlijk controle over gans het paard.
ik zou zeggen zoek goede les, training , herbegin met het werken aan jezelf, durf vragen te stellen aan het paard, maar gids hem tegelijkertijd, jij moet het baken zijn waar het paard kan op steunen.
Een beetje kou, een beetje nat of zelfs heel nat, diepe plassen , regenweer en zelfs ijs en sneeuw, maakt echt niet uit, wij rijden gans het jaar, ook als het stenen dik vriest.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Hoe vertrouwen krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:22

Les nemen is ook een goede.
Nou met regen heb ik ook een bak ellende onder mn kont hoor. Haha. :D (scheelt dat ik er zelf ook een hekel aan heb, regen!)

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoe vertrouwen krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:19

Ik denk dat het ook een beetje een kwestie is van onbekend terrein. een paard is (meestal) veel afhankelijker van jou en jouw observatievermogen en vertrouwen op onbekend terrein. Kijk mensen die altijd in (dezelfde) bak rijden, die bak kennen we nu wel, puur vervelend en gebrek aan afwisseling.. Hoe zou jij het vinden om ELKE dag op alleen en hetzelfde kantoortje te moeten zitten. en nooit eens een uitstapje kunt maken naar d ekoffieautomaat of een collega in een ander kantoortje,..

dat werkt best wel vervelend denk ik.
Ik denk dat jou paard veel meer op jou gaat letten als je buiten gaat rijden.
uiteraard kun je dit gewoon opbouwen, eerst wandelen naar buiten.
dan n keer dat er iemand mee loopt met halstertouw of fietst.
dan n keer samen met je vriendin naar buiten.. en dan eens alleen.

dat moet je tijd geven uiteraard.. maar is zeker wel te doen. Om je paard nu een half jaar stil te zetten omdat de wei te nat is ed vind ik persoonlijk ook echt onzin.. Maar wie ben ik om daarover te oordelen. Als er sneeuw ligt en de bak is bv kei en keihard van de vries.. dan rij ik ook liever niet maar dan ga ik wandelen ofzo!:)

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 17:01

_Tara_ schreef:
En wandelen? Zelf ben ik ook geen held met buitenrijden maar wandelen 'durf' ik wel. Er af vallen kan dan niet want ik sta er al naast :P Lange longeerlijn eraan zodat je ook wat speling hebt als je paard eens opzij springt.


Wandelen doen we al veel.
In het begin was ik al blij dat ik de wei haalde zonder meegesleurd te worden. Ik heb toen een aantal NH lessen genomen, zij heeft me goed gecorrigeerd op lichaamstaal en hoe je ik het beste een opdringerig paard buiten me ruimte kon houden en hoe je het slim aanpakt als je paard toch besluit over je heen te sjouwen. Daar heb ik veel aan gehad.
Ik had toen in het begin les bij mijn kennis en die zei dat ik ook niet zo'n poesie moest zijn maar gewoon ook consequent moest worden en duidelijk optreden ipv afwachten.
Dat is met rijden net zo, ik wacht af van wat gaat ze doen en handel dan pas. Ik moet dat al 2 seconden voor zijn maar das echt lastig.

Ik heb sinds vorig afgelopen maand niet echt serieus les meer, mijn instructrice liet het afweten en ik was ook niet zo tevreden over de manier waarop wij lesten (was meer spanning dan ontspanning) en ben dus opzoek naar een andere, maar in ieder geval bedankt voor de tips!!

Ben me heel erg van bewust dat het mijn schuld is, paard liep bij haar vorige eigenaar probleemloos over grote wegen en in haar eentje, puur omdat dat wederzijds vol vertrouwen was en de ruiter ook echt durfde te rijden en niet een hartslag van 120 heeft als er iets gebeurd .

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

biancc__

Berichten: 152
Geregistreerd: 08-11-11
Woonplaats: Lelystad

Re: Hoe vertrouwen krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:42

Misschien langzaam opbouwen, eerst veel wandelen aan de hand en later naar buiten en er daadwerkelijk op.. Misschien dat je iemand mee kan nemen die je paard eerst vast houd zodat je kan wennen aan het idee.. Het komt allemaal wel goed maar het kost veel tijd en moeite!

-- † Ro , 11 juli 2014
-- Ebony's Naranka (Nubertus R x Whinny Jackson)

<3

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Hoe vertrouwen krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:52

Geen idee welke band je hebt met de moeder van je vriendin, die er ook over begon. Wellicht geeft zij vertrouwen en kan ze met je mee lopen/fietsen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tigress en 29 bezoekers