aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
moyra

Berichten: 9657
Geregistreerd: 19-02-04

aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 00:36

http://m.nos.nl/artikel/585024-aspartaa ... ussel.html


Sarah Korf - Flickr / Creative Commons 2.0 by-sa
Liefhebbers van lightproducten hoeven zich van Brussel niet langer zorgen te maken: de zoetstof aspartaam is volledig veilig. De Europese organisatie voor voedselveiligheid (EFSA) heeft dat geconcludeerd na een uitgebreide studie naar honderden onderzoeken over aspartaam.

Volgens de EFSA hoeft de huidige maximaal aanbevolen hoeveelheid van 40 milligram per kilo lichaamsgewicht niet worden aangepast. Om die limiet te overschrijden moet een volwassene van 75 kilo dagelijks meer dan zestien blikjes frisdrank drinken.

Kanker
Aspartaam wordt gebruikt in lightproducten als vervanger van suiker. Het is een sterke zoetstof, maar bevat nauwelijks calorieën.

Sommige consumenten zijn achterdochtig over aspartaam, dat in 1994 op de Europese markt werd toegelaten. In het verleden is een verband gelegd tussen aspartaam en bijvoorbeeld kanker en vroeggeboortes. De onderzoekers van EFSA zeggen nu dat daar geen enkel bewijs voor


Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:38

Ik vind het zo lastig, ik ben helemaal niet bekend met die wereld. Ik gebruik of palmsuiker, of stevia. Probeer aspertaam áltijd te vermijden.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:40

lieveli schreef:
Ik vind het zo lastig, ik ben helemaal niet bekend met die wereld. Ik gebruik of palmsuiker, of stevia. Probeer aspertaam áltijd te vermijden.


Blijkbaar hoeft dat dus niet :)

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:44

Ja maar al die onderzoeken spreken elkaar tegen toch? Meh.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:46

lieveli schreef:
Ja maar al die onderzoeken spreken elkaar tegen toch? Meh.


Nee. Er is ooit een onderzoek geweest wat aspartaam als carcinogeen aanwees, en daarna is er geen bewijs meer voor gevonden. Sterker nog: dit onderzoek naar de onderzoeken toont aan dat het dus allemaal wel meevalt en dat je het gerust kunt gebruiken.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:47

Ik ga het morgen even vragen aan mijn voedingsdeskundige, dan kom ik er op terug, goed?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:47

Deal!

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 01:03

Ik vermijd het al jaren en blijf het vermijden. Ik vertrouw het niet en voel me niet lekker bij het gebruiken van aspartaam/acesulfaam producten. Ik houd het bij suiker en evt stevia. Enige waarin het heel lastig te vermijden is is kauwgom.

Anoniem

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 01:14

Ja al die wetenschappers die het beter weten. Volgens mijn horoscoop is er niks van waar. :')

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 08:02

Sappos schreef:
Ik vermijd het al jaren en blijf het vermijden. Ik vertrouw het niet en voel me niet lekker bij het gebruiken van aspartaam/acesulfaam producten. Ik houd het bij suiker en evt stevia. Enige waarin het heel lastig te vermijden is is kauwgom.


Bij EKOplaza halen wij altijd Peppersmith chewing gum.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:01

Ik ben heel benieuwd wat jou voedingsdeskundige zegt lieveli, want ik blijf het ook een beetje apart vinden dat t nu ineens wordt goedgekeurd.. Zal mijn dietiste de 24e ook eens vragen :j

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:09

Volgens mij is dit één van de meest geteste stoffen ooit, dus ik vermoed dat het allemaal inderdaad best wel meevalt (en dat is ook de bron waarnaar gelinkt wordt aangeeft: de maximale aanbevolen hoeveelheid ligt 100x lager dan de hoeveelheid waarbij het bewezen toxisch is en zelfs dan is er vermoedelijk nog niets carcinogeens aan). Dat neemt niet weg dat sommige mensen er slecht tegen kunnen. Zelf word ik er bijvoorbeeld misselijk van, maar er zijn ook mensen die niet tegen brood, mango of aardbeien kunnen dus dat zegt niets.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:11

Ik blijf 't toch vermijden. Al is 't alleen al omdat je lijf dan zoet verwacht maar geen suikers krijgt.


F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:13

Het lastige met voedingsstudies is dat ze soms gesubsidieerd worden door de voedingsmiddelenindustrie.
Dat maakt dat het soms niet helemaal neutraal is.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:21

Vaak ben je te bang :Y)...

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:25

F_Orumster schreef:
Het lastige met voedingsstudies is dat ze soms gesubsidieerd worden door de voedingsmiddelenindustrie.
Dat maakt dat het soms niet helemaal neutraal is.


En daarom is zo'n review door een onafhankelijk instituut als EFSA dus zo goed. Bij zo'n review wordt eerst alle individuele onderzoeken naast een lijst met criteria (en ook die lijst is gevalideerd in onderzoek trouwens) gelegd waaraan het individuele onderzoek moet voldoen. Dus bv. (dubbelblind) gerandomiseerd, duidelijke primaire uitkomstmaten, duidelijk beschreven statistiek (welke statistische testen). Bij onbetrouwbaar onderzoek (om welke reden dan ook, ook 'niet-omgekochte' onderzoekers doen wel eens slecht onderzoek) wordt in zo'n review domweg niet meegenomen.
Van de misschien wel 3000 onderzoeken naar aspartaam komen er dan bv 200 in de review terecht. Alle 'omkoping' en belangenverstrengeling valt er genadeloos uit.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:52

Net als met een website over suiker :') gesponsord door de suikerstichting ofzo wat onderdeel is van de Suikerunie :') lekker objectief weer.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:53

Ik snap niet dat mensen liever 1 oud onderzoek blijven geloven dan zo'n objectieve test die alle onderzoeken naast elkaar legt. Willen jullie graag dat je vergiftigd wordt ofzo?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Suusie22

Berichten: 6297
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:57

Ik krijg koppijn van Aspartaam dus blijf het ook zeker vermijden.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:57

Het is altijd goedgekeurd geweest alleen zijn er wazige studies geweest waarin ze met aardig wat selectief kijken geroepen hebben dat het ook narigheid kan veroorzaken. Vervolgens zijn daar veel mensen mee aan de haal gegaan. Hierdoor heeft de EFSA zich geroepen gevoeld om voortijdig de literatuur nogmaals na te gaan om te kijken of de goedkeuring verlengd mocht worden en hebben ze 0 bewijs gevonden dat aspartaam bij normaal gebruik schadelijk is. Ik geloof dat het drinken van meer dan 35 liter cola light per dag wel minder optimaal is.. Overigens ligt die schade grens bij zout veel en veel lager. Dat is dus vele malen gevaarlijker. Gek genoeg is daar veel minder paniek om..

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:58

De overheid heeft ook ooit flyers uitgedeeld waar in stond dat je onder tafel moest gaan zitten bij een nucleaire aanval..... dus....
Ik zou zeggen dat mensen ook zelf maar een beetje moeten nadenken over wat ze consumeren.

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Suusie22

Berichten: 6297
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:58

Lusitano schreef:
De overheid heeft ook ooit flyers uitgedeeld waar in stond dat je onder tafel moest gaan zitten bij een nucleaire aanval..... dus....
Ik zou zeggen dat mensen ook zelf maar een beetje moeten nadenken over wat ze consumeren.


Jij bent degene die uiteindelijk beslist over wat je naar binnen werkt idd.
Ik geloof ook niet alles van die studies

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: aspartaam is veilig, zegt Brussel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:02

Grappig dat mensen het wél altijd geloven als een product negatief/als gevaarlijk uit de bus komt, maar als er tig onderzoeken dat tegenspreken, dát geloven ze dan weer niet. :+

Martine123

Berichten: 1663
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:03

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen light frisdranken drink en magere yoghurt (optimel ed.) eet waar het inzit. Ik probeer het verder niet te vermijden of iets dergelijks en ik heb nooit ergens last van gehad. Ik zou ook niet besluiten om ALLEEN light te gaan eten. overal waar 'te' voor staat is niet goed. Gewoon "normaal" proberen te eten. Net als dat iemand wel eens een stuk chocolade eet wat misschien niet zo gezond is. Alles met mate.

Chic Warning Whiz
2001- 2019

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:03

Lusitano schreef:
De overheid heeft ook ooit flyers uitgedeeld waar in stond dat je onder tafel moest gaan zitten bij een nucleaire aanval..... dus....

:j Yep, in de tijd dat nog niet onderzocht was wat de lange termijneffecten van nucleaire wapens waren.

Het blijft humor te lezen hoe ieder goed onderbouwd onderzoek nonchalant de deur wordt gewezen op grond van niet-bewezen complottheorieën terwijl de grootste onbewezen onzinverhalen op internet hook line and sinker worden geslikt door de gemiddelde mens :+

Hoe de mens ooit de naam homo sapiens heeft verdiend blijft een raadsel :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Jolynne en 68 bezoekers